Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset?? (løst) Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf lath » 19. feb 2010, 20:49

OVN skrev:Det lyder ikke tosset det du tænker, jeg har selv Ubuntu på min bærbare Medion, der lige en detalje med Medion: Du kan sikkert ikke bruge det indbyggede trådløse netkort uden videre, det er deaktiveret i BIOS og du må ikke slette Windows før du har fået aktiveret det rådløse netkort, du kan kun vælge mellem deaktiveret og last stage, så gå ind i computerens opsætning og sæt det trådløse til Last stage gem indstilling med F10 og bekræft med Y og Enter, lad så Windows starte og aktiver det rådløse, når du har forbindelse skal du genstarte uden at slå det trådløse fra, gå igen ind i BIOS og se efter om indstillingen er Last stage, det kan være ændret igen og du indstiller igen til Last stage og genstarter med Windows åben for det trådløse og genstart igen uden at slå det trådløse fra, check igen at indstillingen er Last stage og det er den sikkert nu ... lad så være med at starte Windows igen, du kan risikere at dit trådløse net bliver deaktiveret

:shock:
Det er godt nok ikke lavet nemt for den almindelige bruger - og nok ikke noget man selv lige ville finde ud af sådan bare lidt hurtigt.

/Lars
Senest rettet af lath 19. feb 2010, 22:18, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf lath » 19. feb 2010, 21:48

Hej bothildur

bothildur skrev:00:06.0 Network controller: Intersil Corporation Prism 2.5 Wavelan chipset (rev 01)

Din maskine har et trådløst netkort fra Intersil, som hedder Prism 2.5 Wavelan:

Det virker på Ubuntu, men ikke uden en konfigurationsændring.

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/IntersilPrism25Wavelan kan man læse at kernen (altså Linux) indlæser et forkert styreprogram (kaldes også en driver eller en device driver, i Linux bruges også navnet kernel module, eller bare module).

Når kernen får indlæst et forkert modul til dit netværkskort til trådløs kommunikation vil du ikke kunne forbinde til det trådløse netværk med Network Manager (det program man bruger til netværkskonfigurering i Ubuntu). Network Manager er i det øverste panel til venstre.

Vi kan tage den op senere - det med dit trådløse netværk, når du har fået Ubuntu installeret: I mellemtiden bør du istedet arbejde på at få dit kablede netværk op at køre, da det bør være meget simplere at få i gang, end en trådløs forbindelse.

Du skal bruge et såkaldt Ethernet kabel af "Straight Through" (lige igennem) typen i Kat/5E kvalitet.
Kablet skal forbindes imellem din computer og din router. (boksen fra TDC, hvor din anden computer også er tilsluttet).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 20. feb 2010, 08:53

lath skrev:
OVN skrev:Det lyder ikke tosset det du tænker, jeg har selv Ubuntu på min bærbare Medion, der lige en detalje med Medion: Du kan sikkert ikke bruge det indbyggede trådløse netkort uden videre, det er deaktiveret i BIOS og du må ikke slette Windows før du har fået aktiveret det rådløse netkort, du kan kun vælge mellem deaktiveret og last stage, så gå ind i computerens opsætning og sæt det trådløse til Last stage gem indstilling med F10 og bekræft med Y og Enter, lad så Windows starte og aktiver det rådløse, når du har forbindelse skal du genstarte uden at slå det trådløse fra, gå igen ind i BIOS og se efter om indstillingen er Last stage, det kan være ændret igen og du indstiller igen til Last stage og genstarter med Windows åben for det trådløse og genstart igen uden at slå det trådløse fra, check igen at indstillingen er Last stage og det er den sikkert nu ... lad så være med at starte Windows igen, du kan risikere at dit trådløse net bliver deaktiveret

:shock:
Det er godt nok ikke lavet nemt for den almindelige bruger - og nok ikke noget man selv lige ville finde ud af sådan bare lidt hurtigt.

/Lars
Hvad så med denne maskine født med 4 partitioner?

viewtopic.php?f=2&t=9804&p=60694#p60694

eller deres licensbetingelser på win7

8. OMFANGET AF LICENSEN. Softwaren er licenseret og ikke solgt. Denne aftale giver Dem kun visse
rettigheder til at bruge de funktioner, der er inkluderet i den licenserede softwareversion. Producenten
eller den, der installerede softwaren og Microsoft forbeholder sig alle andre rettigheder. Medmindre
gældende lovgivning giver Dem flere rettigheder, har De kun ret til at bruge softwaren i
overensstemmelse med denne aftales udtrykkelige ordlyd. De skal ved at gøre dette overholde alle
tekniske begrænsninger i softwaren, der kun tillader, at De kan bruge den på bestemte måder. De må
ikke
· arbejde uden om de tekniske begrænsninger i softwaren,
· foretage reverse engineering, dekompilering eller disassemblering af softwaren, medmindre, og
kun i det omfang, sådanne handlinger udtrykkeligt og på trods af nærværende begrænsning er
tilladt i henhold til gældende lovgivning,
· bruge computerens komponenter til at køre programmer, der ikke kører på softwaren,
· lave flere kopier af softwaren end det antal, der er specificeret i denne aftale eller er tilladt i
henhold til gældende lovgivning på trods af nærværende begrænsning,
· offentliggøre softwaren, så andre kan kopiere den,
· leje, lease eller udlåne softwaren, eller
· bruge den til kommercielle software-hosting-tjenester.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 20. feb 2010, 12:52

Kære Venner
Tak for opmærksomhed på licencen. Desværre forstår jeg alligevel ikke ret meget af det. Det lyder som om det er forbudt at skifte til Ubuntu, fordi jeg kommer i konflikt med licencen. Men den kan jo heller ikke opdatere bios, eller gå på nettet og så er der snart ikke ret meget andet at gøre end at sætte en ekstern nøgle til(hvis jeg kan få fat i den jeg har foræret væk) og beholde den som den er, for mine evner har endnu ikke rakt til nogen væsentlig ændring. Men hvad er det sjov ved det, Windows og virusprogrammerne stjæler alligevel al energien ud af systemet. Status Quo. Det kan lade sig gøre at køre en live-cd, men uden internetadgang, og det kan ikke bruges til noget.
Og jeg tror ikke ret meget på længere, at mine evner rækker.
Tak for al opmærksomhed.
Lige nu er jeg gået kold.

Mange Hilsner Bodil

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf lath » 20. feb 2010, 19:10

bothildur skrev:Kære Venner
Tak for opmærksomhed på licencen. Desværre forstår jeg alligevel ikke ret meget af det. Det lyder som om det er forbudt at skifte til Ubuntu, fordi jeg kommer i konflikt med licencen. Men den kan jo heller ikke opdatere bios, eller gå på nettet og så er der snart ikke ret meget andet at gøre end at sætte en ekstern nøgle til(hvis jeg kan få fat i den jeg har foræret væk) og beholde den som den er, for mine evner har endnu ikke rakt til nogen væsentlig ændring. Men hvad er det sjov ved det, Windows og virusprogrammerne stjæler alligevel al energien ud af systemet. Status Quo. Det kan lade sig gøre at køre en live-cd, men uden internetadgang, og det kan ikke bruges til noget.
Og jeg tror ikke ret meget på længere, at mine evner rækker.
Tak for al opmærksomhed.
Lige nu er jeg gået kold.

Mange Hilsner Bodil


Windows licensens betingelser gælder ikke hardwaren - kun Windows som software - og slet ikke Ubuntu, hvor Linux og mange programmer er GPL licenseret.
Når man køber et stykke hardware (en genstand) har man også brugsretten over den. Det er det der hedder ejendomsretten i Grundloven, og det kan en licensaftale ikke pille ved, når man ikke accepter den aftale - her er det ved at overskrive Windows styresystemet med Ubuntu styresystemet.
Derudover er der i EU nogle love vedrørende monopoler, og konkurrence.


Nå til dit problem, Bodil.

Giv ikke op! Jeg hjælper dig gerne i små trin, og vi starter med netværkshardwaren, da det er min erfaring at problemer med netværk oftest skyldes hardwaren.
Jeg tager også helst fat i det kablede/trådede netværk, da det er meget nemmere at få op at køre, end et trådløst netværk (det gælder også hvis det var Windows).

Hvis du sætter et netværkskabel i computeren, og forbinder den anden ende til routeren før du starter plejer det almindeligvis at gå godt. Du kan for en sikkerheds skyld lige teste det netkabel du vil bruge med computeren med en anden computer først.
Virker netværkskablet ikke med den anden computer er det defekt, og skal udskiftes med et nyt. Virker det med den anden computer virker det også med din computer.


Skriv lige et nyt indlæg hvor du beskriver resultatet af den test.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 20. feb 2010, 23:37

Hej Iath
Tak for din omsorg. Det her bliver sidste chance.
Jeg testede i eftermiddags det jeg lige har set du har beskrevet. Jeg tog det kabel der til daglig bruges mellem TDC's bredbåndsforbindelse og den trådløse enhed og trak det ud af den trådløse del og satte den ind i PC'en....så er jeg sikker på at kablet virker. Det fik ikke computeren til at gå på. Så havde jeg besøg af en ung kvinde på 18 år som har bærbar til daglig og jeg bad hende få den til at gå på og hun moslede længe både med kabel og trådløs, men kunne ikke få den på. Så nu går jeg hen og tester igen.

Har sat alle ledninger inden jeg tænder PC'en, Tænder PC'en og lader den starte op. Den fortæller som sædvanlig at jeg er truet fordi jeg har slået firewall fra og ikke har et antivirusprogram. Sikke mange mennesker der skal føle sig konstant truet af noget de har købt.....hver dag...... Og så tager jeg Firefox og starter den og så får jeg den sædvanlige meddelelse at adressen ikke findes og der måske er en stave fejl og hvis jeg ikke kan finde andre adresser, så må jeg klage til min udbyder...osv Og så prøver jeg selvfølgelig at gå til nogle andre adresser, de første er http://www.google.dk, og dernæst wikipedia og DMI, uden jeg nævner de nøjagtige adresser og jeg kan ikke gå på nogen steder.

Og selvfølgelig er adresserne korrekte. Dem har jeg selv opsat og gået på hos min mor over hendes net(med yousee nøgle) for bare en uge siden...bare for at udelukke den fejlmulighed.

End of story

Så går jeg op og sover nu og så må vi se i morgen....jeg skal lige skifte til trådløs, så jeg kan sende det her brev.....

Mange hilsner Bodil

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf lath » 21. feb 2010, 00:49

bothildur skrev:Hej Iath
Tak for din omsorg. Det her bliver sidste chance.
Jeg testede i eftermiddags det jeg lige har set du har beskrevet. Jeg tog det kabel der til daglig bruges mellem TDC's bredbåndsforbindelse og den trådløse enhed og trak det ud af den trådløse del og satte den ind i PC'en....så er jeg sikker på at kablet virker. Det fik ikke computeren til at gå på. Så havde jeg besøg af en ung kvinde på 18 år som har bærbar til daglig og jeg bad hende få den til at gå på og hun moslede længe både med kabel og trådløs, men kunne ikke få den på. Så nu går jeg hen og tester igen.

Det er fordi at kablet sandsynligvis er et cross-over (krydset) Ethernet kabel, du skal bruge et straight-through Ethernet kabel (den type kabel har jeg skrevet om før tidligere her i tråden). Der kun de 2 måder at at forbinde en computer på.

du skal sikre dig at du ikke kommer til at bruge et modem-port på din laptop. Stikket skal have 8-ben
Billede
, sammenlign med enden af et Ethernet kabel (et RJ45 stik.
Billede

bothildur skrev:Har sat alle ledninger inden jeg tænder PC'en, Tænder PC'en og lader den starte op. Den fortæller som sædvanlig at jeg er truet fordi jeg har slået firewall fra og ikke har et antivirusprogram. Sikke mange mennesker der skal føle sig konstant truet af noget de har købt.....hver dag......

På Windows skal du tage det seriøst. En Windows maskine bør altid have en firewall, og et antivirus program. de fås gratis, og uden så meget crap.

Jeg ville ikke turde gå netbank fra windows på den bærbar, da den med garanti har malware. En ubeskyttet Windows maskine får malware i løbet af ca 10 minutter (gennemsnit). For et par år siden tog det hele 20 minutter.

bothildur skrev:Og så tager jeg Firefox og starter den og så får jeg den sædvanlige meddelelse at adressen ikke findes og der måske er en stave fejl og hvis jeg ikke kan finde andre adresser, så må jeg klage til min udbyder...osv Og så prøver jeg selvfølgelig at gå til nogle andre adresser, de første er http://www.google.dk, og dernæst wikipedia og DMI, uden jeg nævner de nøjagtige adresser og jeg kan ikke gå på nogen steder.

Og selvfølgelig er adresserne korrekte. Dem har jeg selv opsat og gået på hos min mor over hendes net(med yousee nøgle) for bare en uge siden...bare for at udelukke den fejlmulighed.


Det her er fra Windows, og da det ikke virker her virker det heller ikke i Ubuntu.
Det har med andre ord ikke at noget at gøre med om styresystemet hedder Windows eller Ubuntu - det virker bare ikke.

Det får endnu mere til at tro at det er et netværks problem.

Læser jeg det du skrev allerførst en gang til får jeg mistanke om at du har tilsluttet et telefon-kabel til din laptop (det stik har 4 ben , eller 6 ben, eller 8 ben, hvor der kun er 4 ben brugt , og de andre 4 ben i stikket er fjernet).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf lath » 21. feb 2010, 01:11

Skriv lige hvordan det hele ser ud:

Du kan også uploade billeder (lægge et billede ud på internettet) af
  • 1 billede af Netværksstikket på din laptop
  • 1 billede af hver ende af netværkskablet. Gør således:
    Jeg skal kunne se farven på hvert ledning i kabelet. Når du tager billedet så vend det således:
Billede
og hold hver stik ved siden af hinanden på den viste måde.

Billeder kan du uploade til http://tinypic.com/

Tilbage her på forum laver du så et indlæg og indsætter et link til billedet (tinypic.com vil fortælle dig hvad det er).

Så kan jeg se billedet, og finde ud hvad der galt med dit netværk for din laptop.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 21. feb 2010, 14:00

Hej Iath

Tak for de fine billeder og dit omhyggelige arbejde med at forklare stikkene. Men, jeg ved godt at modemstikket er mindre end netværksstikket og desuden sidder modemstikket på højre side af den bærbare og ikke på venstre side. Og modemudgangen har ikke været i brug i flere år. Og jeg har tjecket med manualen at jeg bruger den rigtige port og der er kun en port til netværket. Og mht. stikket, så har det akkurat de samme farver på ledningerne som dem du viser på din tegning. Og hvis det er Straigh-through, så har vi udelukket den fejl. Men interessant nok har jeg langt kabel jeg plejede at bruge til ethernetudgangen på min gamle pc (enkelt gang på mac) og der ligge farverne anderledes, ( lyserød, rød, lyseblå, blå, lysegrøn, grøn, lysebrun, brun). Men det kabel har jeg brugt i flere dage midt i sidste uge uden at kunne komme på.

Så ringede jeg til en jeg kender. (Der desværre allerede havde givet den trådløse netværksnøgle væk jeg forærede ham for 2 mdr. siden). Han holder PC-systemer ved lige til hverdag. Og så lavede vi en test. Gik ind i enhedshåndtering og fjernede netværkskortet og bad PC'en om at finde nyt hardware. Og så bagefter forsøge at gå på. Kortet forsvandt og vendte tilbage lige så fint og jeg kunne stadig ikke gå på.

Når han udfører den test og netværket ikke virker, ser netværkskortet kaput.

Men heldigvis havde han et netværkskort, der virker til en bærbar, der lå og flød som jeg kan få. Det henter jeg tirsdag aften.

Og så skal jeg jo lige have det lagt ind.

Og så blev vi enige om, at hvorfor den ikke kan gå på er fordi ethernetkablet er kaput og det trådlløse netværks kort er for gammelt til at forstå WPA og kan kun forstå WEP og mit trådløse net er sat op til WPA, som jo også er nyere og bedre.

Sådan forstår jeg det lige nu.

M.h. Bothildur

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 21. feb 2010, 16:53

HURRA HURRA HURRAAAA!!!! NU ER JEG PÅ......... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :oops:

Jeg kom i tanke om jeg havde et gammelt D-link trådløst Accesspoint liggende. Det kunne være at det var WEP krypteret i stedet for WPA . Og så satte jeg det i røven af det andet D-link trådløse netværk. Og så bad jeg PC-en om at gå på. Så bad den om adgangskoden og det tog jo lidt tid at huske, men så gik jeg på. Lige nu downloader jeg AVG- antivirus, så jeg er lidt sikret.

For Iath, det har du jo ret i det med virus og PC, men jeg kunne jo ikke lægge et gratis antivirusprogram på før jeg havde netadgang, for sådan nogen skal jo altid kontakte nettet inden de konfigurerer sig færdigt.

Nå næste skridt er at prøve live-cd'en med netadgang???

Og alt det her skrevet med grønt er redigeret med PC'en hæ,<hæ hæ

Mange hilsner Bodil

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf lath » 22. feb 2010, 23:14

bothildur skrev:HURRA HURRA HURRAAAA!!!! NU ER JEG PÅ......... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :oops:

Jeg kom i tanke om jeg havde et gammelt D-link trådløst Accesspoint liggende. Det kunne være at det var WEP krypteret i stedet for WPA . Og så satte jeg det i røven af det andet D-link trådløse netværk. Og så bad jeg PC-en om at gå på. Så bad den om adgangskoden og det tog jo lidt tid at huske, men så gik jeg på. Lige nu downloader jeg AVG- antivirus, så jeg er lidt sikret.

For Iath, det har du jo ret i det med virus og PC, men jeg kunne jo ikke lægge et gratis antivirusprogram på før jeg havde netadgang, for sådan nogen skal jo altid kontakte nettet inden de konfigurerer sig færdigt.

Nå næste skridt er at prøve live-cd'en med netadgang???

Og alt det her skrevet med grønt er redigeret med PC'en hæ,<hæ hæ

Mange hilsner Bodil


Tillykke! :D

Ja, du kan hente Ubuntu 9.10 eller Xubuntu 9.10 i 32-bit udgaven. Forskellen i mellem Ubuntu og Xubuntu er at Xubuntu kræver mindre af maskinen end Ubuntu.

De er en god ide at skifte netabonnent, hvis du betaler pr MB (MegaByte du har hentet) til flatrate (fast pris pr måned uanset hvad du henter).
Betaler du pr MB for internettrafik kan du selfølgelig lade være, men så er der en stor ekstra-regning (mere end 1.000,- kr.)

Du kan bruge det ganske udmærkede open source CD brænder windows-program InfraRecorder , hvis du står og mangler et CD brænder program. Download InfraRecorder fra: http://infrarecorder.org/?page_id=5


Husk at du ikke skal oprette en data CD (med kun en fil i - iso filen), men istedet brænde iso filen som et CD-aftryk ned på CDen.

Denne video viser hvordan du brænder en iso fil ned på en CD med infrarecorder: http://dai-videotutes.blogspot.com/2007/07/ifrarecorder-burning-iso.html

Husk brænde CD ved laveste hastighed. Du henter Ubuntu herfra: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download/, og Xubuntu herfra: http://www.xubuntu.org/get


Prøv at finde ud af om alt virker korrekt.

Bemærk at jeg i et tidligere indlæg her i tråden har konstateret at trådløst ikke virker på din computer uden at ændre i et par filer, så brug helst kablet netværk på Ubuntu, dog laver gerne en lille guide for dig, sådan at du kan få trådløs op at køre på din computer, hvis du slet ikke kan få det op at køre med kablet netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 23. feb 2010, 07:31

Hej Iath
Jeg kom faktisk på via mit trådlløse indbyggede netværk og en WEP-Code, fordi jeg satte en gammel trådlløst accespoint til, der var WEP-krypteret. Ethernetkortet er kaput og jeg har fået tilbudt et brugt der virker, som jeg sikkert henter idag og skal have skiftet ud i maskinen.

Tak for oplysningen om Ubuntu og Xubuntu. Jeg har brændt Ubuntu-CD på min Mac for nogle dage siden. Men vil du anbefale mig at køre Xubuntu istedet på en Pentium4 CPU 2,6 GHz?, 512 Mb Ram

Bothildur

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 23. feb 2010, 07:33

Hej Iath
Jeg kom faktisk på via mit trådlløse indbyggede netværk og en WEP-Code, fordi jeg satte en gammel trådlløst accespoint til, der var WEP-krypteret. Ethernetkortet er kaput og jeg har fået tilbudt et brugt der virker, som jeg sikkert henter idag og skal have skiftet ud i maskinen.

Tak for oplysningen om Ubuntu og Xubuntu. Jeg har brændt Ubuntu-CD på min Mac for nogle dage siden. Men vil du anbefale mig at køre Xubuntu istedet på en Pentium4 CPU 2,6 GHz, 512 Mb Ram?

Bothildur

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 23. feb 2010, 07:43

Hej Stra

Tilbage på sitet, så vi kan fortsætte her.

Som du kan se af ovennævnte er jeg gået på vi indbygget netværk i Windowsmode med en wepcodet trådløst accespoint...Dvs. ingen usbnøgle, den kan jeg ikke få fat i længere. Fordi mit indbyggede trådløse netværk kun læser WEP.

Jeg henvendte mig til dig privat, du nævner vi gør det værdig i tråden så, vi fortsætter tråden her.

Du skriver
Ubuntu selv finder ud af, hvilken trådløs forbindelse/sikkerhedsniveau du er på, og at du derfor kun skal instaste din kode.

Højreklik ikonet og aktiver trådløs (hvis det ikke er gjort)

Derefter venstreklik og vælg dit netværk.

Virker det ikke, skal vi til at kigge på det hvilket chipset det er.

I terminal
Kode: iwconfig og Kode: lsusb, da jeg går udfra det er et USB nøgle, ellers Kode: lspci


Jeg kigger på det lidt senere.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf lath » 23. feb 2010, 22:03

bothildur skrev:Hej Iath
Jeg kom faktisk på via mit trådlløse indbyggede netværk og en WEP-Code, fordi jeg satte en gammel trådlløst accespoint til, der var WEP-krypteret. Ethernetkortet er kaput og jeg har fået tilbudt et brugt der virker, som jeg sikkert henter idag og skal have skiftet ud i maskinen.

Tak for oplysningen om Ubuntu og Xubuntu. Jeg har brændt Ubuntu-CD på min Mac for nogle dage siden. Men vil du anbefale mig at køre Xubuntu istedet på en Pentium4 CPU 2,6 GHz?, 512 Mb Ram

Bothildur


Du burde måske overveje at bruge Xubuntu, men det skal du selv beslutte. Du kan jo downloade begge 2, og starte op på CDROM drev uden at installere (det hedder et Live system) for både Ubuntu og Xubuntu. Læg mærke til hvad der er hurtigst. Bemærk dog at alting er betydeligt hurtigere når systemet bliver installeret på en harddisk - og det er uanset om det er Ubuntu eller Xubuntu.

Fordelen for din maskine med Xubuntu er lavere krav til RAM. Den ekstra RAM som vil være til rådighed, når du bruger Xubuntu istedet for Ubuntu, kan så bruges til de programmer du vil køre.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst