Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
zerben

Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf zerben » 24. feb 2009, 16:03

Hej.Hvordan får man ret til at installere et nyt tema i denne mappe?Den hedder Human men jeg er ikke ejer og kan derfor ikke gøre noget.Jeg ved godt at man skal være root men hvordan bliver man det i et "directory".

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf Christian.Arvai » 24. feb 2009, 16:07

du kan gå ind i terminalen og skrive:

Kode: Vælg alt

gksudo nautilus

så starter du Filhåndteringen op som "superbruger" og du har fuld rettighed overalt, men pas på når du bruger det !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zerben

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf zerben » 25. feb 2009, 23:39

Hej.Det var lige det jeg savnede.Tak for svaret.

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf ChrisBuchholz » 25. feb 2009, 23:56

Og bare lige som en notits, så er det nemmere med

Kode: Vælg alt

gksu

...man spare hele 2 tegn!

UPDATE
gksu giver dog lidt flere rettigheder end gksudo, men i alle de tilfælde jeg bruger gksu er det hvor jeg alligevel kun skal bruge superuser rettigheder (ikke root) så det gør ikke rigtigt noget. Chancen for at ødelægge hele dit system er ihvertfald lige så stor som ved brug af gksudo, og igen, man spare hele 2 karaktere!
But don't use su instead of sudo!

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf Christian.Arvai » 26. feb 2009, 12:18

ChrisBuchholz skrev:Og bare lige som en notits, så er det nemmere med

Kode: Vælg alt

gksu

...man spare hele 2 tegn!

UPDATE
gksu giver dog lidt flere rettigheder end gksudo, men i alle de tilfælde jeg bruger gksu er det hvor jeg alligevel kun skal bruge superuser rettigheder (ikke root) så det gør ikke rigtigt noget. Chancen for at ødelægge hele dit system er ihvertfald lige så stor som ved brug af gksudo, og igen, man spare hele 2 karaktere!
But don't use su instead of sudo!

Det er da også smart at give en kommando - hvor man kan ødelægge endnu mere :roll:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. feb 2009, 12:26

christian.arvai skrev:
ChrisBuchholz skrev:Og bare lige som en notits, så er det nemmere med

Kode: Vælg alt

gksu

...man spare hele 2 tegn!

UPDATE
gksu giver dog lidt flere rettigheder end gksudo, men i alle de tilfælde jeg bruger gksu er det hvor jeg alligevel kun skal bruge superuser rettigheder (ikke root) så det gør ikke rigtigt noget. Chancen for at ødelægge hele dit system er ihvertfald lige så stor som ved brug af gksudo, og igen, man spare hele 2 karaktere!
But don't use su instead of sudo!

Det er da også smart at give en kommando - hvor man kan ødelægge endnu mere :roll:


Som sagt - der er ikke rigtigt nogen chance for at du ødelægger mere ved at bruge gksu imod gksudo, men det kan meget nemt ske hvis du bruger su i stedet for sudo.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf Christian.Arvai » 26. feb 2009, 12:32

kan du bestemme dig ? , du skriver selv citat:
der er ikke rigtigt nogen chance for at du ødelægger mere ved at bruge gksu imod gksudo, men det kan meget nemt ske hvis du bruger su i stedet for sudo.

Det tolker jeg da som at du selv ved at den kommando kan ødelægge mere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. feb 2009, 12:47

christian.arvai skrev:kan du bestemme dig ? , du skriver selv citat:
der er ikke rigtigt nogen chance for at du ødelægger mere ved at bruge gksu imod gksudo, men det kan meget nemt ske hvis du bruger su i stedet for sudo.

Det tolker jeg da som at du selv ved at den kommando kan ødelægge mere.


Igen -> man skal kun bruge su hvis du virkeligt har brug for su-kræfter. I alle andre tilfælde er sudo at foretrække, men ved gksu vs. gksudo kan man lige så godt bruge gksu da der er grænser for så meget der, hvilket der ikke er i shell.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf Christian.Arvai » 26. feb 2009, 12:49

Igen -> man skal kun bruge su hvis du virkeligt har brug for su-kræfter

Og det var der ikke brug for her i dette tilfælde, så er der vel ingen grund til at kommentere en løst tråd.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. feb 2009, 13:06

christian.arvai skrev:
Igen -> man skal kun bruge su hvis du virkeligt har brug for su-kræfter

Og det var der ikke brug for her i dette tilfælde, så er der vel ingen grund til at kommentere en løst tråd.


Selvfølgelig var der der - jeg sagde netop at man sagtens kan bruge gksu i stedet for gksudo, og så kunne en uerfaren sikkert også finde på at bruge su istedet for sudo da det jo også er kortere, og derfor nævnte jeg at det skulle man ikke gøre da det er farligt.

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf Casper Hansen » 26. feb 2009, 13:08

GDM-temaer installeres nu meget nemmere end de to andre forslag :) Gå ind i System > Administration > Login skærm. Der kan du under Lokal tilføje .tar.gz-filen og få et nyt GDM tema.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. feb 2009, 13:20

Casper Hansen skrev:GDM-temaer installeres nu meget nemmere end de to andre forslag :) Gå ind i System > Administration > Login skærm. Der kan du under Lokal tilføje .tar.gz-filen og få et nyt GDM tema.


Det er selvfølgelig rigtigt nok, men det var ikke helt det der var spørgsmålet:D Godt at få det fremhævet, dog.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf Christian.Arvai » 26. feb 2009, 13:22

@ ChrisBuchholz


Tråden var løst og når du nu selv siger at det er farligt at bruge "gksu i stedet for gksudo", er der slet ingen grund til at du skriver om den mulighed.

Hvis du gerne vil hjælpe i forum, vil jeg foreslå dig at finde en tråd og supporte den hele vejen igennem - til den er løst, i stedet for at komme med kommentarer til de løsninger andre har skrevet i en allerede løst tråd.

Du kan evt. bruge tiden på at teste om der er ændret på install metoden på Ooo 3.0, det ved jeg er noget som andre har brug for og som skal bruges til dem der skriver guides om Ooo 3.0.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf Casper Hansen » 26. feb 2009, 13:40

ChrisBuchholz skrev:
Casper Hansen skrev:GDM-temaer installeres nu meget nemmere end de to andre forslag :) Gå ind i System > Administration > Login skærm. Der kan du under Lokal tilføje .tar.gz-filen og få et nyt GDM tema.


Det er selvfølgelig rigtigt nok, men det var ikke helt det der var spørgsmålet:D Godt at få det fremhævet, dog.


Hvorfor skrive, at man skal have rettigheder til /usr/share/gdm-mappen, når man godt kan gætte, at trådstarteren højst sandsynligt skal have installeret et GDM-tema?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: Rettigheder i /usr/share/gdm/themes/human ?

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. feb 2009, 13:51

christian.arvai skrev:@ ChrisBuchholz


Tråden var løst og når du nu selv siger at det er farligt at bruge "gksu i stedet for gksudo", er der slet ingen grund til at du skriver om den mulighed.

Hvis du gerne vil hjælpe i forum, vil jeg foreslå dig at finde en tråd og supporte den hele vejen igennem - til den er løst, i stedet for at komme med kommentarer til de løsninger andre har skrevet i en allerede løst tråd.

Du kan evt. bruge tiden på at teste om der er ændret på install metoden på Ooo 3.0, det ved jeg er noget som andre har brug for og som skal bruges til dem der skriver guides om Ooo 3.0.


For det første er du i ingen position til at fortælle mig hvad jeg skal og ikke skal. For det andet kaldes den slags information "neat to know", hvilket er ting som måske ikke er svaret på spørgsmålet, men er information som er ombyggende og er god at kende til når man bruger det. Jeg ved godt der er folk som dig der bare vil have tingene til at virke, men der er også nogen der faktisk gerne vil vide hvad de laver, hvorfor de gør hvad de gør og andre metoder til at opnå det samme.

Casper Hansen skrev:
ChrisBuchholz skrev:
Casper Hansen skrev:GDM-temaer installeres nu meget nemmere end de to andre forslag :) Gå ind i System > Administration > Login skærm. Der kan du under Lokal tilføje .tar.gz-filen og få et nyt GDM tema.


Det er selvfølgelig rigtigt nok, men det var ikke helt det der var spørgsmålet:D Godt at få det fremhævet, dog.


Hvorfor skrive, at man skal have rettigheder til /usr/share/gdm-mappen, når man godt kan gætte, at trådstarteren højst sandsynligt skal have installeret et GDM-tema?


Fordi at supporten - hvis du spørger mig - ikke skal gætte og antage hvad den individuelle prøver på, men derimod yde support på spørgsmålet, og ja, jeg ville også tro at trådstarte prøvede på at installerer et GDM-tema, men så smider man det på som "neat to know" information. Det er dårlig support at undlade at svare på spørgsmålet og kun give "neat to know" info.
Jeg ville finde det super irriterende hvis jeg spurgte efter en måde at ændre højden på gnome-panelet på via shell, og få et svar der lyder på at det er meget nemmere bare at højreklikke på panelet, vælge præferencer og ændre højden der.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster