Hejsan
Jeg kører Ubuntu 9.10 (64 bit) med nyeste kernel på min Lenovo T60. Jeg har desværre nogle problemer med grafikdriveren.
Som udgangspunkt brugte jeg den almindelige opensource driver. Jeg kunne godt åbne og bruge 3d-programmer, men de kørte ulideligt langsomt. Herefter prøvede jeg at installere ATI/AMD's såkaldte "catalyst driver" (nyeste version). Installationen gik fint, ingen fejlbeskeder eller noget - men nu vil ingen 3d-programmer starte overhovedet.
Forsøger jeg at starte "catalyst control center", får jeg at vide, at der ikke eksisterer nogle ATI-grafikkort i computeren.
Har I nogle bud på, hvordan jeg får det til at virke (allerhelst med den "properitære" driver, så det kører smooth, og alternativt bare, så programmerne dog kan starte)
Mvh
Morten Karlsson
Problemer med ATI X1400 grafikkort og Catalyst driver
-
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Problemer med ATI X1400 grafikkort og Catalyst driver
Kode: Vælg alt
sudo lshw -C display
Hvad giver det?
-
Jeg får følgende:
"*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: Radeon Mobility X1400
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:d8000000-dfffffff(prefetchable) ioport:2000(size=256) memory:ee100000-ee10ffff memory:ee120000-ee13ffff(prefetchable)
"
"*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: Radeon Mobility X1400
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:d8000000-dfffffff(prefetchable) ioport:2000(size=256) memory:ee100000-ee10ffff memory:ee120000-ee13ffff(prefetchable)
"
-
- Redaktør
Hvor fik du den driver fra???
Jeg kan ikke finde den. Jeg mistænker den for at den skulle have været nævnt her: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English
Og det er forholdsvis dårligt nyt. Det betyder at du har valget mellem at leve med open source driverne som ikke er så gode til 3D eller nedgradere til ubuntu version 8.10, hvor du gerne skulle få tilbudt properitære drivere automatisk.
Og måske vende tilbage når open source driverne er blevet bedre. Måske med 10.04, hvem ved.
Jeg kan ikke finde den. Jeg mistænker den for at den skulle have været nævnt her: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English
Og det er forholdsvis dårligt nyt. Det betyder at du har valget mellem at leve med open source driverne som ikke er så gode til 3D eller nedgradere til ubuntu version 8.10, hvor du gerne skulle få tilbudt properitære drivere automatisk.
Og måske vende tilbage når open source driverne er blevet bedre. Måske med 10.04, hvem ved.
-
Jeg har driveren herfra: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... linux.aspx
(står også beskrevet her: http://gofedora.com/news-ati-catalyst-drivers-released/) det skulle være catalyst 9.9 ... hvorfor AMD/ATI foreslår den ældre 9.3 via softwaresøgning på deres side, undrer mig også
Men ellers må jeg jo vente på en nyere driver - blot lidt træls, når man savner Google Earth
(står også beskrevet her: http://gofedora.com/news-ati-catalyst-drivers-released/) det skulle være catalyst 9.9 ... hvorfor AMD/ATI foreslår den ældre 9.3 via softwaresøgning på deres side, undrer mig også
Men ellers må jeg jo vente på en nyere driver - blot lidt træls, når man savner Google Earth
-
- Redaktør
Det der bekymrer mig er at jeg ikke kan se dit kort nævnt i release notes. Er du sikker på at det er der?
Der kommer, hvis jeg har ret i min antagelse, IKKE flere drivers til dit kort fra ATI's hånd.
Den eneste mulighed du har for at få ATI's egne drivere er at vende tilbage til ubuntu 8.10 til hvilken deres legacy drivers stadig virker (det var dem jeg linkede til i den sidste post, men som installerer automatisk på 8.10, når du går ind og vælger dem til i hardware drivere).
Vente, betyder at vente på en forbedring af open source driverne. Men måske bliver de snart bedre...
Der kommer, hvis jeg har ret i min antagelse, IKKE flere drivers til dit kort fra ATI's hånd.
Den eneste mulighed du har for at få ATI's egne drivere er at vende tilbage til ubuntu 8.10 til hvilken deres legacy drivers stadig virker (det var dem jeg linkede til i den sidste post, men som installerer automatisk på 8.10, når du går ind og vælger dem til i hardware drivere).
Vente, betyder at vente på en forbedring af open source driverne. Men måske bliver de snart bedre...
-
Ah ok.
catalyst 9.3 supportere mit kort, men kan ikke installeres i ubuntu 9.10 (jeg får fejlbesked med forkert "distro").
Catalyst 9.9 kan godt installeres i ubuntu 9.10, men supportere ikke mit kort.
Jeg troede blot, at catalyst 9.9 også var supporterede de kort som catalyst 9.3 supporterede, blot med nogle "tilføjelse". Det gør de så ikke, kan jeg nu se
Men hvordan får jeg så fjernet den catalyst 9.9 driver, som er installeret, men som alligevel ikke virker - så jeg kan vende tilbage til Opensource driveren???
catalyst 9.3 supportere mit kort, men kan ikke installeres i ubuntu 9.10 (jeg får fejlbesked med forkert "distro").
Catalyst 9.9 kan godt installeres i ubuntu 9.10, men supportere ikke mit kort.
Jeg troede blot, at catalyst 9.9 også var supporterede de kort som catalyst 9.3 supporterede, blot med nogle "tilføjelse". Det gør de så ikke, kan jeg nu se
Men hvordan får jeg så fjernet den catalyst 9.9 driver, som er installeret, men som alligevel ikke virker - så jeg kan vende tilbage til Opensource driveren???
-
- Redaktør
Godt spørgsmål. Den operation har jeg aldrig foretaget.
Måske ville jeg prøve at åbne synaptic (system-administration-synaptic) og trykke på luppen og søge efter catalyst og se om der er noget installeret.
Men indrømmet. Ved det ikke.
Måske ville jeg prøve at åbne synaptic (system-administration-synaptic) og trykke på luppen og søge efter catalyst og se om der er noget installeret.
Men indrømmet. Ved det ikke.