vira/sirus til ubuntu?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
hassen117
Indlæg: 115
Tilmeldt: 25. okt 2009, 11:06
IRC nickname: hassen

vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf hassen117 » 11. mar 2011, 15:24

hej mennesker! :D
som vi alle ved, er der ikke nogen virus til ubuntu(hvertalf ikke ekndte), hvilket er en af grundene til at det er så skønherligt system.. MEN hvorfor egentlig ikke? jeg kan ikke finde nogle logiske grunde til at så amnge mennesker bruger tid på at smadre windows (som for i øvrigtr sagtens kan smadre sig selv) når ingen gør det mod hverken mod unix eller mac?
NOT DEAD YET!

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf laoshi » 11. mar 2011, 15:38

Det er der en hel del indlæg om her i forum.
F.eks. denne redegørelse
eller denne tråd
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf soundpartner » 11. mar 2011, 15:42

hassen117 skrev:hej mennesker! :D
som vi alle ved, er der ikke nogen virus til ubuntu(hvertalf ikke ekndte), hvilket er en af grundene til at det er så skønherligt system.. MEN hvorfor egentlig ikke? jeg kan ikke finde nogle logiske grunde til at så amnge mennesker bruger tid på at smadre windows (som for i øvrigtr sagtens kan smadre sig selv) når ingen gør det mod hverken mod unix eller mac?

kort fortalt... en virus skal kune aktivere sig selv, kopiere sig selv viddere til andre maskiner og der uden brugerens indflydelse kunne aktivere sig selv, kopiere sig viddere til andre maskiner og der uden....... osv

dette sker ved at den installerer sig selv i systemfiler der køres ved boot, den ligger sig i bootsektoren osv. Dette kan den gøre på et windowssystem, men den kan ikke gøre det i linux uden at spørge brugeren om et sudo password. Dette er en af styrkerne ved at du som bruger kun har adgang til din egen hjemmemappe.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Kurt Christensen » 14. mar 2011, 11:22

så de opdateringer man siger ja til kan ikke indholde virus? sådan teoretisk, for jeg siger bare ja
Når lejligheden byder sig.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf soundpartner » 14. mar 2011, 12:13

det kunne de teoretisk godt, men hele fordelen ved det centraliserede pakkesystem i sammenhæng med opensource er netop at en eventuel skadelig kode ganske hurtigt vil blive spottet og fjernet igen. ligeledes er det nemt at spore koden til ophavsmanden og få denne smidt på porten så at sige. alt dette samt hele tankegangen bag opensource gør at det rent praktisk ikke vil ske, og hvis det så går galt og sker ved en fejl så bliver det spottet og rettet på kort tid.

Der var en sag med en gut der havde lavet noget skadeligt kode i et tema til ubuntu for et stykke tid siden. det blev spottet og fjernet på 12 timer, og nåede at blive installeret hos ca 135 personer så vidt jeg husker.
personen bag dette blev pænt taget i hovede og røv og smidt på porten
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Kurt Christensen » 14. mar 2011, 12:18

ok, det er da betryggende for en normal bruger der ikke kan gennemskue andet en brugerfladen :)
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 14. mar 2011, 13:19

Arkiverne er desuden signeret så er der nogen der prøver at udgive sig for at være det officelle arkiv vil din maskine nægte at installere fra det.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 2. apr 2011, 17:55

Men hvordan skal man så reagere, hvis der ved besøg på en side åbnet via google pludselig kommer sådan en smøre:


Billede

Jeg havde ikke klikket på noget på siden, da det brød ud.
Jeg turde ikke svare ja til noget, så jeg terminerede først ved at reboote, men det kom igen, da jeg restartede Firefox.
Derefter kom jeg ud ved at klikke på X og bruge Alt F4.
Men var det en forkert procedure, og er min maskine måske inficeret med noget nu..?

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf laoshi » 2. apr 2011, 18:10

Det ser ud til at du kører Windows...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf NickyThomassen » 2. apr 2011, 18:17

Jeg har desværre set den slags angreb mod Firefox før, og da de fleste bruger Windows er det vel naturligt at det er "Denne Computer" der bliver vist.

Der er ikke andet at gøre end at genstarte Ubuntu og undgå den inficeret hjemmeside i fremtiden (jeg siger ikke at folkene bag hjemmesiden bevidst prøver at angribe din Firefox, blot at deres hjemmeside er blevet "ond", måske som følge af et virus-angreb).

Så det du ser er fusk fra en hjemmeside, og det har ikke noget med Ubuntu at gøre, og det burde heller ikke kunne skade din Ubuntu, men det ved jeg ikke.

Hilsen Nicky

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 2. apr 2011, 18:24

Du kan være ganske tryk du har ikke virus, det er en side der prøver at svindle windows brugere til at installere en virus ved at påstå det er et program der fjerner virus de ikke har, du har gjort det rigtig, dog kunne du have sparet lidt tid ved at trykke ok og lukke siden med det samme. Beskeden er en siden skriver for at forsøge at få dig til at blive. Da du ikke har windows har du heller ikke været i fare for sidens indhold.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 2. apr 2011, 18:31

laoshi skrev:Det ser ud til at du kører Windows...


Jeg kører Ubuntu 10.04


TitanusEramius skrev:Jeg har desværre set den slags angreb mod Firefox før, og da de fleste bruger Windows er det vel naturligt at det er "Denne Computer" der bliver vist.

Der er ikke andet at gøre end at genstarte Ubuntu og undgå den inficeret hjemmeside i fremtiden (jeg siger ikke at folkene bag hjemmesiden bevidst prøver at angribe din Firefox, blot at deres hjemmeside er blevet "ond", måske som følge af et virus-angreb).

Så det du ser er fusk fra en hjemmeside, og det har ikke noget med Ubuntu at gøre, og det burde heller ikke kunne skade din Ubuntu, men det ved jeg ikke.


Tak for dit svar.
Mener du, at det var korrekt at bruge Alt F4 og klikke på X ..?
Jeg var lige ved at komme i tvivl, fordi det så ud som om, at det var Ubuntu og Firefox, der ville have mig til at køre noget antivirus scannings software. Men det undlod jeg altså at gøre, fordi jeg var bange for, at det var et trick for at få mig til at installere en virus.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf Jakob77 » 2. apr 2011, 18:37

AJenbo skrev:Du kan være ganske tryk du har ikke virus, det er en side der prøver at svindle windows brugere til at installere en virus ved at påstå det er et program der fjerner virus de ikke har, du har gjort det rigtig, dog kunne du have sparet lidt tid ved at trykke ok og lukke siden med det samme. Beskeden er en siden skriver for at forsøge at få dig til at blive. Da du ikke har windows har du heller ikke været i fare for sidens indhold.


Ok, tak for dit svar.
Har du selv prøvet at besøge siden..?
Når alt skal frem, så tror jeg faktisk også, at jeg i panik kom til at klikke på "OK"
Men den blev ved med at komme med en nye pop-op'er

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 2. apr 2011, 19:37

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy skrev:Don't Panic


Jeg har ikke rigtig brug for at gå ind på siden, jeg er webudvikler så jeg kender ude mærket teknikken som de bruger, og jeg har set mange liggende sider, samt redet mange Windows computere, hvor folk hat installeret en virus som på denne måde udgav sig for at være et codec eller antivirus etc. Websider taler igennem Firefox, der for skal du ikke udføre nogen form for system ændringer som bliver forslået gennem Firefox, hvis ikke det er noget du forventer eller er 100% sikker på hvad er.
Som bruger af Ubuntu og Firefox er du også betydelig mere sikker over for denne slags angreb. Selv vis du hade hentet avupdate.exe (det er den fil der er virussen) ville den ikke udmelbart være til at installere/køre. I tilfælde af at du alligevel manuelt give den tilladelse til at køre ville den heller ikke kunne starte sig selv efter en genstart af maskinen.

Er du ude for noget liggende en anden gang kan du gøre det at du midlertidigt deaktivere Javascript så du kan lukke siden uden problemer.

Grunden til at laoshi tror du køre Windows er at der på den side du var på er et billed der forsøger at efterlignede Denne computer i Windows XP (der er mange fejl i grafikken), det gør den for at få en Windows bruger til at tro det er Denne computer der kommer med beskeden, og ikke den hjemme side han lige er gået ind på.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: vira/sirus til ubuntu?

Indlægaf lath » 2. apr 2011, 19:48

Hvis du bruger Firefox(FF) på både på Ubuntu og Windows:

Installer disse tilføjelser
  • WOT (Web Of Trust - som advarer dig og spørger om du virkelig ind på denne ondsindede side?)
  • NoScript - som blokerer Javascript (aktiver for de websites som du mener er sikre - den blokerer også for bestemte typer af angreb som bruger JavaScript).
Tilføjelserne aktiveres efter at du har lukket og så startet programmet.

@AJenbo
Ajenbo skrev:Grunden til at laoshi tror du køre Windows er at der på den side du var på er et billed der forsøger at efterlignede Denne computer i Windows XP (der er mange fejl i grafikken), det gør den for at få en Windows bruger til at tro det er Denne computer der kommer med beskeden, og ikke den hjemme side han lige er gået ind på.


Ret lusket trick, må man sige. Jeg har hørt om det før , og uheldigvis er der nok mange der overgiver sig og bare klikker på Ok, hvis de ikke kan fjerne pop-up beskeden.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst