Mounte og dele en harddisk Løst alt virker som ønsket

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
OVN
Geografisk sted: Thy

Mounte og dele en harddisk Løst alt virker som ønsket

Indlæg af OVN »

Hej og godt nytår til alle! :D
Mit problem er at jeg efter at have installeret nyeste Ubuntu 9.10 ikke får min nummer 2 harddisk mounted ved start, det ønsker jeg den bliver,
tilbage i februar 2007 fik jeg hjælp af Balder: viewtopic.php?f=4&t=267 dengang kom de 3 drev på harddisken frem på skrivebordet automatisk, og jeg har også fået det til at virke på de andre Ubuntuer lige indtil jeg forleden installerede 9.10 til orientering vil jeg lige sætte en linje fra fstab ind her

Kode: Vælg alt

/dev/sdb1/media/Billeder vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
det viste drevet Billeder med ikon på skrivebordet på Ubuntu 9.04 og jeg havde den sat til deling i Samba, men det er tilsyneladende ikke sådan der skal stå nu.
Det er noget med at mounte og være ejer af drevene, men jeg kan ikke gennemskue hvordan :(
Spørgsmålet er: Hvad skal der stå i fstab?
helt sikkert er det at drevene hedder:
/dev/sdb1/
/dev/sdb2/
/dev/sdb3/
hvis jeg får den ene linje til drevet Billeder så kan jeg gætte mig til de andre, og i må gerne fortælle hvorfor der skal stå som i foreslår, så jeg en anden gang selv kan regne den ud
Senest rettet af OVN 6. jan 2010, 02:09, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Mounte og dele en harddisk

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Når du skal rode med fstab er det vigtigt at vide hvad du laver, så jeg vil i stedet foreslå dig at bruge Graphical Storage Device Manager, der kan installes med pysdm

Her kan du rent grafisk se en oversigt over din harddiske og deres partitioner, som du så kan styre.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

OVN skrev:Hej og godt nytår til alle! :D
Mit problem er at jeg efter at have installeret nyeste Ubuntu 9.10 ikke får min nummer 2 harddisk mounted ved start, det ønsker jeg den bliver,
tilbage i februar 2007 fik jeg hjælp af Balder: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewt ... ?f=4&t=267 dengang kom de 3 drev på harddisken frem på skrivebordet automatisk, og jeg har også fået det til at virke på de andre Ubuntuer lige indtil jeg forleden installerede 9.10 til orientering vil jeg lige sætte en linje fra fstab ind her

/dev/sdb1/media/Billeder vfat iocharset=utf8,umask=000 0 0
det viste drevet Billeder med ikon på skrivebordet på Ubuntu 9.04 og jeg havde den sat til deling i Samba, men det er tilsyneladende ikke sådan der skal stå nu.
Det er noget med at mounte og være ejer af drevene, men jeg kan ikke gennemskue hvordan :(
Spørgsmålet er: Hvad skal der stå i fstab?
helt sikkert er det at drevene hedder:
/dev/sdb1/
/dev/sdb2/
/dev/sdb3/
hvis jeg får den ene linje til drevet Billeder så kan jeg gætte mig til de andre, og i må gerne fortælle hvorfor der skal stå som i foreslår, så jeg en anden gang selv kan regne den ud

Vil du lære mere om fstab og mount, så har jeg nogle forslag:

Det bliver nemmere at regne den ud hvis du kigger i manual siden for fstab med Terminal kommandoen:

man 5 fstab
eller http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/en/man5/fstab.5.html
manual sektion 5 er filer. afslut ved sat rykke på 'q'-tasten for at afslutte.

Iøvrigt bør du ikke sætte noget ind i /etc/fstab før du har testet med mount kommandoen:

sudo mount ..flere argumenter til mount her ...

Hvad mount tager af argumenter kan du læse med:

man mount

eller http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/en/man8/mount.8.html

Har du svært ved at bruge man læseren så prøv:

man man

eller http://manpages.ubuntu.com/manpages/karmic/en/man1/man.1.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
OVN

Indlæg af OVN »

Tak for hjælpen begge to, det vil vare nogle dage før jeg roder mere juleferien er forbi, Graphical Storage Device Manager er vist lige noget for mig nu skal jeg så lige have fundet ud af hvordan markeringer skal stå for at drevene bliver mounted automatisk ved start og med fuld ejerskab så andre på netværket kan læse og skrive til dem, men som sagt det bliver først i weekenden jeg igen får tid, jeg sletter de tre linjer som jeg forgæves har sat ind i fstab og som ikke giver nogen synlig virkning
OVN

Indlæg af OVN »

Tak Warhawk et fint program som jeg aldrig før havde hørt om.
der er et lille problem tilbage, mine fil og mappe navne som har et dansk æ-ø eller å i navnet vises som ugyldig kodning på Ubuntu computere og i stedet for bogstavet står der et _ på Windows computere, et eksempel: mappen med lydbøger i hedder Lydb_ger.
Nogen som kan sige hvorfor og hvordan jeg ændrer?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

OVN skrev:Tak Warhawk et fint program som jeg aldrig før havde hørt om.
der er et lille problem tilbage, mine fil og mappe navne som har et dansk æ-ø eller å i navnet vises som ugyldig kodning på Ubuntu computere og i stedet for bogstavet står der et _ på Windows computere, et eksempel: mappen med lydbøger i hedder Lydb_ger.
Nogen som kan sige hvorfor og hvordan jeg ændrer?

Hvorfor?
Det har sandsynligvis noget med tegnsæt at gøre. Ubuntu bruger UTF-8, og Windows et andet - muligvis tegnsættet som hedder 'cp1252'.

Hvad er et tegnsæt?: http://design.emu.dk/artikler/0336-tegnsaet.html (Artiklen handler om browseres brug af forskellige tegnsæt - men er brugbar alligevel.)

Hvordan det kan ændres ...
... er nok ikke så nemt. Under forsætning at problemet er et tegnsæt-problem,så er det noget med at afmontere filsystemet, og montere det igen, hvor man med en parameter til mount kommandoen fortæller om filsystemets tegnsæt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
OVN

Indlæg af OVN »

Tak til Lath også :D jo det var ikke så svært og du ledte mig på vej, muligheden er indbygget i Device Storage Manager, marker drevet og klik på Assistant og over til fanen Miscellaneous, gå ned til linjen Character set to use for file names iocharset=utf8 (der stod iso8859-1 det ændrede jeg til utf8) så er den i vinkel og jeg skriver Løst oppe i overskriften :D