diskrimation af mac og linux folket på danske bibliotekker.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay

diskrimation af mac og linux folket på danske bibliotekker.

Indlæg af cmay »

http://www.filmstriben.dk/bibliotek/systemcheck.aspx
ovenstående er et link til fimludlån som jeg ikke må se fordi jeg jo ikke har Windows.

Jeg tænker det er meget diskrimerne at skulle sorteres fra grundet sit valg af operativ system men har en mulig ide om hvorfor det er sådan. Jeg læste i et indlæg på andet fora at usa forlanger der skal være en hemmelig "bagdør" i opeartiv systemet som regeringen kan bruge til preventive formål-. terror og lignede. siger de. denne bagdør skulle iøvrigt være kendt og brugt af cracker i vid udstrækning. forklare også hvorfor det kun er windows som platform derhar den slags problemer.

Men hvis der nu er noget om snakken er alt den her modstand mod os linux bruger så mest bundet i at dansk politi og magthaver ikke kan kontrollere os borger i den grad de gerne ville .

Men skal vi finde os i det diktatur som alverdens tilbud som kun gælder for windows bruger er så småt ved at indføre eller skal vi stå op imod undertrykkelsen . vi kunne starte med at kræve lighed foor folket i den sammenhæng som heri beskrevet da selvom man bruger linux betaler man vel over skatten til biblioteker og ders tilbud hvis jeg forstår det rigttigt.

Jeg synes at os som finder det træls at blive nedvurderet og tilside sat i eksembelvis sådanne sager skulle på en eller anden måde starte en diskussion op med dem som finder på de her ting. (de bruger windows naturligvis så vi skal finde en some ligner clippy til at tale vores fælles sag)

om hvrvidt jeg mener dette her indlæg helt seriøst må man selv vurder på., har jeg ikke selv taget stilling til endu - men jeg er helt ærligt træt af jeg ikke må se film på nettet :(
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: diskrimation af mac og linux folket på danske bibliotekker.

Indlæg af laoshi »

Det er rigtig træls at vi ikke kan se de film - men mon ikke forklaringen er DRM, snarere end den statslige Big Brother?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

slap nu lige af gidder i?
hvis det var sådan at der ved lov SKULLE være en bagdør i alle operativsystemer således at bigbrother havde adgang så ville dette være offentligt kendt, og systemer som f.eks ubuntu ville i disse lande være ulovligt, og vi ville helt sikkert have hørt om dette. enden via de opensource-programører som vil bitche over at de bliver tvunget til at lave en bagdør, eller vi ville have hørt om at systemet var ulovligt i disse og disse lande.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay

Indlæg af cmay »

som jeg også siger har jeg ikke taget stilling til om jeg var seriøs med indlægget endu. jeg synes dog så småt at det efterhånden er en meget plausible forklaring på hvorfor at windows bruger får alt og linux folk får kun et lille øv bøv du må ikke få med på vejen-. jeg kan ikke se hvad drm har med at gøre jeg ikke må låne film på bibliotekket på lige vilkår med de andre. (windows bruger)

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

I DRM kan der indbygges en funktion, som får filen til at holde op med at fungere efter en fastsat tid. Det vil sige biblioteket kan "hente" deres materialer hjem igen. Jeg er ikke bekendt med en lignende open-source mekanisme, men den må jo findes derude, og jeg vil altid gerne lære noget nyt.

Grunden til at bibliotekerne gerne vil "hente" deres udlån hjem igen er vel ikke af egen interesse, men den måde hvorpå det er blevet forhandlet på plads med diverse rettighedsholdere og advokater og hvad har vi.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Mon ikke det er fordi det er bundet til windows media player 11 formatet.

Men ellers er det da træls, det hindrer også at fx de skoler/efterskoler, der kører rent linux, ingen mulighed har for, at bruge sitet i undervisningen.

Jeg tror det ville være en god idé, hvis de blev bestormet med mange henvendelser fra utilfredse bruger.

OG AT MAN I DAG LAVER DEN SLAGS SITES, SOM ER BUNDET TIL ET BESTEMT PRODUKT, ER HÅBLØST.

Selv DR har fået det lært!!!

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

den store synder er igen (så vidt jeg husker) ifpi som representerer pladeindustrien, som igen representerer alle kunstnerne som i sidste ende ejer rettighederne til matrealet. filmbranchen har bare snøvlet sig ind i denne sammenheng og ser ifpi's arbejde som fint nok for dem også.
en del af aftalen er at det er ok at udlåne (tidsbestemt) x eksemplarer af et værk. og for at administrere denne bestemte tid har man valgt drm.
Der vil aldrig komme et stykke opensource software der understytter drm. grunden her til er at selve drm beskyttelsen er temmelig hemmelig, den dag koderne bag drm bliver offentlige (drm bliver del af et stykke opensource software) så vil det også blive kendt hvorledes drm brydes, og dette ønsker man af gode grunde ikke.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cmay

Indlæg af cmay »

ovenståen de vil jeg erklære mig enig i. men der er heldigvis en tendes til at fol ligger mere og mere ud under creative commons licensen. kan svare sig for at lave reklame for sin evne som perfomer eller hvis man ikke kan få en pladekontrakt af forskellige grunde. jamendo og bandcamp er to steder som jeg kender af slagsen. musik som dansk blues er svært at finde under pladeselvskabers vanlige forretings gang har jeg ladet mig fortælle. der er masser af grunde til at folk som enten ikke gider drm eller også vil have billger musik eller måske gratis musik skulle søge på de sites som omtalt. stereo studie er nok stadig meget mere besøgt. eller itunes.

#include <stdio.h>
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg har lige fået mig en Sony PRS-600 (købt brugt). Den er superfed og kører suverænt med ubuntu + calibre. Og der ligger jo bunker af gratis lovlige klassikere på nettet (project gutenberg, f.eks. el. feedbooks).
Hvis jeg gerne vil låne bøger på biblioteket er det dog lidt mere omstændigt (læs måske umuligt), da filerne herfra er DRM-beskyttede, som vi jo talte om ovenfor.
Jeg er imidlertig stødt på dette fra forbrugerstyrelsen: http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad058/
Og lidt flere detaljer fra kulturministeriet: http://www.kum.dk/sw81584.asp

Gad vide om det betyder at hvis noget ikke vil køre på linux pga. kopibeskyttelse, så må men bryde den - udelukkende med det formål at se det man har erhvervet sig eller lånt, men hvortil man har ligeså stor ret som f.eks. en windowsbruger.

F.eks. sådan noget som dette:
Nu handler det jo her om DVD'er og CD'er(men det er jo også fra 2002 - ebøger er relativt nyere):

• I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet. En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de nye regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Den ændrede ophavsretslov medfører heller ikke et forbud mod at bryde dvd-regionskoder. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen.
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Jo mere man læser om bagdøre mv, jo mere paranoid bliver man - men bare fordi man er paranoid kan man jo godt blive forfulgt!! :shock:

Men.. naaah. Som Soundpartner er inde på - havde det været tilfældet så VAR det fremme i åben skue.

Hvad mere end en person ved, ved alle på et eller andet tidspunkt - og havde der været en bagdør i Windows så havde "vi alle" vidst det.

Jeg tror ganske enkelt ikke på det - men tanken er besnærende :-)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server