Oprydning og opdatering af Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 17. mar 2009, 15:58

thj01 skrev:Hvor nødvendigt er at køre denne oprydning??

Er det for engod samvittighed man gør det eller er det reelt vigtigt systemarbejde?

Hvis man feks har en pc til børnene, er det en udemærket ide at sætte det script på pc´en, så slipper man for at skulle holde øje med, om der er opdateret og ryddet op, mine børn er ret gode til at fylde pc´en op med rod (og hvem har de mon det fra :) ).

I teorien kan man lade pc´en passe sig selv og det eneste som jeg med vilje ikke har med, er at opgradere kernen, det er nemt nok at bygge ind i scriptet - men det er ikke alle der vil blive tilfredse med at kernen bare opgraderes automatisk.

På min egen pc er det for at holde den 100 % opdateret hver dag, samt for at rydde op i alle de filer der er overflødige - feks rester af afinstallerede programmer, jeg får ret mange filer der kan fjernes når jeg tester div programmer, så det er også en af mine grunde til det.


EDIT:

Jeg har skrevet en lille indledning i guiden nu, så der er bedre forklaring om hvad fordele der er ved scriptet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 17. mar 2009, 16:06

help2day skrev:
naucher skrev:Hej!

Jeg kan ikke helt få dit script til at fungere - desværre ;-(
For noget tid siden (da jeg opdagede denne tråd) kørte jeg "den lange sudo-smøre" i terminalen, og fik (vist nok) en masse oprydning.

Jeg lavede også scriptet i gEdit (opryd.sh) og gjorde filen eksekverbar ("kør som program") i egenskaber.

I dag ville jeg så prøve at køre scriptet ved dobbeltklik på filen.
Der kommer et terminalvindue - meget hurtigt, og så er det væk igen.

Derefter prøvede jeg at køre de enkelte elementer i scriptet, via sudo-kommandoer i terminalen.

Da jeg når til apt-get autoremove -y --force-yes får jeg følgende svar fra terminalen:
E: Kunne ikke åbne låsefilen /var/lib/dpkg/lock - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

Hvorfor det?
Skal man være logget ind som "root" for at køre det?
... og hvordan bliver man det?
(Det er vist lidt "farligt", har jeg læst =:-O)


indtast koden sådan.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get autoremove -y --force-yes


indtast adminkode

Jeg tror faktisk den fejl stopper - hvis du genstarter pc´en og prøver scriptet igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf naucher » 21. mar 2009, 17:14

Hej (igen)

Jeg kan desværre stadig ikke rigtigt få dit script til at fungere ;-(

Efter at have afprøvet nogle "rip-programmer" m.v. ville jeg køre en oprydning med scriptet, som jeg i forvejen havde gjort eksekverbar via gedit.
Ligesom sidst, kommer terminalvinduet og begynder afviklingen af scriptet, men inden jeg kan nå at se, hvad den skriver, forsvinder terminalen igen, og jeg sidder tilbage med en fornemmelse af, at det nok ikke var helt sådan det var tænkt fra din side.

Derefter prøver jeg at gøre scriptet til en terminalkomando med

Kode: Vælg alt

sudo mv $HOME/opryd.sh /usr/local/bin && sudo chown root /usr/local/bin/opryd.sh

Når jeg derefter kører kommandoen sudo opryd.sh i terminalen, kan jeg fint følge med i processen, som ser ud til at stoppe ved den sidste del af scriptet:

Kode: Vælg alt

echo "Opdatering af systempakker."
updatedb
apt-get update -y -qq -m
apt-get upgrade -y --force-yes -qq -m

Dette bygger jeg på, at terminalen giver følgende fejlmelding:
Opdatering af systempakker.
W: GPG error: http://ppa.launchpad.net intrepid Release: Følgende signaturer kunne ikke verificeret, da den offentlige nøgle ikke er tilgængelig: NO_PUBKEY 60D11217247D1CFF
W: Du kan muligvis rette problemet ved at køre 'apt-get update'

Oprydning og opdatering af Ubuntu er færdig.

