nvidia ubuntu 10.4 løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: nvidia

Indlægaf Finn Bjerke » 28. apr 2010, 20:05

Måske overskriften skulle hedder nvidia under ubuntu 10.4? Bare et forslag.
Kardemommeloven er en god ting.

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia

Indlægaf Blfriis » 28. apr 2010, 23:45

Finn Bjerke skrev:Måske overskriften skulle hedder nvidia under ubuntu 10.4? Bare et forslag.

så prøvede jeg at hente lucid desktop amd64 iso. og lucid alternate amd64.iso. Desktop udgaven gik i sort straks da den begyndte at installere, alternate udgaven kørte fint under indstallationen men gik i sort efter den første genstart.Jeg valgte at bruge hele disken.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf zob » 28. apr 2010, 23:46

Prøv at holde shift nede under opstart og start op i safe mode eller hvad det hedder og se om du kan få opdateret.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf Blfriis » 28. apr 2010, 23:58

zob skrev:Prøv at holde shift nede under opstart og start op i safe mode eller hvad det hedder og se om du kan få opdateret.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade

øv det kunne jeg ikke
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf zob » 29. apr 2010, 00:10

Hvad kunne du ikke? Altså finde grub?
Lige efter BIOS plejer grub at dukke op, men i version 10.04 der den vist skjult med mindre du ønsker andet (eller også er det bare når der kun er éen kerne installeret).
Derfor skal man holde shift nede for at få lov til at vælge mellem kerne og modes.
Er det det du ikke kan?

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf Blfriis » 29. apr 2010, 00:13

zob skrev:Hvad kunne du ikke? Altså finde grub?
Lige efter BIOS plejer grub at dukke op, men i version 10.04 der den vist skjult med mindre du ønsker andet (eller også er det bare når der kun er éen kerne installeret).
Derfor skal man holde shift nede for at få lov til at vælge mellem kerne og modes.
Er det det du ikke kan?

ja den går bare vider
nå.jeg.indstallerede 9.10 igen så både 9.10 og 10.04 er på maskinen,så kunne jeg vælge grub.jeg kom også ind hvor jeg kunne vælge hvilke pakker jeg skulle upgrader.Jeg tror bare at måske har jeg valgt for mange,den skriver at det tager 6 timer he he.men nu prøver jeg og så vender jeg tilbage..
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf Blfriis » 29. apr 2010, 17:40

Blfriis skrev:
zob skrev:Hvad kunne du ikke? Altså finde grub?
Lige efter BIOS plejer grub at dukke op, men i version 10.04 der den vist skjult med mindre du ønsker andet (eller også er det bare når der kun er éen kerne installeret).
Derfor skal man holde shift nede for at få lov til at vælge mellem kerne og modes.
Er det det du ikke kan?

ja den går bare vider
nå.jeg.indstallerede 9.10 igen så både 9.10 og 10.04 er på maskinen,så kunne jeg vælge grub.jeg kom også ind hvor jeg kunne vælge hvilke pakker jeg skulle upgrader.Jeg tror bare at måske har jeg valgt for mange,den skriver at det tager 6 timer he he.men nu prøver jeg og så vender jeg tilbage..

:twisted: det kunne jeg heller ikke den ender stadig i sort efter genstart
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf zob » 29. apr 2010, 19:02

Grunden til at det tager 6 timer er dagen. Det er release dag for 10.04 og der er overordenlig meget tryk på serverne.
Var det 9.10 du lige opgradere og var det 9.10 du efterfølgende forsøgte at logge ind på?

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf Blfriis » 29. apr 2010, 21:44

zob skrev:Grunden til at det tager 6 timer er dagen. Det er release dag for 10.04 og der er overordenlig meget tryk på serverne.
Var det 9.10 du lige opgradere og var det 9.10 du efterfølgende forsøgte at logge ind på?

Jeh har både 9.10 og 10.4 så jeg kab vælge mellem dem,Det var 10.4 jeg ville opgrader.men jeg tror at jeg blev afbrudt,måske pga overbelastning af serveren.Den gik i stå og de jeg genstartede var skærmen sort.jeg lod den vente i ca 30 min,inden jeg genstartede, hvor der intet skete.så kan prøve igen om et par dage så er det værste overbelastning vel over.men tænkte på om final release måske virker eller om det er samme problem.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf Blfriis » 1. maj 2010, 01:23

Blfriis skrev:
zob skrev:Grunden til at det tager 6 timer er dagen. Det er release dag for 10.04 og der er overordenlig meget tryk på serverne.
Var det 9.10 du lige opgradere og var det 9.10 du efterfølgende forsøgte at logge ind på?

Jeh har både 9.10 og 10.4 så jeg kab vælge mellem dem,Det var 10.4 jeg ville opgrader.men jeg tror at jeg blev afbrudt,måske pga overbelastning af serveren.Den gik i stå og de jeg genstartede var skærmen sort.jeg lod den vente i ca 30 min,inden jeg genstartede, hvor der intet skete.så kan prøve igen om et par dage så er det værste overbelastning vel over.men tænkte på om final release måske virker eller om det er samme problem.

nå jeg prøvede at lege lidt med det igen,først hentede jeg final release den gik dog i sort.Så installerede jeg 9.10 på hele HD,opdaterede fulgte ubuntu trin for trin guiden( 9.10 blev installeret i sikker grafisk tilstand ellers sort skærm) efter det valgte jeg så at opgrader til 10.4 via opdateringshåndtering.det gik fint.Da den var færdig satte jeg flueben alle steder i software kilder igen,opdaterede.derefter loggede jeg af (istedet for at genstarte) så loggede jeg ind igen og tjekkede for opdateringer igen.så prøvede jeg at genstarte,men der gik det galt,sort skærm :evil:
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf zob » 1. maj 2010, 02:39


Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf Blfriis » 1. maj 2010, 10:04

zob skrev:Kan du bruge det her til noget?
http://www.ubuntugeek.com/how-to-fix-ub ... artup.html

Ja hurraaa det kunne jeg,først prøvede jeg,hvor både 9.10 og 10.4 var installeret og det virkede fint.Så kunne jeg ikke dy mig og lavede en ren 10.04 med alternate 64amd udgaven.Så nu virker det,det er det første eksempel jeg har brugt.Jeg skal dog gøre det hver gang den skal starte op,det ville være rart hvis den selv huskede nomodeset .Men jeg er glad for det virker så tusind tak for hjælpen.
brian@ubuntu:~$ lshw -C display
WARNING: you should run this program as super-user.
*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: G86 [GeForce 8500 GT]
vendor: nVidia Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: a1
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:fd000000-fdffffff memory:c0000000-dfffffff(prefetchable) memory:fa000000-fbffffff ioport:ec00(size=128) memory:feae0000-feafffff(prefetchable)
brian@ubuntu:~$
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf lath » 1. maj 2010, 10:19

Man kan få det til at ske automatisk - det med nomodeset.

Fra Lucid release Notes, http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/1004 (=din sort skærm var en kendt fejl):
Working around bugs in the new kernel video architecture

Ubuntu 10.04 LTS enables the new kernel-mode-setting (KMS) technology by default on most common video chipsets. While this is a major step forward for the graphics architecture in Ubuntu, in some rare cases KMS will prevent your video output from working correctly, or from working at all. If you need to disable KMS, you can do so by booting with the nomodeset option. You can also save this setting so that it's applied at every boot by adding it to your grub config (for GRUB 2: edit /etc/default/grub and add nomodeset to GRUB_CMDLINE_LINUX, then run sudo update-grub; for GRUB 1: edit /boot/grub/menu.lst and add nomodeset to the line beginning with # kopt=, then run sudo update-grub). (533784, 541501)


Ubuntu bruger GRUB2, så det er den anvisning du skal følge.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf Blfriis » 1. maj 2010, 11:06

lath skrev:Man kan få det til at ske automatisk - det med nomodeset.

Fra Lucid release Notes, http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/1004 (=din sort skærm var en kendt fejl):
Working around bugs in the new kernel video architecture

Ubuntu 10.04 LTS enables the new kernel-mode-setting (KMS) technology by default on most common video chipsets. While this is a major step forward for the graphics architecture in Ubuntu, in some rare cases KMS will prevent your video output from working correctly, or from working at all. If you need to disable KMS, you can do so by booting with the nomodeset option. You can also save this setting so that it's applied at every boot by adding it to your grub config (for GRUB 2: edit /etc/default/grub and add nomodeset to GRUB_CMDLINE_LINUX, then run sudo update-grub; for GRUB 1: edit /boot/grub/menu.lst and add nomodeset to the line beginning with # kopt=, then run sudo update-grub). (533784, 541501)


Ubuntu bruger GRUB2, så det er den anvisning du skal følge.

/Lars

Tak men jeg forstår ikke lige hvordan jeg er nok ikke den skarpeste kniv i skuffen :oops: :D
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: nvidia ubuntu 10.4

Indlægaf zob » 1. maj 2010, 11:20

edit /etc/default/grub and add nomodeset to GRUB_CMDLINE_LINUX, then run

Kode: Vælg alt

sudo update-grub


Så går jeg du fra at det du ikke ved er hvordan du redigerer en tekstfil.

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/default/grub
hvor sudo er "som root", gedit er navnet på din teksteditor og /etc/default/grub er stien til filen som skal redigeres.
Herefter
add nomodeset to GRUB_CMDLINE_LINUX

Pas på ikke at gøre andet herinde. Du kan virkelig lave rod her. Gem og luk.
Til sidst.

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Brandwatch [Crawler] og 0 gæster