Min harddisk er opdelt med 3 primære partioner som tilhører Windows Vista (sda1, sda2 og sda3) og en udvidet partion (sda4) til Ubuntu 12.04. Sidstnævnte indeholder to logiske partioner sda5 ("/") og sda6 ("swap"). Den udvidede partition er i ext4 format.
Partitionerne er oprettet i forbindelse med en dualboot installation, men desværre fik jeg på daværende tidspunkt valgt at give Windows for meget plads og det har jeg tænkt mig at bruge Gparted til ændre på nu. Jeg har allerede "skrumpet" Windows-partitionen, så der nu ligger en "unallocated" blok mellem Windows og min ext4 partition. Ved hjælp af Gparted på en LiveUSB kan jeg også trække ext4-partionen mod venstre (i Gparted vinduet) så den får den ikke-allokerede plads, men der kommer så en advarsel om at hvis jeg bekræfter dette valg vil min Ubuntu-installation måske ikke virke efterfølgende. Jeg forestiller mig at det måske skyldes at der ligger en "boot" først på partitionen som den ser ud nu og at denne ender inde midt i partitionen, hvis jeg udvider som jeg havde tænkt mig.
Skal jeg opgive tanken eller hvad? PC'en har kørt med dualboot siden Ubuntu 8.04, så der er akkumuleret en del data som jeg ville være ked af at miste.