Halløjsa Forum.
Lige for at sikkerhedstjekke i det nye år ...
Jeg går ud fra, at det stadig ikke er nødvendigt med nogen form for anti-virus program eller anti-mailware program i Ubuntu/Dabuntu/Xubuntu.
Korrekt?
Er der evt. noget man skal gøre for sikkerheden?
Her taler jeg om maskiner, som kun har Ubuntu/Dabuntu installeret på hele harddisken.
Venlig hilsen zero
Stadig unødvendigt med anti-virus programmer o.lign?
-
Stadig unødvendigt med anti-virus programmer o.lign?
Senest rettet af zero 11. jan 2010, 16:31, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Re: Stadig unødvendigt med anti-virus programmer o.lign?
Opbygningen af systemet er ikke ændret siden sidste år - så der er samme høje sikkerhed som hidtil.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Tak laoshi
Ja, jeg tænkte nok at der ikke var slækket på noget siden sidste version, heller ikke det sikkerhedsmæssige.
Det var mere om der var kommet nye "trusler" i omløb de seneste 6-8 måneder, som kunne true Linux systemet, og der er jo dejligt, hvis det ikke er tilfældet !
Med venlig hilsen zero
Ja, jeg tænkte nok at der ikke var slækket på noget siden sidste version, heller ikke det sikkerhedsmæssige.
Det var mere om der var kommet nye "trusler" i omløb de seneste 6-8 måneder, som kunne true Linux systemet, og der er jo dejligt, hvis det ikke er tilfældet !
Med venlig hilsen zero
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
zero skrev:Tak laoshi
Med venlig hilsen zero
Hej
Tag et kik på "Derfor er Linux sikker mod virus" af Ole Wolf: http://blog.blazingangles.net/soapbox/2008/11/slip-for-virus-med-linux.html
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Re: Stadig unødvendigt med anti-virus programmer o.lign? ...løst
Tror bestemt stadig at Linux er det sikreste operativ system. Ikke ligesom med Mac, hvor interessen for at udvikle virus programmer nok er stigende på grund af øget popularitet.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Jeg tror ikke helt på den med "popularitet" - ihvertfald ikke som enestående.
Linux/BSD (og herunder også OS X) er bygget helt anderledes op end Windows er, og derfor indbyder Windows direkte til at blive ****** i *****.
Det kan slet ikke lade sig gøre på *nix i samme grad som på Windows, om så populariteten var omvendt.
Linux/BSD (og herunder også OS X) er bygget helt anderledes op end Windows er, og derfor indbyder Windows direkte til at blive ****** i *****.
Det kan slet ikke lade sig gøre på *nix i samme grad som på Windows, om så populariteten var omvendt.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
tuxx skrev:Jeg tror ikke helt på den med "popularitet" - ihvertfald ikke som enestående.
det du skriver der forklarer så ikke at der mig bevidst findes nogle fæle virus/mallware til macOS.
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
MacOS = Mac OS 9 eller MacOS = Mac OS X?
OS X er ikke "ren" BSD, men Darwin, en "Macificeret" udgave. Men det ved du sikkert godt
Så egentlig synes jeg det forklarer det ganske godt, men jeg tror måske blot du har misforstået det. Jeg siger jo ikke at det intet har med popularitet at gøre eller at *nix aldrig kan blive ramt
Det er du nok ikke så uenig i trods alt i sidste ende
OS X er ikke "ren" BSD, men Darwin, en "Macificeret" udgave. Men det ved du sikkert godt
Så egentlig synes jeg det forklarer det ganske godt, men jeg tror måske blot du har misforstået det. Jeg siger jo ikke at det intet har med popularitet at gøre eller at *nix aldrig kan blive ramt
// Martin | RLU # 131406
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
tuxx skrev:MacOS = Mac OS 9 eller MacOS = Mac OS X?
jeg læste bare det du skrev som om du sidestillede osX med linux bsd osv kontra windows. sådan lidt ala:
"osX og andre *nix'er kan derfor ikke få virus som på windows"
og der er jeg uenig da osx godtnok er baseret på noget *nix, men netop har fået indført en masse "bugs" i brugervenlighedens klamme lys