Adgang til NAS fra internettet

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Adgang til NAS fra internettet

Indlæg af Vinder »

Jeg har købt en NAS, som jeg tænkte at ville bruge som fil-server, som jeg kan få adgang til når jeg er på farten.

Hvor finder jeg gode vejledninger til hvordan jeg skal sætte sådan et system op og hvilket system skal jeg vælge (SSH, FTP, VPN...)?

NAS'en er forbundet direkte til min router.
Jeg skal have adgang til den udefra fra min netbook, der kører Ubuntu 9.10
Jeg skal have adgang til den på mit interne net fra min desktop, der kører Ubuntu 8.10

Gode råd værdsættes fra alle I netværkskyndige :)
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Adgang til NAS fra internettet

Indlæg af soundpartner »

Vinder skrev:Jeg har købt en NAS, som jeg tænkte at ville bruge som fil-server, som jeg kan få adgang til når jeg er på farten.

Hvor finder jeg gode vejledninger til hvordan jeg skal sætte sådan et system op og hvilket system skal jeg vælge (SSH, FTP, VPN...)?

Jeg skal have adgang til den på mit interne net fra min desktop, der kører Ubuntu 8.10

Gode råd værdsættes fra alle I netværkskyndige :)

det bedste vil helt klart være ssh i mine øjne...
du skal sætte ssh op på din nas (hvordan dette gøres kan jeg ikke hjælpe dig med)
og så skal du forwarde de rette porte i din router således at når du ssh'er til den port du nu vælger , så vil din router sende dig viddere ind til nas'sen

fordelen med ssh er at det er en krypteret forbindelse som er rimelig svær at knække mens ftp er ukrypteret og svag
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lianergoist
Geografisk sted: Horsens

Re: Adgang til NAS fra internettet

Indlæg af lianergoist »

Vinder skrev:Hvor finder jeg gode vejledninger til hvordan jeg skal sætte sådan et system op og hvilket system skal jeg vælge (SSH, FTP, VPN...)?

Hvordan du sætter det op, burde du kunne læse i den medfølgende dokumentation til NAS'en. Og hvilket du bør vælge? Hvilket typer server er der i NAS'en? Kan du selv installere software på NAS'en?

Hmm... Det kræver at du har en fast ip-adresse på din internetforbindelse. Har du det? Hvis ikke, kan du måske få det, ved at betale noget ekstra til din internetleverandør.

Det burde ikke være noget problem. Som "soundpartner" skriver, så skal der åbnes/forwardes porte i routeren, for at få adgang til NAS'en, og hvilke porte det er, afhænger af hvilken type server du bruger (ssh, ftp, etc.)
Thomas Jensen, Horsens