Personlig email adresse - en statsopgave..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig valgfri mailadresse til hver borger..?

Ja
3
43%
Nej
4
57%
Ved ikke
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 7

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 28. apr 2015, 11:16

lige i øjeblikket står stillingen 2 for og 3 imod.

Og jeg fatter ikke en brik...

Er tilliden virkelig blevet så lav til det danske embedsmandsværk, at selv de kloge computerfolk tror, at sikkerheden og kundebetjeningen ligefrem bliver dårligere, fordi nogle embedsmænd hjælper med at holde vagt.?
Skal vi så ikke også afskaffe politiet for at få mindre kriminalitet, og militæret for at blive bedre til at forsvare landet, og sygehusene for at gøre folk mere raske, og skolerne for at gøre folk klogere.?

Eller hvad ligger til grund for, at så stor en del er imod, det synes jeg ikke bliver forklaret særlig godt. Eller også er jeg bare lidt tungnem og har brug for at få det skåret ud i pap.


Det med at eje to domæner og lægge dem på to forskellige servere hos to forskellige udbydere kan være en mulighed. Så kan det ene domæne køre admin mailadressen for det andet og omvendt, så admin administrationen mere sandsynligt altid er til rådighed, selvom det ene hotel går ned.
Sådan er der nok en del her, der gør. Men kan det være meningen, at alle borgere skal være webnørder, der gør sådan for at få en rimelig sikkerhed.?
Det handler jo ikke kun om backup og datasikkerhed, det handler også om altid at have en stabil mailadresse til rådighed, så man som administrator sandsynligt aldrig kan udelukkes fra de områder, som man har ansvar for.






AJenbo skrev:Med centralisering mener jeg ikke hvor det fysisk befinder sig men hvilket system der er tale om.


Jeg forstår stadig ikke, hvorfor det vil medføre mere centralisering i negativ betydning.
Hvilket system er der da tale om.?



AJenbo skrev:Gmail og hotmail er rigtig dårlige valg hvis man ikke vil overvåges af den amerikanske regering, men der findes også en masse danske muligheder.


Hvilke danske vil du så pege på, og hvordan vil du have, at almindelige mennesker skal finde ud af at sortere i det marked.?
Du bør nok også være opmærksom på, at det ikke er ualmindeligt, at virksomheder løbende ændrer deres koncept. En ydelse kan være uimodståelig i begyndelsen, men når man så er godt etableret og har svært ved at flytte, så strammer de grebet for at øge avancen.
Sådan noget kan vi også sikre os imod, hvis vi lader vores fælles moder stat sørge for den lille del til os selv.



@budding

Jeg gled af på dit spørgsmål, fordi jeg aldrig ser eboks og skattemappe, og jeg mener ikke, at det har meget med emnet at gøre. Jeg har faktisk slet ikke computer mere, og låner mig i stedet frem. Men det gør sjovt nok ikke behovet for en sikker mailadresse mindre. Nærmere tværtimod.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf zob » 28. apr 2015, 13:47

Der er nogen der har fået idéen før dig: http://www.theverge.com/2013/7/8/4504510/iran-creating-state-run-email-service-for-all-citizens

Spørgsmålet er vel ikke om vi tør stole på staten som den ser ud netop nu, men om vi til enhver tid gennem skiftende regeringer vil kunne stole på staten. Det må man jo håbe, men det ville også være et godt værktøj for en stat der ikke nødvendigvis vil borgerne det bedste.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 28. apr 2015, 15:10

zob skrev:Der er nogen der har fået idéen før dig: http://www.theverge.com/2013/7/8/4504510/iran-creating-state-run-email-service-for-all-citizens

Spørgsmålet er vel ikke om vi tør stole på staten som den ser ud netop nu, men om vi til enhver tid gennem skiftende regeringer vil kunne stole på staten. Det må man jo håbe, men det ville også være et godt værktøj for en stat der ikke nødvendigvis vil borgerne det bedste.



Jeg mener nok, at IT sikkerheden som helhed i forvejen er dybt fortvilende, hvis staten skulle blive ond.
Men af den grund at sige nej til en personlig mailadresse i statsligt regi kan ligne lidt at sige nej tak til en redningsvest på Titanic, fordi man er bange for, at man iklædt det ekstra tunge tøj kan medvirke til, at skibet synker, og man bliver mere udsat for at drukne.

Det danske centralregister er f.eks. blevet hacket, og der er lynchstemning omkring den mistænkte hacker. Men hvad med de @££$@¤# tåber, som i det hele taget har koblet det på internettet.???!
Og tænk også på alle de uforsigtige mennesker, som har lagt ægte billeder ind på facebook og i diverse fora og samtidigt har udtrykt en politisk holdning, som ikke passer en ny statsmagt.
Hvis Putin ( eller Iranpræsten ) skulle komme og overtage magten, så må du forvente, at han allerede for længst har udformet lange præcise lister med personlige identiteter, som han allerede den første dag vil henrette, fængsle eller sende til genopdragelse i Sibirien.
En personlig mailadresse fra eller til vil nok næppe interessere ham synderligt.





Men jeg mener altså ikke, at det skal være tvang. Jeg ser intet argument for at det skulle være det.
Det må stå enhver frit for at vælge til og fra efter lyst og behov.




Problemet er blot, at i dag kan ingen vælge til, og det ser ud til, at de, der vil vælge fra, de vil samtidigt forhindre andre i at vælge til.
Sat lidt på spidsen, er det så ikke en nogenlunde korrekt tolkning af afstemningen, når flest svarer nej.?

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Ivan » 28. apr 2015, 15:27

Jakob77 skrev:Det danske centralregister er f.eks. blevet hacket, og der er lynchstemning omkring den mistænkte hacker. Men hvad med de @££$@¤# tåber, som i det hele taget har koblet det på internettet.???!


Det kunne være der også kom lynchstemning mod de tåber der tvang en email adresse ned over en.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 28. apr 2015, 15:45

@Jakob77 Der er heller ikke noget i dit forslag der indikere at det er valgfrit eller gjort på en god måde generelt. Jeg syndes sådan set jeg kom med nok augmenter for hvordan det kunne blive en rigtig dårlig løsning selv med den nuværende regering, så som du ikke har svaret på, så jeg tror ikke det er nødvendigt at forklare mere om hvorfor det er en dårlig ide. Du er også hurtig til at konkluere en afstemning efter blot 5 stemmer og der er jo heller ingen som stopper regeringen fra at lave sådan et system uanset hvad befolkningens stemning måtte være.

Mht til centralicering og hvilket systemet der er tale om så er et decentraliceret system stadig 1 system, som gør det nemmer for en hacker at ramme hele befolkningen (eller store dele af den) frem for sporadiske personer på tilfældige mail systemer.

Dine analogier med politi og redningsveste giver jeg heller ikke meget for da de slet ikke passer sammen med hvad email er. Det er set gang på gang at statens IT bliver med mærkelige begrænsninger og et række af problemer og mangler.
Skat har f.eks lukket ned for at man kan kommunikere med dem via e-mail da de mener det er usikkert, deres interne system har så ikke engang en så simpel funktion som "Svar" og man skal hver gang starte forfra når man vil skrive til dem og selv kopiere eventuelle referencer til tidligere kommunikation.

Måske skulle man starte med at tage ud til de brugere der ikke kan finde ud af at sætte en mail konto eller backup op og tilbyde at hjælpe dem med at sætte en gmail op, det er sikker også billigere i drift. Jeg kan ikke se det at de skulle være "billigt" som værende et godt augment for at man skulle bruge stats kroner på det når der allerede findes et kæmpe marked der tilbyder det i den private sektor.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 28. apr 2015, 19:14

Jeg hørte i nyhederne for en tid siden, at Microsoft har planer om at afvikle Hotmail.
Er der evt. nogen, som ved noget om, hvornår eller hvor pludseligt det kan blive en realitet.?

Og er der evt. nogen, der har et godt tip til, hvordan man nemt og billigt flytter 1000 mails fra sin hotmailkonto over til en anden mailkonto.?

Det ville også være rart at vide, hvornår Hotmail kommer med det næste unødige browseropgraderingskrav og indfører flere reklamesøjler, så de gamle computere ikke kan følge med mere osv...

Der er med andre ord en del usikkerhedsmomenter på den lange bane hos private udbydere, og jeg tror næppe, at mange tænker på dem, før det er for sent.







Reelt ser jeg ingen udbydere i dag, som seriøst kan tilbyde unge mennesker en mailadresse, som kan holde hele livet.
Men det vil staten kunne, endda for små penge, som sikkert vil tjenes hjem igen mange gange, fordi færre arbejdstimer bliver spildt.




I rest my case.



Jeg ved godt, at jeg kan blive lidt for ivrig nogle gange, især når jeg mener at have en god sag, og det beklager jeg. Men det var altså hyggeligt at diskutere med jer igen. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 28. apr 2015, 19:39

Det er jo ikke fordi staten ikke kan finde på at stoppe en service eller udskilte det som en privat virksomhed senere.

Du har nok bare læst en overdrevet overskrift om at de flytter webmail klienten til outlook.com. Den kan i øvrigt køre på mobilen så mon ikke også den kan bruges på en gammel computer hvis man stiller browseren korrekt.

Jeg er glad for fremskridtet jeg blev aldrig rigtig god til at lave flinte værktøjer. Hvis bare man kan sætte 200,- til side om året kan man fint følge med i computer udstyr. Ellers kan man gå på bibiloteket eller efterspørge om en donations computer.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jimmyfj » 29. apr 2015, 05:22

@Jacob77

På mig virker du temmelig naiv med din tillid til "embedsværket" i Danmark - Hvad får dig til at tro, at det skulle være mere ærligt/lovlydigt end i andre lande i EU? Det selv samme embedsværk som slagtede Erik Ninn Hansen i tamilsagen?

At sammenligne folks uvilje mod statsligt styret tvangsmail med at takke nej til en redningsvest på Titanic understreger blot din naive argumentation - Med den temperatur vandet havde, da Titanic sank, kunne det vist være lige meget hvor mange redningsveste du nåede at iføre dig. Du ville alligevel dø af kulden fra den lave vandtemperatur. Tankevækkende at du vælger præcis det billede.

At tilliden til embedsværket i Danmark er ikke-eksisterende er vist deres egen skyld. Lige så snart noget skal vej af embedsværket er der ingen, som er i stand til at tage en selvstændig beslutning. Desuden vil embedsværket aldrig komme i nærheden af de servere, du drømmer om - Det vil blive styret af uddannede IT-folk, ikke Lars Lommelærke, eller andre. En embedsmand vil sikkert ikke vide, hvad en mail-server er, langt mindre, hvordan en sådan styres.

Din begrundelse for en statsligt styret mail-konto lugter langt væk af konkurrenceforvridning og kommunisme. Du kan ikke begynde at nationalisere dele af erhvervslivet på den måde.

Efter den model du tegner, skal vi så nationalisere alle de områder, hvor der kan være en risiko forbundet med funktionen? Det vil da få Stalin til at savle som en sulten hund af glæde og ophidselse.

Dit argument om sikkerheden er skudt langt over mål - ALT kan hackes. Det er blot et spørgsmål om tid.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Claus Henriksen » 29. apr 2015, 07:32

Jeg ser bestemt flere fordele end ulemper ved at gøre det til en statsopgave. Man kunne udvide det lidt så kun krypterede, signerede mails var understøttet.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 29. apr 2015, 09:31

Afstemningsspørgsmål rettet:

Som man kan se af debatten er der mange, som helt automatisk går ud fra, at det skal være tvang, hvis staten skal sørge for en almindelig mailadresse.
Det var slet ikke tanken med spørgsmålet, og jeg synes nok også, at det er temmelig fordomsfuldt, men jeg bøjer mig for debatten og har derfor nu ændret afstemningsspørgsmålet fra:

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig mailadresse til hver borger..?

til:

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig valgfri mailadresse til hver borger..?



Jeg gør opmærksom på, at det er muligt at ændre sin stemme. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2015, 10:14

Claus Henriksen skrev:Jeg ser bestemt flere fordele end ulemper ved at gøre det til en statsopgave. Man kunne udvide det lidt så kun krypterede, signerede mails var understøttet.

Så kommer vi til at skulle bruge nemid hvergang vi vil tjekke mail, det kommer sikkert til kun at fungere med webmail, alt offentlig kommunikation kommer til at skulle forgå via den adresse. Til sidst konkludere de nok også at det ikke kan betale sig at have det som email men lavere deres egen standard.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Ivan » 29. apr 2015, 14:15

Min stemme ændrede sig ikke, mener der er mindst et par millioner andre ting der er vigtigere for staten at bruge deres ressourcer på.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 29. apr 2015, 17:41

@Jimmyfj

Måske hellere lidt naiv end meget fordomsfuld. ;)
Men hvis jeg nu tilslutter mig dit synspunkt, og vi to bliver enige om, at vandet er for koldt til redningsvest. Indebærer det så, at vi samtidigt skal blive sure på de andre, som gerne vil have redningsveste.?
Er de bare for dyre i drift..?



@AJenbo

Kan du sige, om grassroots.dk må deeplinke og viderestille generelt til forum og til afstemninger, som f.eks. denne..?



@Ivan

Hvilken mailkonto vil du så anbefale til dine brugere, når de søger en mailadresse, som vil virke for dem hele livet.?
Jeg har personligt oplevet mindst tre webhoteller gå ned, hvor de ikke har levet op til deres løfter, og data gik tabt.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Ivan » 29. apr 2015, 17:55

Uanset om det er en stats eller privat opgave, vil der kunne forekomme fejl hvor mail og deres respektive konti kan gå tabt, dermed gør det det ikke bedre at det bliver statsstyret.

Du må lære at blive bedre til at vælge de serviceudbydere du selv vil bruge, eneste gang jeg har oplevet problemer var da jeg brugte b-one (de kalder sig one.com nu) hvor mailserverne var for ustabile til mit behov.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2015, 20:13

Jeg kan ikke se der skulle være noget galt med at deep link'e, måske forveksler du det med hot link

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster