Installation af Ubuntu på Medion Pentium 4 CPU....(løst)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Installation af Ubuntu på Medion Pentium 4 CPU....(løst)

Indlægaf bothildur » 25. feb 2010, 18:19

Hej Ubuntu Venner

Ny tråd om min arvede bærbare Medion, "Henviser iøvrigt at alle startproblemerne i tråden Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset". Tak for hjælp og alt det jeg lærte i første omgang.

Startskud for processen; Installationen af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz, 250 MB RAM.

Er der noget jeg skal tage hensyn til før jeg går igang?

Der blev nævnt nogle problemer i tidlgere tråd bl.a.

1: Iath skrev: På https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... m25Wavelan kan man læse at kernen (altså Linux) indlæser et forkert styreprogram (kaldes også en driver eller en device driver, i Linux bruges også navnet kernel module, eller bare module).

Når kernen får indlæst et forkert modul til dit netværkskort til trådløs kommunikation vil du ikke kunne forbinde til det trådløse netværk med Network Manager (det program man bruger til netværkskonfigurering i Ubuntu). Network Manager er i det øverste panel til venstre.

Vi kan tage den op senere - det med dit trådløse netværk, når du har fået Ubuntu installeret.

2: Og var det noget at tage hensyn til med antallet af partitioner?
3: Og er det samme process og samme vejledning til Ubuntu og Xubuntu?

Mange hilsner Bothildur
Senest rettet af bothildur 6. apr 2010, 15:32, rettet i alt 1 gang.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf lath » 26. feb 2010, 02:01

bothildur skrev:Hej Ubuntu Venner

Ny tråd om min arvede bærbare Medion, "Henviser iøvrigt at alle startproblemerne i tråden Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset". Tak for hjælp og alt det jeg lærte i første omgang.

Startskud for processen; Installationen af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz, 250 MB RAM.

Er der noget jeg skal tage hensyn til før jeg går igang?

Der blev nævnt nogle problemer i tidlgere tråd bl.a.

1: Iath skrev: På https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... m25Wavelan kan man læse at kernen (altså Linux) indlæser et forkert styreprogram (kaldes også en driver eller en device driver, i Linux bruges også navnet kernel module, eller bare module).

Når kernen får indlæst et forkert modul til dit netværkskort til trådløs kommunikation vil du ikke kunne forbinde til det trådløse netværk med Network Manager (det program man bruger til netværkskonfigurering i Ubuntu). Network Manager er i det øverste panel til venstre.

Vi kan tage den op senere - det med dit trådløse netværk, når du har fået Ubuntu installeret.

2: Og var det noget at tage hensyn til med antallet af partitioner?
3: Og er det samme process og samme vejledning til Ubuntu og Xubuntu?

Mange hilsner Bothildur


Hej igen, Bodil.

Som jeg lovede i den anden tråd skal jeg skal nok få lavet en lille guide til at få aktiveret din trådløse Prism2 Wawelan netkort - jeg har fundet en guide på engelsk, som jeg kan oversætte til noget mere begyndervenligt.

Til dine spørgsmål:
  • 1) Jeg laver en guide til opsætning af et trådløst Prism2 Wavelan netkort.
  • 2) Installation af XUbuntu.
    http://martinpihl.dk/blog/kender-du-xubuntu. Gå ned til Screenshots af Xubuntu-installationen: en god hjælp.

    Der er også en Ubuntu guide her: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99 . Den kan også bruges da Ubuntu og Xubuntu under den grafiske brugergrænseflade er ens - dog er det sådan at der på XUbuntu i nogle tilfælde er installeret nogle andre programmer end på Ubuntu.

    Bemærk at hvis du ikke gider at se mere til Windows vælger du bare "Guidet - vælg en hel disk", og XUbuntu *spiser* Windows. Alle data (filer) som ligger på disken vil gå tabt, så tag backup af filer du ikke vil miste!.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf bothildur » 26. feb 2010, 20:18

Hej igen Venner
Der er det med at have nerver, inden vi gør noget, vi aldrig har gjort før. Jeg synes altid alt skal være tjecket først før jeg springer ud, så der ikke sker noget uforudset, men vi kan ikke gardere os mod alt og så gælder det bare om at springe ud.........

Så gjorde jeg det. Installerede Ubuntu 9.10 på den bærbare. Jeg kunne alligevel ikke lade være at installere Ubuntu, med alle de fede programmer. Uproblematisk installation...tak for al den foregående støtte.... på tråden "Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset". Tilsyneladende kører det fint, men som forudset virker det trådløse net ikke.

Og jeg valgte hel disk og så spiste Ubuntu Windows med det samme og jeg blev meget gladere.... Tak Iath... Og jeg synes heller ikke den larmer så meget mere, måske hviler den mere i Ubuntu.

Jeg er meget glad for at høre du er med Iath og vil hjælpe med det trådløse net.

Jeg er klar.

Tak Bodil

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf bothildur » 3. mar 2010, 12:40

Hej Venner
Efter at have prøvet Ubuntu nogen dage og set programmer igennem og fundet ud af hvad virker til mit behov, overvejer jeg stærkt at installere Xubuntu i stedet og hente de programmer jeg mangler på xubuntu. Fordelen er den lavere brug af ram i Xubuntu og dermed mere hasighed til at køre programmerne...

Snakkes ved. Håber at den lille guide til at få aktiveret mit trådløse Prism2 Wawelan netkort gælder for både Ubuntu og Xubuntu?

Dejlig solskinsdag ......

Mange timer efter.............. Installerede og prøvede Xubunu og geninstallerede Ubuntu igen.......hvorfor? Testen gik på opstart og hentning af sider i Firefox; Ubuntu opstart 16 sek, Xubuntu 31 sek. Test af Youtube, Ubuntu henter fejlfrit adobe flashplayer og kan derefter anvendes. Xubuntu får fejlmeddlelse ved hentning af adobe flashplayer, noget med genkender ikke, og kan derefter ikke vise Youtube....hmm. Det gad jeg ikke bøvle med en bug, når Firefox er hurtigere i Ubuntu, så det var det.


Bothildur
Senest rettet af bothildur 3. mar 2010, 18:04, rettet i alt 2 gange.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf lath » 3. mar 2010, 17:37

bothildur skrev:Hej Venner
Efter at have prøvet Ubuntu nogen dage og set programmer igennem og fundet ud af hvad virker til mit behov, overvejer jeg stærkt at installere Xubuntu i stedet og hente de programmer jeg mangler på xubuntu. Fordelen er den lavere brug af ram i Xubuntu og dermed mere hasighed til at køre programmerne...

Snakkes ved. Håber at den lille guide til at få aktiveret mit trådløse Prism2 Wawelan netkort gælder for både Ubuntu og Xubuntu?

Dejlig solskinsdag ......

Mange timer efter.............. Installerede og prøvede Xubunu og geninstallerede Ubuntu igen.......hvorfor? Testen gik på opstart og hentning af sider i Firefox; Ubuntu opstart 16 sek, Xubuntu 31 sek. Test af Youtube, Ubuntu henter fejlfrit adobe flashplayer og kan derefter anvendes. Xubuntu får fejlmeddlelse ved hentning af adobe flashplayer, noget med genkender ikke, og kan derefter ikke vise Youtube....hmm. Det gad jeg ikke bøvle med en bug, når Firefox er hurtigere i Ubuntu, så det var det.

Bothildur


Hej Bodil

Jeg er desværre meget eksamensprojekt ramt (skal aflevere næste fredag kl 12).

Dit problem med XUbuntu er noget med at "åbne" for de rigtige softwarekilder.

Jeg smider lige en bunke links til en masse guides, som jeg tror du bliver rigtig glad for :D


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf bothildur » 3. mar 2010, 18:35

Stor respekt for eksamen.....held og lykke Lars

Bothildur

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf lath » 7. mar 2010, 00:22

bothildur skrev:Stor respekt for eksamen.....held og lykke Lars

Bothildur


Guide til dig :)
http://larsth.dk/wp/2010/03/07/intersil-prism-2-5-wavelan-traadloest-nekort/
på mit Website.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf bothildur » 23. mar 2010, 11:58

Hej Lars

Håber din eksamen gik godt.... :D

Tak for Guide, gik kold på Ubuntu og den bærbare, mens du læste til eksamen og er først kommet igang igen i foregårs.

En mærkelig historie......
Ja, så hørte min fætters søn, at jeg havde problemer med det trådløse intersil netværkskort og så kom han forbi. Og så gjorde han som der står på linket https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... m25Wavelan, tilsyneladende principielt det samme som du skriver i din guide. Men bagefter kunne maskinen ikke starte og så måtte han have hjælp af sin lillebror i den anden ende af landet, på chat, til at rede problemet ud, ved at starte terminalen fra live-cd....hmmm.... så var jeg stået af og gik ud og lavede frokost. Og så forsøgte de sig med noget andet, gik maskinen efter på alle mulige måder og det gik heller ikke og så opgav de. Og så tog han hjem med den besked, at jeg nok hellere måtte genindstallere, for de havde vist rodet lidt rigeligt ved systemet.

Som sagt så gjort, genindstallation og hente opdateringer og hente efterinstallationer og mediecenter og det hele....og så gik jeg faktisk kold i 14 dage.

Og for leden morgen vågnede jeg op og havde en lille snak med den usynlige højeste ved navn G.., :oops: for det her var simpelthen for meget med al det efterinstallation og trådløse net, og så sagde han, tag det roligt Bodil, det skal nok gå, det skal vi nok klare. :D

Og så gik jeg frejdigt ned og åbnede den bærbare, for første gang i 14 dage, og der kom en pakke med en hel masse opdateringer og bagefter var der to pile, der begyndte at dreje rundt oppe i toppen og pludselig virkede mit trådløse netkort og altså det wep-krypterede, og så kunne jeg gå pille ethernetkortet ud af sprækken. Og siden har det kørt upåklageligt.....Hurra

Så nu gør jeg ikke noget, jeg er bare glad for det virker og siger tak til.

Stort knus fra Bothildur

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf zob » 23. mar 2010, 12:39

Jeg tænkte det nok. Gud bruger også ubuntu.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf Warhawk » 23. mar 2010, 12:48

zob skrev:Jeg tænkte det nok. Gud bruger også ubuntu.

+1 :lol:

Er det så Fanden, der bruger Windows? :lol:
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf zob » 23. mar 2010, 13:08

Jeg tror man i hvert fald plejer at sig at "windows er noget fanden har skabt". Faktisk er lukkede standarder generelt noget fanden har skabt. Og så selvfølgelig mailprogrammet evolution som gud til sin store irritation bruger. De kunne da, for guds skyld, ændre navnet.

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf bothildur » 28. mar 2010, 16:56

Kære Venner
TAK for hjælp i tide og utide. I dag har jeg skrevet en artikel færdig om min Ubuntu-Linux-MedionPC projekt, som ligger på min hjemmeside www.vandrermodlysetcn.dk eller direkte på linket http://www.vandrermodlysetcn.dk/VmLCN/B ... ux_PC.html

Håber nogen af jer har lyst til at læse den.

Mange hilsner Bothildur

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf Stra » 28. mar 2010, 18:42

Hej Bodil

Har læst din artikel, hvor du kommer godt omkring dit projekt.

Det eneste jeg studser over, er det du skriver om parforhold og lang tid, for at få det op at køre. Du skriver det, som en generel betragtning (som kunne skræmme folk væk fra at prøve), men jeg vil mene, det lige præcis handler om dine oplevelser med den bestemte hardwaresammensætning.

Jeg har installeret Ubuntu på adskillige gamle PCere, og har ikke oplevet de samme problemer.
Som regel har det taget under 2 timer, fra installationen begyndes, og indtil den kører problemfrit, som multimediemaskine. :D

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf bothildur » 29. mar 2010, 19:00

Hej Stra

Tak for indslag.

Du skrev:
Jeg har installeret Ubuntu på adskillige gamle PCere, og har ikke oplevet de samme problemer.
Som regel har det taget under 2 timer, fra installationen begyndes, og indtil den kører problemfrit, som multimediemaskine.


Det glæder mig virkelig. Så har jeg mere mod på den næste.

Du skriver også.
Det eneste jeg studser over, er det du skriver om parforhold og lang tid, for at få det op at køre. Du skriver det, som en generel betragtning (som kunne skræmme folk væk fra at prøve), men jeg vil mene, det lige præcis handler om dine oplevelser med den bestemte hardwaresammensætning.


Der har du måske ret. Men jeg havde nok heller ikke de rigtige forudsætninger. Selv sproget, som nogen gange bliver indforstået, f.eks. hvad er det at køre live-cd, hvis du ikke ved det, eller brænde en iso-fil. Og så er der forskellige ord for tingene på PC, Mac og Linux og så skal du ind og finde ud af om ordet dækker den samme funktion. For mig var en endeløs zappen fra side til side skimme tekster og finde ud af hvad der mentes og hvad der var relevant.

Næste gang tager det formodentlig kun en aften eller to for mig incl. efterinstallation, hvis der ikke er hardwareproblemer. Men så har jeg allerede prøvet det een gang og ved hvad jeg vil og hvordan det fungerer og så har jeg bogmærket de relevante sider.

Men måske skal jeg alligevel fjerne det du skriver i teksten. På den ene side skal man jo ikke skræmme nogen for meget, men det gør nu ikke noget at skræmme nogen lidt, vi skal have respekt for det, vi giver os i kast med. :D
Bothildur

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Installation af Xubuntu på Medion Pentium 4 CPU, 2,6 GHz...

Indlægaf bothildur » 31. mar 2010, 11:06

Kære Stra

Ved nærmer eftertanke og gennemlæsning. Har du helt ret. Se redigeringen af teksten på min hjemmeside, hvor jeg har indføjet dine betragtninger om tid.

Mange hilsner og Tak


Bothildur

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster