EKSTREMT RAM-forbrug efter genstart (Ubuntu 9.10 .. (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

EKSTREMT RAM-forbrug efter genstart (Ubuntu 9.10 .. (LØST)

Indlæg af Spotten »

Hej.

Jeg skiftede fra Windows til Ubuntu for at få mere ud af min maskine, men nu har jeg lige genstartet den, uden nogen programmer kørende, og den bruger mere RAM end nogensinde før, selv end Windows Vista, så nu er jeg ærligt talt lidt skuffet over Ubuntu.

Kan dette være en fejl, eller er det virkelig SÅ tungt at selve systemet uden noget kørende bruger 1GIGABYTE RAM?

Synes det er HELT vildt.

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 14. jan 2010, 00:42, rettet i alt 1 gang.
Spotten

Re: EKSTREMT RAM-forbrug efter genstart (Ubuntu 9.10 64 bit)

Indlæg af Spotten »

Hmm.. NU er jeg sgu forvirret.

RAM-forbruget er igen normalt, men det virker stadig til der er noget der ikke er som det skal være.

Den kræver for det første kode når man logger ud, og nægter at indtaste den, så den lukker ikke når jeg siger sluk, men havner på login skærmen, hvor jeg så kan logge ind igen, eller vælge luk nede i hjørnet.

En ting mere, nu er der igen kommet dobbelte ikoner, det var ellers holdt op..

Andre der oplever samme problemer end mig?

Ellers må det være på tide med en geninstallation selv om jeg finder det underligt det skal gøres hver måned næsten.

På forhånd tak.
kent a
Geografisk sted: Erslev på Mors

Indlæg af kent a »

hvor ser man hvor mange RAM den bruger....

Hvis jeg kigger i system overvågning med 6 programmer kørende.. bruger jeg 10% i CPU og hukommelse 390MiB ud af 994MiB

Jeg tror du skal lave en ny cd og genindstallere det...
Lubuntu 18.04 LTS
Spotten

Indlæg af Spotten »

kent a skrev:hvor ser man hvor mange RAM den bruger....

Hvis jeg kigger i system overvågning med 6 programmer kørende.. bruger jeg 10% i CPU og hukommelse 390MiB ud af 994MiB

Jeg tror du skal lave en ny cd og genindstallere det...

Systemovervågning.

Det er ikke engang en måned siden jeg geninstallerede, for at finde ud af det VAR systemet der var fejl i, så det var spild af tid.

Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op da jeg er forholdsvis ny i Ubuntu, men dette kan jeg ikke leve med.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du tror ikke du havde virtualbox kørende? Det har vi jo leget lidt med i dag.

Du kan finde systemovervågning under System-Administration-Systemovervågning. Du kan under fanebladet "processer" i kolonnen "hukommelse" (hos mig nummer 7 fra venstre) se hvilke programmer der bruger mest hukommelse og således finde synderen. Du kan som sædvanligt sortere efter eget valg ved at klikke på kolonne-overskriften.
Spotten

Indlæg af Spotten »

zob skrev:Du tror ikke du havde virtualbox kørende? Det har vi jo leget lidt med i dag.

Du kan finde systemovervågning under System-Administration-Systemovervågning. Du kan under fanebladet "processer" i kolonnen "hukommelse" (hos mig nummer 7 fra venstre) se hvilke programmer der bruger mest hukommelse og således finde synderen. Du kan som sædvanligt sortere efter eget valg ved at klikke på kolonne-overskriften.

Nej, ikke efter en genstart og INGEN programmer kørende. Den er ikke til at tage fejl af! :-)

Var også inde i systemovervågning for at se hvad der kørte, og kunne ikke få øje på noget unormalt.

Jeg er dog stadig ikke kommet videre, orker ikke en ren installation igen da jeg dårligt kan huske de ting jeg har sat op, som jeg bare _SKAL_ bruge, så det er lidt irriterende at en opdateting kan ødelægge det hele for en, hvis dette er tilfældet.

Findes der en slags "SYSTEM RESTORE" funktion i Ubuntu, hvori man kan vende tilbage til FØR man opdaterede?

På forhånd tak.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Hmm, Firefox alene bruger næsten 100Mb!! Det er jo HELT sygt! :-/

Nu blev det til 200MB alene for Firefox! Det er mere end HELE mit system bruger på min bærbar i 9.04.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Firefox + 1 MSN klient, 660MB forbrug!! :-/ Der er da noget HELT HELT galt.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:Firefox + 1 MSN klient, 660MB forbrug!! :-/ Der er da noget HELT HELT galt.

ubuntu er IKKE windows!!!!!
der er ikke noget galt
ubuntu ser en masse ubrugt ram, og beslutter sig for at bruge noget af den til at gøre ubuntuu hurtigere... kommer der så andre der skal bruge rammen så frigiver systemet selv lidt ram hvis der er behov for det...

hvis du bliver ved med at forvente at tingene fungerer som i windows så vil duu blive ved med at se fejl der ikke er der, du vil blive ved med at pille ved ting og ødelægge dit system mere end hvad du gavner det...

tror du skal lære at slappe en smule af. chancen for at der er nogen der prøver at hacke dig er ca 1:100.000.000. så her er spørgsmålet egentlig "do you feel lucky? - Well do you? - punk" er du så heldig at du er denne ene privatperson som netop nu er ved at blive hacket?
er du endviddere så heldig at den person som er ved at hacke dig rent faktisk kan finde ud af at geberte sig på en linux maskine? og kender denne person dit brugernavn samt dit kodeord? for uden disse ting vil personen ikke kunne installere noget som helst, ikke kunne komme ind i maskinen eller noget. og slet ikke komme ind på din skærm og spørge dig om at taste dit kodeord, for uden dit kodeord så kan han ikke køre det program der skal spørge dig om dit kodeord...

eneste mulighed er hvis du har "leget normal windowsbruger" og derfor SELV har installeret hackerens programmer for ham, men så er man altså selv ude om det...

ikke for at være ond, men bliver du ved med at forvente at dit nye styresystemn fungerer lige som windows så vil jeg råde dig til at bruge windows, for så sker der ca det du forventer, og du slipper for at stresse og bekymre dig uden grund
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:Firefox + 1 MSN klient, 660MB forbrug!! :-/ Der er da noget HELT HELT galt.

ubuntu er IKKE windows!!!!!
der er ikke noget galt
ubuntu ser en masse ubrugt ram, og beslutter sig for at bruge noget af den til at gøre ubuntuu hurtigere... kommer der så andre der skal bruge rammen så frigiver systemet selv lidt ram hvis der er behov for det...

hvis du bliver ved med at forvente at tingene fungerer som i windows så vil duu blive ved med at se fejl der ikke er der, du vil blive ved med at pille ved ting og ødelægge dit system mere end hvad du gavner det...

tror du skal lære at slappe en smule af. chancen for at der er nogen der prøver at hacke dig er ca 1:100.000.000. så her er spørgsmålet egentlig "do you feel lucky? - Well do you? - punk" er du så heldig at du er denne ene privatperson som netop nu er ved at blive hacket?
er du endviddere så heldig at den person som er ved at hacke dig rent faktisk kan finde ud af at geberte sig på en linux maskine? og kender denne person dit brugernavn samt dit kodeord? for uden disse ting vil personen ikke kunne installere noget som helst, ikke kunne komme ind i maskinen eller noget. og slet ikke komme ind på din skærm og spørge dig om at taste dit kodeord, for uden dit kodeord så kan han ikke køre det program der skal spørge dig om dit kodeord...

eneste mulighed er hvis du har "leget normal windowsbruger" og derfor SELV har installeret hackerens programmer for ham, men så er man altså selv ude om det...

ikke for at være ond, men bliver du ved med at forvente at dit nye styresystemn fungerer lige som windows så vil jeg råde dig til at bruge windows, for så sker der ca det du forventer, og du slipper for at stresse og bekymre dig uden grund

Undskyld, har formuleret mig forkert da jeg gik lidt i panik! Det kan jeg kun beklage.

Jeg ved godt det sikkert er belastende at høre på for en bruger som dig der faktisk ved noget om linux, og derfor er det nok svært for dig at sætte dig i mit sted, eller?

Jeg sammenligner kun de "underlige" ting jeg ikke forstår, som jeg jo er SÅ vant til med Windows at når jeg endelig oplever Ubuntu laver ballade, så bliver jeg skræmt da jeg ikke kender svaret / løsningen.

Jeg kan godt se hvad du mener, og har lige snakket med en anden om det i min anden tråd, og han fik mig også lidt ned på jorden igen og fortalte mig det var en bug der gør den kræver kode når jeg prøver at genstarte / logge ud, som den ALDRIG har gjort før.

Men tak for svaret, er mere rolig igen! :-)

EDIT: P.s Jeg forstår stadig ikke det voldsomme forbrug af RAM, den plejer jo at summe ved 300Mb ca, med MSN, xChat, Firefox, OG een film kørende på HVERT skrivebord (Ser dem ikke, bare for at se hvor meget det tager af systemresourcerne), og det undrede mig den pludselig var over det dobbelt af hvad den plejer at være, og kunne ikke finde grunden til dette.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Smider lige et screenshot af min "processliste".

http://peecee.dk/upload/view/217506/full

Synes ikke lige umiddelbart jeg kan se der er noget der køre som ikke skal køre.

Men som i ser, bruger den meget ram uden noget kørende faktisk:

http://peecee.dk/upload/view/217507/full
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

At den har haft en gennemsnitsbelastning af system på 0,25% over det sidste kvarter, synes jeg ikke er noget der burde ryste dig (se første screenshot). Det er faktisk rystende lidt.
Og at 30% at RAM'en er brugt er vel også fint. Som soundpartner antyder ville det være ærgerligt hvis systemet IKKE brugte den RAM du nu engang har købt og betalt. Så kan den, som han også siger, fordele det til andre processer hvis der skulle blive brug for det.

Min subjektive vurdering er at alt er i skønneste orden.
Spotten

Indlæg af Spotten »

zob skrev:At den har haft en gennemsnitsbelastning af system på 0,25% over det sidste kvarter, synes jeg ikke er noget der burde ryste dig (se første screenshot). Det er faktisk rystende lidt.
Og at 30% at RAM'en er brugt er vel også fint. Som soundpartner antyder ville det være ærgerligt hvis systemet IKKE brugte den RAM du nu engang har købt og betalt. Så kan den, som han også siger, fordele det til andre processer hvis der skulle blive brug for det.

Ok! :-) Nok bare mig der ikke ved hvordan det fungere i Ubuntu så! :-)

Undskylder mit paniske udbrud! :-D

Jeg er nu mere rolig, takket være jer! :-)

MEN, kan det passe, at hvis damen logger ind via FileZilla på min SSH, at det bruger meget RAM?

På forhånd tak.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:
zob skrev:At den har haft en gennemsnitsbelastning af system på 0,25% over det sidste kvarter, synes jeg ikke er noget der burde ryste dig (se første screenshot). Det er faktisk rystende lidt.

MEN, kan det passe, at hvis damen logger ind via FileZilla på min SSH, at det bruger meget RAM?

På forhånd tak.

ja. hiver hun fat i en fil på lad os sige en gigabite. så kan systemet vælge mellemm 3 løsninger.

1: læs lidt på disken hele tiden, og giv hende tingene som det nu lige passer (flaskehalsen er netværket, og der læses lidt fra disken hele tiden i de lad os sige 5 min det tager at overføre filen) hvis du laver noget på maskinen så skal du hele tiden vente på at disken skal hen og hente data til damen

2: læs hele filen nu og her (tager ca 20 sekunder) og smid filen op i rammen. herfra kan damen så hente tingene som det nu passer med nettet (som stadig er flaskehalsen), men du kan arbejde viddere måske tynget lidt i de 20 sekunder, men ellers mærker du intet til det

3: en mellemting mellem de 2 ovenståendde hvor der læses forud i store bidder efterhånden som damen får tømt ud i det som er cashed i rammen

igen super fedt at systemet vælger løsning 2 eller 3 (som dog bruger mere ram) frem for ikke at bruge den ram som nu er der, og så oven i købet belaste dit system mens en anden er logget ind

windows ville klart vælge løsning 1, og enda med resultatet at du skal vente på harddisken fordi damen henter data, men endnu værre skal damen også vente fordi du henter data fra disken, så i stedet for at få det overstået, så tager tingene dobbelt så lang tid for jer begge.

Det er forskellen på et enkeltbrugersystem (som windows) og et flerbrugersystem som ubuntu
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:

På forhånd tak.

ja. hiver hun fat i en fil på lad os sige en gigabite. så kan systemet vælge mellemm 3 løsninger.

1: læs lidt på disken hele tiden, og giv hende tingene som det nu lige passer (flaskehalsen er netværket, og der læses lidt fra disken hele tiden i de lad os sige 5 min det tager at overføre filen) hvis du laver noget på maskinen så skal du hele tiden vente på at disken skal hen og hente data til damen

2: læs hele filen nu og her (tager ca 20 sekunder) og smid filen op i rammen. herfra kan damen så hente tingene som det nu passer med nettet (som stadig er flaskehalsen), men du kan arbejde viddere måske tynget lidt i de 20 sekunder, men ellers mærker du intet til det

3: en mellemting mellem de 2 ovenståendde hvor der læses forud i store bidder efterhånden som damen får tømt ud i det som er cashed i rammen

igen super fedt at systemet vælger løsning 2 eller 3 (som dog bruger mere ram) frem for ikke at bruge den ram som nu er der, og så oven i købet belaste dit system mens en anden er logget ind

windows ville klart vælge løsning 1, og enda med resultatet at du skal vente på harddisken fordi damen henter data, men endnu værre skal damen også vente fordi du henter data fra disken, så i stedet for at få det overstået, så tager tingene dobbelt så lang tid for jer begge.

Det er forskellen på et enkeltbrugersystem (som windows) og et flerbrugersystem som ubuntu

Ahh, det forklare en hel del! :-)

Faktisk en rigtigt god forklaring du har lavet der! :-)

Vil det så også påvirke mig hvis hendes net er ekstremt dårligt og derfor hele tiden mister forbindelsen?

Jeg har kun en 20/2Mbit forbindelse, og selvom jeg intet laver på min UL, så går det EKSTREMT langtsom for hende, selvom det kun er en fil på 20 mb og 80mb hun skal hente, og hun henter kun een ad gangen, eller har det intet at sige? Går ud fra det kræver mere at den igen skal logge ind og starte op, når hun falder af?

Men TUSINDE tak for forklaringen, det gjorde det MEGET nemmere for mig at overskue da jeg ikke er så meget inde i hvordan hverken Windows eller Ubuntu håndere RAM og processore :-)

Du skulle vel aldrig have skrevet en masse guides? Har set et pr af dine guides, men ud fra dine forklaringer, virker du rigtigt god til at forklare :-)

Igen, tak for hjælpen! :-)

EDIT: Regnede det lige ud, lige før stod den og brugte 0.05% processor, det er 15.85MHz forbrug, ud af 3.17GHz! WOW! Er imponeret! Endda MED programmer kørende, dog idler de.