Hej med jer!
Jeg har lige lagt LinuxMint ind, for at prøve det hele af engang. det er meget smart med forskellige linux udgaver. Og verden er jo åben, og GRATIS!
Mit spørgsmål er mht. terminalen. Er det ens i de forskellige udgaver, samme kode osv, eks. sudo apt-get upgrade ?
dem jeg vil prøve af er Fedora og LinuxMint.
Jonas
Flere linux udgaver på samme pc.
-
- Geografisk sted: Haslev, sjælland
Flere linux udgaver på samme pc.
Jonas Wrisberg
W520
W520
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Re: Flere linux udgaver på samme pc.
Mit spørgsmål er mht. terminalen. Er det ens i de forskellige udgaver, samme kode osv, eks. sudo apt-get upgrade ?
Ja - det der er forskellen på de forskellige udgaver er hovedsagelig det grafiske udseende og de forudinstallerede programmer (meget groft sagt), medens den grundlæggede opbygning af det bagvedliggende filsystem i store træk er den samme.
Det vil dog være lettest for dig at bruge debian-baserede distributioner, hvor installation foregår med *.deb-pakker, og hvor du kan bruge aptitude eller apt til installation. Fedora og Red Hat bruger rpm eller yum, og hvad andre bruger skal jeg ikke kunne sige.
Men de grundlæggende terminal-kommandoer kan du bruge til at navigere, kopiere, slette, flytte og meget andet, uanset hvad din distro hedder.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
som der skrives så er der forskel på de installerede programmer. dette betyder at der er en del komandoer der er anderledes. skal du f.eks editere en fil med superbrugerrettigheder skriver du i ubuntu:
men det er ikke alle distroer der har gedit inde og så skal man finde ud af hvilken editor der så er. dette kunne være
de grundliggende ting såsom
ls, rm, rmdir, mkdir, cd, dd, df, mv osv er de samme.
Kode: Vælg alt
sudo gedit fil
men det er ikke alle distroer der har gedit inde og så skal man finde ud af hvilken editor der så er. dette kunne være
sudo kate fil
sudo nano fil
sudo vi fil
osv.
de grundliggende ting såsom
ls, rm, rmdir, mkdir, cd, dd, df, mv osv er de samme.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Wrisberg skrev:dem jeg vil prøve af er Fedora og LinuxMint.
Mint fungerer ligesom Ubuntu. Mint _er_ Ubuntu.
Men Fedora... uha.. oh my god .... Jeg vil så gerne kunne bruge den og jeg har prøvet mange gange. Men hold fast hvor er det bare bøvlet! Og så er der næsten ingen guides på nettet til noget som helst - bare det at få nvidia installeret i seneste Fedora er noget kæp i forhold til Ubuntu.
Du kunne overveje Mandriva evt også.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
- Geografisk sted: Haslev, sjælland
Jeg er igang med at hente Mandriva.
Lige pt. Kører jeg mint. Det er grafisk lidt flottere end Ubuntu som default, og det kører faktisk meget godt. Og så virkede alt jo med det samme.
Forskellen på de forskellige jeg har prøvet er faktisk minimal. Og de funktioner jeg bruger (Compiz, Awn, osv ) Det er jo det samme. Så et evt. skift skulle jo kun vær hvis en udgave var mere stabil end en anden. /virus osv også. Men mht. OOTB styresystem, så tror jeg mit nye foretrukne bliver Mint. Min bror og min far er så småt ved at være klar til at være klar til en "konvertering" - Da de primært surfer på deres maskiner skal det nok gå med Mint til dem. de har ikke intentioner om hverken Compiz eller awn roderi. de skal bare køre, og se fint ud.
Lige pt. Kører jeg mint. Det er grafisk lidt flottere end Ubuntu som default, og det kører faktisk meget godt. Og så virkede alt jo med det samme.
Forskellen på de forskellige jeg har prøvet er faktisk minimal. Og de funktioner jeg bruger (Compiz, Awn, osv ) Det er jo det samme. Så et evt. skift skulle jo kun vær hvis en udgave var mere stabil end en anden. /virus osv også. Men mht. OOTB styresystem, så tror jeg mit nye foretrukne bliver Mint. Min bror og min far er så småt ved at være klar til at være klar til en "konvertering" - Da de primært surfer på deres maskiner skal det nok gå med Mint til dem. de har ikke intentioner om hverken Compiz eller awn roderi. de skal bare køre, og se fint ud.
Jonas Wrisberg
W520
W520
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Kan godt forstå din begejstring for Linux Mint - det er en rigtig flot og lækker brugerflade. Da det underliggende system er Ubuntu, så er alt jo velkendt.
Som nævnt er Fedora nærmest et mareridt, hvor alt er utrolig bøvlet. Som Laoshi nævner adskiller Fedora sig ved at køre RPM. Dermed er visse kommandoer anderledes. På Ubuntu installerer du f.eks. en pakke således:
På Fedora er det markant anderledes. Først skal du være root, så...
God fornøjelse med at udforske de forskellige distroer
Kan godt forstå din begejstring for Linux Mint - det er en rigtig flot og lækker brugerflade. Da det underliggende system er Ubuntu, så er alt jo velkendt.
Som nævnt er Fedora nærmest et mareridt, hvor alt er utrolig bøvlet. Som Laoshi nævner adskiller Fedora sig ved at køre RPM. Dermed er visse kommandoer anderledes. På Ubuntu installerer du f.eks. en pakke således:
sudo aptitude install <pakkenavn>
På Fedora er det markant anderledes. Først skal du være root, så...
yum install <pakkenavn>
God fornøjelse med at udforske de forskellige distroer
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Wrisberg skrev:være klar til at være klar til en "konvertering" - Da de primært surfer på deres maskiner skal det nok gå med Mint til dem. de har ikke intentioner om hverken Compiz eller awn roderi. de skal bare køre, og se fint ud.
Selv hvis de skulle rode med systemet ville Mint være fin.
Den er rigtig flot designet som standard.
// Martin | RLU # 131406