IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf lath » 14. sep 2014, 20:51

IRC netværket FreeNode er muligvis blevet hacket.

For hvert registreret brugernavn til FreeNode bør du for en sikkerheds skyld skifte kodeordet nu!
IRC global notice via https://plus.google.com/+freenode/posts/74QDdpmE5pt via http://altcoinpress.com/2014/09/irc-freenode-network-hacked/
[Global Notice] Earlier today the freenode infra team noticed an anomaly on a single IRC server. We have identified that this was indicative of the server being compromised by an unknown third party. We immediately started an investigation to map the extent of the problem and located similar issues with several other machines and have taken those offline.
For now, we recommend that every change their NickServ password as a precaution. To do that, issue the command /msg NickServ set password YOURNEWPASSWORD (maximum length 79 characters), making sure / is the first character.

We'll issue more updates as WALLOPS and via social media!

Du skifter kodeord sådan:
  • Start din IRC klient
  • Lad den logge ind automatisk, eller log in manuelt
  • Kør denne kommando, hvor du erstatter ordet NYT_KODEORD med dit nye kodeord, som max må være 79 tegn langt - del aldrig dette kodeord med nogen!

    Kode: Vælg alt

    /msg NickServ set password NYT_KODEORD

Permanente ændringer for Xchat og Hexchat:
  1. Hexchat og Xchat gemmer filer i en skjult mappe lige under brugrens hjemmemappe:
    For:
    1. Xchat2 hedder den:

      Kode: Vælg alt

      ~/.xchat2/
    2. Hexchat hedder den:

      Kode: Vælg alt

      ~/.config/hexchat/
  2. Inde i den rigtige mappe skal du nu kigge efter en bestemt fil:

    Kode: Vælg alt

    servlist.conf
  3. Åbn den fil (her tager jeg udgangspunkt i Hexchat. Brugere af Xchat2 skal lige ændre DOTDIR miljøvariablen til ~/.xchat2, og Ubuntu brugere skal ændre EDITOR miljøvariablen til $(which gedit), idet at jeg bruger Linux Mint 17 v2.

    Kode: Vælg alt

    env EDITOR=/usr/bin/pluma DOTDIR=~/.config/hexchat $EDITOR $DOTDIR/servlist.conf
  4. Her skal der søges efter

    Kode: Vælg alt

    N=freenode

    (Brug editorens søge funktion)
  5. Du er interesseret i en linie under N=freenode, der starter med:
    ... fordi det er her dit kodeord til FreeNode står
  6. Ændr linien, så der står
    ... og som før skal du selvfølgelig også ændre NYT_KODEORD til det der er dit rigtige kodeord - medmindre altså at dit kodeord rent faktisk er NYT_KODEORD (kan ikke anbefales).
  7. Gem filen
  8. Luk editoren

/Lars

Edit1 :
Forskel for kodeord i serlist.conf (P=/B=) rettet/tilføjet
Senest rettet af lath 16. sep 2014, 22:12, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf lath » 14. sep 2014, 21:11

Følgende er lige blevet postet på IRC, FreeNode:

[Global Notice] Reminder - This weekend freenode staff identified some compromised binaries present on a number of servers in the network. These servers have been taken offline. Since password-sniffing may have taken place, we advise all users to change their passwords. /msg nickserv set password newpasshere. More information will follow later in the week. http://blog.freenode.net/2014/09/server-issues-2/


Ud fra teksten så vil jeg anbefale at man omgående skifter sit FreeNode kodeord.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf Blueeyez » 16. sep 2014, 21:51

Ved mig i Ubuntu med xchat er det B=kodeord under .xchat2/servlist_.conf

og tak for en heads up :-) Bekymrende at nogen vidst har success med at hacke servere..

EDIT: .xchat er ændret til .xchat2
Senest rettet af Blueeyez 16. sep 2014, 23:17, rettet i alt 1 gang.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf lath » 16. sep 2014, 22:09

Blueeyez skrev:Ved mig i Ubuntu med xchat er det B=kodeord under .xchat/servlist_.conf

og tak for en heads up :-) Bekymrende at nogen vidst har success med at hacke servere..


Jeg har mine gamle config filer fra xchat2 liggende - og kan se at du har delvis ret.
Du har ret hvad angår B= i xchat2, men stien er en anden.
Da jeg brugte Xchat2 var mappen det jeg skrev i mit indlæg: ~/.xchat2 og ikke ~/.xchat som du skriver.

Da xchat2 og hexchat ligner hinanden må jeg indrømme at jeg antog at de var de samme også for servlist.conf
Jeg laver lige en tilføjelse i det relevante indlæg

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf Blueeyez » 16. sep 2014, 23:16

lille rettelse. ved mig er det os .xchat2, men blot servlist_.conf og så at koden står ud for B=

Ja Hexchat er jo en kopi af xchat, men de laver det nok på deres måde :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf zob » 17. sep 2014, 00:03

Jeg havde også forstået at hexchat "bare" er en kopi af xchat hvor også windows versionen er gratis (xchat lader windows brugere om at betale, hvilket jo, gnæk gnæk, er mægtig fint). Men udviklerne af hexchat bliver stiktossede hvis man fremstiller det på den måde: https://www.facebook.com/HexChat/posts/433291600063292

gaffa

Re: IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf gaffa » 17. sep 2014, 17:16

Tja, så skal ham, der førhen lavede en gratis Windows binær af XChat2 nok omformulere sig :D!

I am no longer updating X-Chat. Please user another build, such as HexChat.

http://www.silverex.org/news/

Jeg kan da godt forstå at det kan virke irriterende at man ikke blier anerkendt for det arbejde man laver, men som de fleste afledte projekter, må man vente på sin anerkendelse. Det er trods alt stadig mest XChat2 kode med Hexchat tilføjelser.

libav kan jo heller ikke kræve at få anerkendelse for de mere en ti års arbejde i ffmpeg de bygger videre på, kun for det bidrag projektet selv har ydet. Ubuntu er jo heller ikke bare selvstændigt, men bygger på frivilligt arbejde i Debian projektet.

I det hele taget er det en tabt sag at lave fri software for anerkendelsens skyld. Det får man ikke andet end bitterhed ud af. Man skal gøre det for udfordringen og hyggen ved at arbejde sammen med andre mennesker på tekniske løsninger. Almindelige mennesker vil altid være fuldstændig ligeglade. Og når fri software har befriet vores teknologi-baserede samfund er der ikke en eneste almindelig borger, der overhovedet har opdaget at de var en del af et privatejet undertrykkende overvågningssamfund eller at nogen har arbejdet målrettet på at befri dem fra det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: IRC FreeNode: Skift IRC kodeord til FreeNode nu!

Indlægaf AJenbo » 17. sep 2014, 17:26

Man kan også arbejde for den gode følelse :)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster