Probler med trådløs og dhcpmasq

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
MartinP

Probler med trådløs og dhcpmasq

Indlæg af MartinP »

Hej alle,

Jeg er rimelig meget ny i Linux verden, men jeg havde et behov for en nas, og et system som kunne køre dhcpmasq, på grund af jeg har IPTV og den medleveret router er noget skrammel når jeg downloader og har lidt for mange connections :)

Problemet kunne løses ved at bruge min D-link dir-655, som desværre ikke kan forwarde dhcp option 66(boot over lan) og deaktivere dhcp i den, og sætte min linux box op til at agere DHCP server/NAS.. Det virker fint fint.. min settop boks booter og jeg har adgang til nettet fra trådet netværk og det hele.

Men problemet ligger egentlig i at når jeg prøver at komme trådløst på så virker det ikke.. jeg bliver ikke tilsluttet og får ikke nogen IP ( har også prøvet med fast IP)

Mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre som jeg har gjort ???

Mit setup er som følger Fiber----> router---->Linux server(DHCPMASQ)
| |
| ----> trådløst
|---> trådet kabel forbindelser

SÅ router skal både står for forbindelsen ind i huset, og som switch og accesspoint

Jeg har kun et netkort i llinuxboksen, da den iikk agere router.

Mit system er Ubuntu server 9.10
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Probler med trådløs og dhcpmasq

Indlæg af soundpartner »

MartinP skrev:Hej alle,

Jeg er rimelig meget ny i Linux verden, men jeg havde et behov for en nas, og et system som kunne køre dhcpmasq, på grund af jeg har IPTV og den medleveret router er noget skrammel når jeg downloader og har lidt for mange connections :)

Problemet kunne løses ved at bruge min D-link dir-655, som desværre ikke kan forwarde dhcp option 66(boot over lan) og deaktivere dhcp i den, og sætte min linux box op til at agere DHCP server/NAS.. Det virker fint fint.. min settop boks booter og jeg har adgang til nettet fra trådet netværk og det hele.

Men problemet ligger egentlig i at når jeg prøver at komme trådløst på så virker det ikke.. jeg bliver ikke tilsluttet og får ikke nogen IP ( har også prøvet med fast IP)

Mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre som jeg har gjort ???

Mit setup er som følger Fiber----> router---->Linux server(DHCPMASQ)
| |
| ----> trådløst
|---> trådet kabel forbindelser

SÅ router skal både står for forbindelsen ind i huset, og som switch og accesspoint

Jeg har kun et netkort i llinuxboksen, da den iikk agere router.

Mit system er Ubuntu server 9.10

nu er jeg ikke den største haj til netop dette, men mig bevidst så er din router sådan temelig liniert bygget, forstået på den måde at den skal have signal ind wia wan-porten og er så bygget til at forwarde dette signal ned igennem kæden til andre maskiner. når du så prøver at gå den forkerte vej ind i routeren så bliver der lukket. jeg tror det rette må være at få byttet lidt om i din kæde så du får linux-boxen ind i kæden før dit accespoint.
men som sagt vi er lidt uden for mine spidskompetancer her så det kan være jeg tager fejl
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede