Først, jeg ved intet (endnu) og Linux.
Jeg har nu fået installeret Ubuntu og fået oprettet en bruger som næsten ingen rettigheder har og fået Ubuntu til automatisk at logge på denne konto ved opstart. Desuden har jeg fået spærret for skrive adgang til denne brugers desktop, så desktopen ikke bliver fyldt op med alt muligt skrammel.
Det jeg så mangler er følgende:
Forhindre at skrivebords baggrunden kan ændres.
Forhindre at brugeren kan logge ud eller låse systemet således at der skal indtastes kode for at logge ind igen.
Forhindre at brugeren kan starte noget som helst op ud over Firefox.
Spærring af ting og sager
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Spærring af ting og sager
kroning skrev:Først, jeg ved intet (endnu) og Linux.
Det jeg så mangler er følgende:
Forhindre at skrivebords baggrunden kan ændres.
Forhindre at brugeren kan logge ud eller låse systemet således at der skal indtastes kode for at logge ind igen.
Forhindre at brugeren kan starte noget som helst op ud over Firefox.
En konto til "svigermor" - Javel LOL
1: Du starter med at logge ind som den bruger du ønsker at begrænse. Når du er logget ind åbner du en terminal og skriver kommandoen:
gksu nautilus
indtast root adgangskoden og nautilus starter i root tilstand.
Vælg så de mapper du ønsker at begrænse rettighederne på. Under /home/desktop kan du bare stille rettighederne til ejeren af kontoen til Læse filer, uden at give skrive-rettigheder. Dette skulle kunne gøre det.
2: Når din bruger logger ud, eller skærmen låses skal der automatisk angives en adgangskode igen for at logge ind, lige som brugernavnet skal bruges ved login.
3: En større opgave. Det er lettere at skrive sin egen Linux distro end at sætte sig ind i alle de programmer du kan fjerne, så brugeren ikke kan bruge dem. Du skal være root for at fjerne programmer, og når du fjerner programmet som root fjernes de fra systemet. Så......
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Geografisk sted: Århus
Hey kroning...
Ved ik helt hvad det er du vil bruge det til - men du kan tage et kig på: pessulus
det er et program der er istand til at sætte en ubuntu desktop i en slags "kiosk" mode, sådan du ikke kan lave ting man ikke burde...
Virker fint til brug på fx. bibloteker osv.
du kan installere det sådan: "sudo apt-get install pessulus"
når du så har installeret det, køre du pessulus og så skulle der komme en dialogbox op med instilnings muligheder.
Håber du kan bruge det.
Ved ik helt hvad det er du vil bruge det til - men du kan tage et kig på: pessulus
det er et program der er istand til at sætte en ubuntu desktop i en slags "kiosk" mode, sådan du ikke kan lave ting man ikke burde...
Virker fint til brug på fx. bibloteker osv.
du kan installere det sådan: "sudo apt-get install pessulus"
når du så har installeret det, køre du pessulus og så skulle der komme en dialogbox op med instilnings muligheder.
Håber du kan bruge det.
//RaverDK
-
Det er netop en kiosk mode PC jeg skal bruge, jeg var bare ikke klar over det hed kiosk, den skal bruges som internet PC på en camping plads.
Jeg vil kikke på pessulus i morgen.
Jeg vil kikke på pessulus i morgen.
-
Jeg har nu installeret pessulus og det ser ud til at virke fint, og hvis man (som de fleste windows brugere) ikke kender genvejen Ctrl+Alt+Tab og hvad der nu ellers findes af genveje i ubuntu så er det jo rimeligt sikret.
Jeg tænkte på at når jeg nu har spærret for Luk knappen så er den eneste mulighed for at lukke computeren vel at trykke på On/Off knappen på kabinettet og derved få menuen frem, eller hvad?
Eneste problem nu er at få grafikkortet til at kører mere end 60Hz, men det er nok en helt anden tråd.
Jeg tænkte på at når jeg nu har spærret for Luk knappen så er den eneste mulighed for at lukke computeren vel at trykke på On/Off knappen på kabinettet og derved få menuen frem, eller hvad?
Eneste problem nu er at få grafikkortet til at kører mere end 60Hz, men det er nok en helt anden tråd.
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Har det sidste ikke mere med din skærm at gøre, end dit grafikkort?
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
Skærmen kan klare 85Hz i 1280x1024 og det vil jeg gerne have den til, men uanset hvilken opløsning jeg vælger så kan jeg kun vælge 60Hz, og ja det er en CRT skærm.
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Det handler om hvordan X konfigureres.. Jeg er ikke voldsomt habil til det med skærme og hertz og sådan, men i din /etc/X11/xorg.conf, vil der være nogle sektioner som beskæftiger sig med dette. Der kan du præcisere hvad din skærm kan, og give den flere muligheder mht. opdatering.
Husk dog at backe din xorg.conf op, hvis du vælger at ændre på den - det kan snildt være at du bliver nødt til at gendanne, hvis du kommer til at pille ved et eller andet. Det er dog ikke så svært, selv hvis X ikke vil starte, så kan du bruge en terminal til det.
Som sagt er det med hardware ikke min stærke side.. men det lyder som om du har forstand på det. I hvert fald mere end jeg har.
Husk dog at backe din xorg.conf op, hvis du vælger at ændre på den - det kan snildt være at du bliver nødt til at gendanne, hvis du kommer til at pille ved et eller andet. Det er dog ikke så svært, selv hvis X ikke vil starte, så kan du bruge en terminal til det.
Kode: Vælg alt
cp /etc/X11/<det du vælger at kalde din backup> /etc/X11/xorg.conf
Som sagt er det med hardware ikke min stærke side.. men det lyder som om du har forstand på det. I hvert fald mere end jeg har.
"A Narn heavy cruiser?!"
-
- Geografisk sted: Århus N
I går læste jeg i Linux Format (et engelsk magasin) om en Linux-distrobution, som netop er lavet til netcafébrug. I systemet kan du udelukkende bruge Firefox, der hverken kan minimeres eller ændres.
Distributionen hedder Webconverger og kan hentes gratis her.
Desuden kører det hele på en live cd, så intet bliver installeret.
Virker endda også via en USB-nøgle
http://webconverger.com/
Distributionen hedder Webconverger og kan hentes gratis her.
Desuden kører det hele på en live cd, så intet bliver installeret.
Virker endda også via en USB-nøgle
http://webconverger.com/