Jeg vil gerne undskylde, at jeg spørger om noget til Windows.
Men jeg ved jo, at linuxbrugere har så mange erfaringer.
Jeg har installeret OpenDS 2.2.0 på en Windows XP computer.
For i min forening af frivillige har vi brug for en fælles email Addresse Bog, som kan tilgås fra flere computere, men den skal jo være gratis (som in Opensource).
Det virker udmærket. Med Thunderbird er jeg i stand til at bruge email-addresserne. So far, so good. MEN:
1. Jeg kan godt lave grupper af personer (f.eks. "Bestyrelsen"), men med Thunderbird kan jeg kun se gruppens navn, ikke enkeltpersonernes navne og email-adresser.
2. Er det muligt for Thunderbird brugere at redigere i denne fælles Addresse Bog?
3. Hvordan kan jeg importere en adressebog fra Outlook Express eller ThunderBird.
Jeg formoder vi kan bruge Addresse Bogen fra flere computere samtidig uden problemer?
Jeg formoder også, at vi kun behøver een OpenDS server?
Vi bruger Java 1.6.0_17 and Thunderbird 2.
Det ville være dejligt med et hurtigt svar, så jeg kan overraske dem efter Nytår.
LDAP - OpenDS 2.2.0
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: LDAP - OpenDS 2.2.0
- ad punkt 1) ved jeg ikke noget om
- ad punkt 1) ikke normalt, altså kun for LDAP server administratoren. Kig i programmets dokumentation.
- ad punkt 3)
Guide for Ubuntu 9.10, som beskriver adressebog og email eksport fra M$ Outlook til Thunderbird:
https://help.ubuntu.com/9.10/switching/preparing-email.html
LDAP kan du også køre på en dedikeret Linux box, såsom en Ubuntu FitPc, der er komplet lydløs (ingen blæser): http://www.linuxshoppen.dk/fit-pc.php
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Lars -- Nu har du gjort mig ked af det,
Hvis vi så heller ikke kan få grupperne til at ses i Thunderbird, kan jeg nok ikke få nogen til at bruge OpenDS.
Mon der er andre, der kan foreslå et godt alternativ? -- eller work-around?
Vores ønske er en gratis fælles Adressebog, på een computer, som kan bruges fra andre (Windows-) computere samtidig.
Hvis vi så heller ikke kan få grupperne til at ses i Thunderbird, kan jeg nok ikke få nogen til at bruge OpenDS.
Vores ønske er en gratis fælles Adressebog, på een computer, som kan bruges fra andre (Windows-) computere samtidig.
Senest rettet af Store Nord 18. jan 2010, 19:43, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
post@engdahldata.dk skrev:Lars -- Nu har du gjort mig ked af det,
Vores ønske er en gratis fælles Adressebog, på een computer, som kan bruger fra andre (Windows-) computere samtidig.
Du bør kigge i programmets dokumentation, der kan du sikkert slække en del på standard sikkerhedsopsætningen [1].
/Lars
[1]: ingen rettigheder, hvis du ikke har fået dem eksplicit af administrator, er normalt softwaredesign for udviklere af server-software.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Vejle
post@engdahldata.dk skrev:1. Jeg kan godt lave grupper af personer (f.eks. "Bestyrelsen"), men med Thunderbird kan jeg kun se gruppens navn, ikke enkeltpersonernes navne og email-adresser.
2. Er det muligt for Thunderbird brugere at redigere i denne fælles Addresse Bog?
3. Hvordan kan jeg importere en adressebog fra Outlook Express eller ThunderBird.
En mulig måde at gøre det på, kunne være at bruge gmail.com. Der kunne du oprette en fælleskonto, som man kunne tilgå fra hvilket som helst pc, så længe der findes en internet forbindelse. Der ville I kunne have en fælles adressebog og fælles kalender. Ulempen er selvsagt at når man har kommet ind på kontoen, så kan man lave ravage i det. Det ville kræve at det var en lille gruppe, som du har stor tillid til. En anden ulempe eller fordel, alt efter som man ser det, er at man også kan sende mail fra denne konto.
En anden måde kunne være at bruge dropbox, hvis det kun er at dele adresser af forskellige typer. https://www.dropbox.com/
Den kan man sætte op så det er mulig at tilgå fra forskellige pc'er. Det man forandrer fra egen pc bliver sync'et så den forandre det på de andre. Den laver en box på hver enkelt pc og en box på nettet, så kan de arbejde sammen. Den kan bruges både i linux og windows. For at være sikker på at andre ikke kan læse den, kan man i såfald kryptere filen.
Men siden man åbner den fra en windowspc er det måske spild af tid
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen