Boot loader

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Torben Kristensen
IRC nickname: taxi

Boot loader

Indlæg af Torben Kristensen »

Jeg har kørt nogle linux programmer så som suse 10.1 , pardus , ubuntu , kubuntu , og er egentlig godt tilfreds med ubuntu. Jeg syntes det er meget brugervenligt, men jeg er lidt uvenner med grub buut loader. Det er fordi jeg på arbejde køre med 2 harddiske en til windows og en til ubuntu da min kolega bruger samme pc og er windows bruger og det samme er arbejdspladsen.
Mit spørgsmål er om der findes en anden boot loader til ubuntu end den der automatisk bliver instaleret når man instalere ubuntu. Og måske en der virker nogen lunde som den der er I pardus. Hvor du kan gå ind via ubuntu når du skal redigere I boot loaderen med hensyn til hvilken instalation der skal starte først.

Med venlig hilsen
Torben
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Boot loader

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum.

Hvis du fra softwarecenter eller via terminal installerer startUpmanager

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install startupmanager
kan du vælge, hvilken system der skal starte op først.

Den findes efter installation under system/administration

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Torben Kristensen skrev:Jeg har kørt nogle linux programmer så som suse 10.1 , pardus , ubuntu , kubuntu , og er egentlig godt tilfreds med ubuntu. Jeg syntes det er meget brugervenligt, men jeg er lidt uvenner med grub buut loader. Det er fordi jeg på arbejde køre med 2 harddiske en til windows og en til ubuntu da min kolega bruger samme pc og er windows bruger og det samme er arbejdspladsen.
Mit spørgsmål er om der findes en anden boot loader til ubuntu end den der automatisk bliver instaleret når man instalere ubuntu. Og måske en der virker nogen lunde som den der er I pardus. Hvor du kan gå ind via ubuntu når du skal redigere I boot loaderen med hensyn til hvilken instalation der skal starte først.

Med venlig hilsen
Torben

Lige en ting:

suse linux, ubuntu og kubuntu er operativsystemer/styresystemer (baseret på Linux operativsystem kernen), og ikke programmer.

Mere information om hvad et operativsystem/styresystem er: http://da.wikipedia.org/wiki/Styresystem, og
hvad et program er: http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_program

Du kan komme ud i problemer, hvis du ikke forstår de 2 begreber, hvis du ønsker at køre f.eks. Windows operativsystemet i Virtualbox, som et et program der kan køre under Ubuntu operativsystemet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Torben Kristensen
IRC nickname: taxi

Indlæg af Torben Kristensen »

Stra skrev:Hej og velkommen i forum.

Hvis du fra softwarecenter eller via terminal installerer startUpmanager

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install startupmanager
kan du vælge, hvilken system der skal starte op først.

Den findes efter installation under system/administration

stra

Mange tak for hjælpen
Denne startupmanager virker perfekt nu det gjorde den ikke første gang jeg instalerede ubuntu og dete program.