Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset?? (løst) Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 20:00

Hej Warhawk

Tak for tip, det hjalp.....lidt
Ved at skrive c og derefter <Shift> + æ, stod der c: og så et tryk på enter og jeg kom til C:\>
Så skulle jeg jo bare skrive e.bat og enter....men nej besked; Befehl oder datename nicht gefunden.
Ja, ja så prøvede jeg både stien medion\e.bat, samme besked. Og så gik jeg i Windows xp og pakkede den direkte ud på c.drevet og prøvede igen...samme besked: Befehl oder datename nicht gefunden.
Det har jeg funderet lidt over. Så opdagede jeg at filer på C-drevet, f.eks. denne e.bat og Mozilla Firefox, medion mappen og andre ikke Windowsfiler har blå tekst under iconerne. Og forsøger jeg at nå, det der er med blå tekst fra filhåndtering/bios et ellerandet/update/ søg i filer, så kan jeg ikke komme ind i de mapper der blå eller eksekvere de filer der er blå....hmm.

Nok om det.

Jeg har igen forsøgt at få netværket til at virk, bla. vha. guidet opsætning i Windows XP, samt ved at sætte Ubuntu Linux CD'en ind og køre den som Live-CD. Men jeg kan stadig ikke komme på nettet, selvom jeg nu har sat permanent kabel melllem den bærbare og en af portene i den trådløse D-link adapter.

Nu synes jeg snart jeg trænger til at der er hul igennem....bare et eller andet sted i den her process.

M.h. Bothildur

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 20:02

Hej Warhawk

Tak for tip, det hjalp.....lidt
Ved at skrive c og derefter <Shift> + æ, stod der c: og så et tryk på enter og jeg kom til C:\>
Så skulle jeg jo bare skrive e.bat og enter....men nej besked; Befehl oder datename nicht gefunden.
Ja, ja så prøvede jeg både stien medion\e.bat, samme besked. Og så gik jeg i Windows xp og pakkede den direkte ud på c.drevet og prøvede igen...samme besked: Befehl oder datename nicht gefunden.
Det har jeg funderet lidt over. Så opdagede jeg at filer på C-drevet, f.eks. denne e.bat og Mozilla Firefox, medion mappen og andre ikke Windowsfiler har blå tekst under iconerne. Og forsøger jeg at nå, det der er med blå tekst fra filhåndtering/bios et ellerandet/update/ søg i filer, så kan jeg ikke komme ind i de mapper der blå eller eksekvere de filer der er blå....hmm.

Nok om det.

Jeg har igen forsøgt at få netværket til at virk, bla. vha. guidet opsætning i Windows XP, samt ved at sætte Ubuntu Linux CD'en ind og køre den som Live-CD. Men jeg kan stadig ikke komme på nettet, selvom jeg nu har sat permanent kabel melllem den bærbare og en af portene i den trådløse D-link adapter.

Nu synes jeg snart jeg trænger til at der er hul igennem....bare et eller andet sted i den her process.

M.h. Bothildur

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 17. feb 2010, 20:45

Ikke så mistrøstig :D

det kunne være interessant at se output af disse 3 kommandoer fra terminal

Kode: Vælg alt

lspci

Kode: Vælg alt

iwconfig
og

Kode: Vælg alt

ifconfig
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 21:08

Hej Stra

Terminal?
Du mener jeg skal starte Ubuntu Linux som live Cd og starte terminalen. Og så skrive ned hvad der sker....

Jeg forsøger.

Bothildur

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 17. feb 2010, 21:09

bothildur skrev:Hej Stra

Terminal?
Du mener jeg skal starte Ubuntu Linux som live Cd og starte terminalen. Og så skrive ned hvad der sker....

Jeg forsøger.

Bothildur
Jeps, eller kopiere dem over i svaret.

Jeg går ud fra du ikke har installeret Ubuntu endnu, ellers er det fra den.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 21:20

Nej, jeg har ikke installeret endnu, for jeg skal være på nettet for at hente de relevante filer.

Jeg har kørt live-cd nogle gange og det går fint. Jeg får en meddelelse om grafikkortet; no proprietary drivers are in use on this system. Ubuntu cannot find and improve these drivers...et eller andet med:
NVIDA accelerated grafics driver (version 173) recommended
NVID accelerated grafics drivers (version 96)

Version 173: licence proprietary 3D-accelerated grafic driver for NVIDIA cards

Øh, programmet vil hente den manglende fil over nettet, men jeg kan jo ikke gå på, så det problem her må løses senere.

Og det trådløse netværk hænger også, og det har fået anbefalet at fikse inden evt.

Men nu vender jeg mig om og prøver det med terminalen.

Bothildur

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 21:42

Hej Stra
Svaret er kommet, dugfrisk fra terminal til openoffice over usb-nøgle til mac og værsgo...


ubuntu@ubuntu:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 645xx (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SG86C202
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS963 [MuTIOL Media IO] (rev 14)
00:02.1 SMBus: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS961/2 SMBus Controller
00:02.3 FireWire (IEEE 1394): Silicon Integrated Systems [SiS] FireWire Controller
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE]
00:02.6 Modem: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Modem Controller (rev a0)
00:02.7 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] AC'97 Sound Controller (rev a0)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 90)
00:06.0 Network controller: Intersil Corporation Prism 2.5 Wavelan chipset (rev 01)
00:0c.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ601/6912/711E0 CardBus/SmartCardBus Controller
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34M [GeForce FX Go5200 64M] (rev a1)
ubuntu@ubuntu:~$
ubuntu@ubuntu:~$ iwconfig
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

eth1 IEEE 802.11b Nickname:"Prism I"
Mode:Managed Frequency:2.467 GHz Access Point: None
Bit Rate:11 Mb/s Sensitivity:1/3
Retry short limit:8 RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off
Link Quality=70/92 Signal level=-44 dBm Noise level=-149 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:1 Invalid misc:0 Missed beacon:0

ubuntu@ubuntu:~$
ubuntu@ubuntu:~$ ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:40:ca:c2:d5:79
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)
Interrupt:5 Base address:0x2000

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:07:ca:01:7f:2c
inet6 addr: fe80::207:caff:fe01:7f2c/64 Scope:Link
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:1 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:115 (115.0 B) TX bytes:276 (276.0 B)

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:240 (240.0 B) TX bytes:240 (240.0 B)

ubuntu@ubuntu:~$

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 17. feb 2010, 21:54

Umiddelbart ser det jo fint ud.

Jeg vil foreslå, at du prøver sætter kablet direkte i din PC, uden om din adapter, for at udelukke, at det er den der gør knuder.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 22:01

Øh, hvad mener du. Kablet sidder direkte i den bærbare pc. Og sætter jeg den direkte i tdc adsl-forbindelse udenom den trådløse enhed, så ryger forbindelsen til mac'en og mine skriverier. Er det det du mener jeg skal prøve for en stund?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 17. feb 2010, 22:04

bothildur skrev:Øh, hvad mener du. Kablet sidder direkte i den bærbare pc. Og sætter jeg den direkte i tdc adsl-forbindelse udenom den trådløse enhed, så ryger forbindelsen til mac'en og mine skriverier. Er det det du mener jeg skal prøve for en stund?
Ja, for at udelukke at det er noget med din fordeler (adapter) der giver knuder.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 22:28

Nu er det forsøgt. Jeg fjernede kablet til den trådløse adapter og satte kablet fra pc'en dirkte i tdc's bredbånd og tændte igen. Men nej, jeg kunne stadig ikke gå på net fra PC. Så tog jeg strømmen og kablerne fra i 5 minutter og satte kablerne ind igen og tændte, og forsøgte igen, men ingen resultat. Og så byttede jeg ledningerne tilbage uden at slukke og hentede den her hjemmeside med mac'en. Så ved vi det.

Tak for tålmodigheden.

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 17. feb 2010, 22:31

Der ligger en del hardware opdateringer på Medions hjemmeside både til netværk og grafikkort m.v. Har det nogen betydning?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 17. feb 2010, 22:39

Det tror jeg ikke.

Så har jeg ikke lige umiddelbart noget bud og dog, du har da på netværksikonet højreklikket og aktiveret netværk?

Og hvad siger forbindelsesinformation

og endelig, hvad har du stående under højreklik ikon/rediger forbindelser? Under rediger / ipv4 skal gerne stå til automatisk DCHP, hvis din adapter er sat op til det, og ipv6 skal stå til ignorer.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf bothildur » 19. feb 2010, 19:28

Hej Stra

Det er meget underligt. Når jeg dobbeltklikker på netværket CreatixTrådLan viser den at den har valgt det trådløse netværk Macnet (vores netværk). I vinduet er flg besked: Trådløst netværk med sikkerhedsaktivering. Du har i øjeblikket forbindelse til dette netværk. Hvis du vil afbryde, skal du klikke på Afbryd Forbindelsen. Signalstyrken er 4 streger ud af 5 mulige. Men samtidig skriver den ikke tilsluttet oppe i højre hjørne.

Jeg forsøgte med reparer, men så siger det at jeg skal deaktivere netværket og så får jeg flg. fejlmeddelelse. At netværket ikke kan deaktiveres i øjeblikket fordi forbindelsen bruger muligvis en eller flere protokoller, der ikke understøtter plug and play, eller er oprettet af en anden bruger eller af systemkontoen.

Ok, så genstartede jeg og fik ikke længere den fejlmeddelelse. Nu kan jeg godt deaktivere, men når jeg skriver reparer siger den at jeg skal deaktivere først..Hmmm, det har jeg jo lige gjort.

Jeg kan ikke finde rediger forbindelser. Men jeg kan kigge under indstillinger og jeg sætter alle indstillinger som det er vist på min mac under indstillinger og jeg kan ikke finde det med ipv4 og ipv6, men synes jeg var der for nogle dage siden. På min mac står der en ipv4 adresse og automatisk under ipv6. Men jeg husker at jeg ikke kunne skrive det sådan. Men hvad jeg gjorde kan jeg ikke finde igen.

Hmm. Nu har jeg rodet med det nogle timer igen og ingen løsning.....Hmm

Jeg kan måske prøve at nulstile alt og starte forfra, men hvor gør man det?

M.h. Bothildur

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Bærbar medion med Linux, eller er jeg godt tosset??

Indlægaf Stra » 19. feb 2010, 20:11

Hej igen

Hvis du går ind i system/indstillinger/netværksforbindelser kan du så ikke der finde trådløst marker det og vælg rediger og der skulle så gerne komme noget med ipv4 og ipv6.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster