Cookie problem! Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
henrikh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. jun 2012, 08:56

Cookie problem!

Indlægaf henrikh » 23. jul 2012, 15:23

Jeg er helt ny i Linux, og i windows var jeg heller ikke en ørn, dette er anført for at gøre en eller flere hjælpere opmærksom på mit brugerniveau!
Nu mit problem: Jeg har opdaget et par cookies som med meget høj sandsynlighed hænger sammen, og som befinder sig i adressefeltet, men er uslettelige uanset, hvad jeg gør, og BleachBit, kan heller ikke umiddelbart slette dem. Af de pågældende cookies henviser den ene til 403 forbidden.
Jeg håber, at nogen kan hjælpe!!

Med venlig hilsen
henrikh

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Cookie problem!

Indlægaf Christian.Arvai » 23. jul 2012, 15:46

Hej og velkommen til forum.

Jeg går ud fra at det er i Firefox/Ubuntu 12.04, så jeg ville starte med følgende.
Gå ind i Firefox>Rediger>Præferencer>Privatliv og sæt det til "jeg lukker Firefox" ved feltet "Behold indtil:":
Billede
og genstart Firefox. Det skulle gerne slette alle Cookies, men ellers kan du, i samme vindue, vælge "Vis cookies" og tage et skærmbillede, som du kan sende herind, så vi har lidt mere at gå ud fra.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

henrikh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. jun 2012, 08:56

Re: Cookie problem!

Indlægaf henrikh » 23. jul 2012, 16:37

Hej christian.
Tak for velkomsten.
Du har ganske ret i, at min firewall er firefox, og jeg mener også at vide, at din ubuntu angivelse formentlig også er rigtig, men:
1. Hvordan kommer jeg ind i firefox og redigere i henhold til dine retningslinier?
Og med henblik på at gøre tråden så kort som muligt da:
2. Hvis operationen mislykkes, da hvordan tager jeg snapshots?
Mvh.
henrik

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Cookie problem!

Indlægaf Christian.Arvai » 23. jul 2012, 18:40

1: Åben Firefox og i øverste panel ude til venstre vælges: Rediger>Præferencer>Privatliv, og sæt det op som jeg beskrev det.
2: Man tager screenshot ved at at bruge tasten "Prt Scr" (print screen), billede kommer i din hjemmemappe>Billeder og kan F.eks. uploades herinde, ved at vedhæfte det som fil til indlægget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

henrikh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. jun 2012, 08:56

Re: Cookie problem!

Indlægaf henrikh » 23. jul 2012, 20:02

Såfremt det har relevans, har den kammerat, der hjalp mig med installationen af linux, sørget for, at programmet blev sat op i LXDE, der er den mest brugervenlige opsætning over for tidligere windows-brugere.

Da programmet blev installeret, hvilket skete for ca 2 mdr. siden, eksisterede en dansk version ikke længere på nettet: Dorfor må man så tage det, der tilgængeligt fra ship it, hvilet er en engelsksproget version.

Så nu et nyt spørgsmål, idet jeghåber, at jeg har vedhæftet de relevante snapshots
2012-07-23-185202_1680x1050_scrot.png
2012-07-23-185202_1680x1050_scrot.png (367.25 KiB) Vist 128 gange
, hvordan kan jeg undersøge, hvilken ubuntuversion jeg har på min pc?
Mvh.
henrik

henrikh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. jun 2012, 08:56

Re: Cookie problem!

Indlægaf henrikh » 23. jul 2012, 20:06

Det gik da helt galt, men al begyndelse er jo vanskelig, skal der åbnes en ny side inden prtscr.?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Cookie problem!

Indlægaf Christian.Arvai » 23. jul 2012, 20:09

Jeg ville nu gerne have haft et screenshot af Firefox>Rediger>Præferencer>Privatliv>Vis cookies. Sådan at vi kan se hvad det er for en det drejer sig om. Er der stadigt et problem, efter at du ændrede på opsætningen?

Udgaven af Ubuntu kan findes ved at trykke Ctrl+Alt+T og skrive:

Kode: Vælg alt

lsb_release -a
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Cookie problem!

Indlægaf AJenbo » 24. jul 2012, 01:21

Det virker som om du har bydttet rundt på mange termer.

Firefox er den browser (netlæser) som du bruger til at se hjemmesider igennem.
En firewall (brandmur) er et filter der forhindre programmer fra at gå på nettet og hacker fra at komme ind på din computer.
Cookies er en lille huskesedel som din browser kan gemme til at huske et valg (eks. log ind) på en hjemmeside, det er noget teknisk og ikke noget du normalt ser som noget på skærmen.

Når du siger de henviser til en side får det mig til at tro du taler om bogmærker/favoritter/genveje. Du kan redigere dine bogmærker ved at vælge Bogmærker->Organiser bogmærker fra menuen i toppen af Firefox.

Mht til prscr så skal du bare trykke på den når du har det du gerne vil vise os på skærmen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Cookie problem!

Indlægaf lath » 24. jul 2012, 01:26

henrikh skrev:Hej christian.
Tak for velkomsten.
Du har ganske ret i, at min firewall er firefox, og jeg mener også at vide, at din ubuntu angivelse formentlig også er rigtig, men:
1. Hvordan kommer jeg ind i firefox og redigere i henhold til dine retningslinier?
Og med henblik på at gøre tråden så kort som muligt da:
2. Hvis operationen mislykkes, da hvordan tager jeg snapshots?
Mvh.
henrik


Hej Henrik.

Selv om du ikke lige er en ørn ud i It, så kan det måske være rart for dig at vide at Firefox er en browser, og ikke en firewall.
Andre browsere kan hedde sådan noget som Safari, Google Chrome, Chromium, og på Windows har du Internet Explorer.
Internet Explorer må ikke forveksles med Explorer. Explorer på Windows er det der svarer til Filhåndtering i Ubuntu.

En firewall i IT sammenhænge er noget der kan blokeret uvelkommen nettrafik før den når et program på din computer.
Nu vi er ved det, så er der kun 1 firewall i Linux og den bor inde det der hedder kernen, som er den der holder alle dine programmer kørende. Det betyder at der ikke skal være et program der skal køre for at firewallen virker. Firewallen vil med andre ord altid være aktiv, (medmindre du aktivt har gjort noget for at deaktivere den, selvfølgelig).
Der findes mange administrationsprogrammer til firewallen - gufw kan jeg godt anbefale, den er lavet til at være meget nem at bruge.

Håber du fik lært noget nyt. :)

/Lars

P.S.
Spørg endelig løs her på forum - spørgsmål der har baggrund i uvidenhed er aldrig et dumt spørgsmål.


Jeg kører i øvrigt med LXDE desktoppen lige som dig.
Lubuntu (en variant af Ubuntu) bruger LXDE, så det er måske den du har installeret?
Jeg svarer i øvrigt gerne på LXDE specifikke spørgsmål - enten direkte eller via andre der laver support.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

henrikh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. jun 2012, 08:56

Re: Cookie problem!

Indlægaf henrikh » 24. jul 2012, 12:37

Nu kom der mange bolde i luften, og jeg har erfaret at en browser og en firewall intet har med hinanden at gøre :)

Sletning af cookies i både history og i bookmarks har jeg lært at håndtere, så derfor hælder jeg mig i skrivende stund mest til at christians løsningsmodel, at de problematiske cookies ligger i firefox, er den korrekte, og jeg vedhæfter derfor det relevante screenshot
2012-07-24-110159_1680x1050_scrot.png
2012-07-24-110159_1680x1050_scrot.png (268.13 KiB) Vist 101 gange

Idet billedet er meget småt og kontrasten af det relevante er meget dårlig anfører jeg derfor valgmulighederne: 1.Send to desktop 2. Layer 3. Restore 4. Move 5. Resize 6. Iconify 7. Maximize er inaktiv 8. Roll up/down 9. Un/Decorate.

Herefter resterer, at jeg skal finde ud af, hvilken version af linux jeg har downloadet kommandoen ctrl+alt+T bragte mig ind i terminalen, der bestemt ikke er for små hvide hunde i regnvejr :!: Jeg kunne ikke finde nogen kommando, som den ville acceptere, så hvis jeg skal ind i terminalen, er det nødvendigt at jeg får den fulde kommando, for at tingene skal kunne lykkes. Men lidt selvstændighed kan jeg da udvise: Jeg var inde på shipit, hvorfra jeg har downloadet programmet, og der står det anført som 'ubuntu 12.04 LTS 32 bit', og det er i overensstemmelse med christians første antagelse :D

Da ingen af de i 1-9 oven for anførte valgmuligheder, forekommer mig egnede til at ændre firefox indstillingerne, er jeg derfor rådvild :? med hensyn til hvordan jeg kommer videre :!:
Med venlig hilsen
henrik

henrikh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. jun 2012, 08:56

Re: Cookie problem!

Indlægaf henrikh » 24. jul 2012, 13:39

Igår var jeg træt og forvirret idag, men jeg fandt præferencer i edit, og jeg har derfor nu omsider vedhæftet det helt rigtige screenshot:
2012-07-24-130933_1680x1050_scrot.png
2012-07-24-130933_1680x1050_scrot.png (305.14 KiB) Vist 96 gange


Som det vil kunne ses er der små forskelle mellem christians vejledning, og mine muligheder, så derfor skal jeg bare slette hele molevitten, og når firefox skal genstartes skal jeg da bruge reboot, suspend eller hibernate, og sidst og ikke mindst er der flere firefox indstillinger der er anbefalelsesværdige :?:
Det var en svær fødsel :!:
Mvh.
henrik

henrikh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16. jun 2012, 08:56

Re: Cookie problem!

Indlægaf henrikh » 24. jul 2012, 14:21

Jeg har nu fundet ud af det meste selv: De problematiske cookies er fjernet, uden at jeg har slettet hele molevitten. De ændrede indstillinger i privacy var tilstrækkelig, og cookierne forsvandt, da jeg lukkede siden ned, og herefter genåbnede den.
Men når, jeg ikke rigtig ved hvad jeg har med at gøre, bliver jeg forsigtig for man kan komme til at gøre grim og uoprettelig skade på programmet når noget slettes!
Tilbage henstår så kun spørgsmålet er der andre indstillinger i præferencer, der er anbefalelsesværdige :?:

Hvis ikke, idet jeg beklager mine lidt ubehjælpsomme spørgsmål, da tusind tak for hjælpen, og tråden kan lukkes :!:
Med venlig hilsen
henrik

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Cookie problem!  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 24. jul 2012, 14:39

Jeg kan ikke lige finde andre steder jeg selv har ændret, men du kan jo se på min opsætning på billedet, og evt. bruge noget af det.

Vi "lukker" sjældent tråden, men du kan selv markere tråden som løst, ved at klikke på fluebenet ved indlægget (accepter dette svar), ud for det indlæg, hvor løsningen til dit problem var.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster