Styr på hardwaren, hvordan..?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 29. dec 2008, 16:56

-



Jeg er ikke medlem af Ubuntu, og jeg skriver dette indlæg helt på eget initiativ til inspiration.


Men efter at have støvet lidt rundt i dette glimrende forum har jeg især lagt mærke til et generelt hardwareproblem angående bærbare computere, fordi ingen med sikkerhed ved, hvad de forskellige computermodeller indeholder. Ikke engang selvom de bærer nøjagtigt samme modelnavn.

Først troede jeg, at det var løgn. Vi skriver snart 2009, og så er det da utroligt, at der endnu ikke er bedre styr på sådan noget.

Men når man så konstaterer, at det faktisk er rigtigt, så bliver det næste spørgsmål, hvordan man knækker sådan en nød..?


Så vidt jeg ved, er der i forvejen aftaler mellem hardwarefabrikanter og Microsoft, så de leverer kompatibel og mærket hardware.
Dette må vel indebære, at hardwarefabrikanterne kontinuerligt holder Microsoft orienteret, så en windowsinstallation altid kan finde et ”flag” eller noget andet, så hardwaren genkendes, og den rigtige driver og indstilling kan vælges.

Måske kan Ubuntu også få adgang til de informationer og bygge dem ind i Ubuntu-installationen ..?


-



Jeg ved ikke så meget om det, så jeg gør mig bare nogle tanker og forsøger at give lidt inspiration.
Det bør jo også være i hardwareproducenternes interesse, at deres isenkram er så kompatibelt som muligt. Derfor tror jeg, at der må være gode chancer for positiv response, hvis man rundsender et brev nogenlunde som det nedenstående.

Men tilsvarende er måske tidligere forsøgt uden større held, eller måske samles det hele allerede bedre i et internationalt forum..?



-



Kære Hardwarefabrikant (bærbare computere HP/Asus/osv..)


Ubuntu-Linux-teamet har konstateret, at bærbare computere ofte forsynes med vidt forskellig indvortes hardware, selvom fabrikat og modelnavn er nøjagtigt det samme.

Man kan altså generelt ikke stole på, at en bærbar computer indeholder den samme hardware som en anden bærbar af samme navn.

Der er endvidere konstateret en tilbøjelighed til, at problemet er størst ved bærbare computere til lav pris og af mindre anerkendt mærke.

I et forsøg på at få bedre styr på denne kvalitetsforskel ønsker vi med dette brev at efterlyse en ”positivliste” over bærbare computermodeller, hvor den anvendte hardware er konstant ens ligeså længe modellen produceres med enslydende navn.

Disse computere vil så få ekstra meget fokus, når den næste Ubuntu-version skal udvikles, og disse computere vil derfor blive ekstra kompatible med Ubuntu.

Og måske mere interessant vil den type computere opnå førstepladsen, når kommende Ubuntu-brugere i fremtiden adviseres om hvilke computere, der er mest egnede til Ubuntu.


Findes der i jeres udvalg ikke bærbare computermodeller, hvor man kan stole på, at den indvortes hardware forbliver uændret, så vil det næstbedste være et løfte om at holde Ubuntu-teamet orienteret og supporteret med drivere, så enhver ændring kan blive effektivt imødegået.
En sådan nærmere aftale kan bringe computere op på andenpladsen blandt dem, der anbefales til Ubuntu.


De resterende bærbare computere med usikkert indhold af hardware kan være supporteret af Ubuntu, men de vil i fremtiden blive blacklistet som computere, der giver flere problemer end andre, og køb af denne hardware vil derfor blive frarådet.


Med den store åbenhed, som der er tradition for i Ubuntu, så vil det bedste nok være at I opretter en ny tråd for hver af jeres unikke bærbare computermodeller i dette forum:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=15
Derved vil informationer og henvisninger blive tilgængelige for alle, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål.

På forhånd tak for jeres deltagelse.


Venlig hilsen

Ubuntu-team



-

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf thj01 » 30. dec 2008, 13:21

Så vidt jeg ved, er der i forvejen aftaler mellem hardwarefabrikanter og Microsoft, så de leverer kompatibel og mærket hardware.
Dette må vel indebære, at hardwarefabrikanterne kontinuerligt holder Microsoft orienteret, så en windowsinstallation altid kan finde et ”flag” eller noget andet, så hardwaren genkendes, og den rigtige driver og indstilling kan vælges.


Det tror jeg ikke er rigtigt. Hardware producenterne bruger de komponenter der er billigst her og nu. Det medførere kun for dem at de skal finde den driver som hardwarekomponentens producent har stillet til rådighed.

Det eneste man kan gøre at at købe produkter hvor man bruger "standard" komponenter - her forstået som komponenter, som der er frie/gratis drivere til. Det kræver at man IKKE køber den billigste der er på markedet,

F.eks min Lenovo T61'er er HÅBLØS efter en installation med en almindelig XP PRO SP2 installations CD. INTET virker. Den virker til gengæld 100% efter en almindelige Ubuntu installation.

Det eneste der kan forbigå disse hardwareproblemer i laptops er at man køber hardware der er ordentligt - og det fjerne mange af de billige på markedet!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Warhawk » 30. dec 2008, 14:05

Din ide er ganske glimrende, men desværre ikke realistisk. Må give thj01 ret i påstanden om at producenterne propper det hardware i som er blilligst her og nu.

Det er min overbevisning at producenterne er skide ligeglade med om deres hardware kan køre Linux eller ej. De interesserer sig kun for at maskinen er Windows kompatibel og derfor ser man også at alle anbefaler Windows Vista og lignende skrammel.

Men det hele er faktisk slet ikke så skidt for Linux. I de fleste tilfælde virker det meste out-of-the-box - og som regel er det trådløse netværk som volder problemer.

Men ser man sig godt for når der købes bærbar, så kan man aktivt fravælge de mest underlødige mærker og modeller.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf thomasjohansen » 30. dec 2008, 14:06

Jeg tror desværre at man heller ikke kommer langt ved at bede/kræve producenterne om at lave drivere/bruge komponenter der er understøttet i linux.

De skal mærke det på pengepungen, at deres udstyr bliver fravalgt, før de ændrer strategi.


Løsningen på alt dette kunne være et kæmpe internationalt kartotek på hardware, som både indeholder hardware der er understøttet, delvis understøttet og det der ikke er understøttet. på den måde vil dårligt hardware hurtigt komme for skue og vil forhåbentligt blive fravalgt.

På den måde vil man altid kunne se om ens nuværende/fremtidige hardware fungerer.

Man kunne og burde evt. fra Ubuntu's side lave en kompabilitets test til hardware producenter så de havde et værktøj de kunne teste med, og hvis denne bestod, give dem lov til at reklamere med det i form at et klistermærke ell. lign.

Men alt dette er på ubuntu's internationale plan/ledelse
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Pihl » 30. dec 2008, 15:19

Man har helt fra starten af Ubuntu projektet haft en liste over kompatibel hardware, og jeg kan huske, at der var en del folk i starten, som beskæftigede sig med at teste hardware og sætte det på en whiteliste.

Jeg kan ikke længere finde den liste, men kan se, den findes i wikiside, som minder en del om det: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport

Men der er 2 grunde til, at man ikke længere laver sådan en liste/database:

1. Der er så utroligt meget forskelliget hardware i verden, at det er en uoverkommelig opgave.

2. Langt størstedelen af hardware virker faktisk i Ubuntu. Der er ikke de problemer, som der var for bare et par år siden. Det er primært de små producenter, som har inkompatibelt hardware, og de er alligevel umulige at dokumentere pga udbredelsen. Hvem i England undersøger fx Zeptos hardware..
Hvor det for et par år siden var en relevant opgave, at lave en positiv-liste over hardware, som VIRKEDE i Ubuntu, så er det i dag snarere en opgave at dokumentere det hardware som IKKE virker. Og dét er en meget større opgave.

Derudover HAR Canonical faktisk indgået aftaler med enkelte leverandører om at ubuntu-certificere drivere og hardware. Mest kendt er den aftale og det samarbejde, som Canonical har med Dell, hvor de to arbejder sammen om at Dell leverer drivere og hardware, som fungerer perfekt med Ubuntu.

Der er meget der tyder på, at vi i 2009 ser Canonical indgå flere af denne type aftaler. Noget af det jeg ser allermest frem til i det nye år.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 30. dec 2008, 15:39

.


Tak for jeres response. :)


Men jeg synes måske, at I er lidt for opgivende.

Sælgerne af bærbare computere vil øjeblikkeligt mærke det, hvis der bliver kørt kampagne for og imod visse modeller og mærker.

Det kan umuligt være producentens livret, at hans produkter får dårlig omtale, og det vil tilmed give de bedste producenter endnu mere blod på tanden.


Hvor meget kræver det egentlig at oprette en tråd og give kunderne et par kommandolinjer, så de kan få netkort, FN-taster og energiregulering til at fungere i Ubuntu..??


De skal bare se at komme ud af røret, skal de..!! :wink:



Jeg må give thomasjohansen ret i, at det store arkiv nok bør lægges internationalt for Ubuntu. Det gør det vel allerede..?
Elller måske endnu mere centralt for hele Linux i "YaST" (hedder det sådan.?).


Men jeg ser ingen grund til, at vi af den grund skal tie eller undlade at stille krav som slutbrugere.
Hvis hardwareproducenterne mener, at det er billigere for dem at slås med hver enkelt kunde, end at ordne det centralt ved at informere ubuntuinstallationsgruppen, så må det vel kort og godt være op til os at lære dem noget andet, og det gør vi ikke ved at tie stille.


Jeg ved heller ikke, om det holder i byretten at påstå, at det primært er et problem med billige maskiner.
Min erfaring med hardware går mere i modsat retning, at jo mere avanceret hardwaren er, jo mere speciel software skal der også bruges for at få det til at virke.
Jeg vil dog ikke udelukke, at billige serier oftere er ude for mere udskiftning, og derfor har et mere varierende indhold, selvom modelnavnet forbliver det samme.
Men man skal ikke tro, at det pr. definition kan betale sig for en fabrik at lave om i sin produktionslinje, selvom de f.eks. kan få et andet netkort 10% billigere.



.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 30. dec 2008, 15:45

.


Phil

Kan man så regne med, at alle Dell's bærbare computere er 100% kompatible med Ubuntu..?

Hvis Dell og Thinkpad er de eneste to, der skal på positivlisten, så synes jeg da nok, at det er overkommeligt. :wink:


.

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf thomasjohansen » 30. dec 2008, 16:30

Dell og enkelte andre producenter har været inde og "ubuntu-certifikere" enkelte af deres modeller. eks. Dell så startede de småt med at lancere det og i starten kun i usa og senere i europa. Ved endnu ikke om man kan købe modellerne i danmark.


På deres ellers tynde og snævre forsøg er flere producenter faktisk allerede så småt begyndt at påstå at det ikke kan betale sig at lave "ubuntu-certifikeret" pc'er fordi der ikke er nok salg i dem. Hvilket de i mine øjne selv er ude om pga. manglende marketing, få modeller og vilje til virkelig at gøre en forskel.

I starten kostede den selv samme dell pc med windows mindre eller det samme som en med ubuntu, da microsoft gav tilskud til pc'en når den blev solgt med windows. dette kan man jo ikke konkurrere mod og ideen med en windows free pc skulle jo netop være at man sparede de penge.

I mine øjne så skulle alle pc'er sælges med valgfrihed til selv at vælge styresystem.
Evt. kunne der både være en ubuntu og en prøve version af windows medfølgende så kunne man selv vælge hvad man ville installere.


Dertil skal det siges at det er rart at se at de små netbooks gør en forskel på markedet. her er det især prisen som gør forskellen, hvor en med XP tit er 500-800 kr dyrere end med linux.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 30. dec 2008, 17:02

.


thomasjohansen


Ja, ved nærmere eftersyn ser jeg godt, at der er grund til at rose Dell i USA:
http://www.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/linux_3x?c=us&cs=19&l=en&s=dhs
http://www.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/ubuntu?c=us&l=en&s=dhs

Men jeg fandt nu ikke noget på dansk.


Måske kan Ubuntu selv blive nødsaget til at forhandle en lille bærbar Ubuntu-Computer og sælge den uden fortjeneste, så vi kan få den multikompatible og pålidelige bærbare computer, som vi er mange, der ønsker os..?



.

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Benjamin » 30. dec 2008, 17:26

Kære Jakob77.

RIGTIG GOD IDÉ.

Godt Nytår :-)
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf soundpartner » 30. dec 2008, 19:45

hvis du går ind til zepto og siger jeg skal have en computer der skal køre ubuntu så får du valget mellem de modeller som de garanterer kører med ubuntu.
jeg har lige gjort det med en veninde og det var legende let og vi sparede 1100 kroner på den tilsvarende windowsmaskine
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Benjamin » 31. dec 2008, 07:21

Det har været fremme, at Zepto måske 'skranter' lidt, og der er vel så en risiko for, at firmaet ikke overlever en evnt., økonomisk krise.

I givet fald kan det så være noget svært at få garanti- og reklamationsforpligtelser overholdt - der er da vist ikke en ekstern producent, der står bag produkterne.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 31. dec 2008, 15:17

.


Dette må vel så være zepto's udvalg:
http://zepto.dk/Shop/Notebooks.aspx

Er det billigt..?

De skriver vist ikke så meget om Ubuntu eller kompatibilitet i øvrigt..?


Her er en liste fra EL-sparefonden med et energitema, som også bør tages i betragtning:
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/it-og-hjemmekontoret/computere/find-computere




Vi kan nok få en god lang tråd, hvis vi skal forsøge at skyde os ind på, hvilke to eller tre bærbare computere, som vil være de bedste for Ubuntu at forhandle.? :)


.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Pihl » 2. jan 2009, 14:05

Her kan i iøvrigt se listen over hardware, som officielt er certificeret af Ubuntu:

Welcome to the Ubuntu validated hardware database. The database lists systems that have passed Canonical's hardware validation tests and have either been awarded Certified or Compatible status.

http://webapps.ubuntu.com/certification


Så det er bare om at bede Zepto og om at tage testen, eller hvis i selv vil stå for arbejdet med at dokumentere at noget virker, så skal det bare tilføjes her: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ;)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 2. jan 2009, 17:32

.


Pihl

Mange tak for din henvisning.
Tolker jeg rigtigt, når jeg læser om laptops, at det kun er 3 Toshiba'er og en enklet Lenovo model, som foreløbig har bestået prøven og er 100% kompatible med Ubuntu 8.10..?
http://webapps.ubuntu.com/certification/list/?release=8.10&category=Laptop



.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster