hej ubuntunørder
jeg er ret ny i dette miljø, men vil rigtig gerne lære at sætte en linux-server op, så jeg har installeret ubuntu 9.10 server og anskaffet mig lidt materiale at læse i.
jeg har fået sat pure-ftp op og det virker fint med at brugerne kan logge på via ftp-klienter (dog ville jeg gerne have at de ikke kunne se andet end deres home directory og ikke /home og alle de andre brugeres mapper - men det er en detalje pt.)
jeg har også fundet ud af at mounte et share fra en anden maskine.
jeg vil gerne have at når en bruger logger på via ftp, får vedkommende adgang til sin egen mappe på dette share og ikke andet.
er det noget man bare lige gør, eller er det omstændigt?
jeg har lidt svært ved at overskue/gennemskue mappestrukturen på sådan en linux-maskine, især når jeg ikke kan se hvordan det hænger sammen, jeg er jo vant til at se alt sådan noget i stifinder på min dejlige windows 7 maskine
så jeg ved ikke helt hvor jeg skal mounte sharet og kom ved en fejl/test til at mounte det på /home - så der måtte lige en reboot til
på forhånd tak for hjælpen
brug mounted share som home directory
-
Re: brug mounted share som home directory
nå indtil videre har jeg fået lavet mig en mappe i roden der hedder ftp og fået den til automatisk at mounte sharet når den starter op.
nu vil jeg gerne sætte en mappe på sharet til en brugers home directory og jeg har fundet frem til at dette skulle gøre det:
men jeg får følgende fejl:
jeg går ud fra at det er fordi at hvem som helst ikke har skriveadgang på sharet, men hvordan kan jeg angive et brugernavn når jeg mounter sharet under opstarten?
det eneste jeg kan finde ud af, er at sætte GID og UID, men den har jo ikke de id'er på sharet, så det kan den vel ikke bruge til noget?
nu vil jeg gerne sætte en mappe på sharet til en brugers home directory og jeg har fundet frem til at dette skulle gøre det:
Kode: Vælg alt
chown -R brugernavn.users /ftp/brugernavn
men jeg får følgende fejl:
chown: Ændrer ejerskab for '/ftp/brugernavn': Operation not permitted
jeg går ud fra at det er fordi at hvem som helst ikke har skriveadgang på sharet, men hvordan kan jeg angive et brugernavn når jeg mounter sharet under opstarten?
det eneste jeg kan finde ud af, er at sætte GID og UID, men den har jo ikke de id'er på sharet, så det kan den vel ikke bruge til noget?
-
prøv med
prøv at installere webmin på din server så kan du administrere din server fra en web browser,
man skal lige sætte sig ind i det i starten men derefter kører det bare derudaf med opdateringer, instillinger og alt det stads
hilsen doctor
sudo chown
prøv at installere webmin på din server så kan du administrere din server fra en web browser,
man skal lige sætte sig ind i det i starten men derefter kører det bare derudaf med opdateringer, instillinger og alt det stads
hilsen doctor
-
hej doctor
tak for respons
nu har jeg installeret webmin - smart!
men jeg kan ikke rigtig få det til at virke på denne måde. jeg kan sagtens få den til at mounte sharet, og jeg har også fået sat brugerens home directory til en mappe på dette mount - men jeg kan ikke få lov til at skrive til mappen, jeg får flg fejl:
tak for respons
nu har jeg installeret webmin - smart!
men jeg kan ikke rigtig få det til at virke på denne måde. jeg kan sagtens få den til at mounte sharet, og jeg har også fået sat brugerens home directory til en mappe på dette mount - men jeg kan ikke få lov til at skrive til mappen, jeg får flg fejl:
553-Can't open that file: Permission denied