Hvilket trådløs usb netkort virker med sikkerhed i ubuntu?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
nielsniemann

Hvilket trådløs usb netkort virker med sikkerhed i ubuntu?

Indlæg af nielsniemann »

Hej alle

Jeg er 10.000% lost og strandet i min tidl. tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=8267

Så når det ikke er muligt at få tingene til at virke, lure jeg på hvad jeg skal købe af usb netkort, for at få det til at virke i Ubuntu - hvis det da er løsningen. Min nuv. usb stick kan se mange netværk omkring mig, bare ikke mit eget, og mit SSID er endnu ikke skjult. Og jeg endeliggyldig gerne have smidt windows for porten! Desværre står min pc i modsatte hjørne af lejligheden så lige nu har jeg købt et 30m netkabel der ligger og flyder :-)

Nogen forslag?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Hvilket trådløs usb netkort virker med sikkerhed i ubuntu?

Indlæg af soundpartner »

nielsniemann skrev:Hej alle

Jeg er 10.000% lost og strandet i min tidl. tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=8267

Så når det ikke er muligt at få tingene til at virke, lure jeg på hvad jeg skal købe af usb netkort, for at få det til at virke i Ubuntu - hvis det da er løsningen. Min nuv. usb stick kan se mange netværk omkring mig, bare ikke mit eget, og mit SSID er endnu ikke skjult. Og jeg endeliggyldig gerne have smidt windows for porten! Desværre står min pc i modsatte hjørne af lejligheden så lige nu har jeg købt et 30m netkabel der ligger og flyder :-)

Nogen forslag?

i så fald kunne det tyde på at du skulle se på krypteringen på dit netværk. prøv at skifte fra wpa2 til alm wpa, eller wep, og se om dette skulle hjælpe.

alternativt så har d-link lavet en masse produkter hvor der er en tux uden på pakken. disse virker 100% plug and play med linux
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
nielsniemann

Indlæg af nielsniemann »

Ja jeg har også tænkt på krypteringen, men det ville jo være ærgelig gøre det mere usikkert :-)

Måske man skulle prøve D-LINK....
Det var da et godt bud. Havde kigget lidt på noget zyxel men eftersom chipsettet på min nuv. Philips SNU5600 er zyxel er det nok næppe løsningen ;-)
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

nielsniemann skrev:Ja jeg har også tænkt på krypteringen, men det ville jo være ærgelig gøre det mere usikkert :-)

Måske man skulle prøve D-LINK....
Det var da et godt bud. Havde kigget lidt på noget zyxel men eftersom chipsettet på min nuv. Philips SNU5600 er zyxel er det nok næppe løsningen ;-)

man kan altid være paranoid.
nu ved jeg ikke hvor du bor osv, mmen facts er at hvis der er nogen der VIL ind på dit netværk så skal de også nok komme dette.
det eneste sikre i den sammenhæng er at benytte sig af noget eap eller lignende hvor krypteringskoden ændres løbende og hvor man så får koden når man logger ind på en desideret server der administrerer dette. ved at ændre krypteringen løbende sikrer man at kun en meget lille del af en nøgle bliver kompromiteret inden den skiftes, og ved at limitere failed login forsøg til ganske få så er dette det eneste der er 99,999% sikkert.

forskellen på wpa og wpa2 er ganske lille, og en wpa nøgle på 40 tegn er langt mere sikker end en wpa2 nøgle på 4-8 tegn som mange har der hjemme.

jeg vil på ingen måde anbefale 40 bit wep da det kan knækkes på sekunder, men en stærk 128 bits nøgle er nu nok til at holde de fleste ubudne gæster ude af et privat netværk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
nielsniemann

Indlæg af nielsniemann »

Tak for svaret!

Har dog sikret mig med en yderst kryptisk kodepå 19 cifre jeg næsten ikke selv kan uden ad ;)
Så jo det kunne da være man skulle prøve en anden kryptering. Det skal jeg lige have leget med. Har fået fat i en anden USB dongle, men den virker heller ikke.

Næste skidt er ændre WPA2 til noget andet og se hvad det giver...
Tusind tak for dine input!!
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nu ved jeg ikke om du stadig er interesseret og om du har en pcmcia port (men så kunne du jo spare en usb-port til andre formål).
Følgende kort blev der i hvert fald skrevet linux-drivers til i sin tid. Og det virker ud af æsken på min xubuntu-maskine.
Jeg indrømmer jeg ikke har læst tråden igennem, men jeg følte det var et godt sted at reklamere.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=236988
nielsniemann

Indlæg af nielsniemann »

Det er på min fastnet pc og ikke bærbar så nej jeg har ikke en pcmcia port, men ellers godt bud, tak for det.