Ny hjemmeside

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf Christian.Arvai » 27. nov 2008, 15:19

Ved at lave en direkte henvisning til eks FAQ, evt. nybegynderforum og guides så leder vi brugeren på rette kurs med det samme

Både og ...... en henvisning til FAQ giver et ret godt indblik i forumets opbygning, opførselscodecs og hvordan det skal bruges, så den ide er god nok.

Ideen med at henvise til Guides og HowTo's er jeg selvfølgelig som guideskriver meget glad for, men som redaktør er jeg bekymret for om der er endnu flere nye brugere der skriver urelaterede spørgsmål i Guides og HowTo's, i forvejen virker det nogle gange som om at enkelte nye brugere overser forumets muligheder, og går direkte ind i Guides og HowTo's for at stiller deres spørgsmål, hvorefter vi (Redaktør-Team) skal flytte indlæggende og siden hen slette skyggeemner, så jeg er ikke enig i at det vil give "færre nybegynder problem-tråde de forkerte steder", desuden ligger Guides og HowTo's i forvejen meget synligt på https://ubuntudanmark.dk/forum/ , så folk burde rimeligt nemt kunne finde den allerede nu, og jeg vil da lige benytte lejligheden til at sige, at jeg ikke mener vi skal ind på "RTFM" (read the f....... manuel) over for nye brugere, det sender et signal jeg ikke syntes er helt i overensstemmelse med ideen og ånden i Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf thomasjohansen » 27. nov 2008, 15:52

Helt enig i at RTFM ikke skal bruges (selvom det kunne være fristende nogen gange, spøg til side) men samtidig er sætningen "Velkommen, læs start-guiden i min signatur" vel også en form for høflig RTFM.


Men ved at foreslå hurtige genveje med de 3-4 knapper på forsiden kunne man undgå en del af de spørgsmål, og måske endda droppe nybegynder forummet, hvis der ikke er gentagelser af de samme spørgsmål. eller så burde gentagne spørgsmål flyttes/kopieres til et faq.


Feedback til eitreach's oplæg:

- Der er alt for meget tekst. Mener ikke kvikstart teksten skal være på forsiden. Gerne en kvikstart menu.
- ubuntu "propagendaen" bør også gemmes væk og kun bruges som et foreslag til de interesserede læsere.
- ordret "forum" er misvisende for nybegyndere der leder efter hjælp. Her må man antage at nybegynderen aldrig før har haft berøring med et forum.
- til gengæld burde der nok være et par sigende screenshots på forsiden for at give et hurtigt billede af hvad ubuntu er.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf Christian.Arvai » 27. nov 2008, 16:19

thomasjohansen skrev:Helt enig i at RTFM ikke skal bruges (selvom det kunne være fristende nogen gange, spøg til side) men samtidig er sætningen "Velkommen, læs start-guiden i min signatur" vel også en form for høflig RTFM.

hehe :) .... nu er jeg temmelig sikker på at du ikke har det fra et indlæg som jeg har skrevet, for jeg har en helt anden måde at byde folk velkomne på, men jeg mindes godt et indlæg med den formulering og så vidt jeg husker var det om installation, hvor svareren selv havde lavet en ret god guide om install af ubuntu, hvilket ikke er muligt at lave som et alm. indlæg pga. tidsforbruget, jeg har også selv lavet indlæg med korte formuleringer (feks. med henvisninger til Vlc guiden), hvilket der som sådan ikke er noget galt med, hvis man er sikker på at det er løsningen, men det er et lidt andet problem en det som denne tråd drejer sig om.



ordret "forum" er misvisende for nybegyndere der leder efter hjælp. Her må man antage at nybegynderen aldrig før har haft berøring med et forum.

jeg kan faktisk ikke se det misvisende i ordet "forum", og personligt havde jeg ingen problemer med at finde ud af forumets opbygning da jeg selv startede herinde, det er da et alm. dansk ord og desuden er det også forklaret i "kvikstart" Citat:
Ønsker du flere detaljer, har spørgsmål eller tekniske problemer, så tøv ikke med at spørge i forummet.

men ok alt kan da gøres bedre, så det kan da være vi skulle forbedre indholdet af "kvikstart" så det er bedre forklaret (men det har vi jo også FAQ til).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf Jarlen » 27. nov 2008, 16:39

Jeg tror nu det udkast der henvises til, lavet af eitreach, var et udkast til en flyer, og ikke til hjemmesiden. Jeg foreslog så at nogle af ikonerne måske godt kunne give noget inspiration til hjemmesiden, men udover det tror jeg nu ikke de to ting har noget med hinanden at gøre :-)

Rent teknisk synes jeg også at vi skal gå efter at finde et standard system. Jeg mener på et tidspunkt at have hørt at Canonical kræver brug af Drupal til officielle Ubuntuprojekter, vist nok ikke engang i den nyeste version (Drupal). Men jeg er ikke helt sikker på dette. Men jeg synes ihvertfald at et standardsystem ville være optimalt, og så tilpasset vores behov.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf eitreach » 27. nov 2008, 23:21

thomasjohansen skrev:Helt enig i at RTFM ikke skal bruges (selvom det kunne være fristende nogen gange, spøg til side) men samtidig er sætningen "Velkommen, læs start-guiden i min signatur" vel også en form for høflig RTFM.


Men ved at foreslå hurtige genveje med de 3-4 knapper på forsiden kunne man undgå en del af de spørgsmål, og måske endda droppe nybegynder forummet, hvis der ikke er gentagelser af de samme spørgsmål. eller så burde gentagne spørgsmål flyttes/kopieres til et faq.


Feedback til eitreach's oplæg:

- Der er alt for meget tekst. Mener ikke kvikstart teksten skal være på forsiden. Gerne en kvikstart menu.
- ubuntu "propagendaen" bør også gemmes væk og kun bruges som et foreslag til de interesserede læsere.
- ordret "forum" er misvisende for nybegyndere der leder efter hjælp. Her må man antage at nybegynderen aldrig før har haft berøring med et forum.
- til gengæld burde der nok være et par sigende screenshots på forsiden for at give et hurtigt billede af hvad ubuntu er.


Det Arvai viste dig, er som Jarlen skriver et oplæg til en flyer - ikke til et website. Mit website-oplæg er dette, i respons til en ikon-menu:

http://farm4.static.flickr.com/3163/305 ... e25c_o.png

Jeg har prøvet at gøre det lidt mere dynamisk, hvor man starter med samme menu som i eksempel et, men ved at bevæge musen over et ikon, skaber en række links under ikonerne, alt efter hvilken feature man bevæger musen over. En pil vil være over det markerede ikon, og de andre ikoner vil blive gennemsigtige. 40% opacity i dette tilfælde.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf Christian.Arvai » 27. nov 2008, 23:46

Det Arvai viste dig, er som Jarlen skriver et oplæg til en flyer - ikke til et website.

jeg beklager fejlen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf eitreach » 28. nov 2008, 01:30

Det går nu nok. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf Don S » 28. nov 2008, 10:49

Jarlen skrev:Rent teknisk synes jeg også at vi skal gå efter at finde et standard system. Jeg mener på et tidspunkt at have hørt at Canonical kræver brug af Drupal til officielle Ubuntuprojekter, vist nok ikke engang i den nyeste version (Drupal). Men jeg er ikke helt sikker på dette. Men jeg synes ihvertfald at et standardsystem ville være optimalt, og så tilpasset vores behov.

Drupal 5.x er det eneste CMS der er tilladt af Canonical på deres servere, af sikkerhedsmæssige årsager. Derved mener jeg ikke, at vi skal holde os til det.
Billede

Billede Billede

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf thomasjohansen » 28. nov 2008, 13:07

ved godt at det grafiske ikke er relevant lige nu, men jeg kunne altså ikke lade være med lige og sidde og lege lidt mere med min layout ide.....

er vis før, nu bare lidt modificeret (billede opdateret).

http://www.vgraphics.dk/temp/ubuntu-layout-ide.jpg

i stedet for pilene ved hver knap kunne man have et farverigt ikon der repræsenterede emnet.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

mads-hk
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. okt 2008, 15:52
IRC nickname: Mads-hk

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf mads-hk » 3. dec 2008, 19:29

Jeg synes at ovenstående layout ide er ganske fremragende og et ganske godt udgangspunkt. Men det væsentlige ligenu er nok nærmere at finde ud af hvad vores behov er, og hvad "kundernes" behov er... :)

I håb om at flere vil bidrage til wiki'en bringer jeg lige linket en gang til: https://wiki.ubuntu.com/DanishTeam/Hjemmeside

- Mads

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ny hjemmeside

Indlægaf eitreach » 4. dec 2008, 03:18

Jeg synes hellere at forsiden skulle være så ren som muligt, for at undgå forvirring. Maksimum tre overskrifter/emner. Hurtig hjælp (Installationsvejledning, download-hjælp, begynder-FAQ), udvidet hjælp (Forum, IRC, wiki) og et afsnit til hvordan man bruger det til at hjælpe andre.

Folk vil ikke gå galt. Når man så har klikket sig ind, bør der stadig være masser af luft, så de få og overskuelige kategorier - evt. med underoverskrifter, står sig synlige i forhold til det øvrige indhold.

I bund og grund synes jeg hellere at vi skal fokusere på et let design, istedet for et tungt. Vi har allerede et tungt - og det virker langt fra optimalt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster