Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 19. mar 2010, 01:33

jeg har siddet og arbejdet en smule med mine scripts, og i første omgang er arbejdet faldet på mit huawei e-1752 script og telenor

scriptet er stadig i "beta" og jeg ville meget gerne have hvis der var nogen der ville prøve det af og give feedback. jeg vil så opdatere scriptet og denne post løbende så det bliver rigtig godt til sidst.

lige pt der er scriptet testet, og virker scriptet super godt på følgende systemer: (og kan derfor sikkert køres på en maskine som man er afhængig af med disse systemer )
ubuntu 10.04 (32 og 64 bit)
ubuntu 9.10 (32 og 64 bit)
xubuntu 9.10 (32 og 64 bit)
ubuntu 9.04 (32 bit) og burde også virke på 64 bit men er ikke testet)

scriptet blive udvidet efterhånden således at andre versioner samt andre udbydere og modems understøttes.

*******************************************
**************** NYT SCRIPT ****************
*******************************************

Jeg har lavet scriptet om så det skulle fungere med alle (alle kendte telenor modems i hvertfald) og har ændret til min nye host.
Det ville være rart om der var nogen der ville teste scriptet igen og se om det stadig virker

scriptet hentes og køres med følgende enkle komando fra terminalen (programmer->tilbehør->terminal):

Kode: Vælg alt

wget http://scripts.linux.dk/telenor && bash telenor

og det skulle gerne være ganske selvforklarende.

selve scriptet kan ses igennem på http://scripts.linux.dk/telenor

en anden version hvor man manuelt skal sætte forbindelsen op er på vej (vil derfor også virke med andre udbydere end telenor)

jeg modtager gerne ris, ros samt erfaringer fra folk der har kørt scriptet.

har du lige pt en mobil bredbåndsløsning fra telenor, så ville jeg blive meget glad hvis du kunne lokkes til at starte op fra en live-cd/live-usb og så prøve scriptet i dette live miljø. der skulle ikke være noget i vejen for at det kan køre under en live session, og jeg ville blive mægtig glad for feedback om hvordan det virker, forslag til andre og bedre formuleringer osv.

hvis scriptet ikke virker på dit system så vil jeg meget gerne mødes med dig over irc, således at vi kan fejlfinde og få fundet de fejl der nu måtte være og få dem rettet
Senest rettet af soundpartner 2. apr 2010, 21:20, rettet i alt 2 gange.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf zob » 19. mar 2010, 13:42

Nu ved jeg ikke om du har ændret scriptet fundamentalt, men jeg brugte i hvert fald dit script for en måneds tid siden på min ubuntu 10.04 alpha - det virkede fint.
Jeg kan godt prøve igen på 10.04, men hvordan fjerner jeg opsætningen igen, så jeg kan teste fra scratch?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 19. mar 2010, 16:28

zob skrev:Nu ved jeg ikke om du har ændret scriptet fundamentalt, men jeg brugte i hvert fald dit script for en måneds tid siden på min ubuntu 10.04 alpha - det virkede fint.
Jeg kan godt prøve igen på 10.04, men hvordan fjerner jeg opsætningen igen, så jeg kan teste fra scratch?

jeg har i DEN grad lavet om i scriptet.

den korrekte måde og teste det ville være at teste det fra en live-session fra en livecd/live-usb den ændrer ikke noget på harddisken så så er du også sikker på at det ikke fucker op i det du bruger.
eneste krav er at du har internetadgang mens du tester (da scriptet ligger på nettet, og henter pakker fra repository)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf zob » 19. mar 2010, 18:18

Nå. Det virkede desværre ikke.
Jeg kunne ikke rigtig se hvad der foregik da der i terminalen kun kom dine instruktioner.

Et godt bud er dog at et eller andet kikser i forbindelse med at forbyde modemet i at blive mounted som disk.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 19. mar 2010, 18:30

zob skrev:Nå. Det virkede desværre ikke.
Jeg kunne ikke rigtig se hvad der foregik da der i terminalen kun kom dine instruktioner.

Et godt bud er dog at et eller andet kikser i forbindelse med at forbyde modemet i at blive mounted som disk.

arr pis

hvis vi kunne mødes en dag i weekenden på irc ville det være super fedt, for så kan vi fejlsøge der, og så lige finde løsningen... Der er en del jeg gør anderledes, så der er en del der kan gå galt. jeg har en god ide om hvad det er, så det burde ikke tage mere end måske 20 - 30 min

hvordan virker det forøvrigt med instruktionerne? er de til at forstå eller skal jeg dele dem op i trin for trin?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf zob » 19. mar 2010, 19:01

Jeg havde ret let ved at følge instruktionerne, men jeg vidste jo også på forhånd lidt om hvad jeg skulle.
Man kunne måske nævne at formateringen er ret mærkelig, da den afhænger af bredden på terminalen, så visse steder havde jeg måske et ord på en linje og det sidste bogstav i ordet i en anden linje.
Rent flueknepperi, men man kunne måske også overveje småting som at begynde med stort bogstav efter punktum. Det gør læsningen lidt lettere. Men ud over det, var det ganske godt og det første problem kom først da instruktionen var "klik på netværksmanageren og vælg nyt netværk" og jeg ikke havde den mulighed, men det skyldtes jo problemet jeg allerede har nævnt.

IRC? Hvad med lige nu.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 20. mar 2010, 14:25

zob skrev:Jeg havde ret let ved at følge instruktionerne, men jeg vidste jo også på forhånd lidt om hvad jeg skulle.
Man kunne måske nævne at formateringen er ret mærkelig, da den afhænger af bredden på terminalen, så visse steder havde jeg måske et ord på en linje og det sidste bogstav i ordet i en anden linje.
Rent flueknepperi, men man kunne måske også overveje småting som at begynde med stort bogstav efter punktum. Det gør læsningen lidt lettere. Men ud over det, var det ganske godt og det første problem kom først da instruktionen var "klik på netværksmanageren og vælg nyt netværk" og jeg ikke havde den mulighed, men det skyldtes jo problemet jeg allerede har nævnt.

IRC? Hvad med lige nu.

jeg har selv leget lidt med det, ændret en emule i teksten, og har fundet en enkelt _ der skulle være en -
så jeg vil derfor mene at det skulle virke nu
Jeg ville derfor blive super glad hvis du ville tjekke mit lille script af igen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 21. mar 2010, 12:43

jeg har arbejdet en smule videre med scriptet og har virkelig brug for nogle til at teste det her.
så hvis der er nogen der kunne lokkes så ville jeg være glad.

al test foregår via live-cd således at du på ingen måde får ødelagt din eksisterende installation af ubuntu.

fang mig på irc (eller skriv her inde så vi kan aftale at mødes på et bestemt tidspunkt) og så skal jeg guide dig igennem processen. det er ganske ganske simpelt, og som sagt helt ufarligt for din nuværende installation.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf zob » 21. mar 2010, 13:42

Jeg får desværre nogle fejl når jeg prøver at installere xchat i Live miljøet.
Men jeg kan da rapportere at jeg kom noget længere denne gang - desværre ikke i mål.

Jeg kan nu se under "edit connections..." at den har oprettet en "Sonofon Default 1" forbindelse, som jeg dog ikke kan finde ud af at forbinde til. Jeg har prøvet at "disconecte" til mit fastnet, men der dukker ikke rigtig muligheden op for at forbinde til sonofon/telenor. Den har ellers noteret sig mit korrekte password. Jeg ved ikke om det er fordi Livemiljøet kan "huske" at jeg selv prøvede at pille sidst jeg var inde (og om man kan "flushe" livemiljøet hukommelse). Nu sletter jeg i hvert fald den forbindelse.

Smeden
Indlæg: 114
Tilmeldt: 1. nov 2008, 11:00

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf Smeden » 21. mar 2010, 16:21

Hej,

Har lige testet på 10.04live med H1752 Telenor. Det virkede perfekt, eneste var at den let og elefant sprang over at jeg skulle taste kode i starten. Ellers yderst gnidningsfrit installeret på under 2 min.

Igen tak for hjælpen

/smeden

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 21. mar 2010, 16:53

Smeden skrev:Hej,

Har lige testet på 10.04live med H1752 Telenor. Det virkede perfekt, eneste var at den let og elefant sprang over at jeg skulle taste kode i starten. Ellers yderst gnidningsfrit installeret på under 2 min.

Igen tak for hjælpen

/smeden

det er super...
grunden hertil er at du arbejder på et livesystem hvor der ikke er kode på som når du laver en alm install
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

wolf
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2008, 08:58
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf wolf » 26. mar 2010, 20:35

Jeg tror ikke, det vil virke med Kubuntu 9.10 på grund af en fejl i knetworkmanager.

På Kubuntu 9.10 skal man først oprette en Mobil Bredbånd-forbindelse, men den vil man ikke kunne oprette en forbindelse med, før man har lavet følgende rettelse:

Gå ind i .kde/share/apps/networkmanagement/connections og find den forbindelse blandt de (heldigvis få) kryptiske filnavne, der svarer til den Telenor-forbindelse, du lige har oprettet.

I denne fil skal "mru=0" ændres til "mru=1440", og "mtu=0" skal ændres til "mtu=1440".

Så logger du ud og ind igen (eller genstarter knetworkmanager), og vælger at editere den forbindelse, man havde lavet via knetworkmanager. Tricket er nu, at man skal skrive "internet" (uden anførselstegn) under de tre felter "Username", "Password" og "APN". I "Number" skriver man "*99#" (uden anførselstegn. Jeg har også skrevet PIN-koden, men er ikke sikker på, at den egentlig er nødvendig.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 26. mar 2010, 20:54

wolf skrev:Jeg tror ikke, det vil virke med Kubuntu 9.10 på grund af en fejl i knetworkmanager.

På Kubuntu 9.10 skal man først oprette en Mobil Bredbånd-forbindelse, men den vil man ikke kunne oprette en forbindelse med, før man har lavet følgende rettelse:

Gå ind i .kde/share/apps/networkmanagement/connections og find den forbindelse blandt de (heldigvis få) kryptiske filnavne, der svarer til den Telenor-forbindelse, du lige har oprettet.

I denne fil skal "mru=0" ændres til "mru=1440", og "mtu=0" skal ændres til "mtu=1440".

Så logger du ud og ind igen (eller genstarter knetworkmanager), og vælger at editere den forbindelse, man havde lavet via knetworkmanager. Tricket er nu, at man skal skrive "internet" (uden anførselstegn) under de tre felter "Username", "Password" og "APN". I "Number" skriver man "*99#" (uden anførselstegn. Jeg har også skrevet PIN-koden, men er ikke sikker på, at den egentlig er nødvendig.

det lyder sygt besværligt, men omvendt som noget der er nemt at scripte sig ud af.
nu mangler jeg bare en snedig måde at finde ud af om man er i ubuntu eller kubuntu.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf lath » 26. mar 2010, 21:11

soundpartner skrev:
wolf skrev:Jeg tror ikke, det vil virke med Kubuntu 9.10 på grund af en fejl i knetworkmanager.

På Kubuntu 9.10 skal man først oprette en Mobil Bredbånd-forbindelse, men den vil man ikke kunne oprette en forbindelse med, før man har lavet følgende rettelse:

Gå ind i .kde/share/apps/networkmanagement/connections og find den forbindelse blandt de (heldigvis få) kryptiske filnavne, der svarer til den Telenor-forbindelse, du lige har oprettet.

I denne fil skal "mru=0" ændres til "mru=1440", og "mtu=0" skal ændres til "mtu=1440".

Så logger du ud og ind igen (eller genstarter knetworkmanager), og vælger at editere den forbindelse, man havde lavet via knetworkmanager. Tricket er nu, at man skal skrive "internet" (uden anførselstegn) under de tre felter "Username", "Password" og "APN". I "Number" skriver man "*99#" (uden anførselstegn. Jeg har også skrevet PIN-koden, men er ikke sikker på, at den egentlig er nødvendig.

det lyder sygt besværligt, men omvendt som noget der er nemt at scripte sig ud af.
nu mangler jeg bare en snedig måde at finde ud af om man er i ubuntu eller kubuntu.


Kig i /etc/issue med:

Kode: Vælg alt

cat /etc/issue

som hos mig giver:
Ubuntu 9.10 \n \l

Så jeg bruger rigtig nok Ubuntu 9.10

Du kan også bruge lsb_release kommandoen:
Man side dokumentation for lsb_release:
http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/en/man1/lsb_release.1.html

Rigtig godt arbejde :D

Held og lykke med dit script, soundpartner.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Telenor mobilt bredbånd med Huawei E1752

Indlægaf soundpartner » 26. mar 2010, 21:18

lath skrev:
soundpartner skrev:
wolf skrev:Jeg tror ikke, det vil virke med Kubuntu 9.10 på grund af en fejl i knetworkmanager.

På Kubuntu 9.10 skal man først oprette en Mobil Bredbånd-forbindelse, men den vil man ikke kunne oprette en forbindelse med, før man har lavet følgende rettelse:

Gå ind i .kde/share/apps/networkmanagement/connections og find den forbindelse blandt de (heldigvis få) kryptiske filnavne, der svarer til den Telenor-forbindelse, du lige har oprettet.

I denne fil skal "mru=0" ændres til "mru=1440", og "mtu=0" skal ændres til "mtu=1440".

Så logger du ud og ind igen (eller genstarter knetworkmanager), og vælger at editere den forbindelse, man havde lavet via knetworkmanager. Tricket er nu, at man skal skrive "internet" (uden anførselstegn) under de tre felter "Username", "Password" og "APN". I "Number" skriver man "*99#" (uden anførselstegn. Jeg har også skrevet PIN-koden, men er ikke sikker på, at den egentlig er nødvendig.

det lyder sygt besværligt, men omvendt som noget der er nemt at scripte sig ud af.
nu mangler jeg bare en snedig måde at finde ud af om man er i ubuntu eller kubuntu.


Kig i /etc/issue med:

Kode: Vælg alt

cat /etc/issue

som hos mig giver:
Ubuntu 9.10 \n \l

Så jeg bruger rigtig nok Ubuntu 9.10

Du kan også bruge lsb_release kommandoen:
Man side dokumentation for lsb_release:
http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/en/man1/lsb_release.1.html

Rigtig godt arbejde :D

Held og lykke med dit script, soundpartner.

/Lars

jeg har ikke testet men både ubuntu og xubuntu siger det samme. men hvis kubuntu siger noget andet så ja
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster