Bllues .....hvem er din ynglings artist.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay

Bllues .....hvem er din ynglings artist.

Indlæg af cmay »

Jeg kan godt lide neil young. af en eller anden grund. selv om han nok ikke lige skulle betenges som blues musiker. af dem som jeg kan huske hvem er jeg høre tit er missipi john hurt. robert johnson. leadbeater . skip james er også fed. chuck berry. ham der inspired mig mest til at høre mere blues dengang jeg var fjorten år var jeff healy. jimi håndfed og satriani og også rimeligt gode valg til at fodre stereo alægget med. jeg har en svaghed for den gamle ike and tina turner men jeg bryder mig ikke om den nye R&B tina.

jeg vil høre om hvem i andre kan anbefale af gode blue artister. helst egentligt gammel blues men bare ikke elvis, clapton eller den slags. skal det være nyt indspilet matriale så gerne så noget som for mig ukendte men selvfølgeligt også ikke mainstream bands , enklte personer. jeg elsker blues men høre bare det som er eller var i radioen. låner på biblioteket og køber sjældent en cd eller plade med mindre det er noget som jeg kender i forvejen. jeg bruger meget youtube til at finde gode navne og har derigennem fundet ud af hvem mange af de s ange som jeg har hørt før egentligt er lavet af. muddy waters sonny and terry mcgee osv osv.

jeg fandt en vis ellen mcilwaine på nettet også. hun har lavet en del fede ting iøvrigt. jeg kan ikke lide det hele af det men jeg forstår sagtent hendes omdømme.

jeg skal ud og investere i cd fra bytte central eller måske enda nye cd fra stereostudie snart og mangler faktisk en del blues i min samling. jeg har mest det gamle deltablues og ellers gammelt tina tuner. mangler forsllag til andre blues musker af en vis kaliber men egentligt gerne ikke mainstream udgiveler.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Bllues .....hvem er din ynglings artist.

Indlæg af zob »

Sjovt du lige bringer det op. Jeg var inde at se "It might get loud" med de 3 guitarister Jimmy Page, The Edge og Jack White. Optur!
Der blev jeg introduceret (af Jack White) til noget at det fedeste Delta-blues jeg har hørt. Få fat i noget "son house" (ja, det hedder han) hvis du ikke har det. Fra delta-bluesen nævner du vist selv "Robert Johnson" også, ikke?
Og nu hvor "Jack White" er blevet nævnt, kan jeg ligeså godt indrømme at jeg synes at han er en af de bedste nulevende blues-guitarister.

Og for at skifte genre (men blive inden for bluesen) er jeg helt syg med "Ray Charles".

Og så vil jeg være lidt fræk og trække bluesens rødder tilbage til Afrika og en underlig "Afrika-inspirerer-Amerika-inspirerer-Afrika"-hybrid: "Ali Farka Toure". Du kan jo starte med hans plade "Savane" der udkom i 2006. Den er blandt de bedste plader jeg har. Virkelig. Hvis ikke du kender det, SKAL du købe den plade på din næste shopping-tur. Det er som om man pludselig forstår sammenhængen.

"Neil Young" er også blandt mine favoritter men, som du selv nævner, er han svær klemme ned i blues-kategorien.

Og så havde jeg en periode hvor jeg var helt besat af "Blood, sweat and tears" første to album (og UDELUKKENDE de første to albums) - lidt i samme boldgade kunne man måske nævne The "Allman Brothers Band" (som er knap så jazzet og psykadelisk som "Blood, Sweat and Tears" - det var vist ellers det jeg var så glad for).

Det var alt for nu.
Senest rettet af zob 27. jan 2010, 00:05, rettet i alt 1 gang.
cmay

Indlæg af cmay »

tak for forslagende.
jeg fandt omtalte på youtube. kendte ikke jack white dog.

apropos jimmy page ,så har jeg stadig et par a de gamle led zeppeliner på cd. jeg har haft en lidt sjælden gammel plade som blev udgivet i en brun papirpose istedet for cover. den havde et stempel på som eneste coverart så at sige. jeg fandt ud af det var sådan de ældste pladeomslag så ud før man begyndte at gøre mere ud af produktet som sådan. jeg gav pladen til en meget god ven fordi han var vild med vinyl. kan ikke huske titlen lige umiddelbart men jeg har den som cd nu. den kan vel ikke have været så sjælden igen så ...

de andre impulser fra africa synes jeg lyder meget spændene faktisk. jeg har også en masse gammel blues som jeg ikke aner hvem er med men de så gammelt man nok skal kalde det negro spirituals eller gospel snare end hvad vi betegner som blues.

de eneste jeg egentlig ved hvem er fra cover omslag på mine cd er fra en various artist harmonica greatest ting jeg har til at ligge. men jeg kan godt lide rigtig gammel blues. på archive.org kan man finde noget intersant blues og country to gratis og legalt download. jeg har snust lidt rundt men ikke haft internet oppe at køre i et par dage så jeg har ikke nået at snuse så meget rundt der endu.

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay

Indlæg af cmay »

jeg fandt den her video af ham der du forslog http://www.youtube.com/watch?v=LSWuzp_0hn4
faktisk ser det meget godt ud. jeg kendte ham ikke men jeg tror godt jeg kunne finde på at købe et album med ham.

#include <stdio.h>
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Nu kan denne tråd måske alligevel komme til at handle om ubuntu's herligheder.
Jeg har i Banshee (som jeg bruger i stedet for rhythmbox) aktiveret et internet archive plugin (som jo er det kristne navne for det du omtaler som archive.org). Du kan finde den under Redigér->Indstillinger og fanebladet udvidelser - "internet archive" - den skal aktiveres (kun i version 1.5.2 - se længere nede).

Så dukker der en internet archive browser op i kolonnen til venstre. Hvis du placerer dig på den der hedder "search results" skulle du have mulighed for at lave ret specifikke søgninger gennem rullegardinerne der dukker op øverst til højre. Vælg f.eks. Collection: "lyd" og søg på "Robert Johnson". Ud over et son house nummer som 2. hit, er i hvert Robert Johnsons Complete Recordings (en udgivelse - tag det ikke bogstaveligt) som hit nr. 21.

Her er i øvrigt (og lækkert integreret i banshee) alt hvad hjertet kan begære af creative commons. Du kan finde både lyd og video... gammelt blues, taler af Kennedy, reklamer fra 50'erne, eller helt nye ting som animationsfilmen (af Nina Parley) "Sita sings the blues" som vandt krystalbjørnen i Berlin 2008 (i øvrigt med soundtrack med Anette Hanshaw - jazz/blues-sangerinde fra 20'erne). Jeg ved ikke hvor jeg skal stoppe. Men du kender jo også Internet Archive - men nu er det altså integreret i banshee. Mmmmmums!

Jeg skal lige tilføje at nogle gange (eller rettere - ofte) får man time out på søgningerne (der er en statusbar nederst). Så søger man bare igen og så virker det som regel.

OBS: Denne plugin er kun tilgængelig i version 1.5.2 af banshee. Du kan se her hvordan den kan installeres: http://techdrivein.blogspot.com/2010/01 ... on-in.html

Lige endnu et par anbefalinger til søgning.
M - Eine stadt sucht einen mörder.
Nosferatu (i såkaldt DVD-kvalitet) - nogen mener der er problemer med at downloade den. Jeg vil i hvert fald prøve snarest.
Trolden
IRC nickname: Trolden
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Trolden »

Jeg må sige at verdens bedste blues guitarist er Stevie Ray Vaughn, der er i mine ører ikke nogen der kommer op på siden af ham. Men der findes absolut mange rigtig rigtig gode såsom, Joe Bonamassa, Ynwie Malmsteen, Dave Hole, BB King og ja det er lige nogen af de store i mine ører.
Men skal skal man hører blues som blues skal skal laves så skal det helt klart være John Lee Hooker, Howlin Wolf Blind Lemon Jefferson, Muddy Waters, Willie Nelson og man kan blive ved men der er så mange, Canned Heat og hvis man tager det helt gamle Fleetwod Mac får man også blues for pengene men jeg må hellere stoppe her men som sagt min farvorit er Stevie Ray Vaughn og Howlin´Wolf.
cmay

Indlæg af cmay »

ry coder er fed nok ik ?

#include <stdio.h>
Wrisberg
Geografisk sted: Haslev, sjælland

Indlæg af Wrisberg »

BB king, Alvin Lee, Walter trout, ... Steve ray vaughn.
Jonas Wrisberg

W520
cmay

Indlæg af cmay »

forresten ville jeg egentligt gerne høre om I andre ved noget om de forskellige artisters tunings.
Jeg er begyndt at spille i open d næsten udelukkene . det kommer sig af at Jeg er begyndt at spille meget slide guitar.

I forhold til at anvende specielle tunings har jeg altid eksperiementeret med dem på en eller anden måde men jeg er mest vant til standard tunings fordi der meget lidt undervisnings matriale på dansk ihvertfald og meget få sange der gengivet i ope tunings.

for eksembel så er meget gammelt blues I open g lige som banjo tunings men det jeg gerne vil lære meget mere om er open d . jeg mangler nogen kunstner der spille I open d som jeg kan høre og gerne se på youtube for at lære af dem.

jeg ved at sådan en som joni mitchel spller I alt andet end standard tunng. flere instrumenter iøvrigt.
jimi hendrix tuner hans guitar one step down. toni lommi helt ned i c men ellers omrking d for at få den tunge led.
led zeppelin brugte eksotiske tunings ligesom pink floyd. osv osv.

nogne forslag til godt reference matriale i forhold til det ?

#include <stdio.h>
Trolden
IRC nickname: Trolden
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Trolden »

Fisk
cmay

Indlæg af cmay »

Jeg har egentligt en efterlysing efter euopæsk blues. Jeg har en god email ven i australien som har send mig en par cd med god lokal australisk blues. han leder med lys og lygte efter bands fra eoropa fordi i brisbane kan man ikke bare købe musik som man kan her. det eneste som han kender som vi vel anser som rimeligt lokalt er hansn theesink. ellers er alt som han kender mest begrænset til hvad der sprøjtes ud i radioen derover af hovedsagligt amerikanske bands. god blues ingen tvivl om det men han mangler lidt fra vores del af verden og jeg har lovet at købe et par cd til ham og sende . har i nogen forslag ?

jeg vedlægger lige et par links til noget af det loale aussie blues som han har introduceret mig til. fik en cd af ham med et band som hedder bondi cigars. fed musik faktisk. kan man søge på nettet igennem youtube og høre deres musik gratis på deres hjemmeside. gammel delta blues inspireret gruppe med loka kolorit vil jeg beskrive dem som. slide harper og bas eller trommer. simplet men got musik.

andre aussies.

http://www.youtube.com/watch?v=i47gVK1xoEk
http://www.youtube.com/watch?v=R6eb9AEZ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=iUmtSpGh ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=-B_3yfId ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Zjslm31mjm4&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=EEA9k2Zn ... re=related

#include <stdio.h>