træt af tonen.

Alt omkring ubuntudanmark.dk
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

træt af tonen.

Indlægaf thj01 » 22. mar 2009, 10:34

Jeg er SÅ træt af den tone der efterhånden kommer på diverse fora - og også er ved at inficere ubuntudanmark.

Helt konkret ønsker jeg at tage denne tråd ind som et eksempel.

posting.php?mode=quote&f=11&p=40327

Da tråden ligger offentlig fremme har jeg valgt at sætte navne og citater ind i dette indlæg. Det er jo ikke ligefrem en hemmelighed :-).

Dette er IKKE et angreb på personer, men et forsøg op at tage en debat op om noget der er så vigtigt i web 2.0 æraen


Christian har lavet en guide til VLC player som han supporterer og (og har gjort siden 7.10 så vidt jeg husker)



ChrisBuchholz pointere som korrekt er, at der er nogle problemer med VLC i alpha versionen af 9.04

Christian arwai : "Det burde ikke være nødvendigt og har heller ikke været det i 8.10, så jeg ændre ikke i guiden pga en fejl i en alpha udgave."

Det udvikler sig så til en længere fornærmethedsdiskussion. og ender i et progbrug jeg synes er fuldstædnig uacceptabelt mellem ordentlige mennesker.


citat ChrisBuchholz
"@christian.arvai:

Er du i dårligt humør, eller sådan noget?
Jeg skrev jo netop lige det ikke var fordi jeg ville have du skulle ændre i guiden på nogen måde, og at det er klart at der er fejl i alpha udgaver. Du bliver sku nød til at læse hvad jeg skriver."


Her kommer så mine overvejelser og holdninger

Forfatteren af en guide har den ultimative ret til at editere den efter hans hovede!
Forfatteren af en guide har retten til at have det sidste ord
Er man utilfreds kan man lave sin egen guide - i sin egen tråd!
Fornærmethed på skrift hører ingen steder hjemme i en saglig og objektiv tråd!

Hvis man ikke er enig - SÅ HOLD MUND. vær proaktiv - lav din egen tråd efter dit eget hovede. Der står ingen steder at vi skal være enige - men derfor kan man godt være ordentlig og holde en god tone.

Jeg bliver oprigtig talt led og ked af den måde som folk kommunikere på. Og det er ikke kun her. Web 2.0 samfund fungerer kun hvis der er respekt og ordentlighed i kommunikationen.

Stiller op til øretæver nu!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

gedesby
Indlæg: 82
Tilmeldt: 7. feb 2009, 22:26
Geografisk sted: Gedesby/Sydfalster

Re: træt af tonen.

Indlægaf gedesby » 22. mar 2009, 11:02

er der ikke mulighed for at alle indlæg som er løst kan komme over i en tråd for løste emner så det er nemmere at søge efter de samme fejl og løsninger som man selv sidder inde med eventuelt i en tråd i toppen af de enkelte sider.
Sømand af Verden
FAR T4 UBUNTU 11.04 64bit
What do you wear - freeware
Acer Aspire 8943g 2 x hdd/500gb 8 gb.ram

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jimmyfj » 22. mar 2009, 13:05

Netop problematikken omkring valg af sprogbrug på forum, både her og andre steder, er årsag til at jeg har foreslået, at man tager et indlæg omkring vores CoC med på plakaten den 23 april i Aalborg. Tonen ér til tider temmelig barsk i nogle indlæg.

Mit argument for at foreslå netop omtale af CoC overfor nye brugere er begrundet i den bog Karl Fogel har skrevet om OSS projekter. Sammenholder man de to vil det give nye brugere et indblik i, hvorfor netop TONEN er så vigtig i en debat på et forum som vores. Personligt har jeg været omkring det engelske forum oftere og oftere på det seneste, af netop samme årsag, som tråden her omtaler. Jeg gider ikke sidde og se på at folk nedgør hinanden på grund af forskellige indgangsvinkler til løsning af et problem. Netop de forskellige måder at løse problemer på er det, som gør os til mennesker. Det turde være indlysende for enhver, men er, desværre, ikke altid tilfældet.

Når nu vi har en CoC, så burde man, måske på en generalforsamling, udarbejde en "Hvad er acceptabel adfærd" "manual", som administratorer og moderatorer kan gå ud fra, og i samme forbindelse et system, hvor man giver advarsler til grove tilfælde, hvor eksv. tre advarsler medfører udelukkelse fra forum, som det er kendt andre steder fra. Måske er det vi mangler, at vores admins går forrest og gør brug af CoC til udelukkelse af de værste tilfælde.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: træt af tonen.

Indlægaf laoshi » 23. mar 2009, 15:26

Generelt synes jeg nu at der er en rimelig tone her på forum. Det er rigtigt at der ind imellem er uheldige eksempler i lighed med som thj0 trækker frem. Men som regel lykkes det da at få dæmpet gemytterne og få bragt diskussionen tilbage til emnet i stedet for personerne.

Men jeg er ikke enig i de forslag som er kommet frem om en strammere politik med advarsler og udelukkelser - det vil trække vedligeholdelsen af den gode tone væk fra en forståelse af at det er vores allesammens ansvar at tingene fungerer - og over til at det er op til admin (og red) at vogte over tonen og skride administrativt ind, hvis nogen går over stregen.
Det kan selvfølgelig være nødvendigt i ekstreme tilfælde. Men i et ekstremt tilfælde som vi lige har oplevet har brugeren selv bedt om at blive slettet!

Jeg vil godt opfordre til at alle en gang imellem repeterer CoC (Code of Conduct) https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2280 - vejledningen i at få bedst mulig hjælp https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279 - og også læser uddraget af Karl Fogel som findes i tråden om bump https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=6407&st=0&sk=t&sd=a

Den bedste måde vi har til at bevare den gode tone er at alle vi som er faste brugere selv sætter et eksempel, at vi stille og roligt prøver at lede afsporede diskussioner ind på emnet igen, og ikke mindst at vi ikke lader os provokere til at gå fra det saglige og til personlig mudderkastning. Det er til en hver tid tilladt at lade være med at besvare indlæg - og der skal nu engang mindst to til at køre tingene op i en spids.

Så, for nu at sige det på den måde, så har vi ikke brug for at admin og red skal være politi - men vi skal alle være borgervæbning.

Det er i hvert fald min holdning til det spørgsmål.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 23. mar 2009, 16:46

@thj01:

Udover at du helt og aldeles har valgt et hamrende dårligt eksempel, der overhovedet ikke høre til i denne her tråd, så synes jeg til dels at du har ret.

Der er nogen gange her på forummet hvor det går for vidt uden nogen grund, men samtidig er der også tidspunkter hvor nogen af jer simpelthen bare må tage og se realiteterne i øjnenene...
Folk siger dit, og snakker nogen gange i onde tunger, men jeg synes ærligt talt at det er ligegyldigt om mr jagel bander som en sømand, så længe han ikke siger noget galt - og ja, der er jer der mener at bande er en synd, men der er værre ting i verden, så kom videre. Tonen i en sætning betyder 120% mere end ordene, og at sige andet er galskab.

Jeg synes vi skal tænke over hvordan vi snakker til hinanden, så det ikke bliver et problem, men jeg synes virkeligt overhovedet ikke at ubuntudanmark har et problem.

UPDATERES:
Angående de foreslåede politianktioner på forummet, hvor administratorer går rundt og deler blå, grønne og gule kort ud til lov overtrædere, som til sidst kan ende med at blive udelukket ... det er simpelthen en rigtig dårlig bane at komme ud i. Der findes mange flere bedre løsninger. Tag og brug en af dem.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: træt af tonen.

Indlægaf thj01 » 23. mar 2009, 17:50

ChrisBuchholz skrev:@thj01:

Udover at du helt og aldeles har valgt et hamrende dårligt eksempel, der overhovedet ikke høre til i denne her tråd, så synes jeg til dels at du har ret.

Der er nogen gange her på forummet hvor det går for vidt uden nogen grund, men samtidig er der også tidspunkter hvor nogen af jer simpelthen bare må tage og se realiteterne i øjnenene...
Folk siger dit, og snakker nogen gange i onde tunger, men jeg synes ærligt talt at det er ligegyldigt om mr jagel bander som en sømand, så længe han ikke siger noget galt - og ja, der er jer der mener at bande er en synd, men der er værre ting i verden, så kom videre. Tonen i en sætning betyder 120% mere end ordene, og at sige andet er galskab.

Jeg synes vi skal tænke over hvordan vi snakker til hinanden, så det ikke bliver et problem, men jeg synes virkeligt overhovedet ikke at ubuntudanmark har et problem.

UPDATERES:
Angående de foreslåede politianktioner på forummet, hvor administratorer går rundt og deler blå, grønne og gule kort ud til lov overtrædere, som til sidst kan ende med at blive udelukket ... det er simpelthen en rigtig dårlig bane at komme ud i. Der findes mange flere bedre løsninger. Tag og brug en af dem.


Jamen så må jeg jo erkende at jeg "hamrende" uenig med dig. Du kunne sagtens have skrevet det samme på en pæn måde. Du kunne endda bare have accepteret at Christian ikke ændrede noget. Men den skulle åbenbart følges til dørs.
Hvis du ikke selv kan læse at du går over stregen - jamen så er der intet mere at snakke med dig om i den sag.


Jeg GIDER ikke bruge tid på at supportere brugere der ikke skriver og taler pænt. Hvis holdningen fremover er at den form for sprogbrug er i orden så har JEG et problem med Ubuntudanmark.

angående de 4 henvisninger fra laoshi

hvorfor kan man ikke bare skrive et simpelt kodeks som gælder for ubuntudanmark. Jeg gider ikke pløje mig igennem 4 henvisninger for at regne ud hvad ubuntudanmark mener. og dem som ikke kan finde ud af takt og tone gider da slet ikke! Det er en tankegang der ikke har nogen reel gang på ubuntudanmark.

og så en sidste ting - uden sanktioner kan man have alle de regler og holdninger man ønsker - de kommer ingen steder. så jo - banning og skideballer er fuldstændig på sin plads, men kun hvis admin gruppen er fuldstændig klare i spyttet og ikke bare smider henvisninger - hvoraf den ene er skrevet på meget tungt engelsk! (det var så lige en politisk udmelding fra min side af!)

Der er virkeligt nogle mennesker herinde jeg respekterer dybt og en af den er Christianarvai. Han bruger TIMER på det her. Og så har folk altså bare at tale ordentligt og ikke spille fornærmet.

og ja - der kan være mange "dygtige" folk her på forum, men det kræver lidt at optjene den respekt som christian.arvai har! for det er ren og skær knokkelarbejde!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 23. mar 2009, 17:58

thj01 skrev:Jamen så må jeg jo erkende at jeg "hamrende" uenig med dig. Du kunne sagtens have skrevet det samme på en pæn måde. Du kunne endda bare have accepteret at Christian ikke ændrede noget. Men den skulle åbenbart følges til dørs.
Hvis du ikke selv kan læse at du går over stregen - jamen så er der intet mere at snakke med dig om i den sag.


Det er jo for sjovt - jeg skriver faktisk i den tråd hele _to_ gange, at jeg overhovedet ikke vil have at christian skal ændre noget, men jeg at jeg blot gør opmærksom på det så andre kan få gavn af min oplevelse. Det er lidt sjovt at både dig og christian får den galt i halsen to gange.
Jeg synes egentligt at det er værre, at du "citere" mig i en sammenhæng(uden at have noget imod at du citere mig som sådan), uden at have læst hvad jeg siger til fulde, end at wappa sidder og skriver homo og luder og hvad han nu kan finde på her på forummet, men sådan er vi forskellige.

Jeg kan sagtens forstå dig, omkring at du ikke vil supporte folk der bander og svovler - jeg gider heller ikke hjælpe wappa og sådan nogen der snakker sådan på et offentligt forum.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: træt af tonen.

Indlægaf laoshi » 23. mar 2009, 18:01

hvoraf den ene er skrevet på meget tungt engelsk!

Nu også på mundret dansk.
Og min politiske melding er: vi kommer ikke videre, hvis vi skal bruge administrative midler for at fremme den gode tone. Det kræver selvjustits fra de aktive brugeres side.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jakob77 » 23. mar 2009, 22:14

thj01 skrev:Stiller op til øretæver nu!



Ja lidt måske, jeg synes i hvert fald ikke, at det er ok at hænge andre skribenter ud på det foreliggende grundlag.


Jeg har fået meget god hjælp af både ChrisBuchholz og christian.arvai, og sådan et oplæg til at tage stilling til dem som personer, det har jeg det rent ud sagt skidt med.
Det minder mig om dårlige rygter fra Tvind.
Du skriver, at det ikke er det du vil, men du gør det jo, og andre kan efterfølgende ikke udtrykke en generel mening, uden at det samtidigt rammer personer.



Har de to et problem med hinanden, så synes jeg, at de skal have chancen for selv at finde ud af det.
Det kan godt være, at ChrisBuchholz er en ung rod, der skal have rundet et par kanter, men mon ikke det skal gå godt nok. Jeg har da oplevet for nylig, at han godt selv kunne se, at han var blevet lidt for arrogant, og efterfølgende fik han meget travlt med at hjælpe en masse steder, hvor han kunne. Så den unge mand er ikke bare et tågehorn totalt blottet for selvkritik.
Hvis jeg strammer mig meget an, så kan jeg måske også godt finde et sted, hvor christian.arvai, som i øvrigt gør en kæmpe indsats, har været lidt småuhøflig overfor ChrisBuchholz. Et meget kort svar kan i sig selv godt komme til at virke lidt spidst.
Meget afhænger af temperament og situation, og der må nok også kunne flyve en enkelt uheldig finke af panden, uden at vi nødvendigvis skal gøres til centrum for en større offentlig adfærdsdebat.

Eller hvad..?




Men om Guides ellers skal beskyttes særligt mod negativ kritik og evt. hvordan....

Jeg tror det nok ikke..
Ethvert tiltag, som fjerner negativ saglig kritik vil nemt give alle guides et skær af utroværdighed, som ikke er acceptabelt. Det synes jeg allerede er slemt nok i forvejen.

Derfor mener jeg nok, at debatten skal have lov til at køre, og der må så forhåbentlig være nogle guideelskere, som går ind i sådanne tråde og hjælper guideskriveren, hvis han får for mange klø.
Men når man er stor nok til at skrive en guide, så skal man nok også være stor nok til, at der kan komme en skribent, som skælder ud over at have mistet alle sine feriebilleder, fordi han har misforstået noget, eller fordi der var en fejl et sted.
Jeg kan godt se, at det kan kræve meget format, hvis en sådan oplevelse aldrig vil kunne føles træls og demotiverende, men den er med til, at de samme fejl ikke sker igen, og det må trods alt være vigtigere end guideskriverens ømme skind..?
I mine øjne er den bedste beskyttelse for guideskriveren, at han altid starter med at fraskrive sig ethvert ansvar.
Måske kunne det være en idé at hjælpe med en standardformulering og skrive den ved indgangen til forum..?


I øvrigt kun rosende ord til alle guideskrivere herfra, jeg har kun oplevet, at de løfter projektet på smukkeste vis.






thj01 skrev:Hvis man ikke er enig - SÅ HOLD MUND. vær proaktiv - lav din egen tråd efter dit eget hovede.



Hvis du har det så afklaret med det, så er det måske værd at overveje, om man skal oprette et specielt kritikløst monolog-Guideforum, hvor andre skribenter ikke kan svare på tråde, men evt. kun kan sende en privat besked, hvis der opfordres til det..?

På den måde kan du undgå en risiko for offentligt brok, og der er samtidigt teknisk meldt klart ud overfor medskribenterne, at der ikke kan kommenteres i tråden.




Angående opførsel generelt, så synes jeg, at det kodeks, som du selv har været med til at lave, er noget af det bedste jeg har set.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2280

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: træt af tonen.

Indlægaf thj01 » 25. mar 2009, 21:11

laoshi skrev:
hvoraf den ene er skrevet på meget tungt engelsk!

Nu også på mundret dansk.
Og min politiske melding er: vi kommer ikke videre, hvis vi skal bruge administrative midler for at fremme den gode tone. Det kræver selvjustits fra de aktive brugeres side.


Jamen det ved jeg godt er admins holdning, men man kan jo ligesom se at det ikke virker.

Det er stadig 4 dokumenter man liiiiige skal have overblik over - og som er naturlig viden for 90% af alle brugere. Det er som regel også dem der læser dem. det er de sidste 10% der trænger til opdragelse - for jeg tror ikke at de læser de dokumenter.


tager lige citatet rem igen og fremhæver ord der personligt ville få mig til at gå væk fra en hvilken somhelst samtale med folk jeg ikke får løn for at SKULLE tale med.

citat ChrisBuchholz
"@christian.arvai:

Er du i dårligt humør, eller sådan noget?
(denne sætning er skrevet som en nedladende bemærkning - for det kan "selvfølgelig" ikke være saglige grunde)

Jeg skrev jo netop lige det ikke var fordi jeg ville have du skulle ændre i guiden på nogen måde, og at det er klart at der er fejl i alpha udgaver. Du bliver sku nød til at læse hvad jeg skriver."

Læg mærke til det lille fine bandeord - en lille betydningsforstærker som bare ikke hører hjemme i ordentligt og sagligt tone. Og lige netop det havde Christian.arwai gjorde da han konkluderede at han ikke ville ændre det!

Jeg har personligt droppet meget support herinde af den årsag at jeg ikke gider at spilde mine talenter på at supporte folk der ikke taler ordentligt og med respekt.

Jakob77 skrev:Angående opførsel generelt, så synes jeg, at det kodeks, som du selv har været med til at lave, er noget af det bedste jeg har set.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2280


Jamen du har da fuldstændig ret - oversatte det selv fra Ubuntu's Code of Conduct for snart et år siden eller mere. men det har ikke gjort at folk læser det eller efterlever det. For det er et meget stærkt samarbejdsdokument.

Vis respekt

Ubuntu samfundets medlemmer behandler hinanden med respekt og alle kan komme med værdifulde bidrage til Ubuntu. Vi er måske ikke altid enige, men uenighed er ikke en undskyldning for dårlig opførsel og dårlige manerer. Vi oplever alle sammen frustrationer nu og da, men vi kan ikke tillade, at den frustration blive til et personligt angreb. Det er vigtigt at huske på, at det ikke er produktivt at være en del af et fællesskab, hvor folk ikke føler sig tilpas eller føler sig truede. Vi forventer, at medlemmer af Ubuntu fællesskabet viser respekt, når man er i kontakt med bidragydere og med andre Ubuntu brugere. Dette gælder også personer udenfor Ubuntu projektet,


bandeord er bare ikke respekt - på noget som helst plan

PS angående folk harcelerer over mit eksempel - det er altså taget fra en virkelig tråd, som oven i købet er ny. Den indeholder bandeord og "gå-efter-personen-og-ikke-bolden" sætninger. At folk vurderer det forskelligt må man jo så selv stå til ansvar overfor - mine grænser er bare overskredet!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 25. mar 2009, 21:31

@thj01:

Jeg synes du skal droppe at bruge det jeg har skrevet i christians udmærkede guide, for du river tydeligvis bare de små klumper ud af sammenhængen og bruger dem som du har lyst.
Ydermere synes jeg det virker som et surt opstød fra dig, baseret på et eller andet, uhvist, personligt problem du har med mig, da der ærligt talt findes utallige _meget_ værre eksempler her på forummet, som du så flot har valgt ikke at bruge, men derimod inkludere noget der overhovedet intet hold har i sig.

UPDATE:
At sige at bandeord ikke er respekt, er direkte latterligt. Hvilken lingo man vælger at føre, har ikke nødvendigvis noget at gøre med respekt over for de samtaleførende, men bunder højst sandsynligt bare i den kultur den udtrykkende stammer fra. Ej at sige at bandeord ikke kan være respektløst, men det kan risdansk altså også.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jakob77 » 26. mar 2009, 00:28

Når der nu er gang i citater, så vil jeg gerne benytte lejligheden til at rose christian.arvai.

Nedenstående er et citat fra en guide-tråd.
Læg mærke til, hvordan guidesporhunden her ligefrem beder læserne om hjælp til at finde fejl i scriptet, så det kan blive endnu bedre.
Jeg ved godt, at det kan kræve et vist overskud, som måske ikke altid er der, men det er altså super, synes jeg.


https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=40726#p40726
christian.arvai skrev:Jeg har noget som jeg gerne vil have lidt hjælp til at teste, i den nye 9.04 jaunty er der en indbygget oprydningfunktion der hedder system>administration>computer janitor , når jeg har testet denne guide på 9.04 har jeg fundet ud af følgende:

Efter fuld opdatering af ubuntu og opgradering af kernel, kontrollerede jeg computer janitor og den fandt følgende 2 pakker: linux-image-2.6.28-9-generic (.deb package) og linux-restricted-modules-2.6.28-9-generic (.deb package), derefter kørte jeg scriptet og det fandt temmelig mange pakker der kunne slettes (det kørte som det plejer på 8.10), men scriptet fandt ikke de 2 pakker som computer janitor og disse blev ikke fjernet under kørslen af scriptet.

Så jeg er interesseret i at hører hvad andre kan finde i computer janitor både før og efter kørsel af scriptet i 9.04, samt hvor i systemet disse 2 .deb pakker ligger – så jeg kan se om det kan komme med i guiden.



PS: Jeg tester pt på 9.04 alpha 6 /32 bit og er på kernel 2.6.28-11-generic


Sådan..! :D

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: træt af tonen.

Indlægaf laoshi » 26. mar 2009, 07:51

thj01 skrev:
laoshi skrev:laoshi skrev:
Citat:
hvoraf den ene er skrevet på meget tungt engelsk!

Nu også på mundret dansk.
Og min politiske melding er: vi kommer ikke videre, hvis vi skal bruge administrative midler for at fremme den gode tone. Det kræver selvjustits fra de aktive brugeres side.



Jamen det ved jeg godt er admins holdning, men man kan jo ligesom se at det ikke virker.


Nu kan jeg jo ikke vide om du har fulgt op på den tråd som var anledningen til dit oprindelige indlæg. Men når jeg ser på de seneste indlæg i den og bemærker udviklingen også i tonen, så er det for mig netop et bevis på at det virker.

Ting, personer og toner står jo ikke stille, men udvikler sig heldigvis. Og hvis de 90 % som du mener overholder de gældende normer (efter min mening en noget højere procentsats) holder fast i, hvordan tingene skal være, så er der håb for at de sidste par % også opdager det.

Så stadigvæk: vi har ikke brug for mere politi så længe vi har en vågen borgervæbning.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jimmyfj » 26. mar 2009, 11:17

Nu har jeg været medlem af http://ubuntuforums.org gennem længere tid end dette udmærkede forum. På netop det forum, som jeg egentligt betragter som en art "moder-forum" for dette har jeg oplevet indtil flere, som er blevet bortvist fra forum, netop på grund af sprog og adfærd. Så om det ligefrem er en art "politi" vi er ude i at have brug for, som det er blevet nævnt er jeg lodret uenig i. Der er ikke, på nogen måde, tale om at admins skal være "politi" for vores forum. Der er mere tale om, at admins skal til at leve op til egne ord skrevet netop i vores CoC. De ting, som står så nydeligt beskrevet i vores CoC bliver ikke håndhævet, på nogen måde. Hvilket jeg personligt mener er årsag til den nuværende diskussion. Berøringsangst er ikke fremmende for forum, og her ér tale om berøringsangst qua vores danske mentalitet. (Vi skulle jo nødigt miste/jage brugere væk fra vores forum).

Hvad så, hvis det, at vi håndhæver ordene og betydningen i vores udmærkede CoC betyder, at vi mister 1, eller 10 brugere på forum? Det betyder intet, så længe de tilbageværende brugere kan se, at CoC bliver håndhævet efter dokumentets indhold og betydning. Trods alt har CoC været en ganske betydende del i udviklingen, og udbredelsen af Ubuntu som helhed.

Jeg holder på, at de personer, som ikke mener sig klar til at overholde CoC, men maser sig frem, uanset hvem og hvad det går ud over ikke heller er klar til at være en del af vores fællesskab her på forum. Politisk eller ikke, det er fakta. Så hellere ofre et par brugere frem for at ofre hele fællesskabet på den konto.

Hvis vi, på nogen måde skal have Hr. og Fru Danmark til at bruge vores system i de små hjem ude i landet, bliver vi simpelthen NØD til at begynde at håndhæve vores egne ord, beskrevet i vores CoC. Forældre til teenagere landet over er i forvejen dybt frustreret over de unges sprog. Et sprog, der ikke levnes megen plads til på forum, hvis ellers vi håndhæver vores CoC. Så jeg har lyst til lige at udfordre vore dygtige admins lidt på deres egne meninger:

Hvad er bedst for Ubuntudanmarks forum? At vi udelukker de værste tilfælde, som der, desværre, er mange af, og mister de medlemmer, som bruger den form for adfærd/sprog, som her refererers til, eller at forum mister flere meget dygtige supportere, som af samme årsag søger andre steder hen for at bruge deres tid og evner?? Valget er vist op til jer admins at træffe.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. mar 2009, 11:54

@Jimmyfj & *

Problematikken i dette, er bare at det ikke vil løse det næsten ikke eksisterende problem.
I min tid på forummet har jeg kun set én, wappa, som har fortjent at blive smidt ud af forummet. Alt andet har været bagateller, som enten har løst sig selv, eller blot har været misforståelser, hvor folk pga. dette har følt sig trådt over tæerne, og derfor er blevet en smule bidsk i tonen. Men igen er det noget der er gået i sig selv - intet alvorligt, som bør blive håndhævet på nogen måde.

Vi reklamere med, at vi er en organisation der har plads til alle, men alligevel føler folk sig uretfærdigt behandlet, når folk ikke opførere sig som man selv ville; ikke snakker helt det samme sprog som venstremanden, eller bare er en smule mere hård i tonen end den gængse. Fact er, at Ubuntudanmark - og ubuntu som en helhed - er en blanding af forskellige personer fra forskellige kulturer. Nogen kan det lide ene, og nogen kan lide andet - nogen er opdravet på én hvis, og andre er vokset op med forældre der råber af hinanden, og alt dette smitter af på en selv, og når en pedant møder en fra rendestenen, kan der slå gnistre og flammer pga. forskelligheden, men intet af dette betyder at mr. hobo faktisk opførere sig dårligt, ubehageligt eller respektløst over for den måske mere sarte hr. Han taler bare et sprog til hverdag, som ligger lagt ude for den pedante mæslings vidder, og han ender derfor forarget.

I virkeligheden handler det bare om, at folk skal acceptere forskelligheden, og hvis jeg føler mig trådt over tæerne, så må jeg kontakte vedkommende der forårsagede dette, og spørge om dette faktisk var hensigten, eller om jeg blot har misforstået et eller andet.

Husk på, at der er personer her i ubuntudanmark som er 16år, og folk der er 56', folk fra jylland, folk fra tailand og folk der har været heldige i livet, og folk der har været mindre heldige. Dette må vi bare acceptere, og hvis noget går over gevind, så er en banlysning ikke svaret, men derimod må folk prøve at løse problemet, de indblandede imellem.
Det høre ingen steder henne at begynde at udvise folk fra forummet.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster