En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows licens

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Fik refunderet MS licenspenge...

Indlægaf Jmose » 15. jan 2011, 21:05

Hejsa,

Faldt lige over denne artikel på et andet forum:

http://www.24.dk/article.jsp?articleId=10766

Jeg synes da lige at jeg ville dele den her..

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Kun få forsøger at få penge retur for ubrugt Vista licens..

Indlægaf Claus M » 18. jan 2011, 14:23

Men det tolkes som om at kun meget få gider at skifte Windows ud med Linux.

http://www.computerworld.dk/art/113495/faa-danskere-gider-erstatte-windows-med-linux?a=fp_2&i=513

Jovist er det (relativt) nok få der skifter - men at der kun er få sager mht. penge retur er ikke det samme. Der er sikkert mange her i Forum som har købt en PC med Windows og bare slettet den eller kører dual.

Nå - men billedet i artiklen er ikke til at stå for.
Vedhæftede filer
Vista_Linux_top__jpg..png
Vista_Linux_top__jpg..png (125.72 KiB) Vist 641 gange
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows lic

Indlægaf Christian.Arvai » 18. jan 2011, 15:59

http://www.computerworld.dk/art/113495/faa-danskere-gider-erstatte-windows-med-linux?a=fp_2&i=513
Han forklarer, at HP ikke, så vidt han husker, nogensinde har haft sager, hvor man har returneret penge til forbrugere, der ikke ville have Windows Vista.

ØØØØ nå, jeg brokkede mig ellers kraftigt da jeg købte min HP, men hos Expert sagde de at HP ikke ville refundere for Vista, så det er da nærmere at de ikke før har VILLE betale :?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows lic

Indlægaf Claus M » 18. jan 2011, 16:45

christian.arvai skrev:http://www.computerworld.dk/art/113495/faa-danskere-gider-erstatte-windows-med-linux?a=fp_2&i=513
Han forklarer, at HP ikke, så vidt han husker, nogensinde har haft sager, hvor man har returneret penge til forbrugere, der ikke ville have Windows Vista.

ØØØØ nå, jeg brokkede mig ellers kraftigt da jeg købte min HP, men hos Expert sagde de at HP ikke ville refundere for Vista, så det er da nærmere at de ikke før har VILLE betale :?



Ja, de VIL ikke eller også ved de ikke bedre. Lysning kan være på vej.

Faldt lige over denne på crn.dk:

Microsoft: producenter bør have en returpolitik
IKKE at ville returnere er selvfølgelig også en politik - men det bliver rigtig interessant at følge med i.

http://crn.dk/nyheder/microsoft-producenter-boer-have-returpolitik-pa-styresystemer-1.386597.html
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows lic

Indlægaf AJenbo » 18. jan 2011, 17:41

Øv det lyder lidt som om han trækker lidt i land efter hvad han blev citeret for i 24timer :(

Ulrik Guldbæk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. mar 2011, 23:17

Re: En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows lic

Indlægaf Ulrik Guldbæk » 1. mar 2011, 23:28

Den juridiske forskel på Poul-Henning Kamps og Asger Jørgensens sager er, at Asger Jørgensen er forbruger.

Det aktiverer Aftalelovens §38 b, som er en bestemmelse, der kun kan bruges, når den ene part er forbruger.

Poul-Henning Kamp var ikke forbruger, men havde købt en bærbar til brug i sin selvstændige virksomhed.

Derfor kunne retten fortolke licensbetingelsernes vilkår om refusion til skade for Poul-Henning Kamp, mens Forbrugerklagenævnet kunne anvende Aftalelovens § 38 b og give Asger Jørgensen medhold i sin klage.

Fra min lille butik Windowsrefusion.dk, hvor der vil komme en længere forklaring af juraen:

Når man fortolker aftaler, bruger man reglerne i Aftaleloven.

I Aftalelovens §38 b:

"Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand for individuel forhandling."

I Folketingets forarbejder står der sådan her:

”Kan der være tvivl om, hvilken fortolkning der er gunstigst for forbrugeren, må man lægge til grund, at det er den fortolkning, som forbrugeren påberåber sig.” (Folketingstidende 1994/95, tillæg A, s. 353 f)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows lic

Indlægaf AJenbo » 2. mar 2011, 06:52

Godt med en lidt uddybende forklaring, lyder som et spændende fortagende du/I har gang i.
Så må vi håbe jeg får råd til en ny bærbar inden inden Vista maskinerne forsvinder helt fra marked, ved mindre de altså bliver erstattet af maskiner uden Windows ;)

neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows lic

Indlægaf neglesaks » 2. mar 2011, 11:18

Ulrik Guldbæk skrev:Den juridiske forskel på Poul-Henning Kamps og Asger Jørgensens sager er, at Asger Jørgensen er forbruger.

Det aktiverer Aftalelovens §38 b, som er en bestemmelse, der kun kan bruges, når den ene part er forbruger.

Poul-Henning Kamp var ikke forbruger, men havde købt en bærbar til brug i sin selvstændige virksomhed.

Derfor kunne retten fortolke licensbetingelsernes vilkår om refusion til skade for Poul-Henning Kamp, mens Forbrugerklagenævnet kunne anvende Aftalelovens § 38 b og give Asger Jørgensen medhold i sin klage.

Fra min lille butik Windowsrefusion.dk, hvor der vil komme en længere forklaring af juraen:

Når man fortolker aftaler, bruger man reglerne i Aftaleloven.

I Aftalelovens §38 b:

"Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand for individuel forhandling."

I Folketingets forarbejder står der sådan her:

”Kan der være tvivl om, hvilken fortolkning der er gunstigst for forbrugeren, må man lægge til grund, at det er den fortolkning, som forbrugeren påberåber sig.” (Folketingstidende 1994/95, tillæg A, s. 353 f)


Hej Ulrik,

tak for din uddybning af juraen og velkommen til forummet!
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: En køber skal have penge retur for en ubrugt Windows lic

Indlægaf Claus M » 2. mar 2011, 19:50

Ulrik Guldbæk skrev:Den juridiske forskel på Poul-Henning Kamps og Asger Jørgensens sager er, at Asger Jørgensen er forbruger.

Det aktiverer Aftalelovens §38 b, som er en bestemmelse, der kun kan bruges, når den ene part er forbruger.

Poul-Henning Kamp var ikke forbruger, men havde købt en bærbar til brug i sin selvstændige virksomhed.

Derfor kunne retten fortolke licensbetingelsernes vilkår om refusion til skade for Poul-Henning Kamp, mens Forbrugerklagenævnet kunne anvende Aftalelovens § 38 b og give Asger Jørgensen medhold i sin klage.

Fra min lille butik Windowsrefusion.dk, hvor der vil komme en længere forklaring af juraen:

Når man fortolker aftaler, bruger man reglerne i Aftaleloven.

I Aftalelovens §38 b:

"Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand for individuel forhandling."

I Folketingets forarbejder står der sådan her:

”Kan der være tvivl om, hvilken fortolkning der er gunstigst for forbrugeren, må man lægge til grund, at det er den fortolkning, som forbrugeren påberåber sig.” (Folketingstidende 1994/95, tillæg A, s. 353 f)




Spændende site du har - er bogmærket her.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster