"A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf thomasjohansen » 11. apr 2012, 19:43

Har også tænkt lidt over hvordan den dock skulle fungere rent praktisk.

Det kræver næsten at man har bluetooth tastatur og mus, ellers skal der ret mange ting i dock'en.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf AJenbo » 12. apr 2012, 00:48

Håber det bliver muligt at flashen til nogle telefoner

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 12. apr 2012, 15:54

thomasjohansen skrev:Har også tænkt lidt over hvordan den dock skulle fungere rent praktisk.

Det kræver næsten at man har bluetooth tastatur og mus, ellers skal der ret mange ting i dock'en.


Ingen Bluetooth, mange brugere kan ikke finde ud af Bluetooth pairing.

Der bliver derimod indbygget en USB hub i docken (mest fordi sådan en USB host chip er ekstremt billig, 5 US$), måske også en laptop harddisk, eller option for sådan en. Dertil selvfølgelig HDMI stik, og lydstik.
Muligvis også Ethernet (WiFi/WLAN er indbygget i smartphonen).

/Lars

Edit: typo rettet
Senest rettet af lath 12. apr 2012, 16:25, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 12. apr 2012, 16:22

AJenbo skrev:Håber det bliver muligt at flashen til nogle telefoner


Min Samsung Galaxy S2 er en mulig kandidat til det.

Dog har den ikke lige nu support for USB HID(HID=Human interface Device=man kan ikke bruge USB tastatur eller USB mus/trackball), men det er mere om at lægge et par allerede eksisterende ekstra Bluez (Bluez=navnet på Linux Bluetooth-stakken) kerne device drivers i kernen, og nogle Linux UIO (Linux Userspace I/O) USB device drivers + nogle enkelte bluetooth services.

Det kan fint klares i en firmware opdatering.
Telefonen kan allerede 1080p HDMI. Man kan fint tilslutte en eksten USB hub, og en eksten harddisk i TeraByte størrelsen. Dog er det nu sådan med Android 4.0.4 på, at den understøtter FAT32 filsystemet, men igen, firmware kan ændre på det, f.eks support for ext4fs.

Efter at Samsung har gjort det her ...: http://androidspin.com/2011/06/06/so-it-begins-cyanogenmod-development-for-the-samsung-galaxy-s-ii/ - altså officielt supporte andre i at lave en anderledes firmware til deres hardware, så er det absolut ikke utænkeligt at Samsung kunne finde på at supporte endnu en ekstra alternativ firmware med f.eks Ubuntu ARM på.
(Websiden er sikkert en copy-paste fra nogle andre, men jeg kunne ikke finde den originale tekst hvor jeg så anmeldelsen om at Samsung officielt understøtter anden firmware til deres hardware.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf thomasjohansen » 12. apr 2012, 22:10

@lath
lidt off topic:

Har din galaxy tethering?
Kan man stikke et usb i den og få direkte forbindelse til hukommelsen fra pc'en uden underlige krumspring?

Har prøvet nyere samsung android telefoner som ikke kunne dette. derfor har samsung nemlig ikke rigtig været med i min nuværende mobil overvejelse.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 13. apr 2012, 06:17

thomasjohansen skrev:@lath
lidt off topic:

Har din galaxy tethering?

Ja, det har den.
Android >= 3.0 har thethering, AFAIK.
Min Samsung Galaxy S2 kom Android 2.3.6 er det vist, og der havde den også thethering. Hvis du køber en idag kommer den nok med Android 4.0.3, som jeg knasfrit har opgraderet til via OTA.

thomasjohansen skrev:@lath
Kan man stikke et usb i den og få direkte forbindelse til hukommelsen fra pc'en uden underlige krumspring?

Eftersom Android bruger Linux kernen kan du aldrig få direkte forbindelse til hukommelsen, "uden underlige krumspring"

"underligt krumspring" er en kernel space device driver.
Da det er et gigantisk sikkerhedshul, så bliver det derfor ikke mig der fortæller dig hvordan det gøres.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf thomasjohansen » 13. apr 2012, 08:34

ang. hukommelsen, Her mener jeg bare adgang til sd kortet, eller den interne hukommelse, så man kan hente billeder, og andre filer.


For et par uger siden rodet jeg kort med en samsung, og med et usb kabel til pc, så ville den have specielle drivere installeret mv. i w7.
Alternativet var samsungs egen "fildeling" over wifi, men det virkede af r..... til.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 13. apr 2012, 09:53

thomasjohansen skrev:ang. hukommelsen, Her mener jeg bare adgang til sd kortet, eller den interne hukommelse, så man kan hente billeder, og andre filer.


For et par uger siden rodet jeg kort med en samsung, og med et usb kabel til pc, så ville den have specielle drivere installeret mv. i w7.
Alternativet var samsungs egen "fildeling" over wifi, men det virkede af r..... til.


Der krævets ikke specielle drivere.

Android har altid haft mulighed for at skifte imellem at optræde som USB modem og så USB mass storage device.
Det er 2 USB classes som det hedder, som både Linux og Windows har en standard device driver for, så det skulle gerne virke ud af boksen med både Linux og Windows styresystemer.

I ældre versioner havde man adgang til både SD kort og filsystemet i enhedens interne flash hukommelse.
Det har muligvis ændret sig med Android 4, måske allerede før - ved Android 3.0 tænker jeg.

Man kan normalt få adgang til det interne filsystem også via Bluetooth OBEX FTP. Support for OBEX FTP, som ikke er det samme som en almindelig FTP klient, support pakker skal først installeres på en Ubuntu/Debian maskine, før det kan bruges.
  • Den her App kan gøre det: http://www.androlib.com/android.application.it-medieval-blueftp-qAFE.aspx
    Hent kun via Google Play!
  • Der findes Bluetooth OBEX FTP pakker i arkiverne - brug f.eks Synaptic til at finde og installere dem.
    Pakker : obexfs,obexftp,obextool, og hvis du bruger GNOME/Unity, der er et compiz model oven på GNOME3): gnome-user-share og gnome-vfs-backends

/Lars

Edit: fundet OBEX FTP pakker og skrevet dem ind i indlægget
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2012, 10:37

lath skrev:
AJenbo skrev:Håber det bliver muligt at flashen til nogle telefoner


Min Samsung Galaxy S2 er en mulig kandidat til det.

Mener du at der er en alpha der kan installeres på den eller blot at den burde kunne køre det hvis det kommer til den?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 13. apr 2012, 14:19

AJenbo skrev:
lath skrev:
AJenbo skrev:Håber det bliver muligt at flashen til nogle telefoner


Min Samsung Galaxy S2 er en mulig kandidat til det.

Mener du at der er en alpha der kan installeres på den eller blot at den burde kunne køre det hvis det kommer til den?


Det sidste - kan

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster