Debatoplæg: Oprettelsen af et frit (inter)net

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Debatoplæg: Oprettelsen af et frit (inter)net

Indlægaf NickyThomassen » 11. feb 2013, 11:15

Kære alle :)
Er det ikke på tide at vende ideen om internettet, og komme frem til nogle teoretiske tiltag man kunne gøre for at sikre det?

Min tanke er primært inspireret af den senest opgjorte liste over censurerede domæner i Danmark. Den inkluderer nu en spansk ejendomsmægler...!

http://www.comon.dk/art/223105/dns-blokeringer-fortsaetter-ejendomsmaegler-faar-bremset-konkurrent
(Tak til Home, der skal jeg aldrig handle.)

Jeg ved ikke om det står nogen steder, men jeg er fra 1982 og dermed den første generation til at vokse op med nettet. Ældre, ikke IT-interesserede folk, har en tendens (i min mening) til at kigge på nettet, som noget der skal kontrolleres - Især hvis de er politikere eller i andre positioner af reel magt.

Såeh, med det nuværende internet som nogle forbindelser imellem teleudbydere, burde det så ikke være muligt at lave et "rigtigt" frit net?

De problemer der tårner sig op bliver hurtigt enorme, for hvis man faktisk laver et rigtigt, 100% frit net, som ikke er underlagt myndigheder eller anden kontrol, så kan loven vel frit brydes uden at nogen kan stilles til ansvar. Og det duer ganske enkelt ikke (i min mening).

Men ville det overhovedet være muligt at drive nettet frit, og dermed sikre fri ikke-censureret viden som fx Wikipedia, nyheder ... ?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Debatoplæg: Oprettelsen af et frit (inter)net

Indlægaf Kurt Christensen » 11. feb 2013, 11:37

Det ville vel kræve at hver enkel selv står for sin del al nettet som også andre kan benytte?
Når lejligheden byder sig.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Debatoplæg: Oprettelsen af et frit (inter)net

Indlægaf buddig » 11. feb 2013, 20:58

TitanusEramius skrev:Kære alle :)
Er det ikke på tide at vende ideen om internettet, og komme frem til nogle teoretiske tiltag man kunne gøre for at sikre det?
Absolut, det er på høje tid, at kæmpe for internet friheden, som hele tiden er truet.
For ca. 1 år siden, blev truslen i form af ACTA aftalen nedkæmpet i sidste øjeblik.
Frihed er - og vil altid være - noget vi skal kæmpe for.

TitanusEramius skrev:...Jeg ved ikke om det står nogen steder, men jeg er fra 1982 og dermed den første generation til at vokse op med nettet. Ældre, ikke IT-interesserede folk, har en tendens (i min mening) til at kigge på nettet, som noget der skal kontrolleres - Især hvis de er politikere eller i andre positioner af reel magt.
Det er ikke kun internettet, men tendensen for tiden er, at ting skal kontrolleres (Hitler har ikke levet forgæves, og selv om nazismen er forbudt, så trives tankene bag det helt fantastisk)
Det er helt vildt, hvad der er af kontrol på al ting for tiden både i virksomheder og fra myndighedernes side.
Mon det er det, vores udenlandske handelspartnere efterspørger, ellers har vi forklaringen på finanskrisen her. :)

TitanusEramius skrev:...Såeh, med det nuværende internet som nogle forbindelser imellem teleudbydere, burde det så ikke være muligt at lave et "rigtigt" frit net?

De problemer der tårner sig op bliver hurtigt enorme, for hvis man faktisk laver et rigtigt, 100% frit net, som ikke er underlagt myndigheder eller anden kontrol, så kan loven vel frit brydes uden at nogen kan stilles til ansvar. Og det duer ganske enkelt ikke (i min mening).

Men ville det overhovedet være muligt at drive nettet frit, og dermed sikre fri ikke-censureret viden som fx Wikipedia, nyheder ... ?
Frihed er en størrelse, der generelt er under stor pres for tiden.

Efter min mening er den idelle frihed en frihed kombineret med ansvar og respekt for sig selv og andre.

Den er desværre også under pres, og i mange sammenhænge er den erstattet af kollektive begrænsninger styret af "(selv)udnævnte bedrevidende magthavere"
I store dele af verden er friheden yderst begrænset, og den frihed som vi tager for en selvfølge, er kun til stede i en meget begrænset del af jordkloden.
Så tænk, hvis den kom til en global demokratisk afstemning, hvem tror I så der vandt slaget ?
// Henning

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster