Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Pihl » 2. sep 2008, 20:36

I det danske LoCo (Local Community) besluttede vi for noget tid siden at organisere os som forening. I LoCo Teams verden over har man med success kørt organiseringen, som vi også kører den nu, men da vi i Skandinavien har den særlige foreningsvirksomhed, besluttede vi at gøre brug af den.

Vi har haft møder med Community Council og Mark Shuttleworth, hvor vi har fået "tilladelse" til at organisere os formelt.

Når jeg siger "tilladelse" skyldes det to ting: 1) I udlandet opfattes organiseringen som en organisering til en "legal entity", altså en juridisk enhed. I mange lande har det en hel masse betydning. Men i Danmark er man jo lige juridisk ansvarlig, om man er i en forening eller ej.
2) Canonical ejer navnet "Ubuntu", og når vi danner sådan en "legal entity", skal vi have tilladelse til at bruge navnet.

Den stiftende generalforsamling finder sted nu på søndag den 7. september efter det månedtlige IRC møde. Det vil sige omkring kl. 17. Med andre ord så foregår den online! :)

Mere præcist foregår det i kanalen #ubuntu-dk-moede på irc.freenode.net. Hvis man gerne vil deltage men endnu ikke har prøvet at være på IRC, kan man finde en guide til dét på dette link.

Et medlemsskab er gratis, men vi opfordrer til at donere et frivilligt bidrag, så foreningen har lidt at starte på. Derudover kræver medlemsskabet, at man registrerer sig på Launchpad, og underskriver Code of Conduct (en dansk version er på vej), som grundlæggende fortæller, at man som Ubuntu-medlem forpligter sig til at "opføre sig ordentligt" overfor andre i Ubuntu-communtiy'et.

Vedtægterne kan du finde her.

Hvis man har problemer med at underskrive CoC, så skriver man naturligvis bare her i forummet, og så vil nogle af de mange flinke mennesker her være behjælpelig. Og vi håber naturligvis på, at så mange som mulig vil melde sig ind, så projektet Ubuntu får så solidt et fundament som muligt.

Vel mødt!

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf eitreach » 3. sep 2008, 15:25

Det er jo intet mindre end stort.

Hvad skal donationerne gå til?

red: D'oh.. Det står jo i vedtægterne.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Jimmyfj » 3. sep 2008, 15:55

Rigtig stort det her.

Kan fuldt og helt tilslutte mig foreningen, vedtægterne og underskrivelsen af CoC, (ER gjort)
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Pihl » 3. sep 2008, 16:54

Ja forhåbentlig kan det give os en stærkere platform at arbejde ud fra. Jeg tror i hvert fald der ligger mange fordele i, at folk kan genkende organisationsstrukturen.

@eitreach
Da det sikkert ikke er voldsomme pengemængder der flyder i foreningens retning, så kommer pengene sikkert til at gå til trykning af materialer i forbindelse med arrangementer og lignende.

Alt derudover må vi jo tage som det kommer på IRC møderne :)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Jimmyfj » 3. sep 2008, 17:06

Tænkte lige på: Hvad med logo og sådan? Holder vi os til Ubuntu-logoet? Hvilket jeg vil finde det mest naturlige. Ved godt, at Ubuntu-logoet er et registreret varemærke, derfor mit spørgsmål.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Pihl » 3. sep 2008, 17:22

LoCo Teams må godt bruge Ubuntu logoet og navnet, og med anerkendelsen fra CC, så er vi stadigvæk et LoCo Team, selvom vi er organiseret i en forening.

Men ja, hvilket logo vi skal bruge, skal vi selvfølgelig også finde ud af. Enten det vi bruger her med 'dk' i, eller også et andet med et dansk særpræg.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Don S » 3. sep 2008, 19:10

Lyder meget interessant. Forhåbentlig kan jeg komme på søndag (har over seks måneder i træk haft noget "ultra-vigtigt" den første søndag i hver måned) til mit første Ubuntu-DK møde og muligvis fortsætte med stiftelsen.

*Thumbs up*.
Billede

Billede Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf laoshi » 4. sep 2008, 10:00

Kan ikke deltage søndag pga arbejde, men er selvfølgelig med. Er registreret på launchpad (har jeg underskrevet CoC i den forbindelse? -ellers giv lige en henvisning til hvor og hvordan. Dem burde alle underskrive: bedre sociale spilleregler kan man vist ikke finde).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Don S » 4. sep 2008, 11:24

laoshi skrev:Kan ikke deltage søndag pga arbejde, men er selvfølgelig med. Er registreret på launchpad (har jeg underskrevet CoC i den forbindelse? -ellers giv lige en henvisning til hvor og hvordan. Dem burde alle underskrive: bedre sociale spilleregler kan man vist ikke finde).

Du skal have en GPG signatur for at kunne underskrive Ubuntu's Code of Conduct - derved bliver du også det der hedder en Ubuntero.
Billede

Billede Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf laoshi » 4. sep 2008, 14:29

Tak for forklaringen. Det er hermed gjort. Det krævede lige et par procedurer i rigtig rækkefølge, men ved at følge https://help.ubuntu.com/community/GnuPrivacyGuardHowto så fik jeg det til at lykkes.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Pihl » 4. sep 2008, 20:30

Vi skal selvfølgelig ret hurtigt have lavet os en ordentlig guide på dansk til gpg signing af Code of Conduct. Gnomonic har også lavet en dansk version af CoC, og den vil naturligvis blive lagt op.

@DonS
Vi har udvidet møderækken, så vi også holde rmøde hver tredje tirsdag i måneden kl. 21 på #ubuntu-dk-moede. Så hvis søndag er et problem, så er der muligheden tirsdag ;)

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Jarlen » 4. sep 2008, 21:26

Pihl skrev:@DonS
Vi har udvidet møderækken, så vi også holde rmøde hver tredje tirsdag i måneden kl. 21 på #ubuntu-dk-moede. Så hvis søndag er et problem, så er der muligheden tirsdag ;)


Tredje onsdag i måneden, ikke tirsdag :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Pihl » 4. sep 2008, 22:37

Hvorfor bliver jeg VED med at sige tirsdag..?! Ja selvfølgelig, den tredje onsdag i måneden. :P

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Jarlen » 4. sep 2008, 23:07

Pihl skrev:Hvorfor bliver jeg VED med at sige tirsdag..?! Ja selvfølgelig, den tredje onsdag i måneden. :P


Det var også en lang hård diskution, det kan være du prøver at undergrave beslutningen ;-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Stiftende generalforsamling for Ubuntu forening

Indlægaf Jimmyfj » 6. sep 2008, 10:42

Signed - Efter en del bøwl :shock:
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Google [Bot] og 0 gæster