Ingen internetforbindelse / netværksproblemer (med kabel)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
xirb
IRC nickname: Christian

Ingen internetforbindelse / netværksproblemer (med kabel)

Indlæg af xirb »

Hej!
Jeg er HELT nypå Ubuntu, og håber på jeres hjælp.
Jeg har en (noname touchskærms-) PC, der kører Ubuntu 9.10. (Den startede med Ubtuntu 9.04, men er blevet opgraderet.)

- Den har hidtil kunnet komme på internettet via kabel, men den vil den nu pludselig ikke længere her i det nye år! (Det HAR virket i v.9.10 også.)
- Hidtil har det kørt via en switch. Når jeg nu booter op og forsøger at bruge den forbindelse, er der slet ikke nogen forbindele fundet! Da det måske kunne være noget rod med den anden maskine (Win Vista - det er den, jeg prøver at slippe for i sidste ende :-) ) på switchen eller hvad ved jeg, har jeg derfor sat kablet direkte i Ubtuntu-maskinen. Nu kommer der så en "Auto eth0"-forbindelse, MEN stadig uden mulighed for at komme på nettet via fx Firefox eller Pidgin.. (De bliver bare ved med at stå som "loading" eller "connecting".)
- Det mærkelige er, at jeg (mig bekendt :-) ) ikke har ændret noget som helst ved maskinen i forbindelse med, at den ikke vil på nettet længere.. Jeg rodede lidt med nogle skærmopløsninger, men det skulle jo ikke have nogen sammanhæng til det andet..

Med kablet direkte i Ubuntu-PC'en fra væggen, ser ifconfig således ud:
Billede

Jeg håber meget, at I har nogle tips, som kan hjæpe mig til at få dyret til på nettet igen!
På forhånd MANGE tak!

(Sikkert ikke interessant, men I fik det lige med for helhedens skyld:
Mens jeg rodede lidt med Networksconnections tidligere end ovenstående for at få det til at fungere mens den sad i switchen, fik jeg på et tidspunkt denne "forbindelse", som altså heller ikke fungerede:
Billede
Men det er nok det første billede, der evt. viser noget brugbart.)
xirb

Re: Ingen internetforbindelse / netværksproblemer (med kabel)

Indlæg af xirb »

Sådan ser indstillingerne i øvrigt ud - forbindelsen står oppe i top-bjælken, men i Network-connections står den som "Last used: Never"... mærkeligt!
Billede

Hvad yderligere MEGET MÆRKELIGT er, at når jeg går på 192.168.1.1 for at nå router-administrationen fra Ubtuntu-maskinen - for lige at få adgang til routeren (Linksys) derfra, så kommer der ganske rigtigt en password-dialogboks frem, som der også skal. Når jeg så indtaster passwordet, så står Firefox igen blot som "Loading..." UDEN at komme videre.. Og det er altså på det interne netværk..?!! Mystisk at den først ved, at den skal bede om pass - men efterfølgende heller ikke kan komme videre på det internet netværk?! (Har dog været på tidligere hen, så måske det bare er noget cache..)
HELP, I NEED SOMEBODY! :-)
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa, prøv lige al slukke for både modem og router i 5-10 sek., og tænd dem så igen. Jeg tror at problemet ligger i DHCP i routeren, og med genstart løses dette.

Skulle det mod forventning ikke virke, må vi tage den derfra.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
xirb

Indlæg af xirb »

Hej Michael!

Tak for tippet. Jeg prøvede det lige inden jeg skulle på job i morges - dog uden effekt. Jeg genstartede Ubuntu-maskinen, men den kom stadig ikke på nettet (selvom forbindelsen registreres - men der er altså ikke rigtigt hul igennem)..
Måske skulle jeg prøve igen med maskinen helt slukket og kablet pillet ud - ved ikke om det gør nogen forskel, men indtil videre er det desværre uden effekt..