WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf Finn Bjerke » 10. maj 2010, 18:37

Jeg kender 2 WYSIWYG editors til hjemmesider:

1. Umiddelbart ser det ud til at KompoZer virker (det gjorde den ikke før på Ubuntu 9.10)
2. Seacomposer kan jeg ikke finde i synaptic (den virkede på Ubuntu 9.10)

KompoZer er temmelig primitiv og kan ikke lave thumbnails til fotos, jeg tjekker den lidt mere ud. Jeg kan ikke skrive i HTML, det er for teknisk til mit hovede, så det er jo godt at der er en WYSIWYG (= wot U C is wot U get) selvom den ikke er fancy. Måske er Word en bedre ide?
Kardemommeloven er en god ting.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf zob » 10. maj 2010, 18:46

@2 Den hedder vist seamonkey composer og er i mit repos 10.04.

Til de lidt mere komplicerede opgaver hører jeg tit bluefish nævnt, men jeg ved absolut intet om emnet.
Mere her: http://www.dedoimedo.com/computers/html-editors.html

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 10. maj 2010, 19:01

jeg ved godt det her ikke er hvad du efterspørger, MEN.....
da jeg i sin tid legede med html, der brugte jeg ca et par dage over en weekkend til at se på andre sider, og studere deres html. Den gang var det med blinkende gif animationer, frames og en masse andet skidt. Nogle år efter begyndte jeg igen, og købte en lær dig selv html på 7 dage. helt ærligt så kom jeg igennem de 2 første kapitler, og så kom jeg ikke længere, for jeg begyndte at lege med frontpage (i de spæde skridt).
Jeg fik da lavet nogle sider, men det endte altid med at jeg sad og så koden igennem og rensede ud og fjernede en masse skidt.
Mit råd til dig er at du sætter dig ned og læser sådan de standart ting op om html. det er ikke meget man behøver for at have den grundliggende viden.
det at have muligheden for at lave ændriinger i selve koden er RET praktisk.

Når dette er sagt er der så en grund til at du ikke arbejder med et cms?
det er ca 10 år siden jeg sidst arbejdede med html, men ved hjælp af cms (joomla i mit tilfælde) har jeg da bygget en side sammen med mulighed for at komentere, med et forum, med brugerlogin, og automatisk brugerregistrering osv.
mit bud er at det ville tage mig ca 10 min at tilføje et galleri hvor jeg bare kan uploade billeder og så genererer galleriet selv den fornødne kode, laver thumpnails osv.

siden jeg har lavet er scripts.linux.dk og jeg indrømmer gerne at jeg stadig arbejder på den, men det er da stadig et ganske hædderligt resultat når man tænker på at jeg nok har brugt 10-20 timer sammenlagt på at få forum, komentarer, layout, brugerlogind, registrering osv til at spille.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf Brandt » 10. maj 2010, 19:40

Vil man have noget flot, godt og hurtigt op at stå bør man fokuser på joomla eller CMSimple.
Her kommer man hurtigt i gang med et Libris hæfte.

Er man gør det selv fra bunden, bør man bruge noget tid på at lære standart HTML koderne at kende og kigge lidt på CSS.

/Brandt

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04 (LØST)

Indlægaf Finn Bjerke » 10. maj 2010, 19:51

Jeg har været lidt for hurtig på tasterne idag og træt i knoppen også sorry.

Der er tale om 2 "hvad du ser er hvad du får" redigeringsprogrammer til hjemmesider:

1 KompoZer
2. Seamonkey Composer


Begge dele er installerbart via synaptic. Begge programmer er ret primitive.

Nå mig som, programmør i HTML eller et andet sprog? Tjah jeg har prøvet og er ikke god til det. Måske er cms en fordel, ligenu ved jeg ikke hvad det er. Så det er jo spændende, de sites jeg har set lavet i og med Joomla ser fede ud. Jeg er ikke tilhænger af at lave noget fra bunden med mindre det er mad ;-)

tak for dit script site det er en god og enkel vej til at få Ubuntu 10.04 til at køre med alle gode features. gennemtænkt og brugervenligt, måske der er svenskere og nordmænd som kunne have gavn af det også ?
Kardemommeloven er en god ting.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf zob » 10. maj 2010, 19:55

Inden nogen går i gang med at oversætte, så har svenskerne i hvert fald et lignende script.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf Finn Bjerke » 10. maj 2010, 20:10

Joomla har åbenbart givet anledning til et par løftede øjenbryn, men freeware er det vel ikke ?
Kardemommeloven er en god ting.

Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf Brandt » 10. maj 2010, 20:30


soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf soundpartner » 10. maj 2010, 20:31

Finn Bjerke skrev:Joomla har åbenbart givet anledning til et par løftede øjenbryn, men freeware er det vel ikke ?

joomla er helt gratis og så vidt jeg husker er det også opensource. det startede vist ikke som sådan men det er vist helt åbent nu.
som sagt bruger jeg selv joomla, og jeg syntes at det er rimelig ligetil at komme igang med.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf Finn Bjerke » 10. maj 2010, 22:49

Det skal da prøves - måske det er en selvstændig tråd værd - Joomla er vist ikke ligejust "hvaddusererhvaddufår"
Kardemommeloven er en god ting.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: WYSIWYG editor til Ubuntu 10.04

Indlægaf thj01 » 11. maj 2010, 08:07

Joomla er licenseret med GPL v. 2 - Så det kan ikke blive mere opensource end det.


Selv med joomla kan det anbefales at man kender lidt til htmlkodesyntakser. En gang imellem er løsningen at kigge dybt i de koder.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster