Mobilt bredbånd - Telenor

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
SteenK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. mar 2009, 11:41
IRC nickname: SteenK

Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf SteenK » 9. nov 2009, 19:07

Jeg er vendt lidt tilbage til Ubuntu.... Og det er jeg nu godt tilfreds med. :D

En af de vigtige grunde er, at jeg ved Telenor så, at de har en ikke-suported driver til Linux. Men den kan jeg ikke få til at virke.

Hvad gør jeg galt? :?:

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf Christian.Arvai » 9. nov 2009, 19:08

For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Opsætning. :)

MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf soundpartner » 9. nov 2009, 19:19

SteenK skrev:Jeg er vendt lidt tilbage til Ubuntu.... Og det er jeg nu godt tilfreds med. :D

En af de vigtige grunde er, at jeg ved Telenor så, at de har en ikke-suported driver til Linux. Men den kan jeg ikke få til at virke.

Hvad gør jeg galt? :?:

uha telenor lavede en gang en løsning til linux. det var i version 7.04 eller 7.10 (husker det ikke lige) og denne blev forældet allerede med 8.04 lts

men men men rulig nu slet alt det du nu har af drivers og underlige programmer til dit mobile bredbånd og slap helt af for det er nemlig ret nemt

du har formegentlig et huwaei E1752 modem fra telenor (det er det de benytter sig mest af)
hvis du har et andet modem end dette må du lige sige til for så er det lidt anderledes. men men men med et huwaei e1752 modem der putter du modemet i maskinen og så kører du denne komando fra en terminal eller fra [alt][f2]

Kode: Vælg alt

wget http://soundpartner.linux.dk/3g/huw-e1752.sh && sh huw-e1752.sh


efter dette vil du kunne sætte det op i netværksmannageren. husk at hvis det er et nyt abodement skal du lige smide simkortet i en telefon og oprette en pinkode på kortet

telenor findes ikke på listen i networkmanageren men du skal vælge sonofon (det var jo sonofon der blev til telenor)
hvis du sætter et hak i forbind automatisk så vil du efter reboot have et system der ca 20 sek efter du har sat dit modem i din maskine automatisk laver forbindelse til dit mobile bredbånd
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

SteenK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. mar 2009, 11:41
IRC nickname: SteenK

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf SteenK » 9. nov 2009, 19:31

Det lyder betryggende - og jeg lader være med at panikke....

Men hvordan sletter jeg det, jeg har lavet?

Hilsen,
Steen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf soundpartner » 9. nov 2009, 20:25

SteenK skrev:Det lyder betryggende - og jeg lader være med at panikke....

Men hvordan sletter jeg det, jeg har lavet?

Hilsen,
Steen

uha det kommer jo an på hvad du har lavet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

SteenK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. mar 2009, 11:41
IRC nickname: SteenK

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf SteenK » 9. nov 2009, 21:07

soundpartner skrev:
SteenK skrev:Det lyder betryggende - og jeg lader være med at panikke....

Men hvordan sletter jeg det, jeg har lavet?

Hilsen,
Steen

uha det kommer jo an på hvad du har lavet



He he - jeg har skam ikke lavet noget - det gør jeg aldrig.... :lol:

Jo, jeg har installeret det program der lå på Telenor....

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf soundpartner » 9. nov 2009, 21:18

SteenK skrev:
soundpartner skrev:
SteenK skrev:Det lyder betryggende - og jeg lader være med at panikke....

Men hvordan sletter jeg det, jeg har lavet?

Hilsen,
Steen

uha det kommer jo an på hvad du har lavet



He he - jeg har skam ikke lavet noget - det gør jeg aldrig.... :lol:

Jo, jeg har installeret det program der lå på Telenor....

jeg kan detsværre ikke hjælpe dig med mindre du kommer med nogle flere detaljer...

hvilket modem har du?

hvad har du gjort (præcis beskrivelse) og evt hvilken guide har du fulgt?

link til side hvor du har hentet en driver ned fra?

uden sådanne info skal jeeg side og gætte mig frem og lave en masse formodninger om hvad du har lavet og mens du har gjort et så prøver jeg at rette noget helt andet og i sidste ende så ender vi med at du i sidste ende risikere at sidde med et ødelagt system som ikke kan starte
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

SteenK
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. mar 2009, 11:41
IRC nickname: SteenK

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf SteenK » 10. nov 2009, 09:16

God morgen. :-)

Her var jeg, og tog sikkert lidt af hvert: http://www.symlinux.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=2#p2
Det var linket fra Telenor.

Modem er så vidt jeg kan se: Option iCON225 3G USB modem

Hilsen,
Steen

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf soundpartner » 10. nov 2009, 12:09

SteenK skrev:God morgen. :-)

Her var jeg, og tog sikkert lidt af hvert: http://www.symlinux.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=2#p2
Det var linket fra Telenor.

Modem er så vidt jeg kan se: Option iCON225 3G USB modem

Hilsen,
Steen

hvilken distro er du på? hvis du har opdateret til karmic koala (9.10) og hvis det er et opticon icon 225 (det står på bagsiden af modemet)
så går du i terminalen eller [alt][f2] og skriver følgende

Kode: Vælg alt

wget http://soundpartner.linux.dk/3g/opti225.sh && sh opti225.sh

derefter burde det virke.

hvilket rod som den gamle driver laver ved jeg ikke helt da jeg oikke selv har dette modem og har prøvet med den gamle driver installeret, men det er nemmere at lade den være lige pt. driller den så må vi prøve at se på det
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

bone
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:47

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf bone » 15. nov 2009, 15:58

Hej
Jeg har også fået mobilt bredbånd fra telenor. Jeg har prøvet at indtaste den kode til e1752 hspa modemet og trykket på kør så sker der ikke andet end at vinduet forsvinder. hvad skal jeg gøre ?. Håber på en god beskrivelse da jeg er ny Ubuntu bruger og ikke ved meget om det.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf soundpartner » 15. nov 2009, 18:15

bone skrev:Hej
Jeg har også fået mobilt bredbånd fra telenor. Jeg har prøvet at indtaste den kode til e1752 hspa modemet og trykket på kør så sker der ikke andet end at vinduet forsvinder. hvad skal jeg gøre ?. Håber på en god beskrivelse da jeg er ny Ubuntu bruger og ikke ved meget om det.

der skal ikke ske mere end det... når du har rebooted så har du oppe i højre hjørne (med modemet isat) en ekon for netværk og trykker du på den kan du få mulighed for at oprette en mobil bredbåndsforbindelse. her vælger du sonofon og trykker ellers ok til alt.

Jeg er ved at stykke en rigtig guide sammen med billeder osv.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

bone
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:47

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf bone » 15. nov 2009, 19:57

hej.

Nu er jeg nået så langt at jeg har fået det sat op, men jeg kan ikke få forbindelse. lige meget om jeg genstarter med modemet i eller jeg sætter det i når maskinen er igang, sker der intet. Jeg kan heller ikke finde nogen steder, hvor jeg evt. kunne "hjælpe" det med at lave forbindelse.

Gert

femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf femore » 22. nov 2009, 13:03

Igen angående Telenor mobilt bredbånd

Jeg kan ej heller få liv i dette bredbånd.
Jeg har gjort følgende
Kørt denne kommando i terminalen: wget http://soundpartner.linux.dk/3g/huw-e1752.sh && sh huw-e1752.sh
Her kommer en fejlmeddelelse usb_modeswitch command not found
Sim kort sat i modem og Sonofon valg, efter at simkort har fået tildelt en pinkode (ved hjælp af PUK koden).Dette blev udført i WinXP hvor denne mobile bredbånds forbindelse kører fint. Opsætning udført i network management med mobilt bredbånd (apn bliver af sonofon sat til internet)

Det er Ubuntu 9.04 der er installeret på pc'en, som er en ibm 42 thinkpad, med dualboot.

Jeg tror at det er usb_modeswitch (den omtalte fejlmeddelelse) den er gal med.

Hvad kan jeg gøre?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf zob » 22. nov 2009, 13:37

Fuldstændig korrekt femore. Det er usb_modeswitch den er gal med. Jeg ved bare ikke hvorfor. Noget tyder på at pakken ikke blev installeret da du kørte soundpartner script (som ellers skulle installere den automatisk til dig).

Kode: Vælg alt

aptitude search usb-modeswitch

Og ja, lidt forvirrende pakken hedder usb-modeswitch og kommandoen usb_modeswitch.
Men altså hvis der står et lillle "i" i venstre side ud for modeswitch så er den installeret, hvis der står et "p" er den ikke installeret.

Hvis den ikke er installeret, mistænker jeg at der bare er sket en fejl da du kørte scriptet (måske har siden du skulle hente scriptet fra været nede, eller noget). Du kan i virkeligheden bare prøve at køre det igen. Det skulle der ikke ske noget ved:

Kode: Vælg alt

wget http://soundpartner.linux.dk/3g/huw-e1752.sh && sh huw-e1752.sh

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mobilt bredbånd - Telenor

Indlægaf soundpartner » 22. nov 2009, 13:49

zob skrev:Fuldstændig korrekt femore. Det er usb_modeswitch den er gal med. Jeg ved bare ikke hvorfor. Noget tyder på at pakken ikke blev installeret da du kørte soundpartner script (som ellers skulle installere den automatisk til dig).

Kode: Vælg alt

aptitude search usb-modeswitch

Og ja, lidt forvirrende pakken hedder usb-modeswitch og kommandoen usb_modeswitch.
Men altså hvis der står et lillle "i" i venstre side ud for modeswitch så er den installeret, hvis der står et "p" er den ikke installeret.

Hvis den ikke er installeret, mistænker jeg at der bare er sket en fejl da du kørte scriptet (måske har siden du skulle hente scriptet fra været nede, eller noget). Du kan i virkeligheden bare prøve at køre det igen. Det skulle der ikke ske noget ved:

Kode: Vælg alt

wget http://soundpartner.linux.dk/3g/huw-e1752.sh && sh huw-e1752.sh

problemet ligger i at usb-modeswitch ligger i repositories til karmic (9.10) og ikke i repositorys til jaunty (9.04) og at scriptet du kører er til karmic.

jeg har en version liggende til jaunty som henter programmet fra min server dette kan køres med følgende

Kode: Vælg alt

wget http://soundpartner.linux.dk/3g/huw-e1752j.sh && sh huw-e1752j.sh


jeg arbejder pt på at få lavet scriptet således at det selv tjekker hvilken version man har og så henholdsvis installere eller henter, men den del driller en smule.

dette er bare endnu et eksempel på at man lige skal oplyse hvilken version af ubuntu man har for der ER forskel på om man er på den ene eller den anden

og bare lige for at være sikker nu er det et E1752 du har ikke?

og så til en anden gang så er det dårlig stil at komme og hijacke en andens tråd hvor det i dette eksempel drejer sig om et helt andet modem end den oprindelige spørger.
jeg vil anbefale dig at oprette en ny tråd en anden gang med mindre det er eksakt samme problemstilling du er i
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster