Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
nielsf
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30. apr 2010, 19:19

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf nielsf » 30. apr 2010, 19:55

Hej - jeg har før haft en dual boot med windows og ubuntu. Da jeg igen gerne vil have ubuntu og stadigvvæk beholde min win7 har jeg prøvet at lave en dual boot efter denne guide - men - når jeg skal installere har jeg IKKE mulighed for at "Installer dem side om side..." - hvad kan jeg så gøre når jeg ikke ønske den manueller måde eller at den (Ubuntu) skal overtage hele harddisken?
mvh
NielsF

Wrelbyrd
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. dec 2009, 17:57
IRC nickname: Wrelbyrd

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Wrelbyrd » 30. apr 2010, 20:22

Jo, det var / jeg mente. :)

Jeg læste i den "getting started with 10.04" pdf, der er linket til et andet sted herinde, at det ville være smart med en seperat /home, da man så kunne geninstallere Ubuntu uden at det skulle gå ud over indholdet i /home.

De fleste af mine billeder/dokumenter/whatever ligger på en anden partition (NTFS, til deling med Win7), men regner med langsomt at overgå til Ubuntu, efterhånden som jeg finder egnede erstatninger for mine windows-programmer.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf zob » 30. apr 2010, 20:31

Ja. Men hvis du ikke skal bruge alt for meget plads til dokumenter og den slags, så lav en 15 GB til / og 85 GB til /home, så tror jeg du er rimelig safe.
Det er også rigtigt at der er den fordel i at bruge separat /home.

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Peter K » 1. maj 2010, 13:49

65 Gb til / (root) for mig det til fuldstændig vildt overdrevet, når man i praksis kan nøjes en 1/10 del
6.5 Gb.

Hvad er den dybere mening med det ?
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf zob » 1. maj 2010, 13:50

Ja. 65 GB til root ville være ret meget. Hvor fik du det tal fra?

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Peter K » 1. maj 2010, 13:56

lath
På billedet ser du at jeg har oprettet / (root) på det der vil blive /dev/sda3 (primær, begyndelse), og at den partition er 65536 MB stor (64x1024 MB = 65.536 MB = 64 GB), og at den er formatteret med ext4 filsystemet (ext4fs).
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf zob » 1. maj 2010, 14:08

Nå ja. Det har han jo sikkert en årsag til, så det vil jeg slet ikke forsøge at svare på. Men hvis man f.eks. installere mange spil, så ligger meget af dataen ofte på / et eller andet sted. Dermed kunne man i hvert fald hurtigt komme over 6,5 GB. Men igen, og jeg tror jeg har nævnt det, det kommer an på den enkeltes brug.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf soundpartner » 1. maj 2010, 14:19

zob skrev:Nå ja. Det har han jo sikkert en årsag til, så det vil jeg slet ikke forsøge at svare på. Men hvis man f.eks. installere mange spil, så ligger meget af dataen ofte på / et eller andet sted. Dermed kunne man i hvert fald hurtigt komme over 6,5 GB. Men igen, og jeg tror jeg har nævnt det, det kommer an på den enkeltes brug.

på mine små eee's der syntes jeg 6,5 gb er for lidt, men 8 gb er passende, og så er der plads til at installere de lidt tungere programmer også (og som faktisk kører ganske fint) på mine store maskiner der bruger jeg mellem 12 og 18 gb på / så der har jeg valgt at have 15 gb på nogle og 25 på den største , men det er også fordi det er så kedeligt at løbe tør for plads og den installerer jeg alt muligt på. 65 gb er dog lidt i overkanten syntes jeg også.
men omvendt hvis man f.eks vil installere de super fede spil som f.eks lotro (lord og the rings online) hvilket er muligt igennem wine, så bruger lotro mellem 18 og 22 gb på sig selv, og så er pladsen jo hurtigt væk

harddiske er så billige i dag, og generelt så store at hvis man spilder et par gb eller 20, så er det dog ikke værdens undergang
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf lath » 1. maj 2010, 14:58

zob skrev:Ja. 65 GB til root ville være ret meget. Hvor fik du det tal fra?


Jeg har en ordentlig bunke udviklerværktøjer, og en masse off-line dokumentation (min internet udbyder kunne godt levere en bedre service), og så har jeg en del store spil.

/ filsystemet bruger ca 27 GB lige nu - 3027 pakker er pt installeret.

I træffer naturligvis jeres egne valg - ud fra jeres behov og vurderinger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Peter K » 1. maj 2010, 19:26

Min / (root) er på 15.4 Gb og jeg har aldrig været i nærheden af at bruge 10 Gb.

I min nyinstallation af 10.04 med update af hele svineriet, fylder
/ (root) 3.1 Gb.

Lad os så bare sige, at skal det være, kan man klare sig med
meget lidt, og iøvrigt kan / (root) jo også bare udvides med GParted, hvis man får brug for mere plads.
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf soundpartner » 1. maj 2010, 21:28

Peter K skrev:Min / (root) er på 15.4 Gb og jeg har aldrig været i nærheden af at bruge 10 Gb.

I min nyinstallation af 10.04 med update af hele svineriet, fylder
/ (root) 3.1 Gb.

Lad os så bare sige, at skal det være, kan man klare sig med
meget lidt, og iøvrigt kan / (root) jo også bare udvides med GParted, hvis man får brug for mere plads.

det kan ikke BARE udvides da du ikke kan udvide en mountet partition. men jo man kan da "bare" lige boote op fra livecd
hvorefter man "bare" lige ændrer alle partitionstørelserne
hvorefter alle partitionerne "bare" får nye uid's
hvorefter man så "bare" skal til manuelt at rette sin fstab
hvorefter man "bare" må håpe på at man ikke har lavet så meget som et mellemrum forkert
for så virker det "bare" ikke.
men igen så må maan jo "bare" lave en reinstallation...

Man kunne jo selvfølgelig BARE også vælge at give sin / en størrelse hvor der er plads nok, og så vedtage at når man løber tør for pæads på sin /home så må man købe sig en ny og større disk, eller man må anskaffe sig en nas eller usb-disk.
jeg mener at have hørt at en windows 7 install med fuld officepakke samt det løse fylder ca 20 gb uden problemer, og så kommer der 1,2 gb til adobe pakken samt alt det andet man nu har anskaffet sig, så mon ikke bare vi skulle sige at mængden af personlig data man har plads til på et ubuntu system er højere end på et win7 system der kan tilsvarende, så spilder man en 15-20 gb på at have NOK plads på / så er det nok også ok... og især når man tænker på at man kan få en ekstern disk til under 1 krone pr gb. (600-700 kroner for en tb)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Peter K » 2. maj 2010, 08:57

soundpartner skrev:
det kan ikke BARE udvides da du ikke kan udvide en mountet partition. men jo man kan da "bare" lige boote op fra livecd
hvorefter man "bare" lige ændrer alle partitionstørelserne
hvorefter alle partitionerne "bare" får nye uid's
hvorefter man så "bare" skal til manuelt at rette sin fstab
hvorefter man "bare" må håpe på at man ikke har lavet så meget som et mellemrum forkert
for så virker det "bare" ikke.
men igen så må maan jo "bare" lave en reinstallation...


Jeg har før brugt gparted fra en
live cd til at udvide home partitionen med, uden problemmer.

Jeg tror ikke engang, jeg var nød at rette fstab, men kan ikke
huske det.
Jeg kunne forstille mig at det sker, hvis man tildeler den ændrede partition nyt mountpoint i gparted,


Ellers rette fstab: slå uid op og så copy og paste
No big deal !
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf zob » 2. maj 2010, 12:33

Jeg har forlængst opgivet at finde ud af, hvad der bliver forsøgt bevist gennem argumenterne her.

Der er da vist ingen der har sagt at man ikke KAN installere ubuntu på meget lidt plads (har det selv installere på en gammel laptop hvor det er tildelt 4.5 GB).

Overfor den oprindelige spørger, vil jeg gerne gentage at ud af 100 GB og hvis du, som du siger, ikke regner med at skulle bruge ret meget plads til dokumenter, er 80GB til /home og 20 GB til / stadig et ok bud - eller 85/15. Men som jeg også har nævnt før, så kommer det jo an på brugen (men som Peter K har forfægtet så kan man installere på meget lidt plads og som lath kan man vælge at bruge meget plads, no big deal).

Wrelbyrd
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. dec 2009, 17:57
IRC nickname: Wrelbyrd

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Wrelbyrd » 6. maj 2010, 21:47

nielsf skrev:Hej - jeg har før haft en dual boot med windows og ubuntu. Da jeg igen gerne vil have ubuntu og stadigvvæk beholde min win7 har jeg prøvet at lave en dual boot efter denne guide - men - når jeg skal installere har jeg IKKE mulighed for at "Installer dem side om side..." - hvad kan jeg så gøre når jeg ikke ønske den manueller måde eller at den (Ubuntu) skal overtage hele harddisken?
mvh
NielsF


Jeg havde samme problem, så jeg gjorde følgende:

Jeg startede GParted, lavede den ledige partition om til extended partition (lad være med at formattere den), startede installationen, valgte 'Manuel installation', valgte den nye, tomme partition og fulgte guiden på første side, men valgte Logisk istedet for Primær.


Hvis du stadig ikke vil den manuelle metode, så kan du gøre:
Start GParted, lave den ledige partition om til extended partition (lad være med at formattere den), starte installationen, vælg 'vælg det største sammenhængende ledige område på disken', vær sikker på den har sat den til at blive installeret på den rigtigt partition og installér.

Hvis du er i tvivl om den har installeret på den rigtige partition, så vælg 'fortsæt afprøvning' efter installationen og kontroller i GParted om der er brugt plads på den nye partition og om de gamle partitioner stadig har den samme størrelse som før.

Håber det hjælper.

Lookee
Indlæg: 29
Tilmeldt: 9. okt 2010, 19:27
IRC nickname: Lookee

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Lookee » 10. okt 2010, 02:49

Hmm, okay efter at have læst kommentarene her forstår jeg lidt mere om det jeg nu vil spørge om:

er det muligt at en kan forklarer de forskellige partitions man skal lave, og hvad de skal bruges til?

/ (root) - nu forstår jeg at det er noget med programmer at gøre... men ligepræcist hvad går den ud på?
/ home - hvordan adskiller den sig fra root? (og hvorfor kan man ikke have billeder/dokumenter på root?)

og hvad er swap til? og var der ikke en anden lille en som tog en smugle plads også?

jeg skal installere ubuntu i morgen og synes det ville være rart at vide HVORFOR jeg giver de forskellige partitions den plads på min hdd som de får :)

/
Lookee

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst