Daglig backup af vigtige filer

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf laoshi » 5. feb 2009, 15:29

Spar dig selv for ærgrelser - automatiser din backup
Det kan vist ikke gentages for ofte: husk altid at have en god backup af de data som du ikke vil miste.
Alligevel er det noget som mange glemmer. Det gælder om at finde sig en løsning som kører rutinemæssigt og medtager de filer som man vil have backup af. Her følger to metoder til at gøre det:
Først et script som sættes til at køre automatisk
Dernæst programmet Backintime som tilbyder en grafisk konfigurering af backupprogrammet. Det ligger ikke i de officielle ubuntu-repositories, men kommer fra en pålidelig kilde og fungerer fint under Ubuntu.

Menustyret udgave af backupscriptet og andre systemopgaver
Hvis du er interesseret i at kunne køre backup, oprydning og opdatering fra et overskueligt interface, så kan du installere det script som jeg har lagt i denne tråd: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7282
Hvis du vil køre backup efter en fast tidsplan, så brug nedenstående.

Et enkelt script til daglig backup af vigtige filer

Inspireret af christian.arvais automatisering af oprydning og opdatering (https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=5879) er her en automatisering af backup af vigtige filer til en ekstern usb-disk.
Jeg har selv brugt det i en længere periode, og det fungerer upåklageligt og laver en hurtig backup (efter første kørsel, som godt kan tage lidt tid).
ÆNDRET 16.02.2009
Scriptet laver en backup af den aktuelle situation i de directories som det drejer sig om. Slettede/ændrede filer lægges i en mappe med -UGEDAGSNAVN hæftet ved. Tager man backup hver dag, så har man altså altid en aktuel backup samt de ændringer som er foretaget i en uge tilbage i tiden. Efter en uge overskrives filerne i ugedagsmappen med de nye ændrede/slettede filer.
ÆNDRET 19.05.2010
Man kan du indsætte navnet på backupdisken som en variabel i starten af scriptet, så det ikke skal ændres manuelt. Desuden er tilføjet output af eventuelle fejlmeldinger til filen 'backup_fejl' som lægges på Skrivebordet.

Kode: Vælg alt

#!/bin/sh
# Backup foretages til en ekstern USB-disk som det forudsættes at du har læse- og skrivetilladelse til og som er mounted på /media/disk. Hvis din externe harddisk hedder andet end 'disk' skal du indsætte navnet efter =  i den linje nedenfor som hedder 'exthd=disk'. Scriptet bruger synkroniseringsprogrammet rsync. Parametrene betyder flg. v = verbose (du får at vide hvad der foregår) r = rekursiv ( der laves backup af mapper med undermapper og indhold) t = timestamp (gør at kun ændrede filer overføres igen - så efter første backup går det hurtigt) p = permissions (de opdateres efter overførsel) l = links (genskabes på mål-disken) z = filerne gzip-komprimeres under overførslen (især nyttig hvis man bruger netforbindelse). Man kan også tilføje e = ssh-overførsel, unødvendig når det er til usb-disk --delete fjerner filer på måldisken som er blevet fjernet på startlokationen. Hvis du ændrer på stiene er det vigtigt at du på startlokationen slutter med / (eks: /etc/) og at du ikke gør det på måldisken (eks: /etc). Kopier skriptet ind i en tekstfil, kald den daglig_backup.sh, læg den i din /home/brugernavn/ og gør den eksekverbar. Scriptet kan bringes til udførelse ved dobbeltklik eller ved at kalde det i en terminal med sudo ./daglig_backup.sh Scriptet er brygget det sammen ved hjælp af mine yndlingshåndbøger Linux Phrasebook og Ubuntu Toolbox.
Eventuelle fejlmeldinger angives i filen 'backup_fejl' som lægges på dit Skrivebord.

echo "Daglig backup af vigtige filer i Ubuntu"
echo "Skrevet af Flemming Christensen (laoshi) februar 2009 - maj 2010"
echo "Først tømmes papirkurven"
echo "Så foretages der backup til en  ekstern disk af etc og usr/local/"
echo "Til slut backup af brugerens /home til mappen aktuel_backup på en ekstern disk. Ændrede eller slettede filer fra home lægges i en mappe med ugedagens navn"

# Indsæt navnet på din externe harddisk efter lighedstegnet inden du gemmer scriptet. Find navnet med kommandoen: ls  /media/
exthd=disk

# Tømning af papirkurven
echo "Papirkurven tømmes"
rm -rf $HOME/.local/share/Trash/*

# Backup af /etc/ i den aktuelle udgave. Den aktuelle udgave gemmes i etc, ændrede/slettede filer gemmes i en etc-mappe med ugedagens navn
echo ""
echo "Backup  af etc til ekstern disk"
echo ""
exec 2> $HOME/Skrivebord/backup_fejl
rsync -vrtplz --progress --stats --delete --backup --backup-dir=/media/$exthd/etc-`date +%A` /etc/ /media/$exthd/etc

# Backup af /usr/local i den aktuelle udgave. Den aktuelle udgave gemmes i usr_local, ændrede/slettede filer gemmes i en usr_local-mappe med ugedagens navn
echo ""
echo "Backup af usr til ekstern disk"
echo ""
exec 2>> $HOME/Skrivebord/backup_fejl
rsync -vrtplz --progress --stats --delete --backup --backup-dir=/media/$exthd/usr_local-`date +%A` /usr/local/ /media/$exthd/usr_local

# Backup af brugers /home/ den aktuelle udgave gemmes i en mappe med dit brugernavn, ændrede/slettede filer gemmes i mappen 'ændret-ugedagensnavn'
echo ""
echo "Backup af home til ekstern disk"
echo ""
exec 2>> $HOME/Skrivebord/backup_fejl
rsync -vrtplz --progress --stats --delete --backup --backup-dir=/media/$exthd/ændret-`date +%A` $HOME /media/$exthd/


Note:
[*] $HOME er en shellvariabel som indeholder stien til den aktuelle brugers /home partition.
[*] tegnene som omgiver date +%A er ` (accent grave - backtick)
[*] du skal ikke ukritisk kopiere /etc/ tilbage, og specielt ikke i en ny installation. Men har du f.eks. konfigureret apache, så kan du genbruge /etc/apache2. Dine crontab-filer ligger også i /etc/ og der kan være andre konfigurationer som du vil bevare. Men særlig fstab skal du ikke genbruge - det vil kun skabe store problemer.
[*] fra $HOME skal du også vurdere, hvilke skjulte filer du vil genbruge. Der sker for så vidt ikke noget galt i at bruge dem alle, for så får du din nuværende konfiguration med. Men har du problemer med den, så skal du måske nøjes med at genbruge dem, som du ved du har sat op efter ønske. Vær opmærksom på at dine mails ligger i mappen .evolution/ og din Firefox-opsætning i .mozilla/. Til at bevare din tema-opsætning kan du installere og bruge programmet Phrank's themesaver http://ubuntu.online02.com/pts.

BEMÆRK: Som det fremgår senere i denne tråd kan selv små skrivefejlfejl i scriptet få stor betydning (i dette tilfælde $Home i stedet for det korrekte $HOME). Så vær omhyggelig med at skrive linjerne i scriptet nøjagtig som angivet. Det bedste er at kopiere og indsætte og så selv indføje de ændringer som er nødvendige. I ovenstående script skal du kun ændre ordet disk hvor du skal indsætte navnet på din backupdisk. Det gør du i starten af scriptet, hvor der står 'exthd=disk'

Du finder navnet på backupdisken ved at køre flg. kommando når disken er tilsluttet:

Kode: Vælg alt

ls /media/



Højreklik på Skrivebordet, vælg [b]Opret dokument > Tom fil
. Når du har skrevet (eller indkopieret) scriptet så gem det på Skrivebordet (kald det f.eks. daglig_backup.sh). Så skal det flyttes til /usr/local/bin, ejerskabet ændres til root og det skal gøres udførbart:

Kode: Vælg alt

sudo mv ~/Skrivebord/daglig_backup.sh /usr/local/bin/daglig_backup.sh && sudo chown root /usr/local/bin/daglig_backup.sh && sudo chmod +x /usr/local/bin/daglig_backup.sh


Du kan så kalde scriptet ved at åbne terminalen og skrive:

Kode: Vælg alt

sudo daglig_backup.sh

Du kan også få scriptet til at køre på forud bestemte tidspunkter ved at følge den fremgangsmåde som forklares i min guide om Tilbagevendende udførelse af oprydning, opdatering og backup https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=6043

Jeg har selv lavet et udvidet script, som starter med at køre christian.arvais oprydnings- og opdateringsscript og derefter ovenstående. Hermed er sikret at systemet er opdateret og at man ikke unødigt laver backup af papirkurven inden der foretages backup.
For at gøre noget tilsvarende, så lav en *.sh fil med christian.arvais script øverst og under dette skal så mit script indsættes dog uden linjen #!/bin/sh
Om ønsket kan man gøre opgaven fuldautomatisk ved hjælp af cron, som så kører scriptet på et forudbestemt tidspunkt (se i guiden som jeg linker til ovenfor)

Backintime - et grafisk backup-program

Foretrækker du en grafisk backup-løsning hvor man kan pege og klikke for at træffe sine valg, så er programmet backintime en god mulighed. Det er i al korthed en grafisk overbygning på backupprogrammet rsync som også er det jeg har brugt i mit script.

1. Hent og installer programmet
a. Åbn System > Softwarekilder og tilføj flg. linje til tredjepartskilder:



b. Så skal du lige bruge terminalen lidt for at hente og tilføje nøglen:

Kode: Vælg alt

wget http://backintime.le-web.org/repository/le-web.key

og

Kode: Vælg alt

sudo apt-key add le-web.key


c. Endelig installerer du programmet

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install backintime-common backintime-gnome


2. Tag programmet i brug

d. Du kan nu åbne det fra Programmer > Systemværktøjer

Det findes i to udgaver:
1) Back In Time
2) Back In Time (root)

Vil du kun lave backup af (filer i) /home så kan du vælge den første. Hvis du vil lave backup også af systemfiler, så skal du vælge den anden. Du kan nemlig kun lave backup af mapper og filer som du har skrivetilladelse til.
Backup'en laver et snapshot af alle filer i de valgte mapper, bortset fra dem som du har bedt om skal springes over.
Der bliver kun lavet et nyt snapshot hvis noget er blevet ændret siden sidst.

Til automatisk backup bruges programmet cron, så det skal køre (men det gør det hvis ikke du selv har standset det).

Det eneste du skal gøre for at få programmet til at køre er at konfigurere:

[*] hvor du vil gemme din backup.

[*] hvilke mapper du vil lave backup af. Du kan også fravælge bestemte filer, filtyper eller mapper. Indholdet i papirkurven er forud fravalgt.

[*] hvornår der skal laves backup (manuelt, hvert 5. minut, hvert 10. minut, hver time, hver dag, hver uge, hver måned).

[*] På fanebladet auto-remove kan du vælge hvor længe snapshots skal gemmes før de automatisk bliver slettet. Kan være pladsbesparende.

Når programmet er indstillet til automatisk backup behøver du ikke at tænke mere på det, bortset fra at din eksterne harddisk skal være tilsluttet når der skal laves backup - programmet vågner og kører med de valgte intervaller.

Gendannelse af filer er tilsvarende enkel: vælg et snapshot fra menuen til venstre, vælg de mapper du vil have gendannet og tryk på 'Restore'

Hvis du gendanner en fil og den allerede findes, så omdøbes den gendannede fil til filnavn.backup.datomærke
Senest rettet af laoshi 9. mar 2011, 21:59, rettet i alt 16 gange.
Begrundelse: Backintime tilføjet, tømning af papirkurv medtaget i scriptet, advarsler tilføjet
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf Jakob77 » 6. feb 2009, 03:56

 


laoshi


Tak for dit indlæg. Det er ikke en fuld systembackup, men jeg synes, at det er rigtig godt, at vi får set, hvordan man kan lave scripts.   :)

Det minder jo lidt om bat-filer i DOS, men kommandoerne ser ud til at være krypteret.   :wink:



 

faweb
Indlæg: 87
Tilmeldt: 22. nov 2008, 19:52
IRC nickname: fpa
Geografisk sted: Odense

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf faweb » 6. feb 2009, 18:04

Det virker fint, men hvordan gør man hvis man vil gendanne en backup?
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf Jakob77 » 7. feb 2009, 01:59

 


faweb skrev:Det virker fint, men hvordan gør man hvis man vil gendanne en backup?



Det skulle jo helst ikke blive nødvendigt.
Men ellers har du vel alle filer med hele træstrukturen på den eksterne harddisk, så du bare kan bruge "stifinder" til at hente, hvad du mangler..?   :)



 

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf laoshi » 7. feb 2009, 07:57

Men ellers har du vel alle filer med hele træstrukturen på den eksterne harddisk, så du bare kan bruge "stifinder" til at hente, hvad du mangler..?

Just precis - det er bare et spørgsmål om at finde den eller de filer som man vil hente tilbage, markere og drag-and-drop. Men hvis det er hele baduljen man vil gendanne, så kan man jo også lave et script til det.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf sådanUBUNTU » 8. feb 2009, 11:57

Hvad med sbackup? Leverer det program ikke varen mindst lige så godt? Eller alternativt Timevault?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf laoshi » 8. feb 2009, 16:00

Hvad med sbackup? Leverer det program ikke varen mindst lige så godt? Eller alternativt Timevault?

Det kan sagtens være. Der er jo mange muligheder for at lave backup - det her er bare den måde som det passer mig bedst at gøre det på og som andre også vil kunne bruge hvis de har lyst. rsync er et meget effektivt og konfigurerbart synkroniseringsprogram og scriptet er bare én måde at udnytte dets muligheder på.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf Christian.Arvai » 8. feb 2009, 16:18

sådanUBUNTU skrev:Hvad med sbackup? Leverer det program ikke varen mindst lige så godt? Eller alternativt Timevault?

Nu har jeg en lidt specielt måde at lave min egen backup på (krydskopier imellem externe hd´er), men det script som laoshi har skrevet, kan jeg bygge ind i mit eget script og dermed optimere det efter eget ønske, så på en måde er jeg mere til script´s en backupprogrammer.

Det er ydermere ganske lærerigt at se hvordan andre bygger deres script´s op :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf Jakob77 » 9. feb 2009, 05:21

Ja, der er jo mange måder at gøre det på, og ikke alle har samme behov.

Jeg er måske lidt af en karkiler, når det gælder backup, fordi jeg har haft ansvar for meget vigtige data.

Derfor tager jeg backup til flere eksterne harddiske og opbevarer normalt mindst een harddisk i brandskab og undlader at have alle i samme bygning.

Når jeg tager en backup, så bruger jeg aldrig at opdatere en tidligere backup. Jeg tager altid en helt frisk forfra, men undlader måske de fleste mapper, hvor jeg ved, at der ikke er sket ændringer siden sidste totalbackup.
Ældre backupfiler bliver gemt så længe som muligt, men må selvfølgelig udtyndes efterhånden, som der bliver pladsmangel.
Men jeg mener, at det netop er meget vigtigt at gemme ældre backupfiler nøjagtigt, som de var, fordi der kan gå lang tid, før man opdager en fejl. Og der er jo ikke meget ved at have en helt frisk backup af en fejl. :wink:

Af bitter erfaring kan jeg også tilføje, at et backupsystem i mine øjne intet er værd, hvis man ikke er 100% sikker på, at man kan få en restore til at fungere perfekt. Det vil i praksis sige, at metoden skal afprøves, så man ved, at man kan håndtere det hele, både skjulte filer, systemfiler, lange filnavne med æ,ø og å osv...
Der er langt flere faldgruber, end man umiddelbart skulle tro.



sådanUBUNTU


I denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=35733#p35733

kom vi til at diskutere mulighederne for at lave backup af enkelte indstillinger (f.eks. værktøjsiconer og netindstillinger) og du svarede:

sådanUBUNTU skrev:Ja, det ville være supersmart. Det ville sikkert ikke være så svært at skrive sådan et program, men det kræver jo lige, at man kan programmere :)

De fleste personlige indstillinger er gemt som skjulte filer og mapper i hjemmemappen, så det er bare at finde ud af, hvor de enkelte indstillinger er gemt...


Ja, og det kræver nok et stort kendskab til Ubuntu, så man ved, hvad man kan og må.
Det er sikkert heller ikke alle indstillinger, der er begrænset til en enkelt fil, som ikke omhandler andet, og så kan det jo hurtigt blive mere kompliceret.


Hvad med sbackup? Leverer det program ikke varen mindst lige så godt? Eller alternativt Timevault?


Jeg vil se nærmere på Sbackup, men umiddelbart er jeg ikke så imponeret.

Timevault kender jeg slet ikke. Har du et link til beskrivelse og download..? :)

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf laoshi » 9. feb 2009, 08:58

Af bitter erfaring kan jeg også tilføje, at et backupsystem i mine øjne intet er værd, hvis man ikke er 100% sikker på, at man kan få en restore til at fungere perfekt. Det vil i praksis sige, at metoden skal afprøves, så man ved, at man kan håndtere det hele, både skjulte filer, systemfiler, lange filnavne med æ,ø og å osv...

Det var også min erfaring med windows-backupsystemer, som gemte filerne i formater der som regel ikke kunne læses, når backup'en endelig skulle bruges.
Men med den backup som scriptet laver kopieres filerne præcis som de er - og i tilfælde af ugyldig kodning får man en fejlmeddelelse så man kan tage sig af det.
Det er samtlige (også skjulte) filer i /home/ der kopieres til den eksterne disk, så dem kan man bare hente tilbage efter behov.
Og der er jo ikke meget ved at have en helt frisk backup af en fejl.

Derfor er backup'en også konstrueret så man har en backup som rækker en uge bagud - på den tid burde man opdage evt. fejl. Men selvfølgelig kan det anbefales også at lave en backup som man gemmer i en længere periode, eks. for hver måned i året.
Som tidligere skrevet så er det et script som har vist sig at dække mine behov - og måske også andres - men det som er det gode ved Ubuntu er jo netop, at man kan konfigurere tingene til at passe til ens egne behov, og der er rigtig mange muligheder, både med kommandolinjer, scripts og grafiske løsninger.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf Jakob77 » 9. feb 2009, 14:23

 


laoshi skrev:
Og der er jo ikke meget ved at have en helt frisk backup af en fejl.

Derfor er backup'en også konstrueret så man har en backup som rækker en uge bagud - på den tid burde man opdage evt. fejl.


Nu spørger jeg måske dumt, men betyder det, at den kun tager backup af filer, som er over en uge gamle..?
For ellers må den vel overskrive.?   :?


 

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf laoshi » 9. feb 2009, 15:18

Backup'en er af alt det der ligger i /etc/ /usr/ og /home/ på det tidspunkt hvor man kører scriptet. Når man kører det dagen efter, så bliver de ændrede/slettede filer lagt ud i en mappe med ugedagens navn. Så du har altid et opdateret indhold, samtidig med at det som er ændret i den forløbne uge også er gemt. Næste gang der så skal gemmes filer i mandagsmappen, så bliver de gamle overskrevet og de nu ændrede lagt ind. Så du kan altid genskabe de tre directories en uge tilbage. Med andre ord, så har du altid et aktuelt billede samt alle ændringer som er foretaget en uge tilbage.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf Christian.Arvai » 16. feb 2009, 09:14

laoshi skrev:Om ønsket kan man gøre opgaven fuldautomatisk ved hjælp af cron, som så kører scriptet på et forudbestemt tidspunkt.

Hej :)

Hvordan ser kommandolinen ud hvis man vil have scriptet kørt en gang om ugen ? , det ville været ret brugbart til begge vores scripts.



PS: Jeg kunne godt have spurgt dig på irc - men jeg er nok ikke den eneste der gerne vil vide det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf laoshi » 16. feb 2009, 09:26

Der findes en smart løsning på det:
I stedet for at lægge scriptet i /usr/local/bin hvor du kan køre det manuelt fra - skal du lægge det i
/etc/cron.hourly hvis det skal køres hver time
/etc/cron.daily hvis det skal køres en gang om dagen
/etc/cron.weekly hvis det skal køres en gang om ugen
/etc/cron.monthly hvis det skal køres en gang hver måned

Det er ikke noget jeg selv har prøvet - kan godt lide at køre den slags opgaver manuelt, men det er et af de gode tips fra "Ubuntu Toolbox"-håndbogen
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Daglig backup af vigtige filer

Indlægaf Christian.Arvai » 16. feb 2009, 09:31

Takker mange gange :)

Jeg laver en kopi af mit oprydningsscript og smider ind i /etc/cron.hourly , så ser vi om det virker efter hensigten.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst