Opdatering 9.04-9.10 => Tab af trådløs forbindelse

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Froody

Opdatering 9.04-9.10 => Tab af trådløs forbindelse

Indlæg af Froody »

Hej alle

Håber at der er nogen som kan hjælpe mig med et mindre irriterende problem; jeg har lige opdateret fra 9.04 til 9.10, med lidt mindre besvær. Jeg har kørt opdateringen igennem, men til slut i installationen svarede jeg nej til at denne skulle opdatere min grub boot fil menu.lst, da jeg var bange for at den ville ændre på dualboot opsætning (Win7). Dette medførte at touchpad, lyd + div. ikke virkede til at starte med, Wireless virkede!, men dette blev (måske?) rettet da jeg blot ændrede menu.lst til at boote den nye kernel istedet, samt en geninstallering af videodrivers.

Grunden til denne lille forhistorie er nu at jeg ikke kan holde en trådløs forbindelse i mere end et par minutter (tilfældigt præcist hvor lang tid), jeg kan se liste af trådløse net, men når jeg connecter første gang hopper den af igen. Herefter spørger den blot efter WPA/2 password igen og igen. Hvis jeg derefter direkte disconnecter kan jeg slet ikke se nogle trådløse net. Jeg har et RaLink RT2860 wirelesskort (Zepto Nexus), og har geninstalleret drivere efter guiden der er sticky'et herinde, uden hjælp. Hvis det skulle hjæpe har jeg lige en udskrift af div. kommandoer;

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C network
  *-network               
       description: Wireless interface
       product: RT2860
       vendor: RaLink
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:04:00.0
       logical name: ra0
       version: 00
       serial: 00:22:43:42:fe:41
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=rt2860 latency=0 multicast=yes wireless=RT2860 Wireless
       resources: irq:18 memory:d8200000-d820ffff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller
       vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:05:00.0
       logical name: eth0
       version: 02
       serial: 00:09:df:81:24:c9
       size: 100MB/s
       capacity: 1GB/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list rom ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=full ip=192.168.1.2 latency=0 link=yes multicast=yes port=MII speed=100MB/s
       resources: irq:30 ioport:1000(size=256) memory:d7100000-d7100fff memory:d6000000-d600ffff(prefetchable) memory:d6020000-d603ffff(prefetchable)

Kode: Vælg alt

sudo iwconfig;
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

ra0       RT2860 Wireless  ESSID:""  Nickname:"RT2860STA"
          Mode:Auto  Frequency=2.462 GHz  Access Point: Not-Associated   
          Bit Rate:1 Mb/s   
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:off
          Link Quality=10/100  Signal level:-35 dBm  Noise level:-87 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

Hvis der er andet der skal postes så sig endelig til. Jeg er ikke helt uerfaren bruger, men jeg kan simpelthen ikke se hvad der er galt her, den genkender netværkskortet, kan connecte til nettet første gang, 8.10/9.04/Win7 virker fint. Hvor kan fejlen være?

mvh
Jakob
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Opdatering 9.04-9.10 => Tab af trådløs forbindelse

Indlæg af lath »

Hvis du mener at det er noget med bootloaderen kan du kigge lidt på Ubuntu Community Documentation om GRUB2: https://help.ubuntu.com/community/Grub2

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Opdatering 9.04-9.10 => Tab af trådløs forbindelse

Indlæg af laoshi »

Jeg har et RaLink RT2860 wirelesskort

Det var kun i ubuntu < 9.04 at det var nødvendigt at installere drivere til dette ralink-kort. I 9.10 er det direkte understøttet, så hvis du har installeret drivere via ndiswrapper, så prøv at fjerne dem igen.

Ellers er det måske en ide at lave en clean install i stedet for en opdatering, som undertiden kan afstedkomme forskellige småproblemer.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi