Dreamweaver

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Morgan_50
IRC nickname: Morgan_503oamzwee

Dreamweaver

Indlæg af Morgan_50 »

Hej
jeg er ved at flytte mine web-side væk fra windows server og over på Ubuntu server (9.10 )
og har lige tilmeldt mig dette forum og håber på at få et råd om strukturering af web side på en Ubuntu server
jeg har opsat Serveren med Apache Virtual Host
mine web side ligger under /var/www/ og jeg har et link fra min user home dir www--> /var/www/ og min user er tilføjet www-data gruppen
problemet
når jeg fra min Mac med Dreamweaver uploader med ftp til et webside så er alle rettigheder mm.
sat til min user og ikke til www-data og jeg kan ikke vise siderne før jeg har ændret rettighederne
til www-data
er den måde jeg har struktureret mine web-side på dårlig og eller hvordan får www-data automatisk adgang til det jeg uploader

Hilsen Aage
jlouis
IRC nickname: jlouis

Re: Dreamweaver

Indlæg af jlouis »

Morgan_50 skrev:Hej
jeg er ved at flytte mine web-side væk fra windows server og over på Ubuntu server (9.10 )
og har lige tilmeldt mig dette forum og håber på at få et råd om strukturering af web side på en Ubuntu server
jeg har opsat Serveren med Apache Virtual Host
mine web side ligger under /var/www/ og jeg har et link fra min user home dir www--> /var/www/ og min user er tilføjet www-data gruppen
problemet
når jeg fra min Mac med Dreamweaver uploader med ftp til et webside så er alle rettigheder mm.
sat til min user og ikke til www-data og jeg kan ikke vise siderne før jeg har ændret rettighederne
til www-data
er den måde jeg har struktureret mine web-side på dårlig og eller hvordan får www-data automatisk adgang til det jeg uploader

Hilsen Aage

Her er en relativt effektiv metode:

http://www.phpfreaks.com/forums/index.p ... msg1337912

Bemærk at det han kalder "sticky bit" ikke er rigtigt. Det er setGID han sætter med g+s i chmod. setGID på et directory betyder at filer oprettet i dir'et automatisk får gruppen 'www' tildelt i hans tilfælde. Dette løser præcis det problem du har.

Alternativ: Lav en ny konto til dreamweaver og lad den have /var/www som homedir.
Morgan_50
IRC nickname: Morgan_503oamzwee

Re: Dreamweaver

Indlæg af Morgan_50 »

har prøvet at følge anvisningen men får ikke det rigtige resultat, brugeren som uploader fra dreamweaver får rw på filen
gruppen www som www-data er medlem af får ikke tildelt nogen rettigheder, måske har jeg lavet en fejl (dos skade)
jeg forstår ikke helt de mere komplekse kommandoer så kan i anbefale et link/bog som beskriver disse shell kommandoer
jeg har søgt men finder kun information om de mere gængse kommandoer

Hilsen Aage