Når jeg læser news i Evolution, er op mod halvdelen af alle indlæg med fejl for de danske tegn. Som regel mangler de bare og det letter jo ikke ligefrem læseligheden.
Er det mig der har et problem, eller er det afsenderne?
Jeg undrer mig over, at Ubuntus standard er Unicode-8. Er det en global standard som anbefales og som kan håndtere æ, ø og å? Det er ikke lige mit indtryk og jeg har derfor valgt altid at afsende i ISO-8859-15. 95% af min korrespondance er på dansk.
Disclaimer: Jeg er tidligere blevet anbefalet Evolutions mailingliste, men den er ikke særligt aktiv og jeg har ikke fået svar på mine spørgsmål indtil videre, selv om det er en uge siden jeg postede dem. De var venlige og på godt engelsk og spørgsmålene var ikke avancerede, så ikke nogen hjælp at hente ad den kanal.
[Evolution] Hvilken tegntabel?
-
- Geografisk sted: Viborg
[Evolution] Hvilken tegntabel?
En tom taxa kørte op foran Christiansborg og ud steg Naser Khader
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: [Evolution] Hvilken tegntabel?
Jeg tror ikke problemet er tegnsættet i sig selv, men kompatibiliteten tegnsættene imellem. Unicode er vist bare den standard der skal overtage efter ISO. Du kan læse om det på wikipedia. Men så vidt jeg forstod så lukkede ISO udviklingen i 2004 og meningen er vel at alle med tiden skal bruge unicode. Indtil det sker, vil der sandsynligvis være problemer med tegn skrevet i en kodning og vist på en anden.
Kan du prøve at se om du kan gennemskue om de breve med fejl du får kommer fra bestemte afsendere, måske kan du deducere et eller andet om hvem der har problemet.
Kan du prøve at se om du kan gennemskue om de breve med fejl du får kommer fra bestemte afsendere, måske kan du deducere et eller andet om hvem der har problemet.
-
zob skrev:Jeg tror ikke problemet er tegnsættet i sig selv, men kompatibiliteten tegnsættene imellem. Unicode er vist bare den standard der skal overtage efter ISO. Du kan læse om det på wikipedia. Men så vidt jeg forstod så lukkede ISO udviklingen i 2004 og meningen er vel at alle med tiden skal bruge unicode. Indtil det sker, vil der sandsynligvis være problemer med tegn skrevet i en kodning og vist på en anden.
Dette problem irriterer mig mere og mere. 80-90% af alle newsindlæg er gebrækkelige at læse, da æ, ø og å mangler. Hvis der så bare var erstatningstegn, så jeg kunne se HVOR der mangler noget.
Nå jeg f.eks. modtager saldomeddelelser fra Danske Bank pr. mail, mangler de danske tegn også.
Er det specielt for Evolution, eller er det hele min Ubuntu? Hvor kan jeg skifte tegnsæt, så jeg læser i det format som 90% åbenbart stadigvæk bruger?
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Hej i evolution under rediger/indstillinger/e-postindstillinger, hvad har du der stående som standardtegnkodning?
Hos mig står der UCS(UTF 8 ), og det virker.
Prøv også at tjekke dit tastatur layout, om det står til dansk og også om dine sprogindstillinger er sat til dansk og kun dansk
Stra
Prøv også at tjekke dit tastatur layout, om det står til dansk og også om dine sprogindstillinger er sat til dansk og kun dansk
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Stra skrev:Hej i evolution under rediger/indstillinger/e-postindstillinger, hvad har du der stående som standardtegnkodning?
Yeps, jeg har det samme som dig, men under redigeringsindstillinger har jeg sat Evolution til ISO-8859-15, da jeg ikke vil påføre mine medmennesker at have lige så mange problemer med mine beskeder, som jeg har med deres, idet jeg går ud fra, at det er når JEG skriver og redigerer, at ISO'en anvendes.
Tastaturlayout? i øverste panel er der et ikon med et tastatur som suger IBUS-ramme for inddatametode. Hvad det betyder og hvad det skal bruges til, aner jeg ikke. Men det er vel heller ikke MIT tastaturlayout og tegnsæt der forkrøbler, når jeg skal LÆSE?
Sprogunderstøttelse: Dansk/Dansk og IBUS (hvad det så end er).
-
Jeg tror ikke det er der problemet ligger. Når UTF 8 er standard, som Zob skriver, skulle det ikke give andre problemerTowle skrev:Stra skrev:Hej i evolution under rediger/indstillinger/e-postindstillinger, hvad har du der stående som standardtegnkodning?
Yeps, jeg har det samme som dig, men under redigeringsindstillinger har jeg sat Evolution til ISO-8859-15, da jeg ikke vil påføre mine medmennesker at have lige så mange problemer med mine beskeder, som jeg har med deres, idet jeg går ud fra, at det er når JEG skriver og redigerer, at ISO'en anvendes.
Slå det bare fra. Jeg har det ihvertfald ikke.Prøv også at tjekke dit tastatur layout, om det står til dansk og også om dine sprogindstillinger er sat til dansk og kun dansk
Tastaturlayout? i øverste panel er der et ikon med et tastatur som suger IBUS-ramme for inddatametode. Hvad det betyder og hvad det skal bruges til, aner jeg ikke. Men det er vel heller ikke MIT tastaturlayout og tegnsæt der forkrøbler, når jeg skal LÆSE?
Sprogunderstøttelse: Dansk/Dansk og IBUS (hvad det så end er).
Selvom du har den stående til dansk/dansk i sprogunderstøttelse, kan det godt give problemer hvis du har andre sprog vinget af. Hvis ja, prøv evt. at fjerne dem så.
Ellers har jeg ikke andre bud p.t.
Stra
stra
-
Slå det bare fra. Jeg har det ihvertfald ikke.[/quote]Towle skrev:Sprogunderstøttelse: Dansk/Dansk og IBUS (hvad det så end er).
Okay, væk med det!
Stra skrev:Selvom du har den stående til dansk/dansk i sprogunderstøttelse, kan det godt give problemer hvis du har andre sprog vinget af. Hvis ja, prøv evt. at fjerne dem så.
Jeg er sikker på, at jeg kun har gjort noget aktivt for at have både dansk og engelsk installeret. På din anbefaling har jeg nu fjernet engelsk.
Problemet med listen over installérbare sprog er, at man skal klikke på hvert enkelt for at se om de er vinget af eller ej og listen er aaaalenlang. Blot endnu en amatøragtig uhensigtsmæssighed i Linux/Ubuntu, men jeg fortsætter stædigt
-
Øh hvad!!! hvis jeg trykker på administration/sprogunderstøttelse/installer/fjern sprog, kommer listen med sprog frem og jeg kan med det samme se, hvilke der er vinget af eller ej. Ikke noget amatøragtgigt over det.Towle skrev:
Problemet med listen over installérbare sprog er, at man skal klikke på hvert enkelt for at se om de er vinget af eller ej og listen er aaaalenlang. Blot endnu en amatøragtig uhensigtsmæssighed i Linux/Ubuntu, men jeg fortsætter stædigt
Stra
stra
-
Stra skrev:Towle skrev:
Øh hvad!!! hvis jeg trykker på administration/sprogunderstøttelse/installer/fjern sprog, kommer listen med sprog frem og jeg kan med det samme se, hvilke der er vinget af eller ej. Ikke noget amatøragtgigt over det.
Min uforbeholdne undskyldning. Da jeg ville tage et skærmdump for at bevise min påstand, udvidede jeg vinduet lidt og sandelig ... helt ude i højre side var checkboksene
Øv, at jeg ikke kan styre min galde. Jeg har åbenbart ikke endnu fuld kontrol over det løfte jeg gav om at holde inde med mine mavesure udfald om Ubuntu