Jeg har købt en lille billig NAS, der bl.a. har samba-server. Hvis jeg vælger Steder -> Tilslut server..., og vælger Windows delt mappe, så får jeg adgang til de delte drev med det samme. Men hvis jeg vælger Steder -> Netværk -> Windows-netværk, så får jeg meddelelsen "Kan ikke montere stedet - kunne ikke hente delings-liste fra server".
Er det min router der blokerer for noget, så Ubuntu ikke "ser" NAS'en? Eller...? Nogen der har et bud?
/Thomas
NAS og smb
-
- Geografisk sted: Horsens
NAS og smb
Thomas Jensen, Horsens
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: NAS og smb
lianergoist skrev:Jeg har købt en lille billig NAS, der bl.a. har samba-server. Hvis jeg vælger Steder -> Tilslut server..., og vælger Windows delt mappe, så får jeg adgang til de delte drev med det samme. Men hvis jeg vælger Steder -> Netværk -> Windows-netværk, så får jeg meddelelsen "Kan ikke montere stedet - kunne ikke hente delings-liste fra server".
Er det min router der blokerer for noget, så Ubuntu ikke "ser" NAS'en? Eller...? Nogen der har et bud?
/Thomas
Det er normalt sådan at man har en forbindelse, eller slet ikke.
Når du sådan begynder at snakke om en router, må du give mange flere detaljer:
Læs lige "Sådan får du den bedste hjælp!": https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279
De detaljer jeg godt vil vide er:
- Beskriv netværks-arkitekturen imellem din Ubuntu box og NASen.
- Hvad er subnetmasken og IP adresserne for de 2 enheder, og alle hosts/routere?
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:
- Hvad er subnetmasken og IP adresserne for de 2 enheder, og alle hosts/routere?
NAS'en er tilsluttet til routeren. Routeren er samtidig wireless AP. Jeg kører med fast ip (192.168.1.x) på alle enheder - router har 192.168.1.1 og subnetmask er 255.255.255.0. På alle enheder peger både dns og default gateway på 192.168.1.1. NAS'en fungerer tilsyneladende fint. Den har en fungerende ftp-server, samba-server, print-server, bittorrent-klient og media-server. Som sagt undrer det mig bare at samba-serveren ikke gør opmærksom på de delte mapper.
Det jeg er i tvivl om er, om jeg skal sætte noget op på de maskiner der skal have adgang til de delte mapper på NAS'en, eller om det er routeren der blokerer for samba-serverens broadcast, så den kun 'ses' hvis man direkte spørger efter den. I Ubuntus Desktop User Guide, kapitel 6.11.2 - To Access Network Places:
If your system is configured to access places on a network, you can use the file manager to access the network places. To access network places, open the file manager and choose Places ▸ Network Servers. A window opens that displays the network places that you can access. Double-click on the network that you want to access.
Det med "If your system is configured to access places on a network"... hvad menes der med det?
- Bare at der skal være installeret en samba-klient?
- Eller skal samba-klienten også konfigureres, for selv at finde de shares der er tilgængelige?
Med venlig hilsen
Thomas Jensen, Horsens
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
lianergoist skrev:lath skrev:
NAS'en er tilsluttet til routeren. Routeren er samtidig wireless AP. Jeg kører med fast ip (192.168.1.x) på alle enheder - router har 192.168.1.1 og subnetmask er 255.255.255.0. På alle enheder peger både dns og default gateway på 192.168.1.1. NAS'en fungerer tilsyneladende fint. Den har en fungerende ftp-server, samba-server, print-server, bittorrent-klient og media-server. Som sagt undrer det mig bare at samba-serveren ikke gør opmærksom på de delte mapper.
Det jeg er i tvivl om er, om jeg skal sætte noget op på de maskiner der skal have adgang til de delte mapper på NAS'en, eller om det er routeren der blokerer for samba-serverens broadcast, så den kun 'ses' hvis man direkte spørger efter den. I Ubuntus Desktop User Guide, kapitel 6.11.2 - To Access Network Places:If your system is configured to access places on a network, you can use the file manager to access the network places. To access network places, open the file manager and choose Places ▸ Network Servers. A window opens that displays the network places that you can access. Double-click on the network that you want to access.
Det med "If your system is configured to access places on a network"... hvad menes der med det?Med venlig hilsen
- Bare at der skal være installeret en samba-klient?
- Eller skal samba-klienten også konfigureres, for selv at finde de shares der er tilgængelige?
En alm. bredbåndsrouter har typisk en 4-port switch, routeren kommer kun i spil for trafik i mellen internet porten og switchens upload port, som er inde i routeren (på dens printplade). I mellem upload porten og de typ. 4 porte er switchen.
Meget typisk bliver SMB trafik heller ikke routed ud på internet-porten.
Du skal installere en samba klient. Der findes en klient til Gnome, som er navnet på den deskop, som Ubuntu bruger.
Nogle af de pakker jeg har installeret er:
fusesmb, nautilus-share, samba-common, samba-common-bin, samba-doc, samba-doc-pdf, smbclient, smbfs, winbind, xsmbrowser
Hvis du installerer pakkerne så genstart lige for at få alt rigtigt - selv om mindre også burde kunne gøre, fx. logge ud og så logge ind igen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:En alm. bredbåndsrouter har typisk en 4-port switch, routeren kommer kun i spil for trafik i mellen internet porten og switchens upload port,
Okay, det vidste jeg ikke. Ja, så er det jo nok ikke routeren der blokerer noget.
Men lige for at være sikker på at jeg forstår dit svar - når der skrives "If your system is configured to access places on a network", betyder det så
- at der skal være installeret en samba-klient?
- at samba-klienten skal konfigureres, fx. med workgroup-navn, for selv at finde de shares der er tilgængelige?
Det første punkt har jeg i orden. Som nævnt kan jeg tilgå de delte mapper på NAS'en, hvis jeg manuelt peger på den (som beskrevet i "Desktop User Guide" kapitel 6.11.1 (Desktop User Guide/Working with Files/Navigating Remote Servers).
Punkt 2 kan jeg ikke finde oplysninger om. Du nævner ikke at jeg skal konfigurere noget, og jeg er ikke faldet over nogen steder der siger, man skal. Og så er jeg tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Er det min router der blokerer for noget, så Ubuntu ikke "ser" NAS'en? Men det er der så noget der tyder på det heller ikke er.
Hmm... Så er der jo den mulighed at NAS'en slet ikke broadcaster sin tilstedeværelse... ?
Anyway, jeg kan leve med det. Så længe jeg ved, det ikke er mig der har misset noget helt essentielt.
Med venlig hilsen
Thomas Jensen, Horsens
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
lianergoist skrev:lath skrev:En alm. bredbåndsrouter har typisk en 4-port switch, routeren kommer kun i spil for trafik i mellen internet porten og switchens upload port,
Okay, det vidste jeg ikke. Ja, så er det jo nok ikke routeren der blokerer noget.
Men lige for at være sikker på at jeg forstår dit svar - når der skrives "If your system is configured to access places on a network", betyder det så
- at der skal være installeret en samba-klient?
- at samba-klienten skal konfigureres, fx. med workgroup-navn, for selv at finde de shares der er tilgængelige?
Det første punkt har jeg i orden. Som nævnt kan jeg tilgå de delte mapper på NAS'en, hvis jeg manuelt peger på den (som beskrevet i "Desktop User Guide" kapitel 6.11.1 (Desktop User Guide/Working with Files/Navigating Remote Servers).
Punkt 2 kan jeg ikke finde oplysninger om. Du nævner ikke at jeg skal konfigurere noget, og jeg er ikke faldet over nogen steder der siger, man skal. Og så er jeg tilbage til mit oprindelige spørgsmål: Er det min router der blokerer for noget, så Ubuntu ikke "ser" NAS'en? Men det er der så noget der tyder på det heller ikke er.
Hmm... Så er der jo den mulighed at NAS'en slet ikke broadcaster sin tilstedeværelse... ?
Anyway, jeg kan leve med det. Så længe jeg ved, det ikke er mig der har misset noget helt essentielt.
Med venlig hilsen
det er meget muligt at nas'en ikke broadcaster sin tilstedeværelse... det er sikkert noget der kan slås til og fra i den.
det er en super sikkerhedsfeature som jeg nok ville slå til hvis jeg havde muligheden for det, så vær du glad for at fremmede ikke bare lige kan komme ind i din data hvis de får forbindelse til dit net.