support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Alt omkring ubuntudanmark.dk
ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 23. feb 2009, 20:42

soundpartner skrev:
ChrisBuchholz skrev:
ubuntuuser42 skrev:Dabuntu er ikke anderledes end ubuntu mht. opsætning, installation og opdatering.
Der er bare tilføjet en masse pakker i default installationen i forhold til ubuntu.

Det ville være dumt ikke at behandle eller omtale ubuntu-derivatives som ubuntu'er eller i det hele taget at holde folk udenfor der anvender eller laver ubuntu-derivatives.


Og der ville jeg foreslå et forum kategori dertil egnet, og den kunne så have en subkategori for hver afart af ubuntu, men det skulle også være det. Det ville være imod ubuntus ånd at holde folk udenfor.


hvilket er grunden til mit forslag om at
1: enden lave 2 ekstra fora (eller subfora). et Kubuntudanmark.dk og et Xubuntudanmark.dk
2: Gå ud fra at alt fungerer som i ubuntu, og så lave et underforum hvor folk så kan stille andre distros spørgsmål.

som sagt så er eeebuntu, dabuntu osv 100% ubuntu, men bare med ekstra pakker, hvorimod xubuntu og kubuntu bruger ANDRE pakker


Yeah, jeg holder mest på 2'eren da folk også kunne argumentere for en edubuntudanmark.dk og ubuntustudiodanmark.dk etc... Så hellere indele forummet i distros. Det ville også give mere oversigt da jeg flere og flere gange ser at folk glemmer at nævne at de sider i kubuntu mens supporten tror det er i ubuntu.

UPDATE
Og bare lige for en god ordens skyld, så synes jeg ikke vi skal til at ændre på det nu. Jeg ser hellere at det kommer med i det nye ubuntudanmark til oktober.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf soundpartner » 23. feb 2009, 21:02

ChrisBuchholz skrev:Yeah, jeg holder mest på 2'eren da folk også kunne argumentere for en edubuntudanmark.dk og ubuntustudiodanmark.dk etc... Så hellere indele forummet i distros. Det ville også give mere oversigt da jeg flere og flere gange ser at folk glemmer at nævne at de sider i kubuntu mens supporten tror det er i ubuntu.

UPDATE
Og bare lige for en god ordens skyld, så synes jeg ikke vi skal til at ændre på det nu. Jeg ser hellere at det kommer med i det nye ubuntudanmark til oktober.

til dels enig...

en anden ting jeg kom i tanke om. Jeg mener der i forum softwaren er mulighed for at man kan tildele eller få tildelt ratings og titler som står under ens navn til venstre .
Det ku da være fedt hvis man ved oprettelse blev bedt om at skrive hvilken distro man har installeret, samt evt hvad man selv syntes man har af evner. Det ku f.eks være en skala med en smule humor. Den kunne f.eks se således ud:

Kode: Vælg alt

1: total blondine og computer jomfru
2: alm windowsbruger
3: rutineret windowsbruger
4: alm linuxbruger
5: rutineret windowsbruger og oldgammel med erindringer om dos
6: rutineret windowsbruger der har set lyset i linux (dog stadig newbe)
7: avanceret windowsbruger
8: rutineret linuxbruger
9: avanceret linuxbruger
10: linux gud
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Don S » 23. feb 2009, 21:25

soundpartner skrev:samt evt hvad man selv syntes man har af evner. Det ku f.eks være en skala med en smule humor. Den kunne f.eks se således ud:

Kode: Vælg alt

1: total blondine og computer jomfru
2: alm windowsbruger
3: rutineret windowsbruger
4: alm linuxbruger
5: rutineret windowsbruger og oldgammel med erindringer om dos
6: rutineret windowsbruger der har set lyset i linux (dog stadig newbe)
7: avanceret windowsbruger
8: rutineret linuxbruger
9: avanceret linuxbruger
10: linux gud

Hvis ikke jeg tager fejl, så har det været oppe og vende et par gange, og blevet nedstemt mange gange. Idéen med distro er dog en god en, vil jeg mene.
Billede

Billede Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Pihl » 23. feb 2009, 22:00

Kanontråd :)

Ligesom i andre er jeg enig, at oprette særskilt forum til de forskellige varianter er en dårlig ide. Der er ganske enkelt ikke nok aktivitetet på de emner til, at det ville kunne retfærdiggøres.

Og udover at der kan være problemer med aktivitetsniveauet, så skal man også huske på, at forummet her ikke kun tjener som supportforum, men at det også er en katalysator for de, som nu eller senere vil være aktive og bidrage til Ubuntu. Og her er aktivitetsniveau og diversitet altafgørende.

Jeg er også enig i, at vi bør supportere de forskellige varianter. Jeg har tænkt lidt over, hvor man skal lægge snittet henne, for hvornår skal noget supporteres, og hvornår skal det ikke. Og i mit hoved er den naturlige grænser der, hvor distroen er en variant på Ubuntu, og ikke en variant på et andet system (her tænker jeg nok mest Debian som det relevante emne), og hvor der ikke er tvivl om lovligheden og ægtheden af systemet.

Til at starte med var der faktisk en særskilt kategori til officielt støttede varianter, men den blev nedlagt grundet manglende aktivitet. Men hvis der er nok henvendelser på distroerne til det, så er jeg helt klart med på, at vi prøver med sådan en katgeori igen. Ikke mindst fordi det også vil støtte de varianter, og det tror jeg Ubuntu som helhed vil have god gavn af.

Mit forslag er derfor en ny kategori: Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, Eeebuntu og Dabuntu.

Hvad siger i til det?

I øvrigt for at besvare et spørgsmål som blev stillet tidligere i tråden omkring hvilke distroer Canonical støtter:

Der skelnes mellem to ting: Distroer som er officielt støttet, og distroer som er officielt anerkendt.

De officielt støttede er de distroer, som Canonical forpligter sig til at vedligeholde i dets levetid. Det gælder: Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu og Ubuntu Server.

De officielt anerkendte har en særstatus hos Ubuntu og Canonical i forhold til andre varianter, men Canonical forpligter sig ikke overfor dem. Det gælder: Xubuntu, Gobuntu, Ubuntu Studio Mythbuntu.

Læs mere her: http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/derivatives

Slutteligt vil jeg gerne opfordre til, at spørgsmålet om rangering i forhold til antal indlæg overføres til en ny tråd, så vi ikke blander tingene sammen, og så vi kan holde diskussionen på ét spor ;)

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 23. feb 2009, 22:26

Med tanker fra det seneste indlæg af Martin Pihl...

Jeg synes at forummet skal deles i topkategorier og jeg synes at hver anerkendt distro skal have sådan en; Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu, Dabuntu, Xubuntu, Ubuntu Server, Mythbuntu osv... Hvis der bare er en /ubuntu/ kategori og en /de andre kategori/ så tror jeg ikke problemet løses, men blot flyttes.

Ja, og så se at få oprettet den tråd med det der rang noget Soundpartner!


UPDATE
Ja, og så skal der vel også laves en kategori til foreningen?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf soundpartner » 23. feb 2009, 22:53

Pihl skrev:Kanontråd :)

[snip]
Jeg er også enig i, at vi bør supportere de forskellige varianter. Jeg har tænkt lidt over, hvor man skal lægge snittet henne, for hvornår skal noget supporteres, og hvornår skal det ikke. Og i mit hoved er den naturlige grænser der, hvor distroen er en variant på Ubuntu, og ikke en variant på et andet system (her tænker jeg nok mest Debian som det relevante emne), og hvor der ikke er tvivl om lovligheden og ægtheden af systemet.

Til at starte med var der faktisk en særskilt kategori til officielt støttede varianter, men den blev nedlagt grundet manglende aktivitet. Men hvis der er nok henvendelser på distroerne til det, så er jeg helt klart med på, at vi prøver med sådan en katgeori igen. Ikke mindst fordi det også vil støtte de varianter, og det tror jeg Ubuntu som helhed vil have god gavn af.

Mit forslag er derfor en ny kategori: Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, Eeebuntu og Dabuntu.

Hvad siger i til det?
[snip]

jeg ser ingen grund til at skille eeebuntu og dabuntu ud i sidetråden da det er en ganske almindelig ubuntu som er tilpasset. du kunne få samme produkt installeret ved at installere ubuntu, og så en masse ekstra stuff.
så jeg syntes den skulle hede Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, med mere.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 23. feb 2009, 23:00

soundpartner skrev:
Pihl skrev:Kanontråd :)

[snip]
Jeg er også enig i, at vi bør supportere de forskellige varianter. Jeg har tænkt lidt over, hvor man skal lægge snittet henne, for hvornår skal noget supporteres, og hvornår skal det ikke. Og i mit hoved er den naturlige grænser der, hvor distroen er en variant på Ubuntu, og ikke en variant på et andet system (her tænker jeg nok mest Debian som det relevante emne), og hvor der ikke er tvivl om lovligheden og ægtheden af systemet.

Til at starte med var der faktisk en særskilt kategori til officielt støttede varianter, men den blev nedlagt grundet manglende aktivitet. Men hvis der er nok henvendelser på distroerne til det, så er jeg helt klart med på, at vi prøver med sådan en katgeori igen. Ikke mindst fordi det også vil støtte de varianter, og det tror jeg Ubuntu som helhed vil have god gavn af.

Mit forslag er derfor en ny kategori: Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, Eeebuntu og Dabuntu.

Hvad siger i til det?
[snip]

jeg ser ingen grund til at skille eeebuntu og dabuntu ud i sidetråden da det er en ganske almindelig ubuntu som er tilpasset. du kunne få samme produkt installeret ved at installere ubuntu, og så en masse ekstra stuff.
så jeg syntes den skulle hede Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, med mere.


Ja det kan du have ret i...
Så ville det måske være bedre at dele det op i ubuntu varianter der bruger forskellige brugerflader, så som Kubuntu(kde), Xubuntu(xfce), !# CruncBang Linux (openbox) da der er meget forskel på disse og problemet, som sagt, bare ville blive flyttet hvis man bare oprettede en /og de andre/ kategori.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Christian.Arvai » 24. feb 2009, 07:30

Der er lige en enkelt meget uheldig ting ved at dele forum op i flere dele, i forvejen bliver her fejlplaceret ret mange indlæg og hvis vi får det delt op i endnu flere fora´er, bliver det helt sikkert endnu mindre overskueligt for nyankommne, at finde ud af hvor de skal stille deres spørgsmål.
Jeg syntes at en del af de forslag der er kommet i denne tråd er udemærkede, men at dele det op i så mange dele som nogle foreslår, er jeg direkte modstander af og det er ikke noget jeg vil stemme for.
Jeg kan desuden stadigt ikke se ideen i at vi skal supporte OS der ikke ligger meget tæt på Ubuntu, så det mest fornuftige jeg har set i denne tråd indtil videre, er det som Martin Phil har skrevet :
Mit forslag er derfor en ny kategori: Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, Eeebuntu og Dabuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 24. feb 2009, 12:50

christian.arvai skrev:Der er lige en enkelt meget uheldig ting ved at dele forum op i flere dele, i forvejen bliver her fejlplaceret ret mange indlæg og hvis vi får det delt op i endnu flere fora´er, bliver det helt sikkert endnu mindre overskueligt for nyankommne, at finde ud af hvor de skal stille deres spørgsmål.
Jeg syntes at en del af de forslag der er kommet i denne tråd er udemærkede, men at dele det op i så mange dele som nogle foreslår, er jeg direkte modstander af og det er ikke noget jeg vil stemme for.
Jeg kan desuden stadigt ikke se ideen i at vi skal supporte OS der ikke ligger meget tæt på Ubuntu, så det mest fornuftige jeg har set i denne tråd indtil videre, er det som Martin Phil har skrevet :
Mit forslag er derfor en ny kategori: Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, Eeebuntu og Dabuntu.


Måske vi kunne gøre som på ubuntuforums.org, hvor man vælger hvilken distro der er snakke om når man opretter en tråd. Når tråden så vises på listen så står der f.eks.: [Kubuntu] Hvordan får jeg gnome network manager til at virke på kde? ... på den måde ville vi have et stort forum hvor man ikke kan indgå at se hvilken distro der er snakke om.
Jeg foreslår igen at vi deler det op i per-brugerflade basis, så distros som Kubuntu og Xubuntu får deres distro-variant på fordi de bruger andre brugerflader end GNOME, men f.eks. Eeebuntu bare høre til i Ubuntu eller "Andre varianter".

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Christian.Arvai » 24. feb 2009, 13:15

Hvorfor skal tråde som disse altid ende med at folk gentager sig selv ? , det er før set at den/de samme brugere, skriver det samme mange gange i en tråd - hvilket er fuldstændigt overflødigt.

Ideen med at lave en tilføjelse (evt i feltet hvor ens avatar er), hvor man kunne skrive hvilken OS samt bit type man bruger, syntes jeg er noget vi bør overveje - det vil gøre det nemmere for alle der supporter.

Men som vi allerede har diskuteret mange gange i andre tråde, er jeg meget imod at brugere skal opdeles i "klasser" efter deres evner, så det vil jeg ikke skrive en masse om nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Pihl » 24. feb 2009, 20:09

soundpartner skrev:jeg ser ingen grund til at skille eeebuntu og dabuntu ud i sidetråden da det er en ganske almindelig ubuntu som er tilpasset. du kunne få samme produkt installeret ved at installere ubuntu, og så en masse ekstra stuff.
så jeg syntes den skulle hede Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, med mere.


Jeg forstår godt din pointe, men mens at det er meget indlysende for dig og mig, at Eeebuntu hører til i de almindelige kategegorier, fordi det grundlæggende set er de samme pakker som i Ubuntu, og Kubuntu og Xubuntu hører til i en anden kategori, fordi det er helt andre pakker end Ubuntu, så er det hverken indlysende for nyere brugere, eller sandsynligt at det er noget de vil bruge krudt på at sætte sig ind i (og der er også vigtigere ting i verden end det).

Derimod synes jeg at aktivitetsniveauet på de forskellige distros taler for, at der er Ubuntu og så "de andre". Hvis der bliver meget aktivitet på en enkelt distro, eller at vi kan se, at i forhold til aktivitetsniveauet at det giver mening at foretage en anden opdeling, så skal vi selvfølgelig ændre strukturen efter det.

Men jeg mener at vi øger kompleksiteten unødvendigt ved at inddele support af øvrige distros efter typen af pakker frem for niveauet af behov (aktivitet).

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 25. feb 2009, 17:47

Pihl skrev:
soundpartner skrev:jeg ser ingen grund til at skille eeebuntu og dabuntu ud i sidetråden da det er en ganske almindelig ubuntu som er tilpasset. du kunne få samme produkt installeret ved at installere ubuntu, og så en masse ekstra stuff.
så jeg syntes den skulle hede Varianter af Ubuntu, med undertitlen Her ydes hjælp og support til andre ubuntu-varianter, herunder blandt andet Kubuntu, Xubuntu, med mere.


Jeg forstår godt din pointe, men mens at det er meget indlysende for dig og mig, at Eeebuntu hører til i de almindelige kategegorier, fordi det grundlæggende set er de samme pakker som i Ubuntu, og Kubuntu og Xubuntu hører til i en anden kategori, fordi det er helt andre pakker end Ubuntu, så er det hverken indlysende for nyere brugere, eller sandsynligt at det er noget de vil bruge krudt på at sætte sig ind i (og der er også vigtigere ting i verden end det).

Derimod synes jeg at aktivitetsniveauet på de forskellige distros taler for, at der er Ubuntu og så "de andre". Hvis der bliver meget aktivitet på en enkelt distro, eller at vi kan se, at i forhold til aktivitetsniveauet at det giver mening at foretage en anden opdeling, så skal vi selvfølgelig ændre strukturen efter det.

Men jeg mener at vi øger kompleksiteten unødvendigt ved at inddele support af øvrige distros efter typen af pakker frem for niveauet af behov (aktivitet).


Men hvis vi blot vedhængter en distro specifikation under trådstarters avatar, så er alle problemerne løst.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 0 gæster