Selvom jeg dermed får fortalt, at scriptet er kørt til ende, står jeg stadig med en fornemmelse af, at det ikke gik helt efter planen.
Er det korrekt?
Skal jeg gøre noget ved det?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Stra » 21. mar 2009, 17:42

naucher skrev:Hej (igen)
Opdatering af systempakker.
W: GPG error: http://ppa.launchpad.net intrepid Release: Følgende signaturer kunne ikke verificeret, da den offentlige nøgle ikke er tilgængelig: NO_PUBKEY 60D11217247D1CFF
W: Du kan muligvis rette problemet ved at køre 'apt-get update'

Oprydning og opdatering af Ubuntu er færdig.

Selvom jeg dermed får fortalt, at scriptet er kørt til ende, står jeg stadig med en fornemmelse af, at det ikke gik helt efter planen.
Er det korrekt?
Skal jeg gøre noget ved det?
Du mangler en verificering af din key kør

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 60D11217247D1CFF && gpg --export --armor 60D11217247D1CFF | sudo apt-key add -
og problemet skulle være løst.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf naucher » 21. mar 2009, 21:21

Hej Stra
Tak for koden om "verifikation af key"

Nu giver det jo ikke meget mening, at køre oprydningen igen, her umiddelbart efter at det blev gjort sidst.

Jeg gjorde det selvfølgelig alligevel ;-)
... og fik ingen fejlmeldinger el.lign.

Men hvorfor mon jeg manglede denne verifikation?
Hvor tit skal man verificere nøglen?
Hvad betyder det egentlig?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf naucher » 21. mar 2009, 21:26

... i øvrigt kunne jeg ikke umiddelbart køre scriptet i terminalen igen, efter verificeringen af nøglen.

Jeg måtte oprette scriptet påny og gøre det til terminal-kode, inden det kunne køres igen.

Noget tyder på, at "nøgle-verificeringen" har betydet at terminal-koden "opryd.sh" gik hen og døde!

Jeg forstår det ikke helt :-|
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf lath » 22. mar 2009, 00:06

naucher skrev:... i øvrigt kunne jeg ikke umiddelbart køre scriptet i terminalen igen, efter verificeringen af nøglen.
Jeg måtte oprette scriptet påny, og ...


Den verificeringskode du udførte piller ikke ved dit script. Programmet kender ikke dit script, så du må have lavet et eller andet, så det ikke virkede. Det kunne for eksempel være at du havde indsat verificeringskoden i scriptet, istedet for at starte en terminal og udføre verificeringskoden deri.

naucher skrev:... og gøre det til terminal-kode, inden det kunne køres igen.


Jeg gætter at du mener at du slettede det gamle script, og lavede du en ny tekst fil. Bagefter satte du execute bit. (Du fortæller Linux kernen at dette er et binæt program eller et script i stedet for en tekstfil.)

naucher skrev:...
Noget tyder på, at "nøgle-verificeringen" har betydet at terminal-koden "opryd.sh" gik hen og døde!


Kort forklaring på hvad der sker når sudo program køres fra GNOME via en brugertilpasset programgenvej
En terminal(nr 1) startes med normale rettigheder. Herfra køres sudo. Sudo promter for password: Er det forkert afsluttes terminalen, er det rigtigt startes en ny terminal (nr 2) som har root (superbruger rettigheder). Terminal 2 stater program, som arver sine rettigheder fra Terminal 2. Program slutter. Terminal 2 slutter. Terminal 1 slutter.

Lang detaljeret forklaring på hvad der sker når sudo program køres fra GNOME via en brugertilpasset programgenvej
Det der sker nede på X serveren og X klienten, og nede i Linux kernen er følgende (med de mest langhårede detaljer udeladt).
  • X-serveren (grafikkort driveren med mere), opfanger et museklik på skærmen, og sender koordinatet (x,y) på museklikket videre til X-klienten. X klienten er GNOME desktoppen.
  • GNOME beregner hvilket program, som skal behandle museklikket (hændelsen) på baggrund af (x,y) koordinatet for museklikket, og hvor et program er tegnet (x,y,z) på skærmen. z-koordinatet er det lag som et program ligger i.
  • Her er der ikke noget aktiv program under museklikket, så det er GNOME selv der skal behandle museklikket. (Det er ikke helt sandt for der er et panel program aktivt, men jeg ser bort fra det for ellers bliver det endnu mere langhåret end det allerede er).
  • GNOME starter en ny kopi af GNOME med et systemkald der kaldes fork.
  • GNOME-kopien finder ud af at den er en kopi (en child-process), og udfører endnu et systemkald exe, som gør at Linux kernen erstatter GNOME kopien med det program der skal startes. Programmet der startes er terminal (nr 1) med normale rettigheder. Terminal startes med sudo som aktivt program.
  • sudo spørger efter et brugerens kodeord for at få administrative rettigheder (køre med superbruger (root) rettigheder).
  • Forkert Password:
    • terminal 1 afsluttes, evt efter et par forsøg - kan ikke lige huske de detaljer
  • Rigtigt password:
    • sudo starter en ny child-process, med fork systemkaldet.
    • sudo-kopien finder ud af at den er en kopi (en child-process af sudo, som er parent-process), og udfører exe systemkald, hvor der logges ind som root i en terminal (nr 2).
    • Terminal 2 udfører et fork systemkald, og i kopien af Terminal 2 udføres et exe systemkald, hvor program kaldes.
    • Program arver alle rettigheder fra dens forældre proces - det er terminal 2 - så med superbrugerrettigheder udføres program.
    • Program lukker når det er færdig med sit arbejde.
    • Terminal 2, som har ventet på at program blev færdigt, afslutter når Program er er lukket ned.
    • sudo, som har ventet på at Terminal 2 blev færdigt, afslutter når Terminal 2 er lukket ned.
    • Terminal 1, som har ventet på at sudo blev færdigt, afslutter når sudo er lukket ned.
    • I GNOME afslutter en tråd, når Terminal 1 bliver færdig. En tråd er en slags program inde i et program.

naucher skrev:...

Jeg forstår det ikke helt :-|


Du forstår forhåbentligt noget mere nu. Det vigtigste at lægge mærke til er at der startes en række programmer, og at et script ikke behandles som ét program.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

McCleod
Indlæg: 77
Tilmeldt: 22. mar 2009, 17:29
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf McCleod » 22. mar 2009, 19:26

christian.arvai skrev:Oprydning og opdatering af Ubuntu

Guiden er sidst ændret den: 18/03/2009
Ændringer var Vedr. : ændret kommandoen til at tømme papirkurven - så den også fjerner evt skjulte filer, der er smidt i papirkurven.


En lille tilføjelse som måske kan hjælpe en masse:

find ~/.thumbnails -type f -exec rm {} \;

Den rydder op i mængden af thumbnails og kan godt hente nogle hundrede MiB på maskiner hvor billeder er en stor del af hverdagen.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 23. mar 2009, 14:32

McCleod skrev:
christian.arvai skrev:Oprydning og opdatering af Ubuntu

Guiden er sidst ændret den: 18/03/2009
Ændringer var Vedr. : ændret kommandoen til at tømme papirkurven - så den også fjerner evt skjulte filer, der er smidt i papirkurven.


En lille tilføjelse som måske kan hjælpe en masse:

find ~/.thumbnails -type f -exec rm {} \;

Den rydder op i mængden af thumbnails og kan godt hente nogle hundrede MiB på maskiner hvor billeder er en stor del af hverdagen.

Takker :)

Jeg vil teste kommandoen og overveje om den skal med i guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

McCleod
Indlæg: 77
Tilmeldt: 22. mar 2009, 17:29
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf McCleod » 23. mar 2009, 17:30

christian.arvai skrev:
McCleod skrev:
christian.arvai skrev:Oprydning og opdatering af Ubuntu

Guiden er sidst ændret den: 18/03/2009
Ændringer var Vedr. : ændret kommandoen til at tømme papirkurven - så den også fjerner evt skjulte filer, der er smidt i papirkurven.


En lille tilføjelse som måske kan hjælpe en masse:

find ~/.thumbnails -type f -exec rm {} \;

Den rydder op i mængden af thumbnails og kan godt hente nogle hundrede MiB på maskiner hvor billeder er en stor del af hverdagen.

Takker :)

Jeg vil teste kommandoen og overveje om den skal med i guiden.


Det er den eneste oprydningsfunktion jeg anvender. Og jeg anvender den ganske ofte.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 23. mar 2009, 18:11

@ McCleod

hvad er der efter din mening af fordele og ulemper ved kommandoen ? , det jeg specielt tænker på er om den også fjerner thumbnails som skal bruges (feks. i f-spot), det tager jo så tid at lave nye hvis man vil bruge dem igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

McCleod
Indlæg: 77
Tilmeldt: 22. mar 2009, 17:29
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf McCleod » 23. mar 2009, 18:35

christian.arvai skrev:@ McCleod

hvad er der efter din mening af fordele og ulemper ved kommandoen ? , det jeg specielt tænker på er om den også fjerner thumbnails som skal bruges (feks. i f-spot), det tager jo så tid at lave nye hvis man vil bruge dem igen.


Personligt ser jeg ingen ulemper. Jeg bruger så også kun thumbnails i Nautilus og der arbejder jeg ikke så tit. Men tit og ofte ligger der en masse thumbnails som ikke bruges mere. Når jeg har flest liggende er der thumbnails for ca 2GiB. I løbet af et par år havde jeg samlet kernel-images for ca. 700MiB. Filer slettes direkte - ingen Trasch-can her.

Thumbnails er så afgjort det største pladsspild på mit system.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 24. mar 2009, 12:30

naucher skrev:Hej!

Jeg kan ikke helt få dit script til at fungere - desværre ;-(
For noget tid siden (da jeg opdagede denne tråd) kørte jeg "den lange sudo-smøre" i terminalen, og fik (vist nok) en masse oprydning.

Jeg lavede også scriptet i gEdit (opryd.sh) og gjorde filen eksekverbar ("kør som program") i egenskaber.

I dag ville jeg så prøve at køre scriptet ved dobbeltklik på filen.
Der kommer et terminalvindue - meget hurtigt, og så er det væk igen.

Derefter prøvede jeg at køre de enkelte elementer i scriptet, via sudo-kommandoer i terminalen.

Da jeg når til apt-get autoremove -y --force-yes får jeg følgende svar fra terminalen:
E: Kunne ikke åbne låsefilen /var/lib/dpkg/lock - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?

Hvorfor det?
Skal man være logget ind som "root" for at køre det?
... og hvordan bliver man det?
(Det er vist lidt "farligt", har jeg læst =:-O)

Hej

Jeg har brugt lidt tid på at undersøge og teste problemet som du beskriver i dit indlæg, det er en fejl som er opstået pga. en ændring som jeg har lavet i guiden, i starten var der "sudo" før kommandoerne i scriptet, men da vi testede det sammen med programmet gnome-schedule, til at kører scriptet automatisk på forbestemte tidspunkter, kunne det ikke køres med "sudo" i scriptet, derfor blev disse fjernet og jeg testede derefter både med "sudo $HOME/opryd.sh" og "sudo opryd.sh", men så var det lige jeg glemte at teste om man stadigt kunne køre scriptet med "dobbeltklik" på filen - som der også var beskrevet i guiden.

Jeg beklager meget fejlen og guiden er rettet nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf naucher » 24. mar 2009, 15:36

christian.arvai skrev:Jeg beklager meget fejlen og guiden er rettet nu.

Nå pyt - jeg er glad for at kunne bidrage med en smule input, som kan medvirke til forbedringer af din guide :-D
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Oprydning og opdatering af Ubuntu

Indlægaf ChrisBuchholz » 24. mar 2009, 19:50

Jeg gik din kommandoer igennem trin for trin, bare lige for at checke med manualerne, om der var flere spændende ting der kunne bruges. Her lagde jeg mærke til at din kommando

Kode: Vælg alt

sudo rm -rf /var/cache/apt/archives/*.deb
er unødvendig, da du faktisk gør det samme lidt længere oppe:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get clean -y --force-yes
En af de ting den gør, er at rydde op (blandt andet slette .deb filer) i /var/cache/apt/archives/.

Og så skal der vidst også lige flettes et "apt-get" ind i mellem i sudo og check -y, i Kommandolinien og scriptet indeholder følgende: kapitlet.


Ellers god guide.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster