Hvorfor Java..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Hvad synes du om Java..?

Java er bare for lækker
1
7%
Jeg er glad nok for Java
1
7%
Jeg er ligeglad
3
20%
Jeg er helst fri for Java, hvis den ikke er absolut nødvendig
7
47%
Jeg hader Java
3
20%
Hva' for en fisk..?
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 15

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Hvorfor Java..?

Indlægaf Jakob77 » 18. jun 2014, 19:31

Hvordan kan man dog spørge så dumt. Enhver ved da, at man skal benytte Java for at komme ind på sin netbank.

Men behøvede det at være sådan, og ville sikkerheden blive for ringe, hvis bankerne besluttede at droppe java ved login..?

Jeg forstår det ikke, for der er da mange andre sider med login, som ikke har java. Er de meget mere usikre..?

Kunne man ikke finde andre metoder, som ikke benyttes i dag. Måske flere tegn i passwordet, visuel genkendelse, tre logintrin, max tre forsøg hvert sted, og en ventetid på 5-10 sekunder, før der må trykkes return..?
Det var bare, hvad jeg lige kunne ryste ud af ærmet. Kan du tænke på andre metoder, så kom gerne på banen, så vi måske kan lægge det hele sammen til sidst og se, hvad det kan give af konkurrence til Java. :)

Eller hvor stor sikkerheden er ved java, kan måske ikke engang måles, men er i virkeligheden ( også? ) mest en trossag..? :shock:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 18. jun 2014, 20:04

Jeg har ikke meget godt at sige om Java, andet end and det bruges i stort omfang og er relativt fleksibelt. Der er mange udvikler der kan skrive Java så store firmaer vælge det ofte da det er let at ansætte udviklere.

For at forstå forskellen på logind former skulle du nok vide lidt mere om kryptering. En ting som man kan med Java, som de fleste andre løsninger ikke giver mulighed for, er at få adgang til alle dine filer. Så vidt jeg ved bruger de dette til at lave et "fingeraftryk" for din maskine. Det er også lidt svære at gennemskue programmet for andre da man ikke får koden til det.

Bankerne skifte væk fra Java løsningen i løbet af i år, de overgår til JavaScript (ikke relateret til Java) som findes indbygget i browseren. Det sker især pga. Java ikke kan installeres som plugin på mobil-browsre.
https://www.nemid.nu/dk-da/om_nemid/aktuelt/20140317_tidsplan_for_nemid_til_mobilen.html

Tidligere har det været sådan at JavaScript var begrænset, der var meget forskelle på JavaScript i Internet Explor og andre browsere og JavaScript var ofte temmelig langsom og hade ikke så mange funktioner. Dette gjorde især test arbejdet mere omstændigt. Java's motto har altid været at det var tilgængelig over alt og kun skulle testes et sted, men det er en sandhed med meget kraftige modifikationer. Der er også blevet fundet et utal af sikkerhedsulder i Java så det at de får adgang til hele dit system med Java er en ubehagelig tanke.

Java findes ikke til Chrome på Mac og har I en periode været helt deaktiveret på Mac
Java findes ikke til mobiltelefoner (Android/iOS/Windows RT)
Den officelle Java er ikke længere let tilgængelig for Ubuntu efter Oracel overtog Java
Java findes kun til Linux, Mac, Solrais og Windows
Med undtagelse af Solaris (her fås SPARC og x64) findes Java kun til i586 og x64 prossor.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf Ivan » 18. jun 2014, 20:28

AJenbo skrev:Bankerne skifte væk fra Java løsningen i løbet af i år, de overgår til JavaScript (ikke relateret til Java) som findes indbygget i browseren. Det sker især pga. Java ikke kan installeres som plugin på mobil-browsre.
https://www.nemid.nu/dk-da/om_nemid/aktuelt/20140317_tidsplan_for_nemid_til_mobilen.html.


Jeg ved at jeg ikke lyder specielt positiv nu, men jeg vil se det før jeg tror på det, it projekter har det med at blive forsinkede, for dyre og ubrugbare, i hvert fald når det er et offentligt snit i det.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf thj01 » 18. jun 2014, 20:35

De kloge hovedet påstår at der er samme (mangel på?) sikkerhed i begge systemer.

Årsagen til at man valgt Java i første omgang var nok, at det var den slags programmører man havde. Af en eller anden årsag er jave nærmest blevet det fag alle skal pines igennem på universiteterne selvom et sprog som phyton kan det samme bare meget nemmere.

Og jeg tror netop at det er bankerne der skubber på med en javascript løsning. FOr lige nu har de en masse kunder de ikke kan servicere, fordi de sidder med "Javaløse" telefoner, tablets og computere.

Og så skal det måske også lige nævnes at når der er en sårbarhed i JAVA, så trækker det ned i hele systemet, hvor javascript kan begrænses til browseren. Om så browseren har adgang til resten af systemet skal jeg lade være usagt, men der er en årsag til at jeg helst anvender Linux ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 18. jun 2014, 22:30

Jeg synes nu nok det er værd at huske at give respekt til java for at være en hjælp til at vi fik åbnet mulighederne for diversiteten i platforme (jeg siger ikke at det udelukkende var Javas fortjeneste, men de var en stor del af det).
De fleste andre sprog skal kompileres til forskellige platforme og det opstår ofte problemer i den forbindelse, som får mange til at holde sig væk fra mindre platforme. Java var pioner når det kom til at give fleksibilitet mht til platforme med "Write once, run anywhere". I 90'erne var det applets der var det store, og selv om det stort set er forsvundet i dag, skal man huske at det dukkede op i en tid hvor hjemmesiderne var helt statiske skrevet i html og man virkelig skulle være ferm til CSS 1 for at kunne få noget til at blinke.
Den forståelse for at man kunne afvikle ting i browseren (som jo siden er blevet videreudviklet, ikke kun med java backends) har været med til at gøre det muligt for mange at slippe windows og har sat konkurrencen fri.
Det er i øvrigt en kæmpe misforståelse at mange tror at Java er noget der kun hører browseren til eller den anden vej rundt, at de usikkerheder der plager Java i browseren er kendetegnende for Java generelt.
Java er stadig kæmpestort backend JSP, JSF, JAX-RS, JAX-WS, Google app engine, Spring Framework. Langt størstedelen af dine android-apps er skrevet i Java. Og selvom selve login mekanismen på Nem-ID ikke længere er Java, kan du godt regne med at Java tager sig af størstedelen af det der foregår backend når du er kommet på Netbank. Og det mener jeg egentlig ikke der er et problem i.
Python er selvfølgelig fint og altså også ved at blive kæmpestort på uddannelsesinstitutionerne fordi det er let at gå til. Det er bare stadig uhyggeligt langsomt i forhold til Java (som i modsætning til hvad de fleste tror, faktisk er et af de hurtige sprog).
Java er nu open source og det virtuelle miljø JVM kan desuden afvikle andre sprog som Groovy, Scala, Clojure og såmænd også Jython.
Jeg vil strække mig så langt som til at sige at Microsofts C# faktisk er lidt lækrere, men på grund af Javas fleksibilitet og det faktum at det er open source, ville det klart være det sprog jeg personligt ville vælge hvis jeg kun måtte have et sprog med ud på en øde ø (hvis vi går ud fra at der altid er en linux shell og "vi" på en hvilken som helst øde ø).
Men jeg er helt klart enig i beslutningen om at overlade login på Nem-ID til javascript.

Ligesom med operativ-systemer mener jeg at diversitet er godt og Java vil bestemt have en plads mange år frem. Men det er godt at det bliver udfordret. Jeg håber at få kikket på GO snart.

PS: Lad nu være med at slå mig helt ihjel. Jeg er sandsynligvis den eneste der forsvarer/hylder Java, så det er alle mod én.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf lath » 18. jun 2014, 23:10

zob skrev:...
PS: Lad nu være med at slå mig helt ihjel. Jeg er sandsynligvis den eneste der forsvarer/hylder Java, så det er alle mod én.

Kunne aldrig falde mig ind.

Jeg deltager ikke i afstemningen, før "Java" ændres til "Java web plugin".

zob har allerede inddirekte skrevet at java i browseren bestemt ikke er det samme som Java som f.eks. når det bruges i et desktop program.

Java i browseren skal bare dø hurtigst muligt - der har været alt for mange sikkerhedshuller, og der kommer ret sikkert flere.

O.T. Om Go: http://golang.org
Jeg programmerer i det nu og jeg skriver stort set al ny kode i Go. Det er blevet sjovt at kode igen - især concurrency er blevet sjovt igen med brug af channels og goroutines.
Jeg startede med at bruge Go i August 2013.

Hvis sman kan programmere i forvejen, så er det er min erfaring at det basale læres på en dags tid, og at efter en 3 dage, så er man ret godt kørende.
Brug af reflection og interface{} bør læres til sidst, da det er det sværeste at lære.

Jeg har en meget stor bunke af links, og jeg burde måske lave en artikel med masser af nyttige links -men jeg er hængt op på at jeg i forvejen har masser at lave - så det må blive lagt til en eller anden kold vinteraften/vinterdag hvor vejret udenfor er helt urimeligt hårdt.

Første hint jeg vil give er at når du starter en søgning på google, så start med at bruge søgeordet:

Kode: Vælg alt

golang


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 19. jun 2014, 00:27

zob skrev:Java var pioner når det kom til at give fleksibilitet mht til platforme med "Write once, run anywhere".

Jeg har bare set så mange programmer der er lavet i Java men kun virker på Windows, eks. Skats import og eksport programmer. Det ene køre ikke på Mac OS 10.4 og det andet ikke på Mac OS 10.5 hvilket betød at på mit gamle arbejde måtte bruge 2 forskellige computere alt efter om vi skulle importere eller eksportere en vare. Jeg syndes faktisk det til tider var så slemt at det gav et dårlig ry til andre platforme for de det var hit and miss på Linux men altid virkede på Windows.

På en øde ø ville jeg nok tage C++, det kan køre direkte på maskinen og om ikke andet kunne jeg implementere Java :P

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 19. jun 2014, 15:52

AJenbo skrev:
zob skrev:Java var pioner når det kom til at give fleksibilitet mht til platforme med "Write once, run anywhere".

Jeg har bare set så mange programmer der er lavet i Java men kun virker på Windows, eks. Skats import og eksport programmer. Det ene køre ikke på Mac OS 10.4 og det andet ikke på Mac OS 10.5 hvilket betød at på mit gamle arbejde måtte bruge 2 forskellige computere alt efter om vi skulle importere eller eksportere en vare. Jeg syndes faktisk det til tider var så slemt at det gav et dårlig ry til andre platforme for de det var hit and miss på Linux men altid virkede på Windows.

På en øde ø ville jeg nok tage C++, det kan køre direkte på maskinen og om ikke andet kunne jeg implementere Java :P


Fair nok. Du har jo også tid nok til at skrive det hele fra bunden hvis du alligevel lander på en øde ø. Man må bare håbe du ikke bliver reddet alt for hurtigt. ;)

Det er sandt at der ikke er nogen garanti for at det virker alle steder, men de gør det ofte, og hvis skat havde implementeret deres system i C++, havde det med stor sandsynlig kun været til windows (og måske mac), og så havde du ikke engang været tæt på at kunne bruge det på linux. Det er klart, hvis Skat beslutter sig for at implementere deres programmer i C++ til linux platformen, så er det selvfølgelig toppen (og hvis de endelig implementer det i C++, mener jeg stadig man kan give en del af æren for cross-platform tænkningen til Java).

Jeg vil gerne understrege at jeg på ingen måde mener at Java er det bedste sprog, eller en universel løsning. Jeg prøver bare at være den ene person der taler lidt positivt om Java, og også prøve at minde om hvor stor del Java havde i overgangen til mere cross-platform og netværksbaserede (distribuerede) løsninger. Mest fordi udfaldet af afstemningen her er så forudsigelig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 19. jun 2014, 16:45

Jeg vil godt give dig ret i en del af det, men C++ må lige som have fungeret på tværs af platforme før Java gjorde det :) Men måske du mere tænker på en standart GUI? Jeg vil godt give dig ret i at det der var lidt tungt med C++ inden der kom gode frameworks til at håndtere den del. Ellers er det største problem omkring C++ kompatibilitet er ofte adgangen til koden.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf thj01 » 19. jun 2014, 19:31

Der er stor forskel på at Java KAN programmeres så det virker på tværs af platforme.

Virkeligheden er bare, at programmørerne ikke formår at gøre det. Bankerne kan ikke engang finde ud af at implementere nemID's løsninger ens

Java er ikke mere omnipotent hvad OS angår end Windows svarer til alle brugeres behov og ønsker til et styresystem. Og du har ret i at det ikke er JAVA's skyld at det fungerer så dårligt - det skyldes dårlig programmering og dårlig projektstyring.

Det ændrer bare ikke på at rigtig mange JAVA løsninger er sjusket implementeret, og at frameworket lider kraftigt under, at der ikke er styr på sikkerheden.

Det samme gælder også javascript, men der kan kompatibilitetsproblemet løses ved at anvende de browsere der overholder wc3's standarder og browserudbyderne kan kæmpe for at følge standarderne. Den nuværende tilgang til f.eks. nemID har spillet lige ind på MS's boldbane og viser en voldsom mangel på indsigt i udviklingen fra nemID's side.

Men igen min teori er, at det endte med Java fordi det er det universitets verdenen underviser folk i, og at der er folk der mente det samme som dig, at JAVA kører på alt. De burde have vidst bedre og de burde have sikret reel interoperabilitet og ikke blot "På papiret". Og det kedelige er, at DR lavede samme nummer da de startede på med streaming.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf Jakob77 » 20. jun 2014, 08:01

lath skrev:Jeg deltager ikke i afstemningen, før "Java" ændres til "Java web plugin".


Er det ikke lidt meget at forlange, at jeg skal skrive mere nuanceret, når de professionelle ikke selv gør det..? :)
Vedhæftede filer
Java-img.jpeg
Java-img.jpeg (11.81 KiB) Vist 607 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 20. jun 2014, 17:44

Glemte helt at beklage mig over at opdateringer af Java RTE betyder at programmer skrevet til en tidligere udgave ikke længere fungere.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 20. jun 2014, 22:17

Du har selvfølgelig haft oplevelser der får dig til at fremstille det sådan. Men jeg vil gerne pointere at det faktisk ikke er sådan det er som standard (omend jeg medgiver at der er mange undtagelser fra den regel).
Faktisk vil kompileret java kode fra gamle version endda køre endnu hurtigere i en nyere JRE.
Igen, jeg siger ikke at det altid er sådan, kun at det oftest er tilfældet. Og det er jo temmelig sejt i sig selv. Forestil dig C++ (eller anden kode) kompileret på en PowerPC i 2004 køre på din maskine nu. Nej vel...

(Igen, igen. Jeg siger ikke at jeg giver dig 100% garanti for at det altid virker, og jeg siger ikke at Java er det sejeste i verden, men trådens overskrift taget i betragtning synes jeg bestemt at Javas forsatte eksistens kan forsvares og, som lath siger, så lad os da endelig slippe af med den web plugin).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf AJenbo » 21. jun 2014, 01:09

Nu sider jeg så sjovt nok foran en PowerPC så det burde fungere :) Flash gør så ikke :/, vidst du i øvrigt at de første versioner af Flash var et Java applet?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvorfor Java..?

Indlægaf zob » 21. jun 2014, 01:21

Jeg har på fornemmelsen du godt ved hvad jeg mener ;)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster