Hvilken Ubuntu version?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 28. jul 2012, 23:58

Som overskriften siger, er jeg interesseret i at høre, hvilken Ubuntu version der kører mest stabilt og sikkert.

Jeg har prøvet 12.04, men jeg synes at opleve forskellige problemer for hvér installation. Jeg oplever fejl på fejl desværre. Jeg nyder ellers godt af dockingstationen i venstre side, men da systemet i sig selv konstant giver mig fejl, har jeg valgt at spørge til råds.

Jeg er på ingen måder linux ekspert og aner egentlig ikke ret meget om linux/ubuntu, udover at trykke CTRL + ALT + T for at få Terminalen frem og en 'sudo apt-get install' kommando for at hente div. programmer derfra. Åh jo, selvfølgelig 'cd /mappe' kommandoen som aldrig synes at virke korrekt for mig (sikkert min fejl).

Men ja, pt. køre jeg Linux Mint 13, indtil jeg finder den rette ubuntu version.
- Jeg vil foretrække ubuntu, da det eftersigende skulle være hertil den første version af Steam vil blive lavet.
Ligeledes er jeg mest kendt med Ubuntu og synes generelt de har et lækkert design.

Jeg har læst lidt om div. versioner og 10.10 virker meget stabil, men jeg vil lige høre hvad i gutter/gutinder evt. måtte have af kommentare.

På forhånd tak og fortsat god dag :-).

EDIT:
Jeg vil lige beklage, hvis jeg har lagt denne post under et forkert topic.


Venlig hilsen,
Patrick / Vach0n

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Kurt Christensen » 29. jul 2012, 00:43

det kan man ikke sige så firkantet, det kommer jo også an på hvilken maskine man kører den på og hvilke pogrammer man bruger. om ikke andet, så er man oppe og køre på en time hvis det går galt. hvor i mod der hurtig går en dag med windows hvis man skal starte forfra.
Når lejligheden byder sig.

Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 29. jul 2012, 05:31

Ang. Windows, så kan vi hurtigt blive enige! ;-).

Min bærbar er følgende:
http://support.acer.com/acerpanam/notebook/2010/Acer/Aspire/Aspire5734Z/Aspire5734Zsp2.shtml

Jeg ønsker en mere stabil version af Ubuntu end 12.04. Synes den har været meget ustabil, både på min bærbar og på min stationære PC.
- Ligeledes oplever jeg problemer med sort skærm på div. linux distro's, medmindre jeg bruger "FN + Højrepil".
Er det et problem der kan løses. Har læst det skulle være et generelt problem, men har endnu ingen løsning fundet?

Back to topic:
Jeg mangler en stabil, og lærerig Ubuntu version. Igen, så skulle 10.10 efter sigende være stabil, hurtig og et godt punkt at starte for folk der vil lære mere seriøst om Linux (inden man når til Red Hat osv osv.)

Hvad er fordele og ulemper ved 12.04 og 10.10?

På forhånd tak,

Venlig hilsen
Patrick / Vach0n.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Stra » 29. jul 2012, 08:06

Vach0n skrev:Hvad er fordele og ulemper ved 12.04 og 10.10?

På forhånd tak,

Venlig hilsen
Patrick / Vach0n.
Det er lidt mystisk at du har stabilitetsproblemer med 12.04, det er ikke det generelle billede. Men det kan ligge i dit hardware, hvis det er lidt ældre maskiner.

Vedrørende 10.10 bliver den ikke længere vedligeholdt (sikkerhedopdateringer m.m.) og kan derfor ikke anbefales længere ;)

Desuden bygger den på Gnome2, hvor udviklngen er flyttet til Gnome3.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 29. jul 2012, 17:32

Stra skrev:Det er lidt mystisk at du har stabilitetsproblemer med 12.04, det er ikke det generelle billede. Men det kan ligge i dit hardware, hvis det er lidt ældre maskiner.

Vedrørende 10.10 bliver den ikke længere vedligeholdt (sikkerhedopdateringer m.m.) og kan derfor ikke anbefales længere ;)

Desuden bygger den på Gnome2, hvor udviklngen er flyttet til Gnome3.


Altså min stationære PC er absolut ikke af gammel hardware :-).
Min bærbar er som sådan heller ikke 'gammel'. Den er 1 år gammel, dog med mindre god hardware, da den kun bliver brugt til kontor arbejde og nu skal bruges til at lære kodning og programmering :-).

Ovenstående fortæller heller ikke ret meget om 12.04... Faktisk intet.
Og så vil jeg da lige opfordre til at søge på 12.04 på Google, for der er mange der brokker sig over ustabilitet med Unity specielt.

Designet i Unity er egentlig meget fedt, men har ikke hørt meget positivt om det, som et system i sig selv, i form af stabilitet, hastighed osv.

Men som sagt, en "fordele & ulemper" ville være rar, så jeg kan sammenligne det med andre distro's.
Mint og Ubuntu er dog mine to favoritter pt, men da 12.04 altid synes at have forskellige problemer efter en ny installation (aldrig samme problem hvér gang), har jeg valgt Mint indtil videre.
Dog synes jeg ikke at kunne bruge terminalen i Mint, som jeg kan i Ubuntu (som nævnt i første post, er det sikkert bare mig der er lidt dum :D)

EDIT:
En forklaring på forskellen imellem Gnome2 og Gnome3, ville da også være at foretrække :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Christian.Arvai » 29. jul 2012, 18:32

Jeg har 2 pc'er med U12.04/64bit/Gnome3, og de kører fejlfrit.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 29. jul 2012, 20:36

christian.arvai skrev:Jeg har 2 pc'er med U12.04/64bit/Gnome3, og de kører fejlfrit.


Men det har jeg ikke, og det besvare stadig ikke mine forespørgelser :-).

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Christian.Arvai » 29. jul 2012, 21:07

Har du haft prøvet med 10.04? Den er stabil, og der er stadigt opdateringer lidt tid endnu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 29. jul 2012, 21:13

christian.arvai skrev:Har du haft prøvet med 10.04? Den er stabil, og der er stadigt opdateringer lidt tid endnu.


Nej, for ville lige forhøre mig inden jeg bruget tid på at finde, hente og installere den. Men jeg kan da godt lige give 12.04 et forsøg mere inden da, da jeg som sagt godt kan lide Unity design (docking i venstre side).
- Er det muligt at ændre Unity til det gamle design egentlig, hvis lysten skulle være dertil? :).

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Claus Henriksen » 29. jul 2012, 21:20

Lidt googling på din Acer 5734Z viser mange problemer med Linux, som du også har oplevet. Men det lader til Mint 10 virker perfekt, så 10.04 er nok også et godt bud.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 29. jul 2012, 21:27

ubuntuuser42 skrev:Lidt googling på din Acer 5734Z viser mange problemer med Linux, som du også har oplevet. Men det lader til Mint 10 virker perfekt, så 10.04 er nok også et godt bud.


Mange tak - Hvor længe endnu vil der være support på 10.10?
Og i forhold til backlight, så har jeg stadig disse problemer. Dog er en midlertidig løsning at trykke "FN + Højrepil" så snart bios logoet kommer frem :-).

Pt. har jeg dog ikke haft problemer med Mint 13 MATE, udover min manglende erfaring med Terminal.
- Jeg prøver lige en sidste gang med 12.04 og ser om ikke den/de problemer det måtte opstå kan løses, da 12.04 selvfølgelig er at foretrække :-).

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Claus Henriksen » 29. jul 2012, 21:38

Som Stra siger,10.10 er ikke supporteret mere. Fra http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases:
Billede
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 29. jul 2012, 22:02

ubuntuuser42 skrev:Som Stra siger,10.10 er ikke supporteret mere. Fra http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases:
Billede


Mange tak for respons :-). Jeg har nu installeret 12.04, i et sidste forsøg på at det virker som det skal. Jeg krydser fingre, ellers må jeg jo spørge om hjælp.

Men som spurgt tidligere, hvad er forskellen på Gnome2 og Gnome3? :-).

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Kurt Christensen » 29. jul 2012, 22:22

hvad er forskellen på Gnome2 og Gnome3?

launseren på overfladen
Når lejligheden byder sig.

Vach0n
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. maj 2012, 03:23
IRC nickname: Vach0n

Re: Hvilken Ubuntu version?

Indlægaf Vach0n » 29. jul 2012, 22:53

How to be me skrev:
hvad er forskellen på Gnome2 og Gnome3?

launseren på overfladen


Undskyld, men jeg tror ikke helt jeg forstår?
- Husk på jeg intet forstår på Linux, sådan rigtigt. Så der skal nok uddybes en del mere :-).

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster