Montere ekstern harddisk -Løst Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Montere ekstern harddisk

Indlægaf Christian.Arvai » 26. jan 2009, 13:29

OVN skrev:Nu har jeg haft samme problemer med min stationære computer og den eksterne disk, denne gang tog jeg kommadoerne en efter en og kan nu sige at det er den her som virker: sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
lige en oplysning til andre som måske får problemet

takker mange gange - så ved vi andre det til en anden gang :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Montere ekstern harddisk

Indlægaf soundpartner » 26. jan 2009, 16:17

christian.arvai skrev:
OVN skrev:Nu har jeg haft samme problemer med min stationære computer og den eksterne disk, denne gang tog jeg kommadoerne en efter en og kan nu sige at det er den her som virker: sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1
lige en oplysning til andre som måske får problemet

takker mange gange - så ved vi andre det til en anden gang :wink:

jamen min kære pixi... du kunne jo bare have spurgt.

historien er at du kan ikke tilgå en ekstern disk som du ikke har rettigheder til. med chown komandoen så sætter du ejeren af disken til din bruger.
du kan sammenligne det med mapperne i /home. din bruger har fuld adgang til sin egen mappe, men skal lave fusk med sudo eller være root for at maniipulere andres mapper.
chown sætter brugeren som ejer af mappen, eller denne gang disken
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Montere ekstern harddisk

Indlægaf lath » 26. jan 2009, 16:31

Hej Soundpartner

Du virker til at være ret god ud i Linux system administration :!: (mener det seriøst, og ikke ironisk - bare så du ved det)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Montere ekstern harddisk

Indlægaf soundpartner » 26. jan 2009, 19:02

lath skrev:Hej Soundpartner

Du virker til at være ret god ud i Linux system administration :!: (mener det seriøst, og ikke ironisk - bare så du ved det)

/Lars

takker og bukker...
historien er vel egentlig bare den at jeg er lidt nørd (har kun arbejdet med linux i ca 10 måneder) og når jeg selv støder på problemer (det sker ofte med 2 servers, 2 stationære, 3 bærbare og 2 eee's) så sætter jeg min ind i hvad fanden der sker og hvad problemet er.
det kan godt være jeg googler og "bare" finder en løsning, men jeg sætter mig samtidig ind i hvad løsningen er og hvad den gør. Og på den måde så er jeg bedre rustet til næste gang jeg støder på problemet.

ud over mine egne maskiner (og ja der er en grund til dem alle. Det er ikke bare blær) så har jeg efterhånden installeret ubuntu på en 20-30 maskiner for venner og bekendte, så jeg er vel efterhånden støt på de fleste sjove ting og sager

min ekspertise må nok være eee, wifi og "standart bruger problemer" og min svage side er helt klart grafikkort hvor jeg endnu bare river mig selv i håret og råber efter hjælp
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tucker
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. feb 2009, 19:35

Re: Montere ekstern harddisk

Indlægaf Tucker » 15. feb 2009, 19:44

Jeg har samme problem, men selv om jeg skriver det ind, så siger den stadig at jeg ikke kan montere harddisken

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Montere ekstern harddisk

Indlægaf OVN » 15. feb 2009, 20:04

Er du sikker på at det er det rigtige disknavn du skriver ind ? Brug Gpartes til at finde ud af navnet på disken ? Det hjælper ikke at bruge kopier - sæt ind: sudo chown -hR brugernavn /dev/sdb1 hvis nu din disk har et andet navn end: /dev/sdb1 og brugernavn skal være dit eget brugernavn

Tucker
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. feb 2009, 19:35

Re: Montere ekstern harddisk

Indlægaf Tucker » 17. feb 2009, 16:36

Jeg fandt fejlen, mange tak

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster