vira/sirus til ubuntu?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 2. apr 2011, 19:59

Ja, det er lidt for let at lave den slags, for eksempel kan du ikke lukke din brower, på normal vis, hvis du skriver dette i din adressebar:

Kode: Vælg alt

javascript:while(1){alert('Jeg sagde jo du ikke måtte gøre det!')}

Opera har faktisk en ekstra knap hvor du kan stoppen siden fra at komme med flere beskeder, det ville være godt hvis andre browser fulgte deres eksempel.

Jeg syndes dog det er lidt for stærkt at have javascript slået fra som standard, besøger man mange ny sider kommer man til at bruge en masse tid på at aktivere javascript og genindlæse siden for at kunne tilgå dem ordentligt. Det ville være mere interessant med en måde man kunne slå javascript fra på dem der skaber problemer.

Her er lige et link til WOT udvidelsen:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/wot-safe-browsing-tool/?src=external-mywot-download

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf lath » 2. apr 2011, 20:15

AJenbo skrev:Ja, det er lidt for let at lave den slags, for eksempel kan du ikke lukke din brower, på normal vis, hvis du skriver dette i din adressebar:

Kode: Vælg alt

javascript:while(1){alert('Jeg sagde jo du ikke måtte gøre det!')}

Opera har faktisk en ekstra knap hvor du kan stoppen siden fra at komme med flere beskeder, det ville være godt hvis andre browser fulgte deres eksempel.

Jeg syndes dog det er lidt for stærkt at have javascript slået fra som standard, besøger man mange ny sider kommer man til at bruge en masse tid på at aktivere javascript og genindlæse siden for at kunne tilgå dem ordentligt. Det ville være mere interessant med en måde man kunne slå javascript fra på dem der skaber problemer.

Her er lige et link til WOT udvidelsen:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/wot-safe-browsing-tool/?src=external-mywot-download


Den er godt nok stygt.
Den vil helst sikkert lave et livelock på FF, da den er baseret på faneblade i tråde i 1 proces (1 program).
Om det samme er tilfældet i nyeste Chrome browser ved jeg ikke - altså at hele browseren livelocker, da de bruger 1 proces (program) per faneblad eller vindue.

/Lars

Forklaring på hvad et livelock er for almindelige brugere (fra livelock linket herover):
Imagine there is just a single keystone. Worker A takes it next to his wall, and starts building his arch. Along comes Worker B, finds the keystone, and moves it next to his wall, and begins on his arch. Worker A, having got his arch all ready, turns around and finds he has no keystone. He lets his nice arch collapse, goes off, and takes the keystone back to his wall and starts building. B, on turning around, finds the keystone gone, lets his wall collapse, and repeats the cycle. Like Sisyphus, they are condemned to repeat this insanity for all eternity.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 2. apr 2011, 20:29

Den belaster ikke cpu da den bare sider og venter på brugerne trykker ok. I Firefox låser den det pågældende vindu, men ikke andre vinduer. I IE8 (Jeg sider på en Windows 7 pt.) sker det samme selv om den lige som Crome køre individuelle processer. Forskellen ligger at du kan afslutte den pågældende fane via din opgave-/jobstyring/terminal, du har dog ikke rigtig en mulighed for at vide hvilken process der er problemet, og det kan faktisk gøre det mere besværligt at lukke den pågældende fane. Spørgsmålet er om du kan gøre det i Chrom på Ubuntu med xkill?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 2. apr 2011, 20:48

AJenbo skrev:Jeg har ikke rigtig brug for at gå ind på siden,


Nej, men Ubuntu er sikker. Det er kun fordi du ikke lige har brug for noget på siden, for ellers ville du selvfølgelig gerne gå derind, ik'.? ;)


AJenbo skrev:Grunden til at laoshi tror du køre Windows er at der på den side du var på er et billed der forsøger at efterlignede Denne computer i Windows XP (der er mange fejl i grafikken), det gør den for at få en Windows bruger til at tro det er Denne computer der kommer med beskeden, og ikke den hjemme side han lige er gået ind på.


Ok, jeg troede bare, at Windows havde lukkeknappen oppe i højre hjørne.


AJenbo skrev:Er du ude for noget liggende en anden gang kan du gøre det at du midlertidigt deaktivere Javascript så du kan lukke siden uden problemer.


Hvordan gør jeg lige det.?



lath skrev:Hvis du bruger Firefox(FF) på både på Ubuntu og Windows:

Installer disse tilføjelser
  • WOT (Web Of Trust - som advarer dig og spørger om du virkelig ind på denne ondsindede side?)
  • NoScript - som blokerer Javascript (aktiver for de websites som du mener er sikre - den blokerer også for bestemte typer af angreb som bruger JavaScript).
Tilføjelserne aktiveres efter at du har lukket og så startet programmet.


Ok, tak for tippet.
Jeg bruger den kun på Ubuntu
Men tilføjelserne hjælper jo ikke, hvis maskinen allerede er inficeret..?
Og det ser også ud til at koste penge.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf lath » 2. apr 2011, 21:16

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Jeg har ikke rigtig brug for at gå ind på siden,


Nej, men Ubuntu er sikker. Det er kun fordi du ikke lige har brug for noget på siden, for ellers ville du selvfølgelig gerne gå derind, ik'.? ;)


AJenbo skrev:Grunden til at laoshi tror du køre Windows er at der på den side du var på er et billed der forsøger at efterlignede Denne computer i Windows XP (der er mange fejl i grafikken), det gør den for at få en Windows bruger til at tro det er Denne computer der kommer med beskeden, og ikke den hjemme side han lige er gået ind på.


Ok, jeg troede bare, at Windows havde lukkeknappen oppe i højre hjørne.


AJenbo skrev:Er du ude for noget liggende en anden gang kan du gøre det at du midlertidigt deaktivere Javascript så du kan lukke siden uden problemer.


Hvordan gør jeg lige det.?



lath skrev:Hvis du bruger Firefox(FF) på både på Ubuntu og Windows:

Installer disse tilføjelser
  • WOT (Web Of Trust - som advarer dig og spørger om du virkelig ind på denne ondsindede side?)
  • NoScript - som blokerer Javascript (aktiver for de websites som du mener er sikre - den blokerer også for bestemte typer af angreb som bruger JavaScript).
Tilføjelserne aktiveres efter at du har lukket og så startet programmet.


Ok, tak for tippet.
Jeg bruger den kun på Ubuntu

Ok
Jakob77 skrev:Men tilføjelserne hjælper jo ikke, hvis maskinen allerede er inficeret..?

Ja, helt rigtigt, men hvad er din pointe?
Jakob77 skrev:Og det ser også ud til at koste penge.


Ingen af de 2 koster penge.
Læs hvad der står på siden!
Klik på grøn knap (add to Firefox). Det er frivilligt om du vil klikke på blå knap. (Donate).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 2. apr 2011, 21:51

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Jeg har ikke rigtig brug for at gå ind på siden,


Nej, men Ubuntu er sikker. Det er kun fordi du ikke lige har brug for noget på siden, for ellers ville du selvfølgelig gerne gå derind, ik'.? ;)

Som nævnt sider jeg pt. ved en Windows 7 maskine og der har jeg ikke lyst til at tage chancen, hade jeg været i Ubuntu ville jeg ikke have noget i mod at gå ind på siden for at tjekke om jeg hade ret i at man kunne gå væk fra siden ved at trykke ok til advarslen og annuller til downloaden.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Grunden til at laoshi tror du køre Windows er at der på den side du var på er et billed der forsøger at efterlignede Denne computer i Windows XP (der er mange fejl i grafikken), det gør den for at få en Windows bruger til at tro det er Denne computer der kommer med beskeden, og ikke den hjemme side han lige er gået ind på.


Ok, jeg troede bare, at Windows havde lukkeknappen oppe i højre hjørne.

Det har den også, ogs det har de også tegnet på deres billed, de kan ikke styre udsendte af den dialog Firefox viser så der for får du de virkelige vinduer som de skal se ud i Ubuntu.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Er du ude for noget liggende en anden gang kan du gøre det at du midlertidigt deaktivere Javascript så du kan lukke siden uden problemer.


Hvordan gør jeg lige det.?

rediger-indstillinger-indhold og fjern markeringen ud for Aktiver Javascript, det kræver dog du genstarter Firefox, det kunne du eventuelt gøre ved at genstarte eller med systemovervågning. Når du så starter Firefox igen og den genindlæser siden (Dette er ikke siden der styre det, men firefox da den kan mærke du lukkede på en unormal måde og tror det var en fejl), vil den ikke kunne stoppe dig fra at lukke siden og du kan så aktivere javascript igen.


Jakob77 skrev:Men tilføjelserne hjælper jo ikke, hvis maskinen allerede er inficeret..?

Hvis den stopper dig fra at gå ind på siden skal du ikke slås med den og brugte du Windows ville du heller ikke risikere at blive inficeret. Efter installationen af WOT vil den forslå du opretter en konto (det koster ikke noget), det behøves du kun hvis du vil have adgang til at anmelde de sider du besøger og på den måde hjælpe andre brugere af WOT.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 2. apr 2011, 22:44

lath skrev:
Jakob77 skrev:Men tilføjelserne hjælper jo ikke, hvis maskinen allerede er inficeret..?

Ja, helt rigtigt, men hvad er din pointe?


Det var ikke en pointe, kun et spørgsmål.
Men jeg tænker nok lidt, at jeg ikke tidligere har oplevet noget lignende, og så skulle det måske være mærkeligt, om det sker igen. Og skete der ikke noget ved det denne gang, så gør der nok heller ikke næste gang.
Og er det allerede gået galt, så er det for sent og uden betydning.


lath skrev:Ingen af de 2 koster penge.
Læs hvad der står på siden!
Klik på grøn knap (add to Firefox). Det er frivilligt om du vil klikke på blå knap. (Donate).


Ok, javel og tak. :)






AJenbo skrev:Som nævnt sider jeg pt. ved en Windows 7 maskine og der har jeg ikke lyst til at tage chancen, hade jeg været i Ubuntu ville jeg ikke have noget i mod at gå ind på siden for at tjekke om jeg hade ret i at man kunne gå væk fra siden ved at trykke ok til advarslen og annuller til downloaden.


Ok, når du kører windows, så har du selvfølgelig en god undskyldning.



AJenbo skrev:rediger-indstillinger-indhold og fjern markeringen ud for Aktiver Javascript, det kræver dog du genstarter Firefox, det kunne du eventuelt gøre ved at genstarte eller med systemovervågning. Når du så starter Firefox igen og den genindlæser siden (Dette er ikke siden der styre det, men firefox da den kan mærke du lukkede på en unormal måde og tror det var en fejl), vil den ikke kunne stoppe dig fra at lukke siden og du kan så aktivere javascript igen.


Ok, tak for din forklaring. Men det er da noget bøvlet.








Men lige for at få det på det rene med pop-op'erne, kan man så regne med, at de grå vinduer, som popper op er Ubuntu og ALDRIG noget en virus forårsager..?

Rent grafisk er det måske ikke så svært for en hacker at konstruere et vindue mage til og bytte om på knappernes funktion, så man svarer "ja", når man tror, at man svarer "nej"..?


Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 3. apr 2011, 01:05

Jakob77 skrev:Men lige for at få det på det rene med pop-op'erne, kan man så regne med, at de grå vinduer, som popper op er Ubuntu og ALDRIG noget en virus forårsager..?

Rent grafisk er det måske ikke så svært for en hacker at konstruere et vindue mage til og bytte om på knappernes funktion, så man svarer "ja", når man tror, at man svarer "nej"..?


Er en virus først kommet ind på dit system kan den som sådan gøre hvad som helst, men hackeren skal som regel først snyde dig til at installere hans virus. Fra en hjemme side har de mulighed for at åbne 3 former for dialoger:
  • Advarselen, som kun har en OK knap:

    Kode: Vælg alt

    javascript:alert('advarsel')
  • Godkendelse, som altid har en Annuller og OK knap:

    Kode: Vælg alt

    javascript:confirm('Godkendelse')
  • Spørgsmålet, som altid har et tekst felt, Annuller og OK knap:

    Kode: Vælg alt

    javascript:javascript:prompt('Spørgsmålet')
(kopier kode eksemplerne til din adressebar og tryk enter, du ender muligvis på en tom side efter du køre dem)

Alle disse vil have titlen "Siden på http://www.den-side-du-er-på.com skriver", så du kan på den måde se at det er hjemmesiden og ikke Ubuntu der skriver beskeden.

Den besked du fik, da du forsøgte at lukke siden der ville have dig til at installere en Windows virus, er en særlig udgave af Godkendelsen (og har titlen "Godkend"), her har hjemmesidens forfatter kun midterste linje til at skrive en god grund til at du trykke Annuller og forblive på hans side. Det var også der for den linje var på engelsk og de resten på dansk. OK vil her altid lade dig forlade siden.

De kan også åbne download forespørgsler, og har du sat din browser til automatisk at åbne en bestemt filtype (f.eks. .pdf) vil en sådan en kunne resultere i at det tilhørende program åbnes. Bliver du bedt om at hente en fil af en type du ikke er tryk ved eller ikke forventede bør du annullere den.

Inden for selve browseren kan de selvfølgelige lave præsis den grafik det skal være, lige som du her på siden har indlagt et billed af din browser, men disse kan aldrig komme uden for browser vinduet.
Firefox melder engang i mellem om opdateringer af dens udvidelser, men her kan du tydeligt se at at det ikke er en hjemme side da vinduet kan trækkes uden for browser området og ikke er en af de 3 før nævnte vinduer.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Christian.Arvai » 3. apr 2011, 02:31

lath skrev:Hvis du bruger Firefox(FF) på både på Ubuntu og Windows:

Installer disse tilføjelser
  • WOT (Web Of Trust - som advarer dig og spørger om du virkelig ind på denne ondsindede side?)
    .

Og hvis i gør det, så giv lige ubuntudanmark.dk max i score ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 3. apr 2011, 09:37

AJenbo skrev:Er en virus først kommet ind på dit system kan den som sådan gøre hvad som helst, men hackeren skal som regel først snyde dig til at installere hans virus. Fra en hjemme side har de mulighed for at åbne 3 former for dialoger:
  • Advarselen, som kun har en OK knap:

    Kode: Vælg alt

    javascript:alert('advarsel')
  • Godkendelse, som altid har en Annuller og OK knap:

    Kode: Vælg alt

    javascript:confirm('Godkendelse')
  • Spørgsmålet, som altid har et tekst felt, Annuller og OK knap:

    Kode: Vælg alt

    javascript:javascript:prompt('Spørgsmålet')
(kopier kode eksemplerne til din adressebar og tryk enter, du ender muligvis på en tom side efter du køre dem)

Alle disse vil have titlen "Siden på http://www.den-side-du-er-på.com skriver", så du kan på den måde se at det er hjemmesiden og ikke Ubuntu der skriver beskeden.

Den besked du fik, da du forsøgte at lukke siden der ville have dig til at installere en Windows virus, er en særlig udgave af Godkendelsen (og har titlen "Godkend"), her har hjemmesidens forfatter kun midterste linje til at skrive en god grund til at du trykke Annuller og forblive på hans side. Det var også der for den linje var på engelsk og de resten på dansk. OK vil her altid lade dig forlade siden.

De kan også åbne download forespørgsler, og har du sat din browser til automatisk at åbne en bestemt filtype (f.eks. .pdf) vil en sådan en kunne resultere i at det tilhørende program åbnes. Bliver du bedt om at hente en fil af en type du ikke er tryk ved eller ikke forventede bør du annullere den.

Inden for selve browseren kan de selvfølgelige lave præsis den grafik det skal være, lige som du her på siden har indlagt et billed af din browser, men disse kan aldrig komme uden for browser vinduet.
Firefox melder engang i mellem om opdateringer af dens udvidelser, men her kan du tydeligt se at at det ikke er en hjemme side da vinduet kan trækkes uden for browser området og ikke er en af de 3 før nævnte vinduer.


Tak for dine svar.
Så har jeg vist kun et par småspørgsmål tilbage.


Man må ikke gå i panik.
( Jeg kunne ellers godt bruge en "panikknap" i Firefox, så jeg kunne terminere alt kun ved et klik. )
Men betyder det, at man kan være sikker på, at online tiden på siden i sig selv ikke spiller nogen rolle..?
Jeg kunne godt frygte, at siden hamrer løs for at finde vej ind til det allerhelligste. Men den risiko er måske udelukket..?



Findes der intet scanningsværktøj til Ubuntu eller Firefox, så man kan tjekke, om alt er i orden..?
En trojansk hest er jo særlig lusket, fordi indholdet gemmer sig, og man aldrig ved, hvornår det bryder ud.


Er der ingen med tilknytning til Ubuntu, som undersøger en side, når der meldes om virus..?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Christian.Arvai » 3. apr 2011, 11:41

( Jeg kunne ellers godt bruge en "panikknap" i Firefox, så jeg kunne terminere alt kun ved et klik. )

Det kan vi da nemt klare - højreklik på panelet og vælg tilføj til panel->gennemtving afslutning (og ok til sidst).
Så kan du "paniklukke alt det du ønsker".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 3. apr 2011, 12:18

Jakob77 skrev:Men betyder det, at man kan være sikker på, at online tiden på siden i sig selv ikke spiller nogen rolle..?
Jeg kunne godt frygte, at siden hamrer løs for at finde vej ind til det allerhelligste. Men den risiko er måske udelukket..?

Tiden spiller ingen rolle.

Jakob77 skrev:Findes der intet scanningsværktøj til Ubuntu eller Firefox, så man kan tjekke, om alt er i orden..?

Ubuntu tjekker selve om der er noget der lytter på dit tastatur når du åbner system kritiske værktøjer som Synaptic.


Jakob77 skrev:Er der ingen med tilknytning til Ubuntu, som undersøger en side, når der meldes om virus..?

Det er vel det WOT gør, altså tjekker sider og advare. Der bliver også skrevet ud til de forskellige nyheds lister når der bliver fundet virusser til Ubuntu. I løbet af det sidste 1½ år har der været 1 virus decideret til Linux, og en Windows/Mac virus der også kunne starte men ikke blev hængende på Linux.
Begge har været nogen man som bruger skulle godkende at installere. Og den første er blevet fjernet fra kilden.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 3. apr 2011, 12:26

christian.arvai skrev:
( Jeg kunne ellers godt bruge en "panikknap" i Firefox, så jeg kunne terminere alt kun ved et klik. )

Det kan vi da nemt klare - højreklik på panelet og vælg tilføj til panel->gennemtving afslutning (og ok til sidst).
Så kan du "paniklukke alt det du ønsker".


Tak for tippet, men det virker jo på samme måde, som når jeg lukker Firefox. I hvert fald i den forstand, at den åbner den samme adresse næste gang, jeg starter Firefox, og så er jeg jo lige vidt, om ikke situationen ligefrem er forværret, fordi siden derved bliver læst to gange.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 3. apr 2011, 12:30

AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Det er vel det WOT gør, altså tjekker sider og advare. Der bliver også skrevet ud til de forskellige nyheds lister når der bliver fundet virusser til Ubuntu. I løbet af det sidste 1½ år har der været 1 virus decideret til Linux, og en Windows/Mac virus der også kunne starte men ikke blev hængende på Linux.
Begge har været nogen man som bruger skulle godkende at installere. Og den første er blevet fjernet fra kilden.


Er der et sted, hvor man indberetter sider med virus, som er fundet med Ubuntu..?

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster