"A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

"A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf Claus M » 21. feb 2012, 21:32

Betyder det at man kan downloade en Ubuntu app til en Android telefon og docke en mobiltelefonen til en hvilken som helst PC og dermed køre Ubuntu på PC'en (med de Ubuntu programmer der ligger på telefonen)

http://www.ubuntu.com/devices/android

- eller hvordan skal det egentlig forstås ?
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf Stra » 21. feb 2012, 21:43

Claus M skrev:Betyder det at man kan downloade en Ubuntu app til en Android telefon og docke en mobiltelefonen til en hvilken som helst PC og dermed køre Ubuntu på PC'en (med de Ubuntu programmer der ligger på telefonen)

http://www.ubuntu.com/devices/android

- eller hvordan skal det egentlig forstås ?
Som jeg læser det, er telefonen også en PC. Det du sætter den til, er en dock, tastatur og skærm og du har en fuld fungerende Ubuntu desktop.

Hvordan Ubuntu er lagt på, kan jeg ikke lige gennemskue, men det kræver en dual-core processor i telefonen.

Edit: har lige tjekket, der er apps til at installere Ubuntu på telefonen.
Senest rettet af Stra 21. feb 2012, 21:50, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf Claus M » 21. feb 2012, 21:46

Nåe ja - det er måske Ubuntu app til Android der gør smartphonen til en Ubuntu mini-PC

(måske er app'en en begrænset Ubuntu udgave)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf Stra » 21. feb 2012, 21:55

Nu skriver de jo "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone" ;)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf NickyThomassen » 21. feb 2012, 22:03

Jeg flashede faktisk min Android i sidste uge, altså skiftede HTCs system ud med at andet, som i min mening er bedre.

For at få processen "i gang" skulle systemet først root'es, hvilket svarer til at få adgang til roots konto. Bagefter kunne jeg så installere en bootloader som giver mig mulighed for at installere pakker/programmer inden telefonens system bliver startet. Jeg kunne forstille mig at det bare er at ligge et Ubuntu-image over på telefonen, og så installere det fra bootloaderen.

Ubuntu skriver faktisk både
Ubuntu for Android drops in cleanly alongside the rest of Android

og
Ubuntu and Android share the same kernel. When docked, the Ubuntu OS boots and runs concurrently with Android.

Hvilket i mine ører netop lyder som en form for dualboot, hvor at når telefonen sættes i en dock, så starter Ubuntu op uden at lukke Android således at telefonen stadig kan bruges.

Man kan vel nærmest sige at du går rundt med en komplet Ubuntu i lommen, som så booter når du sætter den i docken :)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf Stra » 21. feb 2012, 22:17

TitanusEramius skrev:Jeg flashede faktisk min Android i sidste uge, altså skiftede HTCs system ud med at andet, som i min mening er bedre.
Off topic: Hvordan fik du den rootet? Jeg har forsøgt flere gange, men kan ikke få det til at virke fra Ubuntu og SuperOneClick. :(
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 21. feb 2012, 23:04

TitanusEramius skrev:Jeg flashede faktisk min Android i sidste uge, altså skiftede HTCs system ud med at andet, som i min mening er bedre.

For at få processen "i gang" skulle systemet først root'es, hvilket svarer til at få adgang til roots konto. Bagefter kunne jeg så installere en bootloader som giver mig mulighed for at installere pakker/programmer inden telefonens system bliver startet. Jeg kunne forstille mig at det bare er at ligge et Ubuntu-image over på telefonen, og så installere det fra bootloaderen.

Ubuntu skriver faktisk både
Ubuntu for Android drops in cleanly alongside the rest of Android

og
Ubuntu and Android share the same kernel. When docked, the Ubuntu OS boots and runs concurrently with Android.

Hvilket i mine ører netop lyder som en form for dualboot, hvor at når telefonen sættes i en dock, så starter Ubuntu op uden at lukke Android således at telefonen stadig kan bruges.

Man kan vel nærmest sige at du går rundt med en komplet Ubuntu i lommen, som så booter når du sætter den i docken :)


Det er ikke dual boot.
Ubuntu skal ikke betragtes som et styresystem her, man bare programmer, der kan køre samtidigt med at Android porgrammer også kører. Dvs at Ubuntu her kører som maskinkodeprogrammer.

De holder det adskilt ved hjælp af processer (programmer).
Linux (kernen) sørger for at en process ikke kan ændre i en anden process (eller i hvert fald ikke uden at have fået lov af processen det går ud over).

Bemærk at Android Apps generelt ikke er maskinekodeprogrammer. Dog forhindrer det ikke producenten at have de mest almindelige Apps som maskinekode af effektivitetsmæssige årsager.
Maskinkode Apps har ofte disse egenskaber:
  • De er med i telefonen som standard.
  • Du kan ikke afinstallere den.
  • Den har Tjernobyl-bits=adgang til at gøre alt, selv om den ikke har brug for det.
  • De kan godt opgraderes af en Dalvik baseret App - det sker ved at Dalvik Appen "skygger" for en ældre maskinkode App.

En App bliver JIT compiled fra Dalvik bytecode til maskinkode imens Android programmet kører.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 22. feb 2012, 02:21

YouTube video, det ser slet ikke dårligt ud:

http://www.youtube.com/watch?v=gUXUjjg9qQ0

Det kunne være jeg synes at Unity var en bedre ide på en smartphone end på en Desktop.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf Stra » 22. feb 2012, 18:26

Det er så åbenbart ikke tænkt som en app http://www.version2.dk/artikel/brug-din-android-telefon-som-en-ubuntu-pc-43711

Ulempen er ifølge ExtremeTech, at Canonical kun har planer om at levere Ubuntu til Android gennem mobilproducenterne. Det vil altså ikke umiddelbart være muligt at installere Ubuntu på en eksisterende Android-telefon. Desuden vil det kræve en telefon med HDMI-udgang og en processor med to kerner.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 22. feb 2012, 22:36

Stra skrev:Det er så åbenbart ikke tænkt som en app http://www.version2.dk/artikel/brug-din-android-telefon-som-en-ubuntu-pc-43711

Ulempen er ifølge ExtremeTech, at Canonical kun har planer om at levere Ubuntu til Android gennem mobilproducenterne. Det vil altså ikke umiddelbart være muligt at installere Ubuntu på en eksisterende Android-telefon. Desuden vil det kræve en telefon med HDMI-udgang og en processor med to kerner.

Ja det så jeg også
Min mobil (Samsung Galaxy S2) er dual core, men mangler HDMI udgang, så Ubuntu på telefonen bliver først når den jeg har nu er slidt op, og så er vi nok ovre i at en mobil har en 4-kerne processor, eller mere/alternativt er blevet meget billigere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf AJenbo » 23. feb 2012, 01:58

Nej der kræver dybere intergration end en app normalt lige kan klar. Men hvis du har lyst til at leje lidt med Ubuntu på din telefon/tablet kan du installere Ubuntu Installer App, det er ikke native men skulle fungere til en hvis grad.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf Finn Bjerke » 23. feb 2012, 17:46

I er godt nok mere tekniske end jeg er. Godt så. Her står en artikel om emnet:

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-for-android-announced/

De skriver blandt meget andet:
Both OSes share the same kernel – so this isn’t a case of an ‘Ubuntu’ app running atop Android or vice versa. Both run at the same time on the same device. The net result of this is a super efficient workflow.


Altså android og Ubuntu kører samtidigt.

mere her:

http://www.ubuntu.com/devices/android
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 24. feb 2012, 13:15

Finn Bjerke skrev:I er godt nok mere tekniske end jeg er. Godt så. Her står en artikel om emnet:

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-for-android-announced/

De skriver blandt meget andet:
Both OSes share the same kernel – so this isn’t a case of an ‘Ubuntu’ app running atop Android or vice versa. Both run at the same time on the same device. The net result of this is a super efficient workflow.


Altså android og Ubuntu kører samtidigt.

mere her:

http://www.ubuntu.com/devices/android/quote


Det var også det jeg skrev:
Det er ikke dual boot.
Ubuntu skal ikke betragtes som et styresystem her, man bare programmer, der kan køre samtidigt med at Android programmer også kører

Der er bare et men, og det er at Apps på Android forventes at være Dalvik bytecode, med andre ord skal der som minimum ny firmware, som kommer med et basis Ubuntu system, og en pakke manager. Kigger man på websiden[1] ser man da også at Canonical opfordrer mobilproducenter til at få Ubuntu på deres mobiler.

Jeg tror ikke at Ubuntu har tænkt sig andet end at genoversætte fra kildekode, hvilket man kun får maskinkode ud af, og dermed er jeg også helt sikker på at Canonical ikke vil lave alle programmer om til Dalvik bytecode (Apps), da det er en fuldstændig reimplementering af et program til en helt anden kildekode, og et enormt arbejde.

Dalvik bytecode er en slags maskinkode som bruges til Apps i Android.

/Lars

[1]: http://www.ubuntu.com/devices/android
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf thomasjohansen » 11. apr 2012, 10:58

øv....


sidder og kigger på ny telefon som afløser af min gamle desire.

Og så tænkte jeg lige at jeg skulle tage hensyn til om at prøve ubuntu på fonen.
Men kan se at det er et stykke ude i fremtiden.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "A full Ubuntu desktop, on your docked Android phone"

Indlægaf lath » 11. apr 2012, 19:07

thomasjohansen skrev:øv....


sidder og kigger på ny telefon som afløser af min gamle desire.

Og så tænkte jeg lige at jeg skulle tage hensyn til om at prøve ubuntu på fonen.
Men kan se at det er et stykke ude i fremtiden.


Jeg har opdaget at man kan købe et specialkabel til min Samsung Galaxy S2.

Dens USB stik er nemlig mere end bare USB, for med et specialkabel kan man få et HDMI stik i den anden ende, og telefonen kan så overføre et 1080p Full HD 30 fps video til f.eks. et stort TV.
Tilmed kan man lade telefonen op samtidigt med det samme kabel - meget heldigt, da HD video sikkert bruger meget heftige mængder af strøm.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster