cbb er en omgang platugler

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf eitreach » 6. aug 2010, 22:24

Spørg pænt, svar pænt.

Direkte, indirekte, og anden misplaceret nedladenhed hører ikke hjemme her. Folk kigger på os. Muligvis.

Tak.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Christian.Arvai » 6. aug 2010, 22:46

Ja ja da, jeg skal ellers til at have ny netudbyder, men nu er der da helt sikkert et firma mindre som jeg skal tænke på ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Rattus Norvegicus » 6. aug 2010, 23:04

Har Soundpartner egentligt fået svar CBB, eller er det fuldstændigt druknet i de mange indlæg om nedladende opførsel?
Hilsen Kenny

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf soundpartner » 7. aug 2010, 03:36

Rattus Norvegicus skrev:Har Soundpartner egentligt fået svar CBB, eller er det fuldstændigt druknet i de mange indlæg om nedladende opførsel?

jeg har til trods for at jeg har rykket cbb endnu intet hørt. Jeg tror dog jeg kan garantere at der kommer nyt i sagen da jeg tror at sagen vil tage endnu en spændende drejning på mandag.
i mellemtiden kan jeg give lidt ubrugelige men ganske sjove facts. jeg sad tidligere i dag og studerede logs, gogle analytics osv og kan give følgende for nogen ganske interessante statistik.

  • siderne med mobilt bredbånd relateret indhold på scripts.linux.dk har modtaget ca 1900 unike besøg tilsammen (det generelle bredbåndsscript der understytter 6 udbydere, telenor scriptet, samt et script til en svensk udbyder).
  • scriptsne til mobil bredbånd har samlet haft mere end 7000 downoloads (her på forum og andre steder har jeg selv og andre brugt komandoen også listet på siden som downloader og kører scriptet) dette vil sige at der formegentlig på mere end 7000 installationer med linux bliver brugt mobilt bredbånd. Dog melder statistikken jo intet om hvor mange der f.eks har kørt scriptet på 9.10 og sidenhen opdateret til 10.04 og kørt scriptet igen, eller på anden vis testet distros af.
  • jeg kan ud fra min log se at oister er begyndt at linke til mit script fra deres normale support hjemmeside (thumbs up for det) og kan se at siden de linkede der har der været mellem 2 og 8 hits om dagen 7 dage om ugen der er kommet den vej fra. med et gennemsnit på 3,8 hits om dagen. med andre ord må man regne med at der er knap 4 linuxbrugere der om dagen har anskaffet sig mobilt bredbånd fra oister, har søgt hjælp på oister hjemmeside og derefter er henvist til min side.
  • ca 75% af alle hits på siden er kommet via google, eller direkte indtastet adressen i en browser. ca 15% er links fra ubuntudanmark.dk, og de resterende ca. 10% er fra linuxin.dk, oister.dk, version2 samt andre hjemmesider.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Jimmyfj » 7. aug 2010, 12:29

@kimiskov

I stedet for at diskutere videre med dig på det plan, så er her et par links, jeg synes du skulle bruge lidt til på:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11808

http://www.gnu.org/licenses/

Det første link er til den danske lov om ophavsret. Det andet linker til GNU General Public License, som er den licens de fleste programmører bruger inden for FLOSS. Men lige meget hvad du laver af arbejde, hvad enten du skriver programmer, scripts, laver en tegning over et nyt hus, på en cykel eller en nyanlagt have, så har du, som udgangspunkt ophavsretten til det du har fremstillet. Dette gælder også inden for musik og film, hvor det, som i andre tilfælde er noget svære at påpege brud på ophavsretten under henvisning til reglen om "Fair brug" af ophavsrets beskyttet materiale.

Nu er jeg selv oversætter på en del programpakker, og du må da gerne tage en af disse FLOSS-pakker og gøre som CBB har gjort med soundpartners script og fjerne et hvert indhold om ophavsret/copyright fra disse po-filer, for derefter at bruge dem til dit eget formål. Så skal du snart opleve himmelen komme ned over ørerne på dig.

Selv om jeg ikke lever af at oversætte programmer til dansk, så har jeg ophavsret på samtlige de oversættelser, jeg udfører, hvilket også fremgår af info-sektionen øverst i filen.

Selv om jeg udgiver den oversatte .po-fil under GNU GPL, så giver dette ikke ret til at info om ophavsret bliver fjernet fra filen, som programmøren af softwaren fra start har valgt at udgive under GNU GPL.

Eftersom soundpartner har valgt at støtte sig til loven om ophavsret til sine scripts, som altså giver ham den fulde ophavsret til de scripts han fremstiller, er det, i følge dansk lovgivning på området, soundpartner som ejer rettighederne. Og efter soundpartners egen beskrivelse af sagen burde det ikke være svært for en advokat/dommer at se om der der tale om brud på sounds ophavsret eller ej.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf soundpartner » 7. aug 2010, 12:42

kimiskov skrev:Nu må jeg altså tilstå at jeg er måløs.
Der har aldrig været nogen nedladende mening i mit indlæg. Hvis nogen opfatter det som dette må det stå for deres egen regning. Jeg har absolut ingen intentioner om at være nedladende og forsøger at holde sproget så neutralt som jeg præstere, samtidig med at give min egen mening tilkende.
At der er flere som ikke er af samme mening som mig, gør på ingen måde noget. At jeg ikke er enige med flere herinde, jeg ser jeg heller ikke gør noget. Et forum fyldt udelukkende med "jeg er enig", "det kan jeg også tilslutte mig" osv., altså rent skulderklapperi, viser jo kun at der er enighed og belyser ingen sag fra flere sider.
Men det er åbenbart ikke meningen med denne tråd. Dette beklager jeg da så dybt at jeg ikke har fattet.
Jeg må også beklage dybt at jeg ikke er indrettet med en stavekontrol som afsløre stavefejl, andre har skrevet. Jeg skal gøre mit bedste for at finde en version, af en stavekontrol ,som jeg er kompatibel med!
Så vil jeg gerne lige præsisere at jeg ikke er musiker, på trods af at jeg faktisk kan spille musik. Men jeg skal da finde et eksempel som omhandler rumfart eller lign næste gang jeg bruger en form for eksempel. Dette håber jeg giver anledning til, at der ikke er nogen som begynder at tro, at det nævnte er fordi jeg er astronaut.
Til zop kan jeg fortælle at, jeg ser en stor forskel på hans eksempel angående ydelse og betaling, da soundpartner ikke er professionel og lever af sin kodning, hvilket zop er inden for musik. Når jeg nævnte reglerne om antal takter og lign. men ikke skriver om at samle 8 takter eller lign.. Så var det for at give et eksempel hvor ophavsret tit bliver brudt. I de tilfælde er der klare regler for hvordan dette håndteres og dermed hvordan problemet skal tackles.
Jeg giver mit bud på hvad sagen ender med ud fra de informationer som soundpartner har skrevet i denne tråd. Det som han ikke skriver herinde lægger jeg ikke skjul på at jeg ikke kender til.
Jeg erkender blankt, hvilket jeg tidligere har gjort, at jeg ikke er Linux-haj. Men at jeg så bliver beskyldt for ikke at kende noget til IT, scrip og bla. bla. så tager i da helt fejl. Det jeg kender til hører til Windows verden, den som så utroligt mange herinde sviner til og kun kan komme med nedladende indskydelser omkring. Linux er jeg sprunget på for at lærer det, ligesom alle i andre har gjort på et tidspunkt. Desvære er det lige før jeg for en fornemmelse omkring at man åbenbart skal være født med linux blod i årene for at dette er accepttabelt.
Til soundpartner sidste time i simpel regning, ser jeg igen kun tiden som faktor og agument for et mere gennemarbejdet script. Og så et lille råd, få et cvr nummer og træk dine udgifter til udstyr og ling. fra og håb så at du får solgt nok til at blive ved med at være momsregistreret. Det er det man kaldet et firma. Det du har gjort indtil nu er på samme niveau som er der laver biler i sin fritid (jeg er ikke fritidsmekanikker).
Så har jeg lige en lille kommentar mere. Hvis vi nutager eksemplet at du rent faktisk havde solgt dit arbejde til CBB, hvordan tror du så CBB vil se på situationen, hvis du tager det arbejde du er blevet betalt for af CBB og integrere i et andet script og lægger det ud til fri afbenyttelse? Personligt tror jeg ikke de vil være med til det.
Omvendt ser jeg heller ingen grund til at investere i et produkt som findes gratis, hvilket gør at jeg udemærket forstår hvis CBB ikke var interesseret.

jeg tror der er et ordsprog der siger at man taler som man har forstand. og det bruges ofte om folk der taler om noget de intet ved om.
du udtaler dig på baggrund af din baggrundsviden og dine oplevelser, og det samme gør vi andre sådan set, så vi taler alle som vi har forstand. forskellen er måske at nogle af os har været i dette comunity i flere år, og rent faktisk ved hvad vi snakker om, mens andre omgås facts, viden samt "ting man en gang har læst eller hørt" en smule lemfeldigt.
At drage ligheder til andre ting som man ikke er sikker på, eller i hvert fald ikke har den fornødne viden om, men bare har hørt om, det kan give bagslag når der så kommer andre og bedre argumenterede eksempler på bordet. Alt efter hvordan man så reagerer i denne situation viser man om man er mand eller mus.

lidt facts...

start et firma få cvr og træk udgifter fra... TJEK... har firma på samvittigheden så i know

er der forskel på hvad cbb ville købe og det der ville være gratis? TJEK... det de kan få gratis er en uspecificeret sodavand hvor kunden selv skal/kan vælge mellem cocacola, harboe, pepsi, jolly, minimal cola og et par andre... Kunden kan OGSÅ vælge deres produkt, men i sidste ende så viser det for kunden at de kan lige så godt vælge andre udbydere da disse vil også være præcis så nemme at få til at virke. med det produkt de ville købe der ville cbb skille sig ud... i ovenstående eksempel ville kunden bede om en sodavand og selvfølgelig få en cocacola da denne jo er den bedste. kunden ville ikke få et valg mellem udbydere men kunden vil få en god oplevelse af at det er skide nemt med cbb og mobilt bredbånd for man kører en enkelt komando og derefter virker det bare. bliver man lidt utilfreds med cbb så bliver man dog alligevel da man havde en god oplevelse med at det var skide nemt at få til at fungere i linux, og man frygter at andre selskaber ikke vil være lige så nemme.

lige som man køber en kopi af windows (som du jo skriver du kender til) så bliver du ikke ejer af windows men du køber retten til at benytte windows. hvorfor skulle nogen dog ville købe et styresystem når du kan få et styresystem gratis? jo det gør de fordi dette styresystem kan noget som andre ikke kan, eller det har et eller andet de andre ikke har. på samme måde med en sådan løsning... jeg vil ikke være ansat af en udbyder, så det vil derfor ikke være denne der ejer mit arbejde, men de køber retten til at bruge mit arbejde.det vil stadig være mig der ejer det, men de køber tiden det tager med tilpasningen samt retten til at bruge det.

for at tage et eksempel så var Oister ganske interesseret, de har blandt andet sendt mig modems og gratis abodement til tests således at jeg kunne arbejde på deres net, de har gjort alt hvad de kunne for at hjælpe, og den dag i dag der er der lavet en aftale hvor de linker til et script på scripts.linux.dk. de sender knap 4 personer den vej om dagen i gennemsnit. 4 personer som får en pakke der alt i alt gør at deres oplevelse med linux og mobilt bredbånd er en god oplevelse.

jeg syntes at vi skal stoppe med mudderkastning, og ikke mindst stoppe med at bruge billeder og eksempler fra en anden værden som enden ikke er brugbar da de samme regler ikke gælder, eller da alle måske ikke har den rette ekspertise til at udtale sig om alle disse eksempler....

Tråden har fortalt en historie fra det virkelige liv. den er ikke et oplæg til debat om hvad der er rigtigt eller forkert, men den sætter fokus på en virkelig hendelse fra det virkelige liv. en hændelse som i disse agurketider hurtigt kunne udvikle sig fra 1 fjer til 5 høns og ende som en stor gang kylling i karry... lad os forholde os til facts presenteret i tråden og holde spekalutioner og gætterier udenfor.

jeg vil forøvrigt snart foreslå red-team at skille denne tråd i en metatråd hvor alt mudderkastningen kan få lov at bestå, og hvor holdninger kan diskuteres og så denne "rigtige" tråd hvor vi holder os til facts
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf laoshi » 7. aug 2010, 15:21

soundpartner skrev:jeg vil forøvrigt snart foreslå red-team at skille denne tråd i en metatråd hvor alt mudderkastningen kan få lov at bestå, og hvor holdninger kan diskuteres og så denne "rigtige" tråd hvor vi holder os til facts


Vi har fulgt tråden opmærksomt, og har også både offentligt og privat givet henstillinger til folk om at de skal holde sig til emnet og i øvrigt udtrykke sig på en ordentlig måde, sådan som vi er vant til det i forum. Og det holder vi fast i - så der bliver ikke nogen oprettet nogen fri mudderkastningstråd.

Sagen med cbb er vigtig nok til at den ikke skal forplumres af uvedkommende støj. Så lad os nu sige det så umisforståeligt som muligt:

kommende indlæg skal holde sig til emnet. Vi ønsker ikke flere diskussioner af, hvordan soundpartner burde have arbejdet med sit script, og hvordan han kunne have gjort det i stedet, eller hvordan han kunne have brugt sin tid til at gøre andet end det han gør.

Vi griber ikke gerne til at censurere folks indlæg, men det kan i sidste ende blive konsekvensen, hvis ikke man kan følge denne enkle henstilling. Alternativt kan det være at tråden må låses og kun låses op igen, når soundpartner ønsker at opdatere os angående begivenhedernes gang.

Men ind til videre forlader vi os på forumbrugernes selvjustits.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Wotan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17. jul 2009, 10:54

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Wotan » 9. aug 2010, 13:24

Nu ved jeg slet ikke nok om ophavsret sammen med de forskellige licencer. Men jeg kommer til at tænke på hele situationen med dit krav om ophavsret.

Jeg mener at vi de at dette er en oplagt sagt om at ha misbrugt ophavsretten for egen vindings skyld , prøv at stille spørgsmålet til IT-Polititisk forening og de kan helt sikkert hjælpe.
Feks alt hvad man skriver på nettet er beskyttet af ophavsret i følge loven om ophavsret.

Mhv
Wotan

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf soundpartner » 9. aug 2010, 13:50

Senest rettet af soundpartner 9. aug 2010, 14:24, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf thomasjohansen » 9. aug 2010, 14:03

Godt der er kommet en løsning (iflg. version2.dk) mellem dig og CBB.


Bare syndt at den skulle op og vende i medierne først.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Jimmyfj » 9. aug 2010, 14:52

Har lige læst om løsningen på Version2.dk - Stort tillykke.

Som så mange andre kan jeg heller ikke lade være med at mene, at det er en skam, at det skulle i medierne inden CBB erkendte deres fejl. Men, hvad gør man, som firma, ikke for en smule gratis "reklame"?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf zob » 9. aug 2010, 15:26

Det var godt at høre. Jeg håber alle er tilfredse, specielt soundpartner selvfølgelig.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf Rattus Norvegicus » 9. aug 2010, 15:27

Dejligt at det hele løste sig, selv om det ikke var særligt smart af CBB at benægte indtil det kom i medierne...

Men nu er jeg nysgerrig... hvilken telefon fik du så af dem som plaster på såret?
Hilsen Kenny

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf soundpartner » 9. aug 2010, 19:12

Rattus Norvegicus skrev:Dejligt at det hele løste sig, selv om det ikke var særligt smart af CBB at benægte indtil det kom i medierne...

Men nu er jeg nysgerrig... hvilken telefon fik du så af dem som plaster på såret?

frit valg på alle hylder.
overvejer lidt at "vente på" en htc desire hd, som efter sigende skulle komme til oktober, men kæresten råber også på ny telefon og ville nok blive rigtig glad for en iphone 4.
dog har jeg også sony x10 mini pro telefonen i kiggerten men det er jo svært. selv har jeg lige anskaffet mig en htc desire, og den er jeg jo på ingen måde utilfreds med
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: cbb er en omgang platugler

Indlægaf lath » 9. aug 2010, 19:31

også tillykke herfra

Det lader til (eller det siger CBB) at en anden udvikler har råkopieret sound's script.

Der er muligvis nok en vis anden udvikler der snart får ørerne i maskinen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster