penge retur for windows-licens

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

penge retur for windows-licens

Indlægaf soundpartner » 24. apr 2009, 13:11

ja dette kunne faktisk næsten lige så godt være en guide til hvordan man gør, men hey nu formulerer jeg det som en historie i stedet...


jeg snakkede med microsoft tidligere i dag om windowslicensen på min eee-top som jeg jo ikke har taget i brug. de henviste mig til asus direkte da det er et oem produkt der ligger på eee-toppen.
jeg googlede og fandt så asuses nummer. Jeg snakkede med stefan. en tysker der snakkede gebrokkent dansk. han mente at jeg jo ikke havde noget at komme efter med mindre den var under 14 dage gammel, og forøvrigt så kunne eee-top'en ikke køre linux da der ikke fantes drivers til grafikkort og touchskærm (det er jo egentlig også rigtigt nok da jeg måtte få dem der laver de respektive drivers til at modde drivers til mig for at få det til at virke i jaunty).... Nå men jeg snakkede så med microsoft som fortalte mig at det ER asus (computerfabrikanten) der har balladen, og at de bare skal hoste op!
Nå men det bliver bedre for stefan fra asus sidder til ca 20 euro i timen i tyskland og fortæller mig at de har fået at vide at det skal klares hurtigst muligt for det koster ca 60 euro i timen for asus med den der suppport, og nu havde vi snakket i 10 min og det kunne jo godt blive dyrt med mig der bare var besværlig... og forøvrigt så skulle maskinen være max 14 dage gammel for at der er returret.
nå men han skal undersøge sagen og lidt efter ringer HAN tilbage til mig fra et tysk nummer. han fortæller mig at uden maks 14 dage gammel kvitering intet at komme efter og at jeg kan få ca 25 euro minus ekspeditionsgebyr... dette tager ca 15 min over telefonen hvor jeg sådan brokker mig lidt og henviser til microsoft og deres slutbrugeraftale. vi ligger på mens stefan skal undersøge sagen nærmere.
efter lidt tid ringer han igen og henviser mig til stedet hvor den er købt... jeg forklarer at de henviser til ham så det er jo lige vidt.
efter lidt tid ringer han igen og fortæller mig at han har snakket med sin chef og når jeg kan fremvise en kvitering som er under 10 dage gammel kan jeg få 10 euro hvis jeg sender install cd osv til dem for egen regning og forøvrigt betaler et 8 euro gebyr (så jeg får kun 2 euro) jeg beder ham rende og hoppe for nu jeg skal bare have fuldt beøb for den windows licens, og forøvrigt have valuta for pengene.
nå men efter et lille stykke tid ringede han igen... han havde et tilbud til mig... De vil gerne give mig windowslicensen gratis, for den skal jeg jo bruge hvis jeg ønsker at kunne bruge touchskærm og udnytte opløsning på mere end 600X480 hvilket er max opløsningen med linux. så jeg får window licensen gratis for det andet er for meget bøvl, men hey... jeg har jo stadig betalt for den skide vindowslicens.
Nååå ja. den havde di ikke lige tænkt over. men så ville de sende mig en blluetooth mus som kompemtation for mit besvær... denne har en værdi af ca 35 euro
med telefontid osv vil jeg mene jeg har kostet asus ca 1½-2 timer af 60 euro i timen (siger de selv) samt en mus til 35 euro (plus forsendelse) så ca 160 euro...

jeg får altså ikke mine penge retur for windowslicensen... jeg får lov at beholde den, men hey... jeg har fået en bluetooth mus til 35 euro, kan stadig bruge windows hvis jeg skulle ønske det en dag og pt har jeg en fed eeetop med super grafik og touchskærm med ubuntu 9.04
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf Don S » 24. apr 2009, 13:20

Det var ærgerligt, at du ikke kunne få pengene tilbage. Men i det mindste godt, at der skete noget. :) Held og lykke med din nye mus.
Billede

Billede Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf soundpartner » 24. apr 2009, 13:31

Don S skrev:Det var ærgerligt, at du ikke kunne få pengene tilbage. Men i det mindste godt, at der skete noget. :) Held og lykke med din nye mus.

en oem licens koster producenten ca 150-200 kroner. det resterende er afgifter og fortjæneste i de forskellige led. jeg er lidt ligeglad med de 200 kroner. det var nu mere fordi jeg havde lyst til lit sjov og ballade. og sjovt det var det
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

KeNzO
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. mar 2009, 12:58
IRC nickname: KeNzO

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf KeNzO » 24. apr 2009, 13:56

hvad er en eee-top for noget, har aldrig hørt om :?

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf cmay » 24. apr 2009, 13:57

det var da altid et forsøg værd. det udsender da også et signal om at der faktisk er nogen der ikke gider det preinstallerede system. jeg har selv forsøgt at få penge tilbage for vista men er blevet sendt frem og tlbage mellem forskellige indtil jeg rent glemte hvad jeg ville have penge retur for .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf Don S » 24. apr 2009, 15:02

soundpartner skrev:
Don S skrev:Det var ærgerligt, at du ikke kunne få pengene tilbage. Men i det mindste godt, at der skete noget. :) Held og lykke med din nye mus.

en oem licens koster producenten ca 150-200 kroner. det resterende er afgifter og fortjæneste i de forskellige led. jeg er lidt ligeglad med de 200 kroner. det var nu mere fordi jeg havde lyst til lit sjov og ballade. og sjovt det var det

Det var nu mere princippet i, at det ikke er i orden, at man bliver påkrævet en licens, man ikke ønsker, når man køber hardware. Men på fun-faktoren lyder det som om, at det har været alle "pengene" værd. ;)
Billede

Billede Billede

Henning.J
Indlæg: 93
Tilmeldt: 18. feb 2008, 18:18

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf Henning.J » 24. apr 2009, 22:54

Herlig historie.

Men jeg er også meget interesseret i at høre hvor godt toppen fungerer under linux (og om du laver en guide :D ).
Og om den er stuevenligtsjøjfri.

mvh
Henning

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf soundpartner » 24. apr 2009, 23:00

Henning.J skrev:Herlig historie.

Men jeg er også meget interesseret i at høre hvor godt toppen fungerer under linux (og om du laver en guide :D ).
Og om den er stuevenligtsjøjfri.

mvh
Henning

eee-toppen er super fed. står normalt i soveværelset lige ved siden af sengen, og den siger intet.
den var lidt tricky at anstallere da der ikke fandes de rigtige drivers til touchskærm og grafik, men det har jeg fået lavet, og dem der laver de drivers de er opmærksomme på produktet så det bliver nok lettere...
der kommer en guide any day now... jeg roder med en ny side med pænere layout og mere overskuelig end min nuvæende joomla løsning, men den driller lidt (den skulle jo have være online ved relese)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Bjarke
Indlæg: 23
Tilmeldt: 27. apr 2008, 10:40

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf Bjarke » 22. maj 2009, 14:10

I tirsdags købte jeg en eee 1002ha, i dag har jeg så ringet og snakket med Stefan fra "customer-care". Jeg har ikke fået noget endeligt svar (da hans overordnede ikke var på arbejde i dag), men han mente bestemt at der var en chance for at jeg kunne få pengene fra windows licensen tilbage. Men han blev også ved med at påpege at der også var en chance for at jeg endte med at skulle betale for at komme af med windows. Nu må vi så se hvad der kommer ud af dette.

I bund og grund er det jo en princip sag, da jeg ikke vil betale for noget jeg ikke vil have på min pc, så hvis jeg ender med at skulle betale for at slippe af med det må jeg jo gøre det. men så må jeg jo bare brokke mig til Stefan i 22 timer - så har de betalt lige så meget til support til den eee som jeg har betalt for computeren :twisted:
vil du have hele historien?

det virker... det virker!!!... fuck - hvad har jeg nu pillet ved???

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf cmay » 22. maj 2009, 14:35

I bund og grund er det jo en princip sag, da jeg ikke vil betale for noget jeg ikke vil have på min pc, så hvis jeg ender med at skulle betale for at slippe af med det må jeg jo gøre det. men så må jeg jo bare brokke mig til Stefan i 22 timer - så har de betalt lige så meget til support til den eee som jeg har betalt for computeren :twisted:

nemlig :).

jeg har også brokket mig ret meget fordi jeg ved at man trækker en del af deres fortjeneste ved at smide deres produkt i min nye maskine som de så kun får brok ud af efterfølgende.

men jeg tænkte egentligt på at vi skulle os alle der har det behov at købe en maskine uden windows for at smide bsd eller linux i den prøve at finde ud af hvor man skulle sende en stak breve hen til dem der laver lovgiving på dette område.

det er jo faktisk en princip sag og det burde egentligt ikke være lovligt .

det man gør er jo at bevidst smide en masse ektra vare med i de windows som er preinstalleret uden en installations cd som sløver maskinen og indeholder jo nok også en del chance for at man modtager mere spam end man ellers ville have gjort og derudover fratager man folk valget om de vil have det endsige betale for det .

for så vidt da jeg købte min nye bærbare så har jeg ikke accepteret den licens for windows og har derfor ingen reel aftale med mikrosoft og skal vel ikke betale 800 kr for noget som jeg ikke vil have overhovedet.

jeg er med på at man laver en eller anden underskriftsindsamling eller noget lignede som skal sendes til politkere for at få det her ændret.

evt lave en lille hjemmeside med et politisk manifest som man kan lave sådan at folk kan skrive under og klikke ok så den bliver sendt som formular det rette sted hen.

hvis nogen der er hård til xhtml koder så kan jeg godt betale for at ligge plads til når det gavner en god sag. (man kunne evt ligge andre sager ud som også har stor betydning for os linux / *NIX brugere her i danmark )
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf soundpartner » 22. maj 2009, 16:36

cmay skrev:
I bund og grund er det jo en princip sag, da jeg ikke vil betale for noget jeg ikke vil have på min pc, så hvis jeg ender med at skulle betale for at slippe af med det må jeg jo gøre det. men så må jeg jo bare brokke mig til Stefan i 22 timer - så har de betalt lige så meget til support til den eee som jeg har betalt for computeren :twisted:

nemlig :).

jeg har også brokket mig ret meget fordi jeg ved at man trækker en del af deres fortjeneste ved at smide deres produkt i min nye maskine som de så kun får brok ud af efterfølgende.

men jeg tænkte egentligt på at vi skulle os alle der har det behov at købe en maskine uden windows for at smide bsd eller linux i den prøve at finde ud af hvor man skulle sende en stak breve hen til dem der laver lovgiving på dette område.

det er jo faktisk en princip sag og det burde egentligt ikke være lovligt .

det man gør er jo at bevidst smide en masse ektra vare med i de windows som er preinstalleret uden en installations cd som sløver maskinen og indeholder jo nok også en del chance for at man modtager mere spam end man ellers ville have gjort og derudover fratager man folk valget om de vil have det endsige betale for det .

for så vidt da jeg købte min nye bærbare så har jeg ikke accepteret den licens for windows og har derfor ingen reel aftale med mikrosoft og skal vel ikke betale 800 kr for noget som jeg ikke vil have overhovedet.

jeg er med på at man laver en eller anden underskriftsindsamling eller noget lignede som skal sendes til politkere for at få det her ændret.

evt lave en lille hjemmeside med et politisk manifest som man kan lave sådan at folk kan skrive under og klikke ok så den bliver sendt som formular det rette sted hen.

hvis nogen der er hård til xhtml koder så kan jeg godt betale for at ligge plads til når det gavner en god sag. (man kunne evt ligge andre sager ud som også har stor betydning for os linux / *NIX brugere her i danmark )


undskyld min negative natur, men en underskriftsindsamling på nettet er lige til at lukke op og skide i.
Det skulle tage mig ca 5-10 min at lave et script der høster forskellige navne på de gule sider og så udfylder en sådan indsamling.
Hvis underskriftinsamlinder skal have nogen som helst vægt så snakker vi stadig papir og pen.

Det vi får mest ud af er at lave ballade. Det både for forhandlerne, men ikke mindst for producenterne.
eneste rigtige er derfor at ringe og brokke sig. lad det tage tid og koste dem penge. i sidste ende så vil de skrive en lille tekst om at når man køber sit produkt så aksepterer man at der følger windows med.
og den dag det sker så kan man hive dem i retten for monopol og alt muligt, og SÅ sker der ting.

Som så meget andet så koster ting mindre når man køber det i de mængder som f.eks asus gør. Sidste pris jeg har hørt (fra microsft) er at computerproducenter i den klasse betaler mellem 10 og 20 euro (rundt regnet 100-200 kroner) for en windowslicens. disseskal så igennem 2-5 led hvor alle skal tjene penge på produktet, så 100 kroner bliver hurtigt til 150-210-315-450-600 kroner som så er det som du som end-user betaler. når du snakker med f.eks asus så er de på ingen måde villige til at betale andet end de f.eks 100 kroner som de selv giver, så dine 800 kroner dem ser du ALDRIG med mindre det direkte er forhandleren hvor du køber din maskine som du snalkker med og får ned i pris.

men igen... kære venner...
Brok jer!!! lav ballade og bed forhandleren om lov til at købe produktet uden windows. Vil han ikke det så gå igen og kom tilbage igen et par dage senere og prøv igen. Når så du mener du har lvet nok ballade (og formegentlig får et par hundrede kroners rabat grundet dit brok)
så begynd at ringe til importøren, dem der yder supporten på produktet og lav ballade der. måske kan du få dig en lækker bluetooth mus, eller noget andet til en værdi af et par hundrede kroner.
du får mere for pengene, og du får lavet tilpas ravage til at der på et tidspunkt er nogle der bliver trætte af at høre på det!
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf cmay » 22. maj 2009, 17:08

soundpartner skrev:
cmay skrev:
I bund og grund er det jo en princip sag, da jeg ikke vil betale for noget jeg ikke vil have på min pc, så hvis jeg ender med at skulle betale for at slippe af med det må jeg jo gøre det. men så må jeg jo bare brokke mig til Stefan i 22 timer - så har de betalt lige så meget til support til den eee som jeg har betalt for computeren :twisted:

nemlig :).

jeg har også brokket mig ret meget fordi jeg ved at man trækker en del af deres fortjeneste ved at smide deres produkt i min nye maskine som de så kun får brok ud af efterfølgende.

men jeg tænkte egentligt på at vi skulle os alle der har det behov at købe en maskine uden windows for at smide bsd eller linux i den prøve at finde ud af hvor man skulle sende en stak breve hen til dem der laver lovgiving på dette område.

det er jo faktisk en princip sag og det burde egentligt ikke være lovligt .

det man gør er jo at bevidst smide en masse ektra vare med i de windows som er preinstalleret uden en installations cd som sløver maskinen og indeholder jo nok også en del chance for at man modtager mere spam end man ellers ville have gjort og derudover fratager man folk valget om de vil have det endsige betale for det .

for så vidt da jeg købte min nye bærbare så har jeg ikke accepteret den licens for windows og har derfor ingen reel aftale med mikrosoft og skal vel ikke betale 800 kr for noget som jeg ikke vil have overhovedet.

jeg er med på at man laver en eller anden underskriftsindsamling eller noget lignede som skal sendes til politkere for at få det her ændret.

evt lave en lille hjemmeside med et politisk manifest som man kan lave sådan at folk kan skrive under og klikke ok så den bliver sendt som formular det rette sted hen.

hvis nogen der er hård til xhtml koder så kan jeg godt betale for at ligge plads til når det gavner en god sag. (man kunne evt ligge andre sager ud som også har stor betydning for os linux / *NIX brugere her i danmark )


undskyld min negative natur, men en underskriftsindsamling på nettet er lige til at lukke op og skide i.
Det skulle tage mig ca 5-10 min at lave et script der høster forskellige navne på de gule sider og så udfylder en sådan indsamling.
Hvis underskriftinsamlinder skal have nogen som helst vægt så snakker vi stadig papir og pen.

Det vi får mest ud af er at lave ballade. Det både for forhandlerne, men ikke mindst for producenterne.
eneste rigtige er derfor at ringe og brokke sig. lad det tage tid og koste dem penge. i sidste ende så vil de skrive en lille tekst om at når man køber sit produkt så aksepterer man at der følger windows med.
og den dag det sker så kan man hive dem i retten for monopol og alt muligt, og SÅ sker der ting.

Som så meget andet så koster ting mindre når man køber det i de mængder som f.eks asus gør. Sidste pris jeg har hørt (fra microsft) er at computerproducenter i den klasse betaler mellem 10 og 20 euro (rundt regnet 100-200 kroner) for en windowslicens. disseskal så igennem 2-5 led hvor alle skal tjene penge på produktet, så 100 kroner bliver hurtigt til 150-210-315-450-600 kroner som så er det som du som end-user betaler. når du snakker med f.eks asus så er de på ingen måde villige til at betale andet end de f.eks 100 kroner som de selv giver, så dine 800 kroner dem ser du ALDRIG med mindre det direkte er forhandleren hvor du køber din maskine som du snalkker med og får ned i pris.

men igen... kære venner...
Brok jer!!! lav ballade og bed forhandleren om lov til at købe produktet uden windows. Vil han ikke det så gå igen og kom tilbage igen et par dage senere og prøv igen. Når så du mener du har lvet nok ballade (og formegentlig får et par hundrede kroners rabat grundet dit brok)
så begynd at ringe til importøren, dem der yder supporten på produktet og lav ballade der. måske kan du få dig en lækker bluetooth mus, eller noget andet til en værdi af et par hundrede kroner.
du får mere for pengene, og du får lavet tilpas ravage til at der på et tidspunkt er nogle der bliver trætte af at høre på det!


det (deværre) kan godt være du har ret.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf sådanUBUNTU » 26. maj 2009, 00:01

Lyder sjovt og belastende. En skam jeg ikke skal ud og købe computer foreløbig.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: penge retur for windows-licens

Indlægaf thomasjohansen » 23. jun 2009, 12:46

soundpartner skrev:
Henning.J skrev:Herlig historie.

Men jeg er også meget interesseret i at høre hvor godt toppen fungerer under linux (og om du laver en guide :D ).
Og om den er stuevenligtsjøjfri.

mvh
Henning

eee-toppen er super fed. står normalt i soveværelset lige ved siden af sengen, og den siger intet.
den var lidt tricky at anstallere da der ikke fandes de rigtige drivers til touchskærm og grafik, men det har jeg fået lavet, og dem der laver de drivers de er opmærksomme på produktet så det bliver nok lettere...
der kommer en guide any day now... jeg roder med en ny side med pænere layout og mere overskuelig end min nuvæende joomla løsning, men den driller lidt (den skulle jo have være online ved relese)



så er der en guide her: http://www.linuxin.dk/node/14483
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